Baner

Facebook u 2016. - od društvene mreže do medijske tvrtke!

Srijeda, 28 Prosinac 2016

Facebook je imao poprilično zaposlenu 2016. Od uvođenja chatbota na Messenger, preko repozicioniranja Instagrama kao legitimne konkurencije Snapchatu, pa sve do mainstreamanja VR-a uz Oculus. No nije sve išlo tako glatko sljedeći primarnu direktivu potpunog medijskog monopola.

 
Facebook Live video je pomeo konkurenciju, iako je nastao punih godinu dana nakon rivala kao što su Periscope ili Meerkat. Možda je djelomice stvar prepoznatljivosti imena, no s druge strane Facebook je omogućio live uključenje bez skidanja ikakvih dodatnih aplikacija i platio medijskim tvrtkama da koriste isključivo Facebook Live za prijenose uživo. Dostupan je i privatnim osobama što je rezultiralo stvaranjem viralnih videa koji se šire poput šumskog požara, recimo apsolutno nepropustljiva mama koja je kupila Chewbacca masku i uživala u njoj tolikim veseljem da ti ne može ne uljepšati dan. No live video nije samo u dionizijske zabavne svrhe, što se pokazalo kada je demokratski dom iskoristio Facebook Live i Periscope kako bi prenosili što se događa u stvarnom vremenu, umjesto manipuliranih verzija u vijestima, a uhvatio je i nekoliko tragičnih događaja kao što su policijske pucnjave, recimo na Antonia Perkinsa u Chicagu i Philanda Castilea u Falcom Heightsu u MInesoti i za prikaz smrti 11 policajaca u Dallasu na protestu protiv prethodno navedenih pucnjava.

 
Facebook se ujedno povezao i sa ABC-jem za prijenos demokratskih i republikanskih konvencija, ali u planu je i prenošenje emisija i sportskih događanja, što sve sugerira da Facebook sve više grabi u domenu medija, i prestaje sam sebe smatrati onom društvenom mrežom koja te inicijalno željela povezati s obitelji, prijateljima i strancima. Iako Zuckerberg i dalje inzistira da oni nisu medijska kompanija činjenice bi sugerirale nešto sasvim drugačije. Pew Reasearch studija pokazala je da 44% Amerikanaca Facebook sada smatra svojim primarnim izvorom vijesti. Tvrtka je ujedno s nekoliko medijskih organizacija dogovrila stvaranje "instant članka" gdje se sadržaj pohranjuje direktno na Facebooku, a ne na izvornoj stranici što je direktna potvrda da je Facebook svjestan svoje nove uloge providera vijesti i da je u maniri mitološkog boga Janusa pokazao is voje drugo lice.
 
Još jedan indikator da su sasvim svjesni svoje svježe pozcije, ma koliko je god javno nijekali, jest da su od ove godine koristili ljudski urednički tim kako bi kurirali vijesti koje ćete vidjeti na News Feedu, a šuška se da su urednici upućeni da potiskuju konzervativne vijesti u korist liberalnije orijentiranih. U kolovozu je team raspušten i zamijenjen algoritmima, no samo nekoliko dana kasnije ovo je rezultiralo skandalom oko lažnih vijesti jer će algoritam favorizirati one vijesti koje će generirati više engagementa, tj uključenosti zajednice. Senzacionalistički naslov povećava interakciju, a simultano i šansu da je vijest lažna i takozvani "click bait". Nakon što su se mjesecima ograđivali od lažnih vijesti, kada je mačak već toliko pomolio glavu izvan vreće da ga je bilo nemoguće vratiti, Zuckerberg se napokon izjasnio da ulažu goleme napore u eliminiranje lažnih vijesti, režući linkove na lažne siteove, omogućujući lakše prijavljivanje i uvodeći neutralne osobe kako bi provjerile činjenice.

 
Kako god, simpatična mreža s obilnošću palaca sviđanja, od nedavno i osmjehuljcima, tugićima i sličnim, na kojoj si polajkao sve što ti se sviđa, na kojoj uhodiš ljude kada ti je dosadno, plačeš nad starim ljubavnicima gledajući u fotografije palačinki koje jedu s novim ljubavnicima, mreža koja te uveseljavala videima mačaka i mudrim citatima i uzela ti sate u naklapanjima u inboxu, se sada mijenja. Facebook mutacijom postaje jednako legitimni medijski prostor kao i vijestima posvećeni portal, radio ili TV emisija, samo s još većom potencijalnom publikom koja je već izgrađena pod inicijalnom krinkom (namjernom ili slučajnom -jer je moguće da je preuzimanje medijskog prostora samo spontana evolucija društvene mreže koja želi novosti) društvenog povezivanja interesnih grupa.
 
Možda jest zabavan ili sjajan, ili ti je već pomalo dosadio ili pak ne može poći dan da ne proscrolaš u nadi da ćeš naići na nešto novo i spektakularno, ali Facebook ujedno nois i ugrađenu zamku. Zamku iluzije da svi misle baš kao i ti i jer će algoritam pročistiti za tvoj news feed sve s čime se ne slažeš kako bi ostao u bež jednostranoj uvjerenosti u ispravnost svoga stava. Facebook s razlogom okuplja istomišljenike u grupe i minimizira kontakt s onima različitima od tebe, jer ćeš se svakako vratiti na mrežu na kojoj se osjećaš ugodno, a kognitivna disonanca pri susretu s nečime sasvim drugačijem od tvoga nije baš najugodniji način za provesti vrijeme. 
 
Baš kao i sve ostale stvari na ovome planetu ništa nije samo po sebi apsolutno dobro ili apsolutno loše. Sve je ostavljeno tebi kao razumnom racionalnom biću da nađeš način na koji da koristiš benefite suvremenosti na najbolji mogući način. Pa bio za tebe Facebook nakon 2016. primarni izvor vijesti ili samo zabavna mreža za dokoličarenje, uzmi u obzir da medij nužno samim svojim posredovanjem mijenja činjenice i da je najvažnija vještina za preživljavanje u panoptikumu suvremenog zdrav razum i filtriranje istine iz demagogije, kojim god kanalima ona dolazila..
 
Facebook u 2016. - od društvene mreže do medijske tvrtke!