Skip to main content
  • 12.09.2024.

Razgovor s osnivačem Goulash Diska: Je li ovo uistinu posljednje izdanje festivala?

Goulash Disko festival nije tipični festival na kakve inače nailazimo na Jadranskoj obali tijekom ljeta.

Piše: 

Festival se već više od deset godina održava na bajkovitoj plaži Kamenice u Komiži na otoku Visu, no ovo festivalsko izdanje koje nam slijedi za manje od tjedan dana biti će posljednje za Goulash Disko, barem u obliku kakvog smo dosad poznavali.

Kako bismo doznali o čemu je zapravo riječ te je li nas Goulash Disko napušta za stalno, razgovarali smo s njegovim pokretačem Yvesom Taquetom koji nas je proveo kroz povijest festivala, crowdfunding kampanje, njegovu sadašnjost i naravno budućnost.

Yves Taquet je godinama posjećivao otok Vis, a posebno je zavolio Komižu jer je često kampirao oko plaže Kamenice na kojoj se nalazi jedini beach klub s bogatom tradicijom na otoku gdje se održavaju elektroničke zabave dugi niz godina, a zvuk je bio fokusiran više prema technu, tech-houseu i houseu. “S obzirom na lokaciju na kojoj se klub nalazi, dobrim razglasom koji imaju, vidio sam potencijal da proširim program s reggae, dub i sličnom glazbom. Želio sam napraviti nešto lijepo tamo.

foto: Goulash Disko 2021.

Tih godina, Yves je živio i radio u Dublinu gdje je počeo organizirati svoje prve klupske večeri. U međuvremenu, točnije 2012. godine, Yves se oženio u Komiži, a na vjenčanje su došli ljudi iz cijelog svijeta kojima je pripremio ludi tjedan ispunen zabavama i istraživanjem otoka prepričava nam Yves ta nastavlja: “Nakon toga sam se preselio u Hrvatsku bez ikakve svrhe, pa sam odlučio spojiti sve svoje vještine i projekte zajedno – od organizacije događaja, ideju da dovedem nešto drugačiju glazbu koja se dosad možda nije imala prilike čuti u Komiži na plažu koja je inspirativna te naravno da okupim sve prijatelje koje sam imao oko sebe. Tako da sam sve to spojio.

Kako bi uopće mogao pokrenuti festival, Yves je odmah u startu odabrao da model financiranja bude crowdfunding, jer je u to vrijeme bio oduševljen tim konceptom pa ga je odmah želio isprobati. U kontekstu Goulasha – ljudi koji su podržali crowdfunding kampanju su zauzvrat dobili pravo da prisustvuju na ovom ovom organskom okupljanju. Te 2013. godine, Goulash Disko je bio prvi festival u svijetu koji je bio potpuno financiran crowdfundingom.

Zanimljivo, prvo izdanje Goulash Diska tehnički nije bio festival, već je Yves samo organizirao četverodnevni program u beach klubu na plaži Kamenice. “Prve godine sam okupio i pozvao puno ljudi koje sam poznavao s mojih događaja u Dublinu, a njima su se pridružili ljudi s njihovih scena. Vrlo brzo smo postali internacionalni jer smo odmah prve godine imali posjetitelje iz Ujedinjenog Kraljevstva, Francuske, Njemačke. Prva godina je bila jedno pravo europsko okupljanje.” prepričava nam Yves te se prisjeća kako je te godine bilo poprilično malo okupljanje: “Imali smo oko 500 ljudi, ali svima se jako svidjelo, pa smo sljedeće godine imali veliki problem jer se festival utrostručio u veličini. To je onda bio pravi festival, ali nismo imali infrastrukturu za to.

Ta godina je bila poprilično kaotična za Yvesa i ekipu koja je s njime radila Goulash Disko pa su se zbog “trauma s organizacijom” 2015. godine odlučili spojiti sa Seasplashom u Puli, jer je ipak festival lakše organizirati s ljudima koji se bave isključivo s produkcijom i organiziranjem događaja. No, nije dugo trebalo da Goulash Disko dobije poziv nazad u Komižu.

Yves je nedugo nakon tog izdanja u Puli dobio poziv od lokalne vlasti koji su ga zvali nazad u Komižu te mu rekli: “Ako se želite vratiti, rado bismo vam pomogli s cijelom festivalskom infrastrukturom. Dat ćemo vam legalno mjesto za kampiranje i sve ostale stvari koje trebate.” To je bio trenutak kada su shvatili da Goulash Disko ima nešto jedinstveno ponuditi Komiži.

Festival je dao priliku lokalnim stanovnicima da upoznaju folk bend iz Ukrajine ili DJ-a iz Japana. Izvođače i glazbu za koju možda dosad nikad nisu imali prilike čuti, i na taj način si proširiti vidike i otkriti nešto novo.” ističe Yves.

Povratkom u Komižu, Goulash Disko je naravno zadržao svoj crowdfunding model te je u godinama koje su stizale krenuo obarati rekorde u prikupljanju novaca u Hrvatskoj. Kako nam prepričava Yves, to je u jednom trenutku postala svojevrsna igra da vide koliko brzo mogu skupiti novce. Kada bi kampanja za crowdfunding kratala, uvijek je postojao hype jer su bile jako jeftine ulaznice za one prve koji će podržati kampanju. Uvijek je bio na stotine ljudi koji su čekali da dođu do najjeftinijih ulaznica. “Tako smo prikupili 50 tisuća eura u 5 minuta. To je zato što postoji veliki entuzijazam.” zaključuje Yves.

Nakon nekoliko predivnih godina u kojima je festival rastao i razvijao savršeno, dogodila se pandemija koronavirusa. Od tog trenutka za Goulash Disko je sve postalo teže. Jedne godine se festival u potpunosti morao otkazati, a druge održati pod brojnim pandemijskim mjerama. To je bio trenutak kada se puno novca izgubilo što je usporilo rast festivala. Pandemija nije samo utjecala na Goulash Disko, već i na samu Komižu. Prostor i priroda oko plaže Kamenice se počela mijenjati. Umjesto napuštene tvornice Neptun i stare kasarne, koje su okruživale idiličnu plažu, sada dolazi moderni i luksuzni turizam poput hotela s 5 zvjezdica u što se ne uklapa romski-hippie-punk ugođaj kojeg gaji Goulash Disko.

COVID je imao veliki utjecaj na Komižu jer je više ljudi počelo dolaziti s automobilima pa na parkiralištu kojeg smo koristili kao kamp, nije više bilo mjesta te smo ga izgubili.” prepričava nam Yves koji navodi da se organiziranje festivala jako zakompliciralo, došli su novi zakoni, porezi, troškovi, ali i navedene promjene koje su iziskivale i pronalazak nekih novih prostora.

Postalo je kompliciranije održavati razinu kvalitete koju smo imali, jer prije smo svake godine rasli i poboljšavali se u smislu kvalitete. Za nas je postalo frustrirajuće uložiti više truda samo da bismo održali kvalitetu, dok bi normalno bilo da ako uložite više truda – povećate kvalitetu.” tvrdi nam Yves te dodaje da su morali uložiti puno vremena da budu barem na financijskog nuli oko festivala, dok je on sam morao još uložiti vrijeme na papirologiju, zakonodavstvo, financije i sve stvari iza kulisa koje su potrebne da se festival održi.

To je stvarno iscrpljujuće i volio bih se ponovno usredotočiti na ono na što sam se prije fokusirao, a to je stvaranje visokokvalitetnog događaja s izvrsnim lineupom te okupljanju sjajnih ljudi. Volio bih se vratiti stvaranju jer to su bili razlozi zašto sam ovo krenuo raditi. Imao sam viziju, bilo je iz strasti, ali sada osjećam da se ova vizija ne može ostvariti na ovoj lokaciji.” veli nam Yves te objašnjava da se Goulash Disko više neće održavati na postojećoj lokaciji: “Što više vremena prolazi, to će postati kompliciranije organizirati festival. Tako da smo uzeli vremena da napravimo stvarno lijepo posljednje izdanje na ovoj lokaciji, a onda okrećemo novu stranicu i pronalazimo novu viziju, novi recept i usmjeravamo se na ono što je stvarno važno na festivalu.

S obzirom da se već neko vrijeme zna da će ovo biti posljednje izdanje Goulash Diska na postojećoj lokaciji, postavlja se pitanje – što budućnost nosi za festival?

Na to nam Yves umirujuće odgovara da ima nekoliko ideja, ali da misli da će sljedeće godine uzeti pauzu za odmor, jer u posljednih 12 godina nije imao niti jedno slobodno i pravo ljeto, a zatim otkriva da na otoku Visu ima zemljište na kojem već godinama radi, i na kojem se još mora raditi, ali na njemu postoji mogućnost stvarati nešto svoje, što iz godine u godinu može poboljšati.

Imamo puno partnerstava s festivalima u Hrvatskoj i Ujedinjenom Kraljevstvu. To su ljudi koji znaju kako razviti zemljište od šume do festivalskog mjesta, poput Modema.” pojašnjava nam Yves te otkriva svoj san za budućnost Goulash Diska: “Moj san bi bio to učiniti na otoku, na zemlji koju posjedujemo. Mogli bi smo napraviti trajne strukture koje onda možemo nadograđivati iz godine u godinu. To mjesto bi imalo potencijala za održavanje drugih događaja, postati eko-selo, eko-poljoprivreda, da radimo radionice kao što su npr. obnova suhozida…

Naravno, od sna i ideje do realizacije treba proći neko vrijeme, a toga je svjestan i Yves jer godinu dana nije dovoljno da se na to zemljište dovene bolja osnovna infrastruktura: “Dakle, definitivno ne bismo imali vremena da pripremimo festival za sljedeću godinu, pa zato mislim da je sljedeće ljeto svojevrsni “gap year”, ali za dvije godine ima potencijala da se to odradi. Za početak u manjem opsegu, ali onda bih mogli iskoristiti cijeli potencijal otoka i ne bi bili vezani samo za Komižu.

Ipak, prije nego što Yves i njegova ekipa uzmu zasluženi odmor, treba odraditi nadolazeće izdanje Goulash Disko festivala koje je na rasporedu od 18. do 22. rujna. U prodaji je dostupno još nešto ulaznica, a može ih se osigurati kroz sustav Core-event.

U tijeku su posljednje pripreme, poznat je kompletni lineup, a osim što nadolazeće izdanje Goulasha nosi čar da je posljednje na plaži Kamenice i što će samo po sebi bit posebno emotivno: “Pokušavamo učiniti ovo izdanje najreprezentativnijim za ono što je Goulash bio svih ovih godina i završiti ovo na lijepoj noti. Sretan sam što svi znamo da je ovo posljednji, pa iz toga izvlačimo najbolje. Svi žele biti ovdje i imati najboljih nekoliko dana u svom životu. Plaža Kamenica je jednostavno mjesto koje ćemo svi u srcu nositi cijeli život.” govori Yves te nam otkriva da će festival biti poseban i po tome da će se napokon moći pojesti dobar gulaš.

Nešto što je pomalo smiješno i što pripremamo za ovogodišnje izdanje jest da nikada nismo uspjeli poslužiti dobar gulaš na festivalu svih ovih godina, pa smo se ove godine udružili s organizatorima Gulaš festivala u Mađarskoj. Na Goulash Disko dovodimo “kralja gulaša” koji će kuhati za cijeli festival. Tako da bi ljudi trebali doći na festival, ne samo zato što je posljednje izdanje, već i zato što mogu probati najbolji gulaš na svijetu.” zaključuje pokretač Goulash Disko festivala Yves Taquet.

boogaloo web
dobar house mobile
Mlađa publika pokreće novi val popularnosti ovog elektroničkog žanra, a Spotify ga slavi dokumentarcem
boogaloo nye
Mlađa publika pokreće novi val popularnosti ovog elektroničkog žanra, a Spotify ga slavi dokumentarcem