Poučna priča za svakog istinskog zaljubljenika u underground kulturu: Live at Robert Johnson slavi 25 godina
Saznajte više o kultnom frankfurtskom klubu “Live at Robert Johnson” koji je na prekretnici povodom 25. godišnjice, kao i o prirodi klupske kulture u sadašnjosti
Gdje započeti s Frankfurtom? Mnogo se puta pričalo o važnosti grada i njegovoj simbolici za europsku elektroničku glazbenu kulturu. Drugi Berlin? Možda. Pronicljiviji? Potencijalno.
“Live at Robert Johnson” djeluje kao klub i kao diskografska kuća već dvadeset pet godina. Razvio se kroz nekoliko iteracija, ali jedno je sigurno – njegova rezonancija i glazbeni senzibilitet ostali su neosporni i čisti. Smješten u Offenbachu, industrijskom predgrađu Frankfurta, klub je smješten na obalama rijeke Majne. Neupadljiva zgrada izvana, iznutra je minimalan, ali šaren. Plesači gledaju u tamu kroz golemi prozor izgrađen da prikaže izlazak sunca koji slijedi i osvjetljava siluete onih koji su ostali na plesnom podiju.
Malo je klubova koji uspiju napraviti tako savršeno holističko iskustvo bez maksimalizma i trikova
Za Robert Johnson je oduvijek bila važna čista umjetnička forma glazbe i plesa, prostor koji to olakšava bez previše posla. Iz tog je razloga klub izgradio tako oduševljenu i povezanu obitelj umjetnika, kreativaca i plesača koji ga često posjećuju. Upravo je taj obiteljski duh omogućio mjestu da stvori i razvije tako inspirativnu izdavačku kuću – oslanjajući se na resurse i talente prijatelja da informiraju i njeguju etiketu koja odražava etos mjesta i uokviruje njegov zvuk. Bilo je nekoliko voditelja etikete tijekom životnog vijeka labela. Posljednji je bio Oliver Hafenbauer koji je također odgovoran za dugogodišnji label Die Orakel.
Nedavno je etiketu predvodio Florian C. Reinke koji je preuzeo uzde i pokrenuo stvari naprijed s futurističkom vizijom modernog klupskog prostora bez kompromisa. Osvrće se na svoja početna iskustva s mjesta:
“Prvi put sam otišao u klub 2012. godine. U to vrijeme nisam bio zainteresiran za elektroničku glazbu i mislim da sam možda bio prisiljen otići. Nakon toga dobio sam inspiraciju da počnem DJ-irati i uvijek je bila velika stvar svirati tamo. Svi su sanjali svirati tamo i kad mi se to ostvarilo, bilo je ludo. Klub je malen. Ozvučenje je intenzivno i toplo. Za mene je to još uvijek jedan od najvažnijih klubova u cijeloj Europi što je ludo s obzirom na to da je to super mali klub.”
Sam klub je malen. Međutim, zajednica i obitelj protežu se mnogo šire
To je ono što Florian smatra da bi svako dobro mjesto trebalo priuštiti i ponuditi svojoj klijenteli. Mjesto za upoznavanje i suradnju.
“Kad razmišljam o tome kad sam prvi put otišao u klub ili o tome zašto ste otišli u klub – uvijek se radilo o tome da imate mjesto za stupiti u kontakt s ljudima, upoznati prijatelje, upoznati osoblje i slušati glazbu. Klubovi su kao lonci za taljenje, dobre stvari dolaze iz njih i veze mogu postati čvršće kao rezultat.”
To je etos koji je priuštio diskografskoj kući. Osobito je jasno kada pogledate široku paletu glazbenika i umjetnika koji su izdavali na etiketi od njenog osnivanja. Međutim, ono što je također posebno jedinstveno i značajno je stopa zadržavanja uključenih glazbenika i umjetnika. Nekoliko onih koji su izdali na etiketi učinili su to s nevjerojatnom dosljednošću i ponovno se pojavljuju na epskoj “Lifesaver 5 Compilation” – kojom će label obilježiti 25 godina. Lica kao što su Massimiliano Pagliara, Oskar Offermann, Mano Le Tough i DC Salas su samo neki od njih. Kada je sastavljao ploču, Flo je smatrao da je važno zadržati slična načela.
“Tijekom godina izgradili smo blizak odnos s umjetnicima koji redovito sviraju u klubu i uvijek ih molimo da ostanu u kontaktu. Kada ih zamolimo da objave na etiketi, to pomaže pokazati tu dublju vezu. Robert Johnson je uvijek bio mjesto za koje su umjetnici smatrali da može biti i da ga mogu nazvati drugim domom ili tako nešto.”
Osigurati kontinuitet s impresumom koji postoji već četvrt stoljeća nije jednostavan zadatak. Pogotovo kada trendovi i ukusi koji vode plesne podije imaju sposobnost brzih promjena. To je nešto oko čega je Flo zabrinut – s obzirom na financijski rizik i kulturnu važnost mjesta i njegovu povezanost s etiketom.
“Stvari su se promijenile tijekom godina, teško je to opisati. Trenutačno se dosta stvari muči, pogotovo klupska kultura. Ponekad se malo uplašim situacije, pogotovo kada smo vidjeli sve što se dogodilo nakon pandemije. Počelo je postajati sve više i više komercijalno, cijela stvar s elektroničkom glazbom. To je uvijek bilo tu, ali trenutno je na ovoj ekstremnoj točki gdje se radi samo o prodaji ulaznica i dovlačenju što više ljudi na mjesta da zarađuju. To je suludo.”
Još jedno ključno opredjeljenje Roberta Johnsona je njegova otpornost i predanost vinilu kao formatu
Kao i svi drugi, osjetili su pritiske i ograničenja formata s rastućim troškovima i frustrirajućim rokovima produkcije zbog kojih je objavljivanje izdanja bilo sve teže. Međutim, čini se simboličnim i važnim da će izdanje kompilacije za 25 godina biti dostupno na vinilu.
“Kada sam tek počeo dj-ati, puštao sam vinil. I sam sam se osjećao prisiljen prihvatiti digitalno, kao što je to s vremena na vrijeme morala i etiketa. Međutim, uz ovaj box set čini se važnim imati nešto što možete držati u rukama. Osjeća se toplije, posebnije, s grafičkim dizajnom, nešto fizički. Vinil je važan, ali da budemo iskreni, posljednjih nekoliko godina izdajemo sve manje i manje ploča zbog cijene. To je suludo, sve je manje prodavaonica ploča, a i cijene su im se udvostručile. Šteta.”
Možda je najimpresivnija stvar kod Roberta Johnsona njegova stalna otpornost. Samo je nekolicina klubova koji su tako dugo radili, a da pritom zadrže dosljednost u kontroli kvalitete i pristupu. Čini se da sve ovo vrijedi nešto daleko više.