Skip to main content
  • 16.08.2024.

Svijet slavi 40 godina house glazbe, no legende Chicaga debatiraju o nastanku žanra

Tko je stvorio house? Gdje je nastao house? Kako se zove prva house traka? Tko je “kum” housea? Samo su neka od pitanja o kojima su debatirale legende čikaške klupske scene.

Piše: 

Naslovna foto

House Music Festival / Patrick L. Pyszka

Nagrađivani novinar i suradnik na elitnom američkom sveučilištu DePaul, Evan F. Moore zajedno s legendom čikaške house scene Lil Louisom nešto ranije ovog ljeta je pripremio veliku tribinu “The Real History of House” koja zaranja u bogatu povijest ovog omiljenog elektroničkog žanra.

foto: Frankie Knuckles Foundation

Tribina je otvorena s istraživanjem prihvaćene, ali osporavane teze da je house glazba nastala početkom 1980-ih iz underground scene u Chicagu. Umjesto da se zasluge pripisuje samo jednoj osobi, Evan F. Moore i Lil Louis ističu da je house rezultat zajedničkog truda mnogih DJ-eva, producenata i zajednica.

Frankie Knuckles, često nazivan “kumom house glazbe,” ključna je figura u povijesti ovog žanra. Njegov angažman u klubu The Warehouse, legendarnom čikaškom klubu, često se navodi kao mjesto gdje je house glazba nastala. Knuckles je miješanjem disco, soul i elektronskih ritmova oblikovao novi, prepoznatljiv zvuk. Međutim, neki tvrde da, iako je Knuckles imao značajnu ulogu, korijeni house glazbe ne mogu se pripisati samo jednoj osobi ili klubu.

Uloga The Warehousea je važna, ali nije presudna. Iako je utjecaj kluba na ime i zvuk žanra široko priznat, članak ističe i tvrdnje da house glazba nije nastala isključivo tamo. Drugi čikaški klubovi, poput The Music Boxa, gdje je DJ Ron Hardy nastupao, također su bili ključni u razvoju eksperimentalnog i energičnog stila house glazbe. Hardyjevi agresivniji i smioniji setovi pružili su kontrast Knucklesovom nježnijem i melodičnijem pristupu, proširujući granice onoga što house glazba može biti.

foto: Frankie Knuckles Foundation / Colin Boyle

Na tribini se također raspravljalo o podrijetlu termina “house”. Neki tvrde da naziv potječe od The Warehousea, dok drugi vjeruju da su lokalne prodavaonice ploča počele koristiti taj izraz kako bi kategorizirale novi stil glazbe koji je izrastao iz čikaške klupske scene. Ova rasprava dodatno ilustrira višeslojno podrijetlo house glazbe, koje je nastajalo paralelno s noćnim životom Chicaga, DJ kulturom i društvenim dinamikama.

Tehnološke inovacije bile su još jedan ključni faktor u usponu house glazbe. Instrumenti poput Roland TR-808 i TR-909 drum mašina, zajedno sa sintisajzerima, omogućila je producentima stvaranje novih ritmova koji su definirali žanr. Korištenje tih instrumenata pomoglo je house glazbi da postigne svoj prepoznatljivi zvuk: ponavljajuće, plesne bas linije i ritmični, elektronski puls.

foto: House Music Festival / Patrick L. Pyszka

Kulturalno gledano, house glazba ima duboko značenje, posebno za afro-američku i LGBTQ+ zajednicu u Chicagu. U vremenu društvenih i političkih napetosti, house klubovi postali su sigurna mjesta gdje su marginalizirane skupine mogle slobodno izraziti sebe. Uključivost žanra i njegovo podrijetlo u underground sceni dali su glas zajednicama koje su često bile isključene iz drugih prostora.

Zaključno, tribina naglašava da je house glazba rezultat zajedničkog utjecaja, oblikovanog od strane brojnih DJ-eva, klubova, tehnologija i kulturnih pokreta. Čikaška underground scena 1970-ih i 1980-ih bila je lonac u kojem su se svi ovi elementi spojili, stvarajući globalni fenomen koji je house glazba danas. Ipak, pravo “podrijetlo” house glazbe i dalje je predmet rasprava, jer nije niti jedna osoba niti jedan događaj zaslužan za njeno rođenje, što naglašava bogatu i suradničku povijest ovog žanra.

Više o ovoj temi objavljeno je ovdje.

“On and On” je prva službeno objavljena house traka
Novi dokumentarac u fokusu ima razvoj čikaške house scene i njenog utjecaja na svijet
Novi dokumentarac u fokusu ima razvoj čikaške house scene i njenog utjecaja na svijet