Skip to main content
  • 26.11.2024.

The Orb slave 35 godina od prvog singla. Ovo je njihova priča o redefiniranju granica elektroničke glazbe

Ben Cardew, novinar DJ Maga, odradio je ekskluzivni intervju s Alexom Patersonom, osnivačem i pokretačem The Orba povodom 35. godišnjice njihovog prvog singla

Piše: 

Engleska elektronička družina The Orb pioniri su ambijentalne house glazbe koji su od kraja 1980-ih do danas ostali sinonim za kreativnu slobodu i inovaciju. Pod vodstvom Alexa Patersona, jedinog stalnog člana od osnutka, The Orb su izgradili jedan od najraznovrsnijih i najutjecajnijih kataloga u povijesti britanske elektroničke glazbe. Njihov neograničeni pristup sempliranju, specifičan humor i spoj dubokih ambijentalnih zvukova s pop elementima učinili su ih legendama elektroničke scene.

Od chillout soba do ambijentalne revolucije

boogaloo nye

Krajem 1980-ih, Alex Paterson živio je u londonskom kvartu Battersea s prijateljem Martinom “Youth” Gloverom, basistom benda Killing Joke. Kroz zajedničko druženje s Jimmyjem Cautyjem (koji će kasnije osnovati The KLF), nastao je prvi koncept The Orba. Njihov pionirski stil razvio se kroz DJ rezidenciju u chillout sobi kultnih Land of Oz partyja u klubu Heaven, gdje su eksperimentirali s miješanjem različitih žanrova — od 808 Statea i progresivnog rocka do duba i new age zvukova.

Prva značajna prekretnica bila je stvaranje singla “A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules from the Centre of the Ultraworld” (1989.), koji se smatra prvom velikom pjesmom ambijentalne house glazbe. “Ideja je bila ukloniti ritam i stvoriti nešto što će zvučati poput glazbene meditacije,” prisjeća se Paterson.

Ovaj je pristup kulminirao na debitantskom albumu “The Orb’s Adventures Beyond the Ultraworld” (1991.), hvaljenom remek-djelu koje je spojilo ambijent, dub i sempleove u kompleksne zvučne pejzaže. Slijedio je jednako uspješan “U.F.Orb” (1992.), čiji je singl “Blue Room” dospio na osmo mjesto britanske top-ljestvice, dok su na Top of the Pops Paterson i Kris Weston (poznat kao Thrash) nastupali igrajući šah, umjesto da sviraju.

Ključne pjesme i utjecaj na elektroničku scenu

The Orb su poznati po odvažnom sempliranju, što se najbolje vidi u njihovom najvećem hitu “Little Fluffy Clouds”. Pjesma spaja naraciju Rickie Lee Jones o djetinjstvu, fragmente Stevea Reicha i Pat Methenyjeve Electric Counterpoint te zvukove poput kukurikanja pijetla i BBC-ovog izvještaja o ljetnom vremenu u Engleskoj. Iako je pjesma odmah po izlasku ranih 1990-ih postala hit, ona nije prošla bez kontroverzi.

Rickie Lee Jones je podigla tužbu zbog korištenja njezina glasa bez dopuštenja, što je rezultiralo financijskim nagodbama. No, ova je pjesma označila prekretnicu u elektroničkoj glazbi, pomaknuvši granice sempliranja i otvorivši vrata novim generacijama producenata da eksperimentiraju s postojećim materijalom.

Njihova odvažnost u stvaranju glazbenih kolaža dolazi iz vremena kad su sempleovi bili tehnološka novost, a kreativnost u njihovom korištenju mogla je potpuno redefinirati pjesmu. Paterson je uvijek branio ovakav pristup: “Glazba je jezik sam za sebe, a uzorkovanje je poput učenja novih riječi. Za mene je to prirodni dio stvaranja.

Utjecaj The Orba daleko je nadmašio granice ambijentalne glazbe. Inspirirali su mnoge izvođače i žanrove, od trip-hopa i duba do chillout glazbe i post-rocka. Njihov rad imao je odjek na sceni kroz bendove poput Massive Attacka, koji su kombinirali ambijentalne zvukove s dubom te čak i u mainstream popu, gdje su zvučni kolaži postali uobičajeni. The Orb su također bili pioniri u stvaranju iskustva kroz glazbu, često uključujući multimedijske elemente u svoje nastupe.

Nadahnjujuća lekcija iz njihove karijere jest kako spoj humora, vizije i tehničke inovacije može stvoriti ne samo hitove, već i cijele glazbene pokrete. Pjesme poput “Toxygene”, koja je prvotno bila remix za Jean-Michela Jarrea, postale su simbol njihova odvažnog pristupa. Čak i kad su radili s velikim imenima, poput Lee “Scratch” Perryja, zadržali su svoj autentični duh, istovremeno odajući počast legendama koje su ih inspirirale.

Pogled u budućnost

Iako su The Orb već ostavili neizbrisiv trag u povijesti elektroničke glazbe, njihova priča daleko je od završene. Alex Paterson, unatoč zdravstvenim problemima koje je doživio poput moždanog udara i srčanog udara 2020. godine, neumorno radi na novom materijalu. Njihov posljednji album “Prism“, objavljen 2023., pokazao je da bend i dalje istražuje nove zvukove, ostajući vjeran svojim korijenima, ali s pogledom u budućnost. Trenutno je u procesu stvaranja novog albuma koji, prema njegovim riječima, slavi samu činjenicu života.

Biti živ dovoljan je razlog za stvaranje novog albuma. reživio sam teška iskustva posljednjih godina i to želim proslaviti kroz glazbu.

Dugovječnost The Orba leži u njihovoj sposobnosti spajanja eksperimentalnog i popularnog, humora i ozbiljnosti. Njihov utjecaj proteže se od ambijentalnih zvučnih pejzaža do mainstream hitova, inspirirajući generacije glazbenika i slušatelja. Osim što su pomaknuli granice onoga što elektronička glazba može biti, postavili su temelje za mnoge današnje live nastupe u žanru.

boogaloo web
boogaloo nye
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
boogaloo nye
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano