Roskilde u Danskoj – Festival kao Grad snova
Na desetom Weekend Media festivalu poslušali smo predavanje o danskom festivalu koji svake godine zaradi 0 novaca, a opet ga svake godine posjećuje sve više i više ljudi… Ove godine – 130 tisuća partijanera!
U Rovinju ove se godine održao deseti po redu Weekend media festival – najveće regionalno okupljanje komunikacijske industrije – marketinških i medijskih agencija, novinara, televizija i što je nama najzanimljivije – organizatora festivala. Radi se prvenstveno o edukacijskom i networking događanju, ali nakon što padne mrak dvorane se pretvaraju u koncertnu halu i klubove gdje zabava traje do jutarnjih sati. Tijekom Weekenda u zajedničkoj organizaciji veleposlanstava Finske, Švedske, Norveške i Danske održao se program Nordic Exposed s ciljem upoznavanja Hrvatske sa sjevernom kulturom i tradicijom.
Tako su posjetitelji mogli pogledati zanimljivu izložbu, uživati u ugodnom druženju i razgovoru s veleposlanicima na koktel partyju koji su se pobrinuli za seriju zanimljivih predavanja poput: Vaše Facebook uspomene žive u Švedskoj; Finski emojiji – analiza slučaja digitalne diplomacije današnjice; Nordijske zemlje – nepoznati uzor…
Veleposlanici i predstavnici Danske, Finske, Norveške i Švedske prilikom svečanog otvaranja izložbe Nordic Exposed (fotograf: Siniša Rukavina)
Poslušali smo gotovo nevjerojatnu priču o najvećem festivalu na sjeveru Europe pod nazivom „Festival kao privremeni grad“. Radi se o festivalu Roskilde koji je postao dansko kulturno nasljeđe i ove godine ga je pohodilo 130 tisuća posjetitelja. Predavanje su održali članovi teama festivala – Dennis Kirkebæk zadužen za digitalne i društvene medije te Martin Hjorth Frederiksen zadužen za međunarodne odnose s javnošću i komunikacije uz simpatičnu moderatoricu Ivu Presner.
Dennis Kirkebæk drži predavanje (fotograf: Siniša Rukavina)
Festival s tradicijom dugom 46 godina
Priča počinje davne 1971. godine kada su dvojica srednjoškolskih učenika, insipirirani Woodstockom, odlučila organizirati festival iz čistog gušta i ljubavi, u malome gradiću Rosklide poznatom po gotskoj katedrali i muzeju vikinških brodova. Prvi festival posjetilo je 10 tisuća ljudi i obilježila ga je loša organizacija i veliki entuzijazam. U priču se uključio promotor koji je u projektu vidio samo lovu, no srećom organizaciju je preuzela neprofitna udruga zadržavši duh ljubavi koji je okupljao ljude, volontere i posjetitelje. Festival svake godine raste i širi se, a na veselje brojnih partijanera od 1991. godine uvrštava u program i elektroničku muziku. Od hrvatskih umjetnika na festivalu nastupio je Darko Rundek 2007. godine.
Danas festival ima 9 pozornica – najveća, Orange, prima 60+ tisuća ljudi dok najmanja, Gloria, tisuću. Na njima nastupa cijela lepeza umjetnika svih glazbenih pravaca – njih preko 175 iz 30 zemalja: od zvučnih imena poput Foo Fightersa, Ice Cubea do poznatih nordijskih headliner. No, velika većina glazbenih skupina i solo umjetnika, njih 75%, nije nikada prije nastupala na festivalu. Broj posjetitelja iznosi preko 130 tisuća i traje četiri dana uz četiri dana warm-upa. Kako bi festival primio toliko veliki broj gostiju, potrebno je bilo sagraditi privremeni grad. Brojke su stvarno velike – broj šatora iznosi 50 tisuća – isto koliko stanovnika ima grad Rosklide u neposrednoj blizini festivala. 80 hektara iznosi ukupan prostor kampa na kojem je postavljeno 900 izvora besplatne i hladne vode, uz 3100 toaleta. Prosječna dob posjetitelja je 24 godine, 50% čine pripadnice ljepšeg spola, a 55 % svih posjetitelja je bilo single.
Ova impozantna fotografija lijepo prikazuje simbiozu grada Rosklide i Grada snova (izvor: SH Luftfoto)
Grad snova
Organizator ima pravo snimati i arhivirati sve telefonske razgovore posjetitelja, kao i tekstualne poruke za vrijeme trajanja festivala. Sve aktivnosti posjetitelja na internetu biti će nadzirane, a organizator zadržava pravo ustupanja Vaših podataka svojim partnerima. Kako biste Vi reagirali da ste došli na festival i pročitali takva upozorenja?
Posjetitelji festivala Rokslide 2016. godine reagirali su izuzetno negativno, a onda se dogodilo iznenađenje – na pozornici festivala videolinkom iz Moskve obratio se Edward Snowden, najpoznatiji „zviždač“. Svijetu je 2013. otkrio mračne tajne američkih obavještajnih agencija i od tada se skriva u Rusiji kako bi izbjegao suđenje za izdaju u Americi. Na festivalu je dobio golemi aplauz nakon govora, a umjetnička skupina Yes Men koja je organizirala cijelu „predstavu“ o špijuniranju posjetitelja uspjela je upozoriti tisuće mladih na bitne probleme današnjice – ljudskih prava i građanskih sloboda. Kako je to izgledalo možete pogledati u nastavku.
{youtube}wCB-H7lg6i8{/youtube}
Izvrstan je to primjer kako festival surađuje s udrugama. Svake godine izabere se jedna od važnih političkih tema, poput izbjeglica ili nadzora podataka te s partnerom iz civilnog sektora pažljivo pripremi produkcija s najboljim mogućim učinkom. Tako su posjetitelji jedne godine mogli uživati i u svirci orkestra glazbenika koji su nekoć živjeli u Siriji. Zbog rata su izbjegli širom svijeta i po prvi puta su se okupili upravo na Rosklide festivalu, a posjetitelji su vidjeti svojim očima i čuli svojim ušima da izbjeglice nisu teroristi. Rosklide je također sastavio strategiju održivog razvoja „Utopia“ kojom će do 2019. reducirati otpad koji festival proizvodi – jer otpad je u Danskoj sirovina, a ne smeće. Već sada se preko 2 milijuna čaša nakon festivala pretvara u bioplin, plinovito gorivo, u budućnosti važan izvor energije. Sve gore navedno čini ga drugačijim festivalom od drugih, no bitno je spomenuti još dvije važne stvari – team koji stoji iza organizacija te novčane politike.
Dream Team
Na početku predavanja Martin i Dennis pokazali su svoje fotografije sa festivala. Prije nego što su postali članovi tima, obojica su pohodila festival i zarazila se magijom koja hladne sjevernjake ispunjava toplinom.Otvorenošću. Prijateljstvom. Slobodom. I pivom. Imali su sreće i volje te su se pridružili maloj družini koja svake godine gradi Grad snova, pa ga ruši. Jezgru družine čini 17 stalno zaposlenih osoba s nimalo jednostavnim zadatkom – svake godine nakon festivala krenuti od financijske nule i u roku od 12 mjeseci ponovno organizirati najbolje i najveće okupljanje na sjeveru Europe. Vjerojatno bi poslovne timove takva situacija bacala u očaj, ali u neprofitnim organizacijama vlada drugačiji duh. Važno je napomenuti da ta mala jezgra ususret festivalu mobillizira vojsku od preko 10 tisuća volontera koji se brinu za preko 100 tisuća posjetitelja i stanovnika privremenog grada. Jezgra je ujedno i učinkovito organizirana, za cijeli glazbeni program (175 glazbenih sastava i umjetnika), brine se skupina od samo šest zaposlenika i volontera s proračunom od oko 8 milijuna €. Najveća motivacija za volontere je „osjećaj pripadnosti većem projektu“, navodi Fun facts festivala.
{youtube}Xk5aZ2eiiSw{/youtube}
Di su pare?
Festival naplaćuje ulaznice, ima dugo partnerstva sa sponzorima poput Tuborga, tu je i potpora lokalne zajednice, a opet svake godine završi na financijskoj nuli. Kako je to moguće? Tu se opet događa čarolija – svu dobit organizatori doniraju udrugama i projektima. I ne samo to. Posjetitelje pretvaraju u punopravne građane grada Snova koji mogu sami predlagati udruge i organizacije za donacije ili glasati za iste. Kako navodi službena stranica, od začetka do danas, donirali su preko 43 miljuna eura Liječnicima bez granica, Amnesty Internationalu, Žrtvama rata u Iraku i brojnim drugim organizacijama. Možemo zaključiti da ovaj festival od početka do kraja počiva na staroj istinskoj P.L.U.R. filozofiji – Peace, Love, Unity, Respect te da domaći organizatori mogu naučiti puno stvari od njega. No, nemojte vjerovati medijima, uvjeriti se sami. Idući Grad snova počinje se graditi krajem lipnja 2018. godine.