Skip to main content
  • alt
  • 11.11.2013.

Sjećate li se party flyera?

Ne tako davno za dobar underground tulum, plesnjak ili party, osim usmenom predajom, moglo se saznati jedino putem flyera,  a sada je taj oblikovani komadić papira  dobio vlastitu izložbu u  zagrebačkom MSU-u koje je autor Višeslav Laboš, zagrebački DJ.

 
Iako u svojoj osnovi reklamni letak, party flyer je često iznenadio domišljatošću dizajnerskog rješenja te ne samo da je diktirao gdje ćemo provesti vikend, već i kakvo ćemo mišljenje imati o klubu, DJ-evima i njihovoj glazbi. Takvi primjerci nisu završavali u kantama za smeće već su imali priliku postati rijetki kolekcionarski primjerci. Pojavom društvenih mreža, fizički nas flyeri sve više napuštaju, tako da već danas nedvojbeno možemo govoriti o "eri flyera" u nekom prošlom vremenu.
 
Selekcija flyera, koja se izlaže u Muzeju suvremene umjetnosti, iz privatnih su kolekcija nekoliko hrvatskih rejvera, grafičkih dizajnera i DJ-eva te pokrivaju period od ranih devedesetih do danas. Grafičko oblikovanje flyera je sastavni element underground techno kulture, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj – jednako kao break-dance, gramofoni i grafiti u hip-hop kulturi.  Osim dizajna, koji je oslikavao suvremenost postmoderne na stilski najčišći mogući način, njihov značaj leži i u subverzivnom momentu gdje se kapitalističkom metodom reklamira kultura i to uglavnom neprofitabilna kultura. Flyeri po svojoj funkciji spadaju u domenu primjenjene umjetnosti, no iznimka su utoliko što je dizajn flyera  rijetko bio adekvatno honoriran. S flyerima se nije stvarala karijera niti flyeri stoje u umjetničkim portfolijima. 
 
O flyerima u Hrvatskoj ne postoje publikacije niti web stranice, čak ni one koje tematiziraju elektronsku glazbu nikada im nisu posvetile ozbiljniji članak. Iz tog razloga, kao i zbog činjenice da su flyeri vrlo često nastajali preko noći, autore flyera je vrlo teško povezati sa njihovim radovima. Prvu izložbu flyera postavila je Irena Šćurić davne 1994. u KIC-u pod nazivom "Flyer shock 1994". Nakon skoro 20 godina, prvi put u muzejskom prostoru održat će se izložba i tribina na temu grafički dizajn party flyera u Hrvatskoj od početka devedesetih do danas. 
 
Oblikovanjem flyera svoje su prve javne korake napravili mnogi, danas renomirani hrvatski konceptualni umjetnici i grafički dizajneri: Bruketa & Žinić, Ruta, Numen, David Maljković, Nieuw NDG, Bojan Matoš, Lina Kovačević i mnogi drugi. Najveći motiv ove izložbe je povezati autore i djela te etablirati flyer kao specifičan medij vizualnih komunikacija, na razmeđu primjenjene umjetnosti, reklamnog letka, gerila marketinga i DIY (do it yourself) estetike kontra kulture.
 
Izložba, čiji je flyer dizajnirala Lina Kovačević, otvara se u četvrtak, 14. studenog, a prije samog otvorenja održat će se tribina s početkom u 19 sati na kojoj sudjeluju Irena Šćurić, Lina Kovačević, Goran BITart, Bojan Matoš i Marijan Felver. U 20 sati se službeno otvara izložba, a za glazbenu će se podlogu pobrinuti Mack Julia i Qwerty.
 
 
Zahvale idu sljedećim osobama koji su donirali ili posudili flyere za izložbu:
Hrvoje Jakopec, Goran Zmajić, Lena Telenta, Hrvoje Mitić, Tomislav Cetina, Ana Labudović, Srđan Thian, Miljenko Rajaković, Marko Tralić, Tihomir Štivičić, Irena Šćurić, Miro Merlak, Petra Blažinčić, Sven Karas, Marko Yesh, Nikolina Steković, Mario Franić, Sergej i Olja, Toni Ćaleta, Nedjeljko Stavljenić, Mile Popović

{jcal_latest eventid=4840}

boogaloo nye
boogaloo web
boogaloo nye
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
boogaloo nye
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano