Skip to main content
  • 12.01.2024.

“Čuvar zvuka” – kolekcionar gramofona Velimir Kraker u svojoj kolekciji ima 80 uređaja

Važan dio povijesti nosača zvuka nalazi se u kolekciji hrvatskog “čuvara zvuka”.

Piše: 

Umirovljeni profesor fizike, Velimir Kraker je dugogodišnji kolekcionar koji već nekoliko desetljeća skuplja, restaurira i čuva važnu kulturno-povijesnu zbirku tehničkih uređaja za snimanje, reprodukciju i prijenos zvuka koja datira od prve polovice pa sve do kraja 20. stoljeća.

Njegova ljubav prema glazbi, gramofonima i pločama dogodila se u njegovoj mladosti, nakon što je prebolio tuberkulozu i trebao se čuvati. Bratić mu je donio tri ploče koje su bile početak njegove kolekcije.

Zbirka sisačkog kolekcionara danas broji 80 uređaja među kojima su četiri fonografa od kojih vrijedi izdvojiti “Home” Thomasa Alve Edisona, dvadesetak gramofona od kojih su brojni sa samog početka 1900-ih, pedesetak radio prijemnika, opsežnu fonoteku s originalnim zvučnim zapisima na valjcima i šelak-pločama s kraja 19. stoljeća i početka 20. stoljeća, kao i studio za presnimavanje starih snimaka. Njegova bogata kolekcija uređaja više puta je bila izlagana široj javnosti, kako u Sisku tako i u Zagrebu.

Osim što je dugi niz godina sakupljao uređaje, Velimir Kraker se pobrinuo da svi oni i mehanički rade i do današnjeg dana. U jednom intervjuu je istaknuo kako postoji velika razlika između zbirke i muzeja, jer kako tvrdi onaj koji održava zbirku s njom mora znati baratati, moraju biti u pogonu, dok su u muzeju stvari “mrtve”, stoje i nikom ništa.

Vrijednost Velimirove zbirke je nemjerljiva, a o njoj se još na početku tisućljeća snimio dokumentarac. Hrvatska radio-televizija je ovjekovječila dugogodišnji rad i kolekciju Velimira Krakera dokumentarnim filmom “Čuvar zvuka“.

Dokumentarni film “Čuvar zvuka” nedavno je ponovno bio emitiran na HRT-u, a dostupan je i na YouTubeu.

Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano