Skip to main content
  • 19.03.2023.

Evo kakvim se dirljivim tekstom Exit Festival oprostio od frontmana Faithlessa

Maxi Jazz je otišao na vječni tulum, a evo kako se ekipa Exit Festivala oprostila od frontmana Faithlessa prisjećajući se njihovog epskog nastupa na Petrovaradinskoj tvrđavi 2015.

Piše: 


"Frontmen legendarnog benda Faithless preminuo je 23. prosinca 2022., pa se sa zahvalnošću osvrćemo na nasljeđe koje nadilazi plesnu glazbu, klupsku kulturu i sada već kultni nastup benda na EXIT-u 2015.

Ispis „God Is a DJ“ vidjeli su na majici svog gitariste na jednoj probi. Sister Bliss je ispravljala melodiju koju je imala, a Maxi Jazz izmislio čitavu filozofiju oko toga za samo nekoliko sati. Bez obzira na to u šta veruješ, i je li se oslanjaš na kršćanski odgoj ili budistički pristup u zreloj dobi, plesni podij je mesto na kojem se molimo, prije svega gdje se liječimo. Recimo da je to tako najjednostavnije objasniti. Maxi Jazz bio je utjelovljenje postulata rejv kulture – PLUR (Peace, Love, Unity, Respect) i njegov odlazak je veliki gubitak za globalnu scenu! Ponekad je bio šaman, često propovjednik, a uvijek ujedinitelj i katalizator znojne katarze u masi.

Njegova se duhovnost isticala u spremnosti na dijalog, iako je glazba Faithlessa izrazito društveno angažirana, pa nikada nije bilo teško dokučiti njihove poglede na opće stanje u svijetu. Političke i društvene teme činile su osnovu hitova koji su dominirali radijskim postajama, odgajajući generacije ljudi koji su odlazili u klubove ili na festivale radi lagane zabave.

Do izbacivanja singla „Salva Mea“ rasprodavali su samo lokalne klubove, ali ubrzo su postali globana sila i neizostavni na top listama, kao i u glazbenim enciklopedijama. To se dogodilo prije svega riječi „I can’t get no sleep!“, ali i drugih singlova sa albuma “Reverence”. Plesna mantra sa slijedećeg bila je „We Come 1“, ali je nova publika došla i suradnjom sa Dido (sestrom trećeg člana grupe), koja je u tom trenutku bila na vrhuncu karijere. Velika inspiracija Maxiju bio je Muhamed Ali, a osim veličanja idola, na kasnijem albumu su se direktno kritizirali svjetski vođe na „Mass Destruction“. Boy George je upao na „Why Go?“, dok je sa „I Want More“ još jednom sasvim direktno rečeno da treba ići iz onoga u šta veruješ, a ne iz straha.

Pored redovnih nastupa, provode mnogo vremena u studiju i izbacuju još dva albuma prije nego se pojavljuju na velikoj proslavi 40 godina Glastonbury festivala kao hedlajneri, što predstavlja možda krunu njihove karijere, pred 85 tisuća ljudi. Nakon turneje koja je trajala skoro dvije godine i mnogo snimljenih pesama, iscrpljeni Maxi Jazz na proljeće 2011. objavljuje da je to bila njihova oproštajna turneja, a dva rasprodana i finalna koncerta u Londonu pratili su fanovi u najvećim kinima širom svijeta, u direktnom prijenosu. Preko miljun posjetitelja su imali u tom razdoblju na svojim koncertima i prodali oko pola miljuna ploča.

Maxi Jazz odstupio je od svog matičnog benda i cijelo vrijeme koristio je riječi kao što je „pauza“, a nikako „razlaz“. Nije bilo zle krvi, već samo potreba za odmorom i za novim, iako novo nekada znači povratak korjenima. Počeo je sam komponirati na gitari i oformio bend The E-Type Boys, oslonjen na analogno.

Faithless izbacuju remiks album 2015. godine i pripremaju poseban show sa kojim kreću na novu turneju. Pažljivo su birali datume i odlučili da se poklope sa još jednim jubilejom, petnaestim rođendanom Exita. Donijeli su dobro poznate hitove u novom ruhu, uz Maxijevo stalno obraćanje publici na Petrovaradinu kao jednoj od najljepših koju je vidio. Vratili su se na dva bisa i podsjetili na ideje oko kojih je festival i oformljen. Faithless je bend poznat po oštrim sintovima i elektronskim deonicama, ali se čini da im nastupi ostaju upamćeni zbog intimnih momenata kada muzika utihne i duboki Maxijev glas poručuje da moramo čuvati jedni druge, da je ljubav razlog i način, da se može vjerovati različito, a da je raznolikost nešto dragocjeno.

Nakon tog epskog nastupa, “We Come 1” postala je neslužbena himna EXIT festivala, uz blagoslov benda. Interno, EXIT tim je koristio tu frazu za svoje akcije i kampanje, te je ujedno postala i svojevrsna mantra. Ta posjeta 2015. godine značila je nama, njima, ali posebno fanovima. Čak i sa vremenskom distancom, djeluje kao silazak bogova. Na snimku cijelog koncerta koji je pogledan 2.6 miljuna puta, komentari su da je to bio jedan od njihovih najboljih nastupa, da je promjenio živote.

I prije samog nastupa, Faithless su osjetili ljubav naše publike i uzvratili je. Meet & greet koji izvođači odrade brzo i bezvoljno, trajao je čak dva sata, tijekom kojih se pričalo sa ljudima i razmjenjivala energija iza bine.

Iako je ta noć bila nezaboravna, Faithless su je željeli ovjekovječiti pa je snimka s nastupa velik dio spota koji su objavili za novu verziju svog najvećeg hita, a koju je radio tada najveći EDM producent Avicii .


Foto cpfc-co.uk

Iako je Maxi Jazz zračio mudrošću Tibeta, radovao se poput dječaka. Sudjelovao je u automobilskim trkama i bio počasni direktor nogometnog kluba Crystal Palace (op.a. na čijem je stadionu nedavno otkriven mural u njegovu počast).

Nakon tužnih vijesti o tome da je preminuo, preostali članovi benda su brzo složili prigodno oproštajno pismo i rekli da je bio čovek koji je poboljšao živote na mnogo načina. Dao je njihovoj glazbi pravi smisao i poruku. Naglasili su da je bio divno ljudsko biće sa vremenom za sve i mudrošću koja je bila i duboka i dostupna.

Još jednom, vezu benda i festivala potvrdila je Sister Bliss osobno, odgovorom na spomen legendi koji je EXIT napravio Maxiju na Twitteru.

Maxi Jazz zaspao je u svojoj 65. godini. Ovdje se više nikada neće probuditi, ali je negdje vani na vječnom tulumu, gdje je DJ ljubav koju je propovijedao za života."

Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano