Skip to main content
  • daphne oram
  • 1.10.2012.

Ključni ljudi i sprave za pojavu EDM-a

Merel van de Vaart, kustos zbirke elektronske glazbe znanstvenog muzeja u Londonu, kroz 10 klipova objašnjava povijest (britanske) elektronske glazbe, i to onu 'prehistorijsku' koja je postala vrlo zanimljiva tema zadnjih godina.

Piše: 

Naslovna foto

Daphne Oram

Sve više se ljudi zanima za povijest elektronske i glazbe i prve koji su eksperimentirali s elektronskim zvukom, pogotovo što se tiče rada BBC-evog Radiophonic Workshop-a o kojem smo vam pričali nedavno. Naglasak nije toliko na instrumentima i korištenoj tehnologiji, već na potrazi za novim zvukovima. Možete se zainteresirati i vi, i educirati kroz sljedećih 10 YouTube videa.

boogaloo nye

1.  L’Enfer, Jean-Phillippe Calvin – Ovaj klip i ne sadrži baš elektronskih zvukova no s instrumentima u obliku cvijeta, koji se zovu Cristal Baschet, a izumljeni su u 50-im godinama, otprilike kad su i drugi počeli s eksperimentiranjem s oscilatorima i filterima, podsjeća na prve radove BBC-eva odjela za proizvodnju specijalnih efekata.

2. Intervju s XenakisomIannis Xenakis, arhitekt i kompozitor, studirao je s gore spomenutim Calvinom, a kojeg su vrlo jednostavne stvari inspirirale da napravi matematički složene kompozicije. Više u nastavku…

3. Mycenae Alpha, Iannis Xenakis – 1970-ih, isti taj Xenakis izumio je računalni glazbeni alat UPIC koji koristi vizualni sistem unosa, a podsjeća na Oramics Machine, izumljenu 1957. godine od strane Daphne Oram, iako je zapravo puno bliže nešto kasnije izumljenom Fairlight CMI instrumentu.

{youtube}yztoaNakKok{/youtube}

4. The Ocean, Desmond Briscoe & Daphe Oram, Amphitryon 38, Daphne Oram and Science & Industry, Phil Young – U usporedbi s Xenakisovom stvari, rani radovi BBCove radionice zvuka su vrlo minimal, ali se ne smije zaboraviti da između njih postoji 20 godina razmaka, te da je Amphitryon 38 prva potpuno elektronska stvar koju ja Daphne Oram napravila za BBC, i to za istoimenu televizijsku dramu, prije pojave Workshopa.

5. Wee Have Also Sound Houses – Kad se već toliko priča o Daphne, onda pogledajte i dokumentarac o ovoj uistinu talentiranoj ženi i izumiteljici Oramics mašine. Puno istina, poluistina, mitova i legendi kruži o Daphne Oram po netu. Možda zato što je ostavila veliku arhivu i imala toliko puno interesa, neke duhovne, neke matematičke, ljudima je teško predočiti takvu ženu, i smatraju je luckastom i misterioznom.

6. Visiting Hugh DaviesHugh Davies bio je kompozitor, glazbenik i inovator. Radio je s Karlheinzom Stockhausenom (njemačkim kompozitorom i jednim od najutjecajnijih glazbenika prošlog stoljeća, i pionira elektronske glazbe, između ostalog) i osnovao Electronic Music Unit na Goldsmithsu. Njegova sprava Sho-Zyg dio je kolekcije muzeja, a u ovom videu ga možete vidjeti i kako na njoj svira.

7. What the future sounded like – Ovo je dokumentarac o Electronic Music Studios i njihovom radu u 60-im i 70-im godinama prošlog stoljeća. EMS su najpoznatiji po razvoju VCS3 sintesajzera, ali su na sebe uvijek gledali više kao glazbeni studio.

8. Private Dreams & Public Nightmares je priča o BBC-evoj radionici i prije nego li je radionica nastala, a u kojem se prvi put pojavljuje i objašnjava svrha ‘Radiophonic poem’ i zvučnih efekata korištenih u njoj.

{youtube}6N1I_03wPEE{/youtube}

9. Sculptress of Sound: Doctor Who Theme Tune 1963-1969 – Najpoznatije djelo BBC Radiophonic Workshop-a, a što smo vam već spomenuli, jest tema iz serije Dr Who, jedne od najdugovječnijih serija BBC-a, a koju smo imali prilike i gledati na HRT-u. U ovom video pogledajte kako je nastala ta stvar.

10. Structures Sonores, Lasry & Baschet – U ovom filmiću možete saznati kako je producent DR Who teme bio nadahnut muzikom Structures Sonores, stvorene od strane Jacquesa i Yvonne Lasry te braće Baschet. S ovim klipom vraćamo se na početak, odnosno upotrebu onih cvjetnih instrumenata, koji, iako akustični, zvuče poput elektronike.

Nadamo se da ste nešto naučili…

boogaloo web
boogaloo nye
Vezani članci
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
boogaloo nye
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano