Obnova Doma mladih u Splitu: Hoće li akustika i transparentnost ostati u drugom planu?
Obnova Doma mladih u Splitu izaziva zabrinutost zbog zanemarivanja akustike i nedostatka transparentnosti u procesu
Grad Split planira obnovu Doma mladih u sklopu projekta vrijednog 25 milijuna eura sufinanciranog europskim sredstvima, no lokalna kulturna scena i stručnjaci izražavaju zabrinutost zbog nedovoljnog fokusa na akustiku prostora.
Obnova, predviđena za ljeto 2025., uključuje radove na infrastrukturi, ali nije jasno hoće li prostori ključni za kulturnu i glazbenu scenu – poput Kluba Kocka, Beton kina i glazbenih studija – dobiti adekvatna akustička rješenja.
Dom mladih već desetljećima predstavlja središte nezavisne i alternativne kulture Splita, a prostori u njemu često su ključni za koncertne i izvedbene programe.
Tonči Bakotin, dugogodišnji korisnik Doma i diplomirani audioinženjer, prvi je upozorio na problem kada je shvatio da ni Grad Split ni Multimedijalni kulturni centar (MKC) nisu ozbiljno razmotrili akustiku prostora, iako su u njemu smješteni auditoriji, glazbeni studiji, Klub Kocka i Beton kino.
Kada je pokušao saznati više, rečeno mu je da se glavna arhitektonska firma ARP konzultira s FER-ovim Zavodom za elektroakustiku, a detalji će biti poznati tek nakon javne prezentacije.
Dom mladih ima specifične akustične zahtjeve koji se moraju biti uzeti u obzir
Prezentacije održane u srpnju i prosincu 2024. ostavile su dojam površnosti i nedostatka preciznih odgovora. Hrvoje Pelicarić, stručnjak za zvuk, ističe niz nelogičnosti: neadekvatnu poziciju tonskog pulta, nepostojanje prozora između režije i glazbenika te nefleksibilan dizajn tonskih režija.
Prema Bakotinu, predviđeni studiji nisu pravi glazbeni studiji, a Beton kino ne zadovoljava osnovne standarde kinodvorane.
Na toj prezentaciji u srpnju 2024. Bakotin je postavio pitanje o akustici, no glavni arhitekt Dinko Peračić odgovorio je da se ona ne spominje iz istog razloga kao ni instalacije za struju, vodu i grijanje. Ovakav stav zabrinuo je dio kulturne zajednice, koja strahuje da će se zanemarivanjem akustike ugroziti funkcionalnost prostora i dugoročno oslabiti kvaliteta programa u Domu mladih.
Frustracija je kulminirala u ožujku 2025. kada je održana prezentacija akustičkog projekta bez mogućnosti značajnijih izmjena. Grad, FER i arhitekt Dinko Peračić nisu dali jasne odgovore na kritike.
Bakotin stiče da je kvalitetan zvuk ključan za iskustvo kulturnog sadržaja
Sunčica Fradelić, bivša predsjednica Upravnog vijeća MKC-a, smatra da je komunikacija bila neorganizirana i neučinkovita te da postoji bojazan hoće li splitska nezavisna scena preživjeti obnovu.
Pitanje nije samo akustika, već i cjelokupan proces koji je, unatoč sudjelovanju korisnika, rezultirao njihovim osjećajem isključenosti. Ključno ostaje hoće li predviđeni budžet biti dovoljan za sve planirane zahvate i hoće li se Dom mladih obnoviti na način koji zaista odgovara potrebama splitske kulturne scene.
Umjetnik i audioinženjer Tonči Bakotin upozorava da Dom mladih ima specifične akustične zahtjeve koji se moraju biti uzeti u obzir.
Prostori namijenjeni koncertima, probama i snimanju glazbe trebaju akustičku izolaciju i prilagodbe koje omogućuju nesmetano izvođenje programa. No, u dosadašnjim informacijama o projektu nema naznaka da su takvi zahvati planirani.
Bakotin stiče da je kvalitetan zvuk ključan za iskustvo kulturnog sadržaja, od koncerata do kazališnih predstava. No, ni Multimedijalni kulturni centar (MKC), koji koordinira rad Doma, ni Grad Split, kao investitor projekta, nisu jasno komunicirali planove za rješavanje akustičkih zahtjeva prostora.
Izostanak transparentnog dijaloga s umjetnicima i organizatorima događanja je ozbiljan propust
Korisnici također ističu problem komunikacije između gradske vlasti i onih koji svakodnevno koriste Dom mladih. Mnogi smatraju da je izostanak transparentnog dijaloga s umjetnicima i organizatorima događanja ozbiljan propust koji bi mogao rezultirati nefunkcionalnim rješenjima.
Kulturna zajednica naglašava da obnova ne smije biti samo estetska i infrastrukturna, već mora osigurati da prostori zadrže svoju primarnu svrhu – podršku nezavisnoj umjetničkoj sceni.
Ukoliko se zanemari akustika, postoji realna opasnost da će neki prostori nakon obnove biti neupotrebljivi za glazbene i izvedbene sadržaje.
Stručnjaci i korisnici stoga apeliraju na gradske vlasti da se akustička analiza uključi u projekt prije nego što radovi započnu. Transparentnost i suradnja s kulturnom zajednicom ključni su kako bi Dom mladih i nakon obnove ostao mjesto koje podržava alternativnu scenu i omogućuje razvoj glazbene i umjetničke produkcije u Splitu, piše Jan Vržina za Portal novosti.