Streaming servisi pospješuju prodaju CD-ova i vinila
Čak dvije trećine ispitanih izjavilo je da će nakon streamanja kupiti CD ili ploču koju su besplatno slušali na internetu.
Unatoč neprekidnim borbama protiv piratstva, streamanja glazbe na raznim internetskim kanalima i naglašavanja kršenja autorskih prava, još uvijek nije izgledno kako će išta od navedenog u bližoj budućnosti nestati – a sudeći po rezultatima istraživanja financiranog od strane Britanske fonografske industrije (BPI) i Entertainment Retailers Associationa (ERA), spomenuti problemi i nisu nešto što bi glazbenike trebalo zabrinjavati. Istraživanje je prošli mjesec provela tvrtka AudienceNet u obliku ankete na uzorku od 1000 ljudi između 16 i 55 godina, od kojih se svaki pojedinac identificirao kao glazbeni konzument.
Naime, rezultati istraživanja pokazali su kako usluge streamanja koje pružaju platforme poput Spotifyja i Apple Musica zapravo povećavaju prodaju glazbenih prijenosnika. Čak 37% ispitanih izjavilo je kako smatra da su spomenute usluge povećale njihovu aktivnost kao online kupaca. 13% je tvrdilo da su zbog istih razloga počeli učestalije kupovati CD-e, a 19% gramofonske ploče – ljudi jednostavno žele vidjeti/čuti što kupuju, a ako im se svidi, tada su spremni i novčano uložiti u svoje glazbene užitke.
Gotovo 70% ispitanika složilo se s izjavom da uslugu streamanja koriste isključivo za otkrivanje i pronalazak nove ili popularne glazbe, nakon čega slijedi kupovanje fizičkih prijenosnika ili pak legalno skidanje materijala u zamjenu za novac. Malo manje od polovice ispitanih priznalo je da su platili i za uslugu streamanja nakon što su određeni vremenski period koristili besplatnu verziju. Razlog tome većinom je bio blokiranje reklama ili pak mogućnost pristupanja usluzi preko mobilnog uređaja.
Na pitanje što bi još više moglo pospješiti navike kupovanja CD-a, 34% je odgovorilo da su to rijetke trake, a jednako toliko tvrdilo je da ne postoji ta vještina persuazije koja bi od njih učinila učestalije kupce. Kada se radi o vinilima, 22% od uzorka odgovorilo je da vjerojatnost odluke izdvajanja novca drastično raste ukoliko se radi o limited izdanjima, dok velikih 57% stoji pri odluci da ih ništa ne može natjerati da promjene svoje kupovne navike vezane za ploče.
Od ostalih podataka dobivenih istraživanjem, zanimljivo je da je radio i dalje najpopularniji način glazbene konzumacije (35% ispitanih), zatim CD (20%), streamanje se našlo na 3. mjestu (19%), dok se za plaćeno streamanje založilo tek 6% ispitanih. Slika se mijenja kada se radi o uparivanju aktivnosti; primjerice, ova publika najviše voli kombinaciju besplatnog streamanja i kupovanja CD-a.
Sukladno navedenom, iz Official Charts Companyja javljaju da je prošle godine u Britaniji preslušano 13.7 milijardi audio streamova, a izgledno je da će se taj ove godine broj dvostruko povećati. Fizički formati se pokazuju prilično otpornim na viralno-tehnološke dosjetke, tako da se u Ujedinjenom kraljevstvu i dalje prodaje oko 60% ukupnih izdanja ploča i vinila, što znači da industrija zaradi oko 500 milijuna funti ili 760 milijuna dolara godišnje – bez koncerata i prodaje reklamne robe.
Ipak, prodaja CD-a nesumnjivo je u padu u odnosu na prošlost – 2012. prodaja se smanjila za 20, godinu nakon za 13, a prošle godine za 8 posto, no očito razlog nije u streamanju. Prema podacima ERA-e, samo u UK-u trenutno ima preko 10 000 glazbenih outleta i prodavaonica CD-a i ploča.
„Ovo istraživanje nam je pokazalo da je pristup glazbi individualan, stoga i glazbeni fanovi imaju različite kupovne i slušateljske navike konzumacije glazbe. Ipak, izgleda da pravi fanovi svojih omiljenih izvođača neće prestajati kupovati fizička izdanja njihovih albuma“, rekla je Kim Bayley, predsjednica ERA-e.