Skip to main content

Tko je bio Mark Spoon, i zašto se o njemu i dan-danas priča s neizmjernim poštovanjem?

Mark Spoon je bio DJ ikona techno scene 90-ih. On je loš dečko i figura u jednom. Njegovi hitovi poput “Right in the Night” ili pak “Storm” pokreću stotine tisuća ljudi, on puni klubove svojim DJ setovima i tjera publiku na ples na Love Paradeu.

Jednako legendarni su njegov izgled i gracioznost. Pretjerani tulumi, droga i gomila novca koji Markus slobodno troši. Njegov život završava naglo – sa samo 39 godina. Kako je moglo doći do ovoga?

Petodijelni podcast “Rest in Excess – Kratki život techno legende Marka Spoona” daje uvid u njegovu osobnost i okolinu koja ga je podržavala. Njemački Groove magazin objavio je intervju s autorom podcasta Felixom Leibeltom.

Mark Spoon (Foto: GROOVE-Archiv)

Kako ste naletjeli na Marka Spoona 90-ih i 2000-ih? Što vas je fasciniralo u glazbi i osobi?

Kad se sjetim Marka Spoona 90-ih, uz njegove DJ setove na Love Paradeu ili Maydayu, izravno se sjetim intervjua s njim koji sam tada vidio. Relativno brzo sam shvatio: ovo nije običan tip. Na primjer, sjetim se intervjua na Vivi gdje su ga pitali bi li pustio pjesmu nekoga tko mu se ne sviđa. I potpuno iskreno i s nula diplomacije kaže: “Nikad. Nikada. Zašto bih?” Opet je pustio super cool DJ-a. Ali ako ste bolje pogledali, mogli ste vidjeti da je zapravo bio malo uzbuđen i da se pomalo skrivao iza svog hladnog ponašanja. Njegovi prijatelji sada su mi to potvrdili: Markus Töpfer često se skrivao iza javne osobe Marka Spoona. Bio je zapravo osjetljiva i ponekad nesigurna osoba. Ono što me oduvijek fasciniralo u glazbi Jam & Spoon je to što Mark Spoon i Jam el Mar mogu oboje: proizvoditi cool zvuk za klub, ali i komercijalne hitove na top ljestvicama poput “Right In The Night “.

Jeste li tada osobno upoznali Markusa?

Nažalost, nikad nisam osobno upoznao Marka Spoona. Ali kroz mnoge razgovore s njegovim prijateljima i pratiteljima za podcast, sada gotovo mislim da sam ga osobno poznavao. Nadamo se da slušatelji našeg podcasta misle isto. Jer mislim da ste stekli prilično dobar dojam o tome kakva je posebna osoba bio Markus Töpfer. Više nego samo super cool DJ Mark Spoon, koji voli polarizirati i ugodno se osjeća u ulozi techno rock’n’rollera. Vjerojatno je bio i vrlo duhovit i oštrouman.

Kako je nastala ideja za podcast? Tko su gosti?

Podcast je zajednička produkcija Hessischer Rundfunka i ARD Kultur. Mi kao Hessischer Rundfunk prirodno gledamo koje zanimljive i relevantne priče iz Hessena želimo ispričati. A primijetili smo da uzbudljiva životna priča ovog vrlo posebnog frankfurtskog dječaka još nije poznata u svim detaljima. Istražujući, brzo sam shvatio da ima puno zanimljivih i ludih stvari za otkriti. Često sam od sugovornika čuo rečenice poput: “To je ludo, sve što sam doživio s Markom Spoonom trebalo je snimiti!” Mnoge od ovih često vrlo smiješnih, gotovo uvijek kaotičnih, ponekad tragičnih priča sada pričamo u podcastu. Pogotovo kada je riječ o posljednjim godinama njegova života, u kojima se morao boriti s posljedicama svog pretjeranog i beskompromisnog načina života.

Tko su bile ključne osobe u Markovu životu?

Sretan sam što imamo DJ-e kao što su Paul van Dyk i Talla 2XLC, ali i Michi Beck iz Fantastischen Vier ispred mikrofona. Michi Beck i Markus Spoon bili su dobri prijatelji. Inspirirala ga je čak i tetovaža Marka Spoona za hit Fanta 4 “Reap what we sow”. Ili Peter Fischer, dugogodišnji predsjednik Eintracht Frankfurta, koji ga je vidio na zajedničkom odmoru u Tajlandu zadnjih dana prije smrti. Naravno, njegov kolega iz benda Jam & Spoon Rolf Ellmer alias Jam el Mar također ima svoje mišljenje. Oduševljava se koliko je Mark Spoon bio nevjerojatno kreativan, ali govori i o izazovima zajedničkog rada. Razgovarao sam i s njegovim ocem Jörgom Töpferom, menadžerom Jam & Spoona, Matthiasom Greinom i dugogodišnjim vozačem Marka Spoona – Fedijem Choukairom. Mnogo je sati proveo u autu s Markusom i stoga ga je doživljavao nefiltriranijim od mnogih drugih.

Danas jedva da postoji tako ekscentrična figura na techno sceni kao što je Mark Spoon. Što je najteže prenijeti mlađoj podcast publici o njegovoj osobnosti i okolini koja ga je podržavala?

Svaku priču uvijek morate gledati u kontekstu vremena u kojem se dogodila. U 1990-ima, na primjer, ljudi su slavili nereflektiranije, a poznati DJ-i ponekad su konzumirali drogu otvorenije nego danas. Mark Spoon bio je u prvim redovima. Vjerojatno bi danas zbog toga bio u nevolji.

Vaš podcast DIESDAS govori o širim (pop) kulturnim i političkim fenomenima. Gdje smještate Marka Spoona u DIESDAS topografiji? Koja je njegova ostavština?

Ostat će glazba koju je napravio s Jam & Spoon. “Right In The Night” i dalje je jedan od najpopularnijih hitova 1990-ih, a pjesme poput “Stella” i “Follow Me” klasici su elektroničke glazbe. Neki DJ setovi Marka Spoona nalaze se na YouTubeu, a iz komentara se vidi da se i dalje slušaju. On bi kao osoba danas vjerojatno bio zvijezda društvenih mreža. Tu je mogao pokazati više svog šaljivog i osebujnog stila, koji nažalost šira javnost često nije previše primjećivala. Tu je mogao pokazati kakva je kompleksna osoba.

Za mene je Mark Spoon primjer činjenice da je tada ljudima bilo teže pokazati sve aspekte svoje osobnosti. No, danas se pomnije prati ono što govorite. To znači: Ponekad bi sigurno bio otkazan jer je opet pretjerao. Vjerojatno bi i on to volio.

Petodijelni podcast o Mark Spoonu možete poslušati ovdje.

Mark Spoon je rođen u studenome 1966., a preminuo je u siječnju 2006. Pronađen je mrtav u svom apartmanu u Berlinu, a ustanovilo se da je preminuo od posljedica srčanog udara. Jedni su ga svrstavali u techno, drugi u trance i bez obzira na žanrove zadužio je scenu svojim nesebičnim radom. Na Love Paradeu 2006. održan je i tribute u njegovo ime.

Belgijske techno dive Amelie Lens i Charlotte de Witte su udružile snage i najavile prve zajedničke b2b setove

Amelie Lens i Charlotte de Witte su udružile snage i najavile svoje prve zajedničke b2b nastupe. Premijeru nove b2b kombinacije partijaneri će imati prilike vidjeti upravo u Belgiji, rodnoj zemlji ove dvije techno dive koje će preuzeti Flanders Expo centar 31. siječnja i 1. veljače.

Iako obe dolaze iz Belgije te su u isto vrijeme postigle svjetski uspjeh, ovaj dvojac nikad nije svirao u b2b kombinaciji, ali će zato imati debi pred 20 tisuća partijanera po večeri. Uz Amelie Lens i Charlotte de Witte će nastupati i njihove kolege i kolegice s vlastitih etiketa Exhale i KNTXT.

Ne mogu biti uzbuđenija što ću udružiti snage s Charlotte!” podijelila je Amelie Lens na društvenim mrežama te dodala: “Napokon je došlo vrijeme da se ujedinimo i stvorimo nešto doista jedinstveno i posebno za naše zajednice. Mi smo jedna scena, ujedinjeni našom nezaustavljivom ljubavlju prema glazbi!

Izražavajući svoje uzbuđenje zbog događaja, Charlotte de Witte je dodala: “Flanders Expo, vraćam se! Ovo je naša četvrta godina u Flanders Expou, a za ovo izdanje idemo više i dalje nego ikad i to ne s jednom, nego dvije noći. Osjećaj je nevjerojatan udružiti snage s Amelie Lens, naši su se putevi mnogo puta susreli i bilo je fantastično vidjeti nas obje kako rastemo u ovoj neprestano mijenjajućoj techno sceni. Ovo je belgijski techno ujedinjen, i bit će veliko.

Novi val – besplatna promocija perspektivnih, novonastalih i nadolazećih aktera sa scene

Kroz dugogodišnji rad Klubske Scene, posebna pažnja bila je posvećena mladim i neafirmiranim umjetnicima te akterima koji donose novu energiju i kreativnost u svijet elektroničke glazbe. Nastojali smo ih redovito pratiti, podržavati i pisati o njihovim postignućima, svjesni koliko je važno dati prostor novim licima, glasovima i idejama na sceni.

Nakon kraće ljetne pauze, nastavljamo s našom misijom promocije elektroničke glazbe i njenih aktera, kao i sa samim projektom “Novi val”. Ovaj projekt omogućava besplatnu promociju neafirmiranih, mladih i novonastalih umjetnika, DJ-eva, producenata i ostalih aktera koji svojim radom doprinose raznolikosti i razvoju scene.

Klubska Scena podržava Novi val aktera!

Pozivamo sve neafirmirane, mlade i novonastale aktere sa scene bilo da su DJ-evi, producenti, live actovi, bendovi, MC-evi, vokalisti, kolektivi, organizatori, promotori, VJ-evi, art producenti, dizajneri, fotografi, performeri, udruge, nove radijske emisije, graffiteri, influenceri i ostale kreativce koji razvijaju scenu na sebi svojstven način da se predstave svojim dosadašnjim radom i biografijama.

DJ-evi mogu snimiti i poslati nam vlastiti mix, producenti svoja izdanja i glazbu na kojoj rade, fotografi neku od svojih galerija*. Generalno, sve navedene aktere pozivamo da nam pošalju više o sebi te da nam dostave dosadađnje radove na [email protected].

*Pošaljite nam sve vaše korisne linkove, poput linkova na streaming servise gdje se vaša glazba nalazi, DJ mixeve sa SoundClouda, MixClouda, YouTubea, a fotografije pošaljite preko servisa poput Dropboxa, Google Drivea, WeTransfera.

Naš poziv otvoren je za sve neafirmirane, mlade i novonastale talente iz Hrvatske i cijele EX-YU regije. Čak i ako smatraš da ovaj poziv nije namijenjen tebi, sigurno poznaješ nekoga tko sanja o tome da postane dio scene stoga podijeli s njima ovu priliku!

Vjerujemo da zajedno, udruženim snagama, možemo doprinositi razvoju, budućnosti naše scene. Budimo podrška jedni drugima, stvarajmo nove prilike i gradimo scenu koja je otvorena za sve kreativce i entuzijaste!

Jedan od najneobičnijih domaćih bendova – Šumski objavili datume europske i regionalne turneje

Zagrebački bend Šumski koji već više od 30 godina korača alternativnim glazbenim vodama kombinirajući kraut rock, world music, new wave, muziku iz animiranih filmova, noise i avangardni pop, u studenom 2024. kreće na novu europsku turneju. No zagrijavanje za europsku turneju počinje već krajem rujna kada Šumski svojim avangardnim zvukom osvajaju Banja Luku (27. rujna – DKC Incel), Mostar (28. rujna – OKC Abrašević), Osijek (4. listopada – Hedonist art livada) te Suboticu (5. listopada – Klara i Rosa).

Na poziv frontmena legendarnog nizozemskog noise-punk benda The Ex za nastup u Amsterdamu, ekipa iz benda Šumski ohrabrila se za novu avanturu i potvrdili su na putu do Nizozemske niz koncerata u zanimljivim klubovima. Novije materijale s hvaljenih albuma „Ostrvo ledenog kita“ i „Kolobari“ sada će predstaviti publici Budimpešte, Amsterdama, Luxembourga, Berlina, Hamburga, Brna, Münchena, Dordrechta i susjedne Murske Sobote.

Osnovan u Zagrebu početkom 1991. godine, Šumski je od samih početaka zapamćen kao jedan od najneobičnijih domaćih bendova. Svirajući i inspirirajući se daleko od tada popularnih žanrovskih pretinaca, Šumski kreira svoj vlastiti glazbeni svijet prepun eksperimenata i neočekivanih aranžmanskih rješenja.

Europske avanture Šumskih pratite na njihovim društvenim mrežama – Facebooku i Instagramu.

Amsterdam Dance Event podebljao party i konferencijskih program s preko novih 100 imena

Godišnje veliko okupljanje industrije, koje će se održati od 16. do 20. listopada, ugostit će više od 3000 izvođača na 200 lokacija u glavnom gradu Nizozemske. Kao i uvijek, Amsterdam Dance Event će predstavljati izbor subkultura i podžanrova unutar elektroničke glazbe, uz posebnu konferenciju te umjetnički i kulturni program.

Druga najava izvođača uključuje nova imena kao što su Kerri Chandler, Amelie Lens, Sara Landry, Marcel Dettmann, Moodymann, Louie Vega, Martin Garrix, Charlotte de Witte, Mau P, Peach, Chris Stussy i Palms Trax.

Na popis su također dodani brojni britanski izvođači, uključujući Bena Hemsleyja – koji je osvojio DJ Magovu nagradu Best of British za najboljeg producenta 2023. godine – kao i Charlieja Sparksa, Danielle, Effy, Jane Fitz, Elkkau i druge.

Nova imena pridružuju se već bogatoj postavi otkrivenoj ranije ovog ljeta, uključujući Honey Dijon, Four Teta, Peggy Gou, Major League Djz, The Martinez Brothers, Caribou i Jeffa Millsa, među ostalima. Cjeloviti program bit će otkriven ususret samom festivalu.

Nekolicina izvođača također će se pojaviti na konferenciji ADE Pro, uključujući Martina Garrixa, Mau P-a, Indiru Paganotto, Ellen Allien, Chrisa Stussyja, Samu’ Abdulhadi, Saru Landry i Miss Monique. Ovogodišnje teme konferencije uključivat će turneje i događaje uživo, klupsku scenu u ključnim teritorijima, reinvenciju sebe kao umjetnika i još mnogo toga.

Ostali značajni programi za 2024. su proslava 20. godišnjice Tomorrowlanda s događajem Our Story, povratak KI/KI u De Bajes – bivši zatvorski prostor u Amsterdamu, te povratak drugih posebnih lokacija poput Kraljevskog tropskog instituta, De Hollandsche Manege i Stenen Hoofda.

Cjelokupni program ovogodišnjeg ADE-a istražite na službenoj festivalskoj web stranici, dok ovdje možete otkriti kako preživjeti Amsterdam Dance Event kroz naš priručnik.

10 esencijalnih dokumentarnih filmova o house glazbi koje morate pogledati

House glazba ove godine obilježava svoju 40. obljetnicu. Rođena na plesnim podijima crnih i latino gay klubova u Chicagu, ova glazba koju toliko volimo postala je temelj suvremene glazbene kulture, stvorivši bezbroj scena, subkultura i zvukova diljem svijeta.

U nastavku možete pogledati 10 dokumentaraca koji pričaju priču o korijenima house glazbe, kako se ona razvila tijekom godina, razvoj nekih od ključnih podžanrova i naposljetku kako je postala pravi međunarodni fenomen.

Pump Up The Volume – A History of House Music (2001)

Pump Up The Volume je dokumentarac Channel 4 o povijesti house glazbe. Prikazuje razvoj housea od disco ere, preko kontroverznog Disco Demolition Nighat i prvih house hitova, do širenja žanra u Europi i UK-u. Dokumentarac otkriva zanimljive priče o DJ-evima poput Larryja Levana i Ron Hardyja te evoluciju miksanja i plesnih stilova poput ‘punkinga’ i ‘jackinga’. Obrađuje priče o hitovima poput ‘On & On’, ‘Move Your Body’ i ‘French Kiss’. Pump Up The Volumen donosi izvrstan pregled povijesti house glazbe za svakoga tko želi saznati više.

What Is House? An Insider’s Look at Dance Music (1991)

Ovaj dokumentarac istražuje rane house umjetnike poput Jellybean Beniteza, Davida Moralesa, Farleyja “Jackmaster” Funka i Frankieja Knucklesa dok razgovaraju o podrijetlu house glazbe i njezinom utjecaju. Raspravlja se o tome je li house nastao u Chicagu ili New Yorku, te zašto se teško probijao u mainstream u SAD-u, te kako je postao popularan u Europi…

A Trip Around Acid House (1988)

Ovaj dokumentarac prikazuje londonsku acid house scenu ljeta 1988. godine, kada su ilegalne rave zabave preplavile UK. Tijekom vikenda, program World In Action prati južnolondonske ravere, razgovarajući sa stručnjacima i umjetnicima. Tih godina mediji su imali velik utjecaj na javno mišljenje, pa je tako The Sun prvo promovirao acid house majice, a zatim počeo osuđivati scenu…

Maestro (2003)

Ovaj dokumentarac istražuje povijest plesne glazbe kroz priču o Paradise Garageu i njegovim pionirima, Larryju Levanu i Davidu Mancusu. Prikazuje rijetke snimke klubova The Loft i Paradise Garage, s intervjuima s umjetnicima i DJ-evima koji su oblikovali scenu. Film naglašava kako je Paradise Garage bio sigurno utočište i inovativni prostor za manjine, ali također govori o kraju te ere, utjecaju AIDS-a na zajednicu i Levanovoj preranoj smrti, podsjećajući na krhkost kulturnih pokreta.

I Was There When House Took Over the World (2017)

Ovaj dokumentarac Channel 4 fokusira se na povijest house glazbe u Chicagu, s pričama pionira kao što su Nicky Siano, Robert Williams, Honey Dijon i Nile Rodgers. Raspravlja se o ključnim trenucima poput Disco Sucks Demolition Nighta, gdje Vince Lawrence ističe da su ploče koje su spaljivane bile većinom crnačka glazba, a ne disco. Dokumentarac također istražuje kako su plesovi kasnih ’70-ih i ranih ’80-ih povezali underground gay scenu s crnim studentima na jugu Chicaga, što je stvorilo temelje za nastanak house glazbe.

Come As You Are (2017)

Ovaj dokumentarac istražuje prve plesače u The Loftu, uključujući legendu Archieja Burnetta iz House of Ninja, prvog “oca” ball housea. Iako se dijelom bavi razdobljem prije house glazbe, nudi intiman pogled na utjecajnu plesnu zabavu koja je inspirirala mnoge. Burnett govori o autentičnosti plesnih stilova iz ere Lofta, ističući da se priče lako gube bez ljudi koji ih prenose. Dokumentarac je pun toplih i iskrenih trenutaka koji vraćaju optimizam u plesnu scenu.

Everybody in the Place: an Incomplete History of Britain 1984-1992 (2019)

Ovaj dokumentarac prati nastavu i predavanje o politici koju vodi umjetnik Jeremy Deller, koristeći arhivske materijale i teorije poput marksizma kako bi ispričao povijest elektroničke glazbe u Ujedinjenom Kraljevstvu. Deller pokazuje kako je tehnologija u glazbi promijenila ljudske odnose, pokrivajući teme od ranih house pjesama, crnačkih sound systema, prosvjeda, do policijskih taktika protiv rudara i kasnije samih ravera. Dokumentarac prikazuje priču o sukobu čovjeka i stroja s državom, ističući društveni utjecaj house glazbe na britansku kulturu.

Rewind4Ever: The History of UK Garage (2013)

Ovaj dokumentarac prikazuje razvoj garage glazbe kroz UKG prizmu, počevši od američkih producenata koji su inspirirali britanski zvuk, do pionira prve generacije i važnih glazbenih elemenata. Prikazuje utjecaj radija, mixtapeova i internacionalnih destinacija poput Ayia Nape, te detaljno razmatra rane klasike i komercijalni uspjeh žanra. Dokumentarac također istražuje kako je UKG evoluirao i raspao se u nove oblike, uključujući rise grimea.

Rave & Resistance: The birth of club culture in Johannesburg (2019)

Ovaj dokumentarac Red Bulla istražuje uspon house glazbe u Južnoj Africi, fokusirajući se na Johannesburg i razvoj zvuka od Brenda Fassie i kwaitoa do američkog housea. U njemu govore utjecajni umjetnici i kulturni kritičari, objašnjavajući kako su političke prilike utjecale na zvuk, kako su se distributeri prilagodili Apartheid bojkotima, i kako su mixtapeovi poput onih Arthur Mafokatea pomogli širenju zvuka. Dokumentarac daje uvid u rane klubske zvukove i razvoj house scene u kontekstu raspadajućeg Apartheid sustava.