Skip to main content

Mate Kokić: „Nedostaje nam manjih klubova koji bi potaknuli fluktuaciju domaćih DJ-eva“

Uvijek je željan daljnjeg usavršavanja tehnike miksanja koju koristi kao svoj pečat, no ističe da dobar DJ treba imati i dobru selekciju. Tako je njegova kolekcija u neprestanom porastu, a trenutno broji oko 4000 ploča među kojima se mogu pronaći jazz, funk, deep house, italo, ali i mnogi drugi stilovi. Popričala sam s Matom o svemu pomalo…

U ovih 28 godina nisi posegnuo za usb-om! Je li važno da današnji DJ-evi znaju vrtiti ploče i zbog čega? Koje su prednosti vinila, a koje usb-a?

Ajme, izazovi su to bili s financijske strane i u smislu nemogućnosti da se u realnom vremenu dođe do ciljanog naslova koji je otisnut na vinilu, a da ne govorim o nekim pjesmama koje nikad nisu izdane na tom mediju. Pa se onda odlučiš za tiskanje takve ploče koje radi par tvrtki u Europi, ali to nije sistem preše kako se inače proizvode ploče, nego urezivanje, a obično takve ploče nemaju tu kvalitetu zvuka kao one koje su originalno otisnute.

Da ne lažem, prije 6 mjeseci sam se odlučio kupit playere jer sam i organizator zabava pa mi po rideru gostujući DJ-i uglavnom traže playere. Onda sam dužan nabaviti ih, to stvara trošak, a u sezoni ih najčešće nisam ni u mogućnosti dobiti. Zato sam se odlučio kupiti ih, ujedno i za svoje potrebe jer dosta glazbe koju bih svirao nema na vinilu.

Kako sam ih doživio, to više sliči na kompjutor nego na playere jer je sve to dovedeno u nekakvu automatiku u kojoj se gubi feeling za miksanje i, općenito, pristup glazbi se svodi na vizualizaciju traka i zanemarivanje slušnog osjećaja koji je najbitniji faktor kod svakog dobrog DJ-a.

Ono što pruža digitalizacija je brzina, sempliranje nekakvih određenih dijelova traka, puno veći izbor pjesama i puno, puno lakši način mixanja. Današnji model Pioneer 3000 CD umiksava stvari tako sinkronizirano, da bilo tko po tom može sebe nazvat dj-em i umiksavat mjuzu kao profesionalac (naravno taj aspekt tehničkog umiksavanja je samo jedan dijelić od kompletne slike dj-a koji mora poznavati zvukove i, općenito, uz znanje o elektroničkoj glazbi, tu je još selekcija pjesama prilikom miksanja – jedan bitan faktor tj. talent, socijalna inteligencija i feeling za publiku).

Vinili su ljubav na prvi pogled i pretvaraju se u vječnu ljubav. Vizualizacija covera vinila stvara poseban feeling koji se sljubi s audio doživljajem. Pošto su vinili dosta skuplji od digitalnog zapisa, kupovina je jako selektivna jer ti se baš ne bacaju novci na svaku novu stvar koja ti je na prvu onako, ok, ali nisi siguran baš da ćeš je platit 18 eura, a kod digitalije iznosi 1 eur. Onda se zatrpavaš raznom mjuzom od koje 80% onoga što si kupio nikad nećeš pustiti. Da se razumijemo, kod vinila se to događa, ali sa, mislim, otprilike 30%.

Vinil je kao parfem, kad ga nakon par godina čuješ, odmah se sjetiš prvog susreta s vinilom i mjesta gdje si ga pustio, ugođaja i sveg ostalog.

Kad ugledaš da dj vrti mjuzu na vinylu imaš poseban respekt prema njemu jer doživljavaš svog kolegu kao istinskog zaljubljenika u glazbu koji odvaja dosta novaca i vremena za taj skupi “sport”. Čak i ako nije tehnički na nivou nekog profića, lijep je feeling u miksanju osjetiti da mu je ploča pobjegla jer to održava organski pristup glazbi koji je danas jako rijedak.

Moram priznati da je danas među mladim naraštajima sve više zaljubljenika u vinile i da je taj trend u porastu, a osjeća se i rast prodaje vinila. Pazi, neki dan pročitam da je klapa Intrade otisnula novi album na vinylu.

Koliko ploča imaš i gdje ih kupuješ? Postoje li neki record shopovi u Hrvatskoj koje voliš obići?

Moja kompilacija kreće se oko broja 4000 komada, s tim da svaki tjedan polako raste, a najveći problem je skladištenje tolikog broja vinila.

Koliko znam, na netu postoji dosta shopova koji nude vinile ali su više orijentirani na albume i dominira rock, pop glazba. Prije sam glazbu najviše nabavljao iz Engleske, ali nakon Brexita i uvođenja carina, prebacio sam se u Njemačku na deckrecord.de ili deejay.de. Tu manje-više uvijek pronađem za sebe neki naslov koji me obraduje.

Smatraš li da su visoke cijene raritetnih ploča opravdane ili bi pak glazba trebala biti dostupna svima, bez obzira na financijske mogućnosti?

To je stvar prestiža i umjetnika koji imaju pravo da raspolažu autorskim pravima, ali uvijek postoji digitalni zapis koji omogućuje svima da po jako povoljnoj cijeni u svom vlasništvu imaju traku koju baš žele.

Nastupao si na poznatim festivalima poput Sonusa, Love Internationala i nekadašnjeg Garden festivala (možda sam nešto i izostavila…). Kada su festivali u pitanju, uglavnom je riječ o stranim produkcijama. Iz tvoje perspektive, ima li rastući trend festivalizacije pozitivan ili negativan učinak na razvoj lokalne scene?

Tu bih rekao da, koliko su dobra donijeli, toliko su zla učinili. Super je da imamo priliku čuti svjetske zvijezde u našem susjedstvu, ali ruku na srce, to je napravljeno za publiku s njihovih tržišta. Ujedno je sve to jedan money maker u kojem main scena dovodi hrpu potrošača koji dolaze upravo radi takvih imena. U DJ-ingu ima puno fake-a gdje su neki DJ-evi jednostavno precijenjeni, a drugi podcijenjeni. Kvaliteta nažalost nije taj faktor koji je najbitniji, nego je danas sve stvar marketniga.

Začetnik si Secret SunDance projekta. Zašto projekt više nije aktualan i može li se publika nadati još nekim eventima u tvojoj organizaciji?

Secret Sundance se dogodio spontano kad se dogodila covid kriza, pa pošto se profesionalno bavim sviranjem, ostao sam bez posla i onda sam, onako entuzijastičan, s jednim dragim frendom došao na ideju da pronađemo alternativu zabavama koje su bile zabranjene. Brzo smo se dogovorili i krenuli u avanturu koja će nam uvijek ostati u lijepim sjećanjima, tu su se rodila nova poznanstva i super vibra među ljudima.

Projekt je bio isključivo neprofitabilnog karaktera pa je bilo teško nastaviti njegovo djelovanje. Svi mi nažalost živimo od novaca i imamo svoje obaveze, pa je teško uskladiti vrijeme i mjesto za projekt, a da to bude baš onako kako mi to zamišljamo. Taj projekt i dalje živi u mojim mislima i trenutno razmišljam o jednom hibridu prilagođenom mojim obavezama i uvjetima. Ukoliko nam vremenske prilike omoguće, nadam se da bi mogli 01.05. na jednoj plaži organizirati još jednu takvu zabavu, za sve zaljubljenike u taj projekt koji spaja ugođaj Mediterana i sunce, glazbu, divne ljude…

Što se tiče novog projekta kojeg sam pokrenuo prošle godine pod imenom P-Lab (Projekt Laboratorij), projekt je osmišljen radi organiziranja party-a, gostovanja regionalnih Dj-eva. Njegov glazbeni pravac je nešto drugačiji od Secret Sundacea i više naginje italo, melodic, progressive, detroit, minimal, afro, electro, acid zvuku.

P-Lab  iza  sebe ima već 10 organiziranih party-a i publiku koja je u nekim zrelim godinama i kreće se od 30 g. pa na više. Ono što je još zanimljivije je da je ženska populacija u odnosu na mušku 50%- 50%. Svi su puni pozitive i željni plesa, dobre zabave, to me raduje i daje mi motivaciju za sljedeće planirane partye.

Kako zadarska house scena stoji u odnosu na hrvatsku, a kako hrvatska u odnosu na europsku?

Zadraska scena doživljava renesansu u elektroničkoj glazbi. Scena je duže vrijeme bila jako loša ili ti ga nije ni postojala, osim par baš underground događanja koja su većinom bila loše posjećena, a publika ne baš educirana. Zadnjih godina, otvorilo se par novih klubova poput Petog Kupea, Tunela, Dubina, koji su razdrmali uspavanu zimsku sezonu koja je sadržajno slaba, za razliku od ljetne invazije stranih muzičkih festivala.

Zahvaljujući nekolicini zaljubljenika u elektronsku glazbu, u Zadru su se rodili novi projekti koji se, koliko vidim, jako dobro razvijaju i imaju veliki potencijal za napredak pa me raduje da su za zadarsku regiju ispred nas obećavajuća vremena.

Hrvatska scena je jako sužena i mala, nedostaje nam manjih klubova koji bi potaknuli fluktuaciju domaćih dj-eva, čime bi scena bila puno dinamičnija. Očito nam treba malo više zajedništva i strategija u razvijanju clubbinga.

Postoje li već nekakvi planovi za nadolazeće toplije mjesece? Gdje te se može čuti?

Ajme, planova nikad dosta! Svašta i svugdje: već 20 g. je stalno mjesto u Zadru gdje vrtim mjuzu Garden Lounge Bar, tu imamo i dnevnih beach barova, restorana, privatnih zabava, u planu su boat party, i jedan ozbiljan consulting  za par ugostiteljskih objekata u jednom hotelskom Resortu. Tu je i neizostavni yachting koji već godinama odrađujem za strane klijente u zadarskom akvatoriju.

Koje trake rado slušaš u zadnje vrijeme?

Ne preferiram ti nekakve posebne izvođače, ma da je moj glazbeni opus jako širok i šarolik (od jazz-a, funka, deep house, brazil, afro, italo, minimal, electro zvuka). Ne slušam glazbu u slobodno vrijeme jer sam prekrcan svirkama i u nedostatku sam tišine koja mi nekad postane najljepša glazba.

Zafrkavam se malo, ali ima tu istine. Svakodnevno sam u preslušavanju nove glazbe, a kopam i po staroj glazbi. Uvijek sam u potrazi za novim zvukom tako da, htio ili ne, glazba mi je sastavni dio života.

Zagrebački klub Željezničar je zatvorio svoja vrata: “Željo is dead.”

Zagrebački klub Željezničar se oglasio na društvenim mrežama s tužnom viješću o zatvaranju na poznatoj kolodvorskoj lokaciji. U priopćenju koje su nazvali “Željo is dead” su otkrili dio priče o zatvaranju te nagovijestili budućnost na nekom novom mjestu.

“Znali smo da će se naša kula od karata kad tad srušiti, ali nismo očekivali da nećemo moći završiti program do kraja. Svaka priča jedno završi pa je tako na red došla i naša. Nadamo se da smo iza svog programa ostavili dobre emocije, simpatična poznanstava i mnoštvo dobre glazbe.

Promijenile su se generacije pa tako i mi. Cijela priča postala nam je jako zamorna i komplicirana. Ovo što se dogodilo samo je prirodan tijek stvari. Zatvaramo vrata na poznatoj kolodvorskoj lokaciji, no gdje se vrata zatvore, otvori se prozor jer je propuh. U narednim mjesecima, potrudit ćemo se nastaviti ovu divnu priču na novom mjestu.” stoji u priopćenju kojeg iz kluba zaključuju zahvalama svim dobrim ljudima koji su ga posjećivali, kao i organizatorima na svom radu i trudu u proteklih pet i više godina.

Ritam vikenda: AR:TE, Dam Swindle, DNBDK, East End Dubs, HardBeats Festival…

Zagreb

U petak, BSH priprema plesnjak na aerodromu, točnije u prostoru starog terminala na Plesu uz East End Dubsa, Elenu Mikac, Marcela, Pabla Pandu i Yakku. Peti Kupe zajedno s Velvet festivalom dovodi Pellegrina koji će zasvirati uz Palomu, Pepi Jogardea i Antonia Zuzu.

Stephanie Prekali je za pultom Ro & Do, dok u Funku svira Pips. U Dva Osam se sprema Zagreb Jungle uz Matza, Pudliku, Zleeja i Logics, a Depo klub započinje prvi dan mini festivala povodom 10 godina kluba.

U Mastersu je na repertoaru Maid From Heaven na kojemu sviraju Omen i Sessiondigger, dok Surogat preuzima Hihotik kolektiv s Slipom, Chubom, Muharom i Pirkom.

U subotu, Dobar House slavi osam godina postojanja uz gostovanje Dam Swindlea u Petom Kupeu. U Dva Osam na repertoaru je nova Heiße Scheiße uz DJ Fucksa, Fujitu Pinnacle, Viatorija i MKB-a. U Funku, za pultom je Kiki.

Deep ‘n’ Delicious zajedno s AR:TE preuzimaju Masters u satavu Alex Rannero & Teo, Ani., Herya i Bronski. U Podmornici Katran se pleđe uz Staple na kojem gostuju Teskera, Bosk i Ivan P. Boogaloo hvata disco groznica i za pultom se nalazi DJ Krnya.

Rijeka

U petak u Crkvi gostuje Underground d.o.o kolektiv sa svojim rezidentima, a u Nemo klubu Allesandro Pannone priprema “all nighter”.

Subota u Crkvi je u d’n’b ritmovima jer Shabby Kicks Connection i Koturaljke udružuju snage. U Manualu sviraju iKonal, Kontra & Mia te Dino. Dok u Nemo klubu sviraju DJ Element i JKBC.

Pula

U subotu, u klubu Kotač održava se nova Walls večer, a na njoj sviraju DJ Ogi, Glocke, Herceg, Dani b2b Maski.

Foto Iva Krznarić

Split

U petak, u Otiumu se pleše uz Rajota, Antiku, Bralea i Beepolara.

U subotu u Otiuma se pleše uz DNBDK – Jacoba Bergsona Tauta i Tannu Tuwa, a u Hrvatskom domu nastupa Mimika Orchestra.

Dubrovnik

U subotu u Lazaretima cijelu noć za pultom je Meli.

Ljubljana

U petak, HardBeats sprema prvi jednodnevni festival godine uz deset eksplozivnih imena koji će preuzeti Media Center i Cvetličarnu.

Jaka Rogelj / Lux Production Agency

Riječki producenti na dobrotvornoj kompilaciji platforme “Beats Union” za mir svijetu

Glazbena platforma “Beats Union” sa sjedištem u kanadi izdaje svoju prvu kompilaciju za mir u svijetu pod nazivom “Music For Peace vol. 1”.

Kompilacija se sastoji od 10 traka, a producenti istih su: Kiano, Below Bangkok i Mr. Sideburns (Hrvatska), Oshibka.404 (Finska), DeepSlave M (Južna Afrika) i Noor (Kanada/Sirija).

Žanr same kompilacije je dosta eklektičan te pokriva široki spektar underground zvuka, tako da na njoj mozemo čuti lounge, deep house, progressive i downtempo zvukove.

Ovo je kompilacija za prikupljanje sredstava za mir od strane umjetnika. Svrha umjetnika je mnogo više od same zabave. Kako nam otkrivaju iz glazbene platforme koja je kreirala kompilaciju za mir u svijetu “Biti umjetnik BeatsUniona znači transcendirati kroz značenje i uskladiti princip s životom. To znači prevladati ograničenja rase. To znači prevladati ograničenja lažnih idola i obožavanja slavnih osoba. To znači uskladiti se s drugim suvremenim umjetnicima koji hrabro prihvaćaju pravi smisao ljudske transcendencije, tako da umjetnost može imati svoje zasluženo mjesto u društvu i napredovati putem svojeg važnog odraza svijetu.”

Music For Peace vol. 1” podržava jedinu instituciju na svijetu neovisno posvećenu očuvanju globalnog mira – Svjetsko vijeće za mir. S preko 100 povezanih organizacija širom svijeta, članovi Svjetskog vijeća za mir razumiju vrijednost žrtve i posvećuju svoje živote služenju i zaštiti mogućnosti mira.

Kompilacija “Music For Peace vol. 1” se može kupiti na stranici Beats Uniona, a svi prihodi od od prodaje će biti donirani Kanadskog kongresu za mir.

Novi val elektroničkih aktera stiže u radijski eter!

Nedavno smo ponovno pokrenuli naš projekt Novi val kako bi nastavili s misijom promoviranja elektroničke glazbe i njenih aktera, a upravo kroz njega stavljamo fokus na besplatnoj promociji mladih, novonastalih i nadolazećih aktera sa scene.

Odaziv je odličan i već smo imali prilike predstaviti nekoliko aktera Novog vala kroz priče. Sada projekt podižemo i na jednu razinu više te dajemo priliku Novom valu aktera da se njihova glazba i setovi čuju u radijskom eteru.

foto: Miguel Alcântara

Premijera radijske emisije “Novi val” je u petak od 21 sat, terminu u kojem će se inače emitirati svakog tjedna, na frekvenciji 97,5 mHz dubrovačkog UNIDU radija, kao i na njegovom streamu.

Jednosatni mixevi novih aktera sa scene koji će biti predstavljeni i na ovaj način će biti dostupni za naknadno preslušavanje, a emisija će se uskoro emitirati i na drugim radijskim stanicama.

Novi val” u radijskom eteru će uređivati i voditi naš urednik Toni Jurić.

Postani dio Novog vala

Pozivamo sve mlade, novonastale, neafirmirane i nadolazeće aktere sa scene bilo da su DJ-evi, producenti, live actovi, bendovi, MC-evi, vokalisti, kolektivi, organizatori, promotori, VJ-evi, art producenti, dizajneri, fotografi, performeri, udruge, nove radijske emisije, graffiteri, influenceri i ostale kreativce koji razvijaju scenu na sebi svojstven način da se predstave svojim dosadašnjim radom i biografijama. Više informacija možete saznati na poveznici.

DIØN – Od senzacije na društvenim mrežama do tražene figure za pultom

Odakle uopće dolazi nova popularnost hard techna?

Sama srž je povezana s pandemijom i manjkom partyja kroz te dvije godine. Svaka generacija donosi svoj zvuk, a tkz. “TikTok generacija” donosi tvrdi, brzi zvuk za sve one koji se žele ispuhati. Tijekom pandemijskih mjera, u Europi se održalo svega nekoliko festivala, a upravo dobar dio njih je bio u hard techno ritmovima, što se pokazao kao odličan recept za prve festivale poslje pandemije jer se nastavilo u istom ritmu. Manjak prilika za zabavu i izlaske, rezultirao je traženjem ispušnog ventila kojeg su mnogi pronašli upravo u tim visokim BPM-ovima koje hard techno donosi.

Novi val DJ-eva

Tvrđi zvukovi su iznjedrili brojna nova lica na sceni kojima nije trebalo dugo vremena da postanu headlineri na festivalima. Oni su svoju priliku iskoristili zahvaljujući eksploziji kratkometražnih klipova na društvenim mrežama koji su generirali milijunsku gledanost.

Jedan od njih je i DIØN koji je svoju popularnost stekao nakon svog nastupa na Verkniptu 2021. u Amsterdamu. Njegov set je bio sniman, a osim njega pratio ga je fotograf/videograf koji je brojne kratke klipiće lansirao na društvene mreže te su naposljetku postale viralne. Videa do 60 sekunda su donosila djeličak atmosfere, kao i kadrove mladih, sretnih ljudi koji skaču na DIØN-ove ritmove koji su u pravilu hard techno.

DIØN nije jedini DJ kojemu je ova strategija uspjela, već brojne njegove mlade kolege su na isti ili sličan način uhvatili svoje mjesto pod suncem. No, jedno je sigurno, DIØN u svojim setovima donosi puno više od kratkotrajne ekstaze koja se može vidjeti na društvenim mrežama, on donosi eksplozivne setove koji su ispunjeni old school zvukom 90-ih i aktualnim raw stilom koji nedaje prilike za predah, već tjera na konstatan ples.

Upravo sa svim čarima nove generacije hard techno umjetnika se možemo ovog petka u Ljubljani na HardBeats Festivalu upoznati jer je DIØN jedan od deset teškaša koji stižu u Media Center i Cvetličarnu na devet sati beskompromisne zabave. Ulaznice možete osigurati kroz sustav Olaii.