Skip to main content

Zatvaranje Paraolimpijskih igara za pamćenje uz 24 elektronička imena predvođena Jean-Michel Jarreom

Spektakularnom trosatnom ceremonijom zatvorene su ljetne Paraolimpijske igre u Parizu. Posljednjih sat vremena završne ceremonije je bilo u znaku francuske elektroničke glazbe i njene bogati povijesti, sadašnjosti i budućnosti.

Program zatvaranja Paraolimpijskih igara na pariškom Stade de France stadionu okupio je 24 zvjezdana elektronička imena predvođena Jean-Michel Jarreom. Uz pionira elektroničke glazbe nastupila su još neka dobro poznata imena kao što su Busy P, Kavinsky, Kiddy Smile, Kittin, Kungs, Martin Solveig, Ofenbach i drugi.

Tko je od legendarnih francuskih elektroničkih umjetnika još falio?

Za vrijeme trajanja ceremonije zatvaranja Paraolimpijskih igara u Parizu, na internetu su se pojavile diskusije da je na zvjezdanoj postavi elektroničkih umjetnika izostavljeno nekoliko važnih imena poput Bob Sinclara, Daft Punka, Davida Guetta ili pak Laurenta Garniera.

Od prije je već poznato da je Daft Punk odbio pozivnicu za nastup na Olimpijskim igrama u Parizu, izostanak Davida Guette možemo povezati s njegovim javnim frustracijama te izjavama umjetničkog direktora ceremonija Olimpijskih i Paraolimpijskih igara u Parizu. No, što se tiče Bob Sinclara ili pak Laurenta Garniera nema dostupnih informacija o tome jesu li bili pozvani ili ne, ali jedno je sigurno oni se trenutno nalaze na drugim kontinentima u sklopu svojih turneja. Sinclar je ovog vikenda imao nastupe na zapadnoj obali Sjedinjenih Američkih Država, dok je Garnier nastupao u Maroku.

Pariz se oprostio od breakdancinga na igrama

Uz elektroničku glazbu, na zatvaranju Paraolimpijskih igara u Parizu je bila uključena i breakdance točka. Olimpijska disciplina koja je ovog ljeta imala svoju premijeru se neće vratiti u Los Angelesu za četiri godine, ali se zato od nje Pariz oprostio u stilu. Plesna točka je trajala 6 minuta, za beatove je bio zadužen Cut Killer, a brojni talentirani francuski breakdanceri s invaliditetom su preuzeli pozornicu na Stade de Franceu i pružili pravi show.

Umjetnički direktor ceremonija Olimpijskih i Paraolimpijskih igara u Parizu, Thomas Jolly objasnio je kako zatvaranje igara ima za cilj pomaknuti umjetničke granice, slaviti rave kulturu te s velikim partyjem završiti uzbudljivo sportsko ljeto: “Ideja je bila završiti Olimpijsko ljeto s velikom feštom koja će spriječiti suze onih koji bi možda rekli – kvrago, sve je gotovo. Zato, smo mi napravili zabavu i onda tek od ponedjeljka možemo biti pomalo tužni jer je sve gotovo.

Iako nije bilo Daft Punka, Martin Solveig je prepustio DJ pult na samom finišu ceremonije francuskom paraolimpijcu da zavrti posljednju traku, a to je bila “One More Time” s kojom se aktivirao spektakularni vatromet na stadionu. Kompletnu ceremoniju zatvaranja Paraolimpijskih igara u Parizu možete pogledati na YouTubeu, a raspored nastupa i set listu možete provjeriti ovdje.

Znanost o zvuku – 4. poglavlje: Dobrobiti techno glazbe za vježbanje, motivaciju i mentalno zdravlje

Konzistentan ritam i energičan tempo techno glazbe čine ih idealnim suputnicima za tjelesne aktivnosti, od trčanja do intervalnog treninga visokog intenziteta.

Foto Tonko Mikulandra

Slušanje techno glazbe tijekom vježbanja može poboljšati izvedbu održavanjem ravnomjernog tempa i čineći aktivnost ugodnijom, potičući dosljednost i dugoročnu posvećenost fizičkom zdravlju.

Nadalje, dobrobiti kombiniranja techno glazbe s tjelovježbom protežu se izvan fizičkog i obuhvaćaju mentalno zdravlje. Redovita tjelesna aktivnost, potpomognuta motivacijskim svojstvima techno glazbe, može ublažiti simptome tjeskobe i depresije, smanjiti stres i poboljšati kvalitetu sna.

Oslobađanje endorfina povezano s vježbanjem, pojačano valom dopamina uslijed slušanja techna, stvara snažan koktel za jačanje mentalnog zdravlja i poticanje pozitivnog pogleda na život.

Kako je pjesma Paula van Dyka ‘For An Angel’ zauvijek promijenila trance?

Svevremenski hit sažima osjećaj u srcu ekstatičnog plesnog podija. 30 godina kasnije, on govori Kristanu J Carylu (novinaru DJ Maga) o nastanku i unutarnjem djelovanju pjesme koja mu je promijenila život i koja je utjecala na evoluciju čitavog žanra.

Foto Paul van Dyk Facebook

Paul van Dykova pjesma “For An Angel” jedno je od najutjecajnijih ostvarenja u povijesti trance glazbe i snažno je oblikovala razvoj ovog žanra. Objavljena 1994. godine, pjesma je postavila nove standarde u elektroničkoj glazbi. U središtu pažnje stajali su melodičnost i emocionalna dubina, uz jednostavan, ali efektan zvuk. Ovaj hit istaknuo se kao pionirski projekt trancea i postao globalno poznat, ostavši nezaobilazna himna klubova i festivala diljem svijeta. Njegova bezvremenska kvaliteta nadahnula je brojne DJ-eve i producente te ostavila neizbrisiv trag u povijesti glazbe.

Paul van Dykov minimalistički stil, istaknut u “For An Angel”, spojio je uzvišene melodije i osjećajnost, stvarajući glazbu koja izaziva snažne emocije kod publike. Svojom snagom i originalnošću pjesma je osvojila ne samo ljubitelje trancea, već i širu publiku. Postala je simbol ranog trance pokreta, utirući put budućim inovacijama u elektroničkoj glazbi.

“For An Angel” također je pomogla Paul van Dyku da postane globalna zvijezda, dokazujući njegovu vještinu u kreiranju emocionalnih, atmosferičnih i plesnih himni koje su redefinirale elektroničku scenu. Ova pjesma se i dalje vrti na festivalima, a njen utjecaj osjeća se i u modernim trance produkcijama, što je čini trajnim simbolom inovacije i kvalitete unutar elektroničke glazbe.

Njemački trance producent Paul van Dyk ponovno će pred zagrebačku publiku kluba Boogaloo u petak, 4. listopada kada mu se za DJ pultom pridružuju i naši Corti Organ, te Damien.

Ulaznice su dostupne na Entrio.

Kompletnu priču pročitajte na DJ Magu.

Novi album Mobya je 100% inspiriran underground glazbom

Kada govori o svom novom albumu, rođeni Newyorčanin, na čijem tijelu su jasno ispisane riječi “Animal Rights“, kaže da će sav prihod od njegove europske turneje biti namijenjen raznim organizacijama za zaštitu životinja.

58-godišnjak bi najradije govorio isključivo o dobrotvornim projektima, aktivizmu i veganstvu, ali ne smijemo zaboraviti da je ovaj divni čovjek prije nepuna tri mjeseca objavio svoj 22. studijski album koji se zove “Always Centered At Night”.

Foto Moby Facebook

13 pjesama, 13 suradnji

Kada je Moby najavio projekt 2022., rekao je da želi napraviti album koji je 100% inspiriran underground glazbom i izdavačkim kućama koje su ga pratile 80-ih i 90-ih. “Ako ste šetali ulicama New Yorka ranih 80-ih i slušali zvukove grada, znali ste da elektronička plesna glazba nema pravu definiciju po žanru ili BPM-u. Definirana je osjećajem i to je ono što želim izraziti ovom pločom.

Dvije godine kasnije, znamo da je Moby održao riječ

Čak i više, jer je svakoj pjesmi na “Always Centered At Night” uspio dati pravi glas, koji ne samo da pokazuje izvrsno poznavanje glazbe i ljudi, već i prenosi ugodan osjećaj autentičnosti. “Želio sam pisati glazbu koja ostavlja dovoljno prostora za vokale,” objašnjava.

Činjenica da među suradnicima nema zvijezda još više naglašava Mobyjevu namjeru da album stvori od underground utjecaja, ali i s umjetnicima poput serpentwithfeeta (“On Air”) i jazz i retro soul pjevačice Lady Blackbird (“Dark Days”) uključuje više poznatih imena na ploči. “Netko mi je poslao poveznicu na njezinu glazbu i odmah sam se zaljubio u njezin glas,” kaže Moby, koji je došao do iznenađujućeg otkrića tijekom naknadnog kontakta s Lady Blackbird: “Neke od pjevačica na albumu zapravo žive dosta daleko od mene na nekim nejasnim mjestima, što je onemogućilo izravnu suradnju. Nekako sam isto mislio o Lady Blackbird, ali pokazalo se da ona živi iza ugla i ide u kupovinu u istu trgovinu.

Moby je možda imao najmanju prostornu distancu od Lady Blackbird, ali na “Always Centered At Night” vjerojatno nema umjetnika s kojim je Amerikanac osjetio takvu emotivnu povezanost kao s Benjaminom Zephaniahom.

Kao veganski aktivist te mudra i suosjećajna osoba, Benjamin me inspirirao mnogo godina. Nadam se da će “Where Is Your Pride” odati počast njegovoj ostavštini i upoznati ljude s njegovim životom, radom i njegovim načelima“, kaže Moby. Bila je to jedna od njegovih posljednjih snažnih poruka koje je Zephaniah ostavio za sobom. Rastafarijanac, dub pjesnik i pisac preminuo je krajem prošle godine nakon teške bolesti. Teško je mogao zamisliti bolje mjesto za svoju poruku od albuma Mobyja.

“Always Centered At Night” objavljen je digitalno i na vinilu 14. lipnja za istoimenu etiketu. Album možete poslušati i naručiti u nastavku.

Moby Live 2024 – europska turneja:

  1. rujna: Manchester, Engleska (02 Apollo)
  2. rujna: London, Engleska (The 02)
  3. rujna: Antwerpen, Belgija (Sportpaleis)
  4. rujna: Berlin, Njemačka (Velodrom)
  5. rujna: Düsseldorf, Njemačka (Mitsubishi Electric Hall)
  6. rujna: Pariz, Francuska (Le Zenith)
  7. rujna: Lausanne, Švicarska (Vaudoise Arena)

Tko je bio Mark Spoon, i zašto se o njemu i dan-danas priča s neizmjernim poštovanjem?

Mark Spoon je bio DJ ikona techno scene 90-ih. On je loš dečko i figura u jednom. Njegovi hitovi poput “Right in the Night” ili pak “Storm” pokreću stotine tisuća ljudi, on puni klubove svojim DJ setovima i tjera publiku na ples na Love Paradeu.

Jednako legendarni su njegov izgled i gracioznost. Pretjerani tulumi, droga i gomila novca koji Markus slobodno troši. Njegov život završava naglo – sa samo 39 godina. Kako je moglo doći do ovoga?

Petodijelni podcast “Rest in Excess – Kratki život techno legende Marka Spoona” daje uvid u njegovu osobnost i okolinu koja ga je podržavala. Njemački Groove magazin objavio je intervju s autorom podcasta Felixom Leibeltom.

Mark Spoon (Foto: GROOVE-Archiv)

Kako ste naletjeli na Marka Spoona 90-ih i 2000-ih? Što vas je fasciniralo u glazbi i osobi?

Kad se sjetim Marka Spoona 90-ih, uz njegove DJ setove na Love Paradeu ili Maydayu, izravno se sjetim intervjua s njim koji sam tada vidio. Relativno brzo sam shvatio: ovo nije običan tip. Na primjer, sjetim se intervjua na Vivi gdje su ga pitali bi li pustio pjesmu nekoga tko mu se ne sviđa. I potpuno iskreno i s nula diplomacije kaže: “Nikad. Nikada. Zašto bih?” Opet je pustio super cool DJ-a. Ali ako ste bolje pogledali, mogli ste vidjeti da je zapravo bio malo uzbuđen i da se pomalo skrivao iza svog hladnog ponašanja. Njegovi prijatelji sada su mi to potvrdili: Markus Töpfer često se skrivao iza javne osobe Marka Spoona. Bio je zapravo osjetljiva i ponekad nesigurna osoba. Ono što me oduvijek fasciniralo u glazbi Jam & Spoon je to što Mark Spoon i Jam el Mar mogu oboje: proizvoditi cool zvuk za klub, ali i komercijalne hitove na top ljestvicama poput “Right In The Night “.

Jeste li tada osobno upoznali Markusa?

Nažalost, nikad nisam osobno upoznao Marka Spoona. Ali kroz mnoge razgovore s njegovim prijateljima i pratiteljima za podcast, sada gotovo mislim da sam ga osobno poznavao. Nadamo se da slušatelji našeg podcasta misle isto. Jer mislim da ste stekli prilično dobar dojam o tome kakva je posebna osoba bio Markus Töpfer. Više nego samo super cool DJ Mark Spoon, koji voli polarizirati i ugodno se osjeća u ulozi techno rock’n’rollera. Vjerojatno je bio i vrlo duhovit i oštrouman.

Kako je nastala ideja za podcast? Tko su gosti?

Podcast je zajednička produkcija Hessischer Rundfunka i ARD Kultur. Mi kao Hessischer Rundfunk prirodno gledamo koje zanimljive i relevantne priče iz Hessena želimo ispričati. A primijetili smo da uzbudljiva životna priča ovog vrlo posebnog frankfurtskog dječaka još nije poznata u svim detaljima. Istražujući, brzo sam shvatio da ima puno zanimljivih i ludih stvari za otkriti. Često sam od sugovornika čuo rečenice poput: “To je ludo, sve što sam doživio s Markom Spoonom trebalo je snimiti!” Mnoge od ovih često vrlo smiješnih, gotovo uvijek kaotičnih, ponekad tragičnih priča sada pričamo u podcastu. Pogotovo kada je riječ o posljednjim godinama njegova života, u kojima se morao boriti s posljedicama svog pretjeranog i beskompromisnog načina života.

Tko su bile ključne osobe u Markovu životu?

Sretan sam što imamo DJ-e kao što su Paul van Dyk i Talla 2XLC, ali i Michi Beck iz Fantastischen Vier ispred mikrofona. Michi Beck i Markus Spoon bili su dobri prijatelji. Inspirirala ga je čak i tetovaža Marka Spoona za hit Fanta 4 “Reap what we sow”. Ili Peter Fischer, dugogodišnji predsjednik Eintracht Frankfurta, koji ga je vidio na zajedničkom odmoru u Tajlandu zadnjih dana prije smrti. Naravno, njegov kolega iz benda Jam & Spoon Rolf Ellmer alias Jam el Mar također ima svoje mišljenje. Oduševljava se koliko je Mark Spoon bio nevjerojatno kreativan, ali govori i o izazovima zajedničkog rada. Razgovarao sam i s njegovim ocem Jörgom Töpferom, menadžerom Jam & Spoona, Matthiasom Greinom i dugogodišnjim vozačem Marka Spoona – Fedijem Choukairom. Mnogo je sati proveo u autu s Markusom i stoga ga je doživljavao nefiltriranijim od mnogih drugih.

Danas jedva da postoji tako ekscentrična figura na techno sceni kao što je Mark Spoon. Što je najteže prenijeti mlađoj podcast publici o njegovoj osobnosti i okolini koja ga je podržavala?

Svaku priču uvijek morate gledati u kontekstu vremena u kojem se dogodila. U 1990-ima, na primjer, ljudi su slavili nereflektiranije, a poznati DJ-i ponekad su konzumirali drogu otvorenije nego danas. Mark Spoon bio je u prvim redovima. Vjerojatno bi danas zbog toga bio u nevolji.

Vaš podcast DIESDAS govori o širim (pop) kulturnim i političkim fenomenima. Gdje smještate Marka Spoona u DIESDAS topografiji? Koja je njegova ostavština?

Ostat će glazba koju je napravio s Jam & Spoon. “Right In The Night” i dalje je jedan od najpopularnijih hitova 1990-ih, a pjesme poput “Stella” i “Follow Me” klasici su elektroničke glazbe. Neki DJ setovi Marka Spoona nalaze se na YouTubeu, a iz komentara se vidi da se i dalje slušaju. On bi kao osoba danas vjerojatno bio zvijezda društvenih mreža. Tu je mogao pokazati više svog šaljivog i osebujnog stila, koji nažalost šira javnost često nije previše primjećivala. Tu je mogao pokazati kakva je kompleksna osoba.

Za mene je Mark Spoon primjer činjenice da je tada ljudima bilo teže pokazati sve aspekte svoje osobnosti. No, danas se pomnije prati ono što govorite. To znači: Ponekad bi sigurno bio otkazan jer je opet pretjerao. Vjerojatno bi i on to volio.

Petodijelni podcast o Mark Spoonu možete poslušati ovdje.

Mark Spoon je rođen u studenome 1966., a preminuo je u siječnju 2006. Pronađen je mrtav u svom apartmanu u Berlinu, a ustanovilo se da je preminuo od posljedica srčanog udara. Jedni su ga svrstavali u techno, drugi u trance i bez obzira na žanrove zadužio je scenu svojim nesebičnim radom. Na Love Paradeu 2006. održan je i tribute u njegovo ime.