Skip to main content

Tema dana: Kako Detroit Techno čuva srce grada usred gentrifikacije

Žanr koji je nastao 80-ih iz spoja crnačke gay klupske kulture i srednjoškolske party scene, ima korijene duboko isprepletene s gradskom afroameričkom zajednicom i njezinim socio-ekonomskim borbama (Yahoo) (Jacobin)​ .

Povijesno gledano, techno je pružao kreativni izlaz i osjećaj identiteta crnačkoj srednjoj klasi Detroita. Karakterizirali su ga futuristički zvukovi i teme, crpeći inspiraciju iz različitih izvora poput europske elektroničke glazbe i znanstveno-fantastičnih slika koje su popularizirali DJ-i poput Electrifying Mojo​ (Jacobin)​.

Posljednjih godina detroitska techno scena odigrala je ključnu ulogu u otporu gentrifikaciji

Ključne osobe u pokretu, uključujući Juana Atkinsa, Derricka Maya i Kevina Saundersona aka Belleville trojka, stvorile su osebujan zvuk koji je kombinirao složene ritmove s estetikom okrenutom budućnosti (ForeignAffairs). Posljednjih godina detroitska techno scena odigrala je ključnu ulogu u otporu gentrifikaciji. Sve veći troškovi života i priljev bogatijih stanovnika raselili su mnoge crne stanovnike koji su dugo živjeli, prijeteći kulturnom tkivu grada.

Techno je pružao kreativni izlaz i osjećaj identiteta crnačkoj srednjoj klasi Detroita

Festival elektroničke glazbe Movement, nekad besplatan događaj kojim se slavila techno baština Detroita, sada naplaćuje visoke naknade i privlači manje raznoliku publiku, odražavajući šire trendove gentrifikacije (Yahoo).

Unatoč tome, underground techno zajednica nastavlja uzvraćati udarac. Događaji kao što je The Congregation nude inkluzivne prostore u kojima se građani Detroita svih pozadina mogu okupiti i slaviti svoju zajedničku baštinu. Ova okupljanja održavaju zajednički duh starog Detroita i pokazuju viziju uključivog grada (ForeignAffairs).

Foto Roland

Techno je više od pukog žanra; to je kulturni pokret koji čuva identitet grada u pozadini gospodarskih i društvenih promjena

Organizacije poput Underground Resistance (UR), predvođene Mikeom Banksom, imale su ključnu ulogu u ovom otporu. UR ne samo da proizvodi glazbu, već i potiče lokalne talente i održava techno tradiciju živom unutar zajednice. Odabirom da ostanu u Detroitu umjesto da traže prilike u inozemstvu, Banks i UR predstavljaju primjer etosa “kolektivnog samopouzdanja” koji zagovara aktivist James Boggs​ (Jacobin).

Zaključno, detroitski techno je više od pukog žanra; to je kulturni pokret koji čuva identitet grada u pozadini gospodarskih i društvenih promjena. Kako se grad razvija, techno scena ostaje ključni stup kulturne i društvene otpornosti Detroita (Yahoo) (Tolerance.ca)​.

Majka s 800 tetovaža očajnički traži posao jer je svi odbijaju zaposliti

Melissa Sloan je žena koja je iskusila drugu stranu body arta, a jednom su je čak zamijenili za pljačkašicu banke. Pogledajmo kako se ova mama hrabro nosi s društvenim mišljenjima i što ima za reći o stereotipima. Melissa je doživjela mnogo osuda zbog svog izgleda.

Foto Melissa Sloan Facebook

Melissa Sloan, 46, koja je iz Walesa u Ujedinjenom Kraljevstvu, nekad je imala posao čistačice WC-a. Ali kaže da sada ne može pronaći sličan posao zbog umjetnosti tetoviranja koje joj prekriva lice i tijelo. Mama se bori pronaći plaćeni posao jer ljudi osuđuju njezin izgled natopljen tintom.

“Ne mogu dobiti posao”, kaže Sloan u svom intervjuu . “Prijavila sam se za posao čistačice WC-a u mjestu gdje živim, a neće me primiti zbog mojih tetovaža.”

Foto Melissa Sloan Facebook

Melissa iskreno ne može shvatiti zašto bi ljudi uopće razmišljali o tetovažama koje ona ima. “Ljudi su govorili da nikad u životu nisam imala posao, ali jednom sam ga imala, i to nije dugo trajalo”, kaže ona.

Da mi netko sutra ponudi posao, otišao bih raditi – prihvatila bih tu ponudu

Melissa se počela tetovirati kada je imala 20 godina i to joj je brzo postalo opsesija. Ima posebnu strast prema tetovažama lica i na licu joj nije ostala gola koža. Tri je puta namazala svoje stare tetovaže, a sada ima višeslojni kolaž na licu. Unatoč svim svojim borbama, ne želi odustati od svoje strasti.

Unatoč poteškoćama s pronalaskom posla, Melissa kaže da i dalje dobiva barem 3 nove tetovaže svaki tjedan, opisujući sebe kao “ovisnicu”.

Poznata je i po tome što je od glave do pete prekrivena tintom. Mama dvoje djece vjeruje da je ona ‘najviše tetovirana osoba na svijetu’ – i želi Guinnessov svjetski rekord za to.

Foto Melissa Sloan Facebook

Na današnji dan 29.05.2004. u splitskom Metropolisu gostovao je Mitja Prinz

Njemački virtuoz karijeru je počeo sa 13 godina kao hip-hop DJ, da bi u elektroničkoj glazbi 1994. postao rezident u Tresoru. Do 1998. je stekao reputaciju “DJ-a maratonca” zbog setova dugih 13 sati pa i više. Tada susreće svog budućeg prijatelja i dj partnera Dixona s kojim organizira “Audiovideodisco” večeri na WMF-u. Mitjin set tada imao je dosta velik utjecaj kalifornijskog i londonskog zvuka.

Na fotografijama se vidi vibe i predivan interijer Metropolisa te warm up DJ i rezident Pille. Dobar dio partijanera iz “metre” su odrastali uz naš online Forum koji je bio preteča današnjih društvenih mreža. Ujedno i platforma preko koje su se povezivali hrvatski i regionalni partijaneri.

Izvještaj: Preko 44 tisuće posjetitelja u Umagu otvorilo festivalsku sezonu

Nakon indie rocka i popa, točno u ponoć prvog dana Sea Star festivala na Mainstageu su krenuli elektronički ritmovi pod palicom Hot Since 82. Vidno raspoloženi Britanac je tijekom dva sata seta polagano pričao priču i podizao temperaturu plesnog podija, a sve je to začinio s pokojim bezvremenskim house klasikom. Njegov je nastup privukao mnoge ljubitelje elektroničke glazbe, koji su uživali u spoju ID-jeva, hitova i nostalgičnih melodija. Publika je energično pratila svaki takt, stvarajući nevjerojatnu atmosferu koja je samo dodatno podigla uzbuđenje prvog dana festivala.

Sljedeći na redu su bili ARTBAT s očekivanim melodičnim ritmovima, koji su naposljetku bili značajno bliži tranceu nego technu ili houseu. Njihov set je bio prožet emocionalnim i atmosferičnim tonovima, a izbor traka i obrada je također bila očekivana. Dupko popunjeni Mainstage niti kiša pred kraj seta Ukrajinaca nije rastjerala, već dodatno rasplesala jer su mobiteli bili u džepovima. Kiša je zapravo pridonijela stvaranju magične atmosfere, s reflektorima koji su stvarali svjetlosne efekte na kišnim kapima, što je dodalo poseban čar njihovom nastupu.

Prije samog finiša večeri, na pozornici se s kratkim setom predstavila Lanna iz EXIT Echosystem programa. Mlada DJ-ica je svojim energičnim i dinamičnim nastupom uspjela zadržati pozornost publike, pripremajući ih za završnicu večeri. Njen set je bio i dalje u melodičnom tonu s kojim su ARTBAT započeli nešto ranije.

Posljednji set večeri na Mainstageu je pripao Deborah de Luci koja je brzim, žestokim i tvrdim beatovima partijanere držala budnima do ranih jutarnjih sati. Njen set je bio prava poslastica za sve ljubitelje tvrdih ritmova. Visoku energiju je držala tijekom cijelog seta, a publika je plesala do posljednjeg takta daleko iza 6 sati ujutro.

Svakako vrijedi spomenuti i veliki interes za domaćim i regionalnim DJ-evima koji su svirali na Electric Waves pozornici. Ova pozornica je okupila neke od najtalentiranijih DJ-eva s domaće scene, koji su svojim nastupima pokazali da imaju što ponuditi i da se mogu nositi s velikim imenima.

Druge večeri, nakon nekoliko trap glazbenika, točno u ponoć na veliku pozornicu Sea Star festivala se popeo Baby Lasagna koji je odradio svoj prvi nastup nakon Eurosonga na domaćem terenu. Tijekom svog seta, stavio je fokus na predstavljanju albuma i dao naznaku kako neće biti samo one hit wonder. Njegova izvedba je bila ispunjena energijom i karizmom, a publika je s oduševljenjem prihvatila nove pjesme, pokazujući da su spremni podržati njegovu karijeru i dalje.

U svom 60-minutnom setu John Newman je sve prisutne vratio u “zlatno doba” EDM-a. Njegov set je bio ispunjen hitovima koji su obilježili čitavu jednu generaciju, a publika je nostalgično pjevala i plesala uz svaki takt. Newman je pokazao da se odlično snalazi i iza DJ pulta u ovoj live kombinaciji.

Na velikoj pozornici su nastupili i francuski duo Ofenbach koji su poznati po svojim komercijalnim radijskim singlovima, no u Umagu su predstavili svoju mračniju i dublji stranu. Njihov set je bio pravo iznenađenje za mnoge, s obzirom da su se udaljili od uobičajenog pop zvuka i ponudili nešto potpuno drugačije.

Nautulius Arenom drugog dana su odzvanjali tvrdi techno ritmovi. Najveći interes je izazvao splitski as DJ Jock koji je osim plesnog podija, napunio i tribine ATP stadiona “Goran Ivanišević”. Njegov set je bio prava techno bomba, s beskompromisnim ritmovima i snažnim basovima koji su odjekivali kroz cijelu arenu. Nakon DJ Jocka, na pozornicu se popela Estella Boersma. Nizozemska zvijezda je servirala 90 minuta techno, electro i breakbeat ritmove, pokazujući svoje vještine i širinu repertoara. Njen nastup je bio dinamičan i energičan, a publika je uživala u svakom trenutku.

Kao i prvog dana, Electronic Waves pozornica je okupila domaće snage koje su se predstavile u odličnom svjetlu te naposljetku i odvozile after. Ova pozornica je postala omiljeno mjesto za sve one koji žele otkriti nove talente i uživati u raznolikosti glazbenih stilova koje domaća scena nudi. Atmosfera je bila prijateljska i opuštena, a DJ-evi su svojim setovima osigurali da zabava traje do ranih jutarnjih sati.

Sea Star festival je tako još jednom potvrdio svoj status jednog od najvažnijih glazbenih događaja u regiji, privukavši tisuće posjetitelja i ponudivši nezaboravno iskustvo za sve ljubitelje glazbe.

“Točka na i” slavlja elektroničke glazbe na Movementu u Detroitu kroz 55 fotografija

Trodnevno slavlje elektroničke glazbe na jednom od najdugoviječnijih festivala je došlo kraju, a naš suradnik Tonko Mikulandra nam je iz Detroita poslao “zadnji val” fotografija te dojmova koje je opisao kao što su sami organizatori rekli “leave it all on the dance floor“.

Posljednjeg dana, Tonko je uhvatio nekoliko setova, među kojima je i onaj pionira techna Juana Atkinsa.

Tijekom svih dana, jedna festivalska pozornica našem Tonku je bila neizbježna, riječ je o Underground stageu kojeg je naravno i posljednjeg dana posjetio.

Veliki set na glavnoj pozornici je odradio Seth Troxler koji je privukao mnoštvo pažnje posljednjeg dana.

“Sve pozornice na kojima sam plesao, slikavao i uživao su bile posebne – svaka na svoj način. Sve se moglo čuti od old school house setova pa do novih techno prizvuka” prepričao nam je naš suradnik iz Detroita.

Zatvaranje glavne pozornice i samog festivala je pripalo legendarnom Fatboy Slimu.

Završetkom samog festivala, naš Tonko se prošetao do službenog after partyja na kojem su svirali Chris Liebing b2b Nicole Moudaber, a dojam koji mu je taj set ostavio je kaže “mogu samo reći zlatna vremena Aurore“.

Ritam vikenda: Festivali, proslave uz svjetska gostovanja i zatvaranje zimskih sezona

Zagreb

Večeras u Petom Kupeu je premijerni nastup australskog sastava Mildlife, dok u Depo klubu sviraju rezidenti – Fabian Jakopetz, Schoga, Teo Harouda, Teychee, Vedran i Yvonne.

Na Jarunu, u četvrtak kreće Zagreb Music Fest koji će tijekom tri dana ugostiti pregršt headlinera iz raznih žanrova, a centralni dan je u subotu kada se na pozornicu penje Boris Brejcha povodom 22. rođendana Future Scopea. Među gostima koji će svirati na Jarunu su još i Denis & Denis, Iva Lorens, Kiril Džajkovski, Dubioza Kolektiv i drugi.

Također u četvrtak, Dobar House sprema zatvaranje svoje osme sezone sa svojim prvim dnevnim partyjem na kojeg u The Garden Taproom stiže Prunk, a pridružit će mu se Elena Mikac, Hrwo E i Tom Bug.

U petak, plesni podij Mastersa preuzimaju Chof, Carnero i El Commando, dok u Dva Osam je ZG Jungle finale sezone uz Zleea i Logicsa. U Aquariusu kreće prvi u nizu događaja Solmotion uz Kooladea.

Depo klub u subotu na On & On večeri pleše uz Demi, Hajdi, Arya, Dvornykovu, Lovru Batelica i Svena Kurtovica.

Katoličko Selišće

U utvrdi iz 13. stoljeća u subotu se sprema open-air party Jelengrad:Reformation u kojem braća techna i trancea sviraju odu svemiru u sastavu – Mary, Fixsell, Psilocybian, Lunar Dawn, Dalton Trance Teleport i Klaada.

Rijeka

Vikend program kreće već večeras u Nemo klubu uz Elektroakustiku na kojoj sviraju BREmanja & Alberto te Petra 2.0 & Vedran.

U petak, Nemo klub ugošćuje Linija Takeover na kojem sviraju Grenco, Ian Staraj i Sven Kraljić.

Subota u Crkvi je u ritmu nove techno večeri koju predvodi Adoo s kojim dolaze Driverr i Lancatech. Dok je u Nemo klubu u ritmovima Boogie’s Garagea na kojeg stižu El Commando, Mecena i naravno Boogie.

Photossmok

Rovinj

U subotu, Steel preuzima Danska organizacija MDK koja dolazi sa svojim rezidentima Georgeom, Danielom Naadom i 7 Levelsom.

Poreč

Od večeras pa sve do nedjelje, nedaleko od Poreča u Lanternu se vraća Lighthouse festival s pregršt elektroničkih imena među kojima su i Adiel, Ben UFO, Ellen Allien, Marlon Hoffstadt te Paquita Gordon.

Benkovac

U subotu, igralište srednje škole Benkovac postaje domaćin The Castle Festa na kojem sviraju Ivan Mastermix, Joe2Shine, Triton i CJohn.

Split

Nova Cruise večer je u subotu na repertoaru u Otiuma, a za pultom će biti Julie Marghilano, Mariano, Madezh i MJ Suddani.

Dubrovnik

Culture Club Revelin nastavlja sa svojim internacionalnim gostovanjima, a u petak stiže Kurd Maverick. U Lazaretima sviraju MattButt, Denis T i Mate Fox Banchilo.

U subotu u Lazaretima sviraju Chiwe i Jax.

Beograd

Petak u Drugstoreu je u ritmovima Private Persons večeri na koju stižu Current Value, Hespermen, RLGN, Eostra, Sonestrose, RNBWS, Breza i Sasha Kustov. Dok u Kultu se tijekom vikenda sprema zatvaranje sezone uz prijatelje i obitelj kluba.

U subotu, Barutana otvara svoja vrata uz Hernana Cattanea i Hobina Rudea.

Novi Sad

Green Love sprema matinee party u nedjelju uz Metodi Hristova, Miloša Vujovića i Flithy Kida na Splavu Cristal.

Sarajevo

U subotu, Sarajevo Matinee sprema novi party, ovog puta uz Hosha, Nexieja i rezidente na Bijeloj tabiji.