HR Electro dvojac – Hrvoje Crnić Boxer i Boris Harfman, cijenjeni multiinstrumentalisti i producenti, stekli su renomiranu reputaciju spajanjem elektroničke glazbe s tradicionalnom hrvatskom glazbom i plesom.
Njihova suradnja počela je s idejom da tradicionalnu glazbu približe mladima kroz suvremeni izričaj, što je naposljetku rezultiralo suradnjom s ansamblom LADO i njihovim zajedničkim debitantskim albumom “LADO Electro” koji je objavljen 2003. godine. Album je postao jedno od najposebnijih globalnih elektroničkih izdanja, spajajući pulsirajuće ritmove, drum ‘n’ bass elemente i zvučne pejzaže s procesiranim hrvatskim pjevanjem i instrumentima. Njihova suradnja s ansamblom LADO traje više od 20 godina, a album “2.0 Memorabilium” iz 2018. godine pokazuje kontrastne kreativne pristupe, s Crnićevim otvorenim i jasnim zvukom te Harfmanovim složenim, procesiranim skladbama.
Hrvoje Crnić i Boris Harfman nisu stali samo s jednim projektom graditi glazbeni most između tradicije i suvremenosti već su pokrenuli i projekt Folklorelektro pod kojim su u suradnji s Kolo Slavujem, još jednim hrvatskim tradicionalnim ansamblom, objavili album “Kolectrified” 2022. godine.
Djelovanje HR Electra zapaženo je i na drugom kraju svijeta, a nedavno ih je novinar Anil Prasad intervjuirao za najdugovječniji internetski glazbeni portal Innerviews. U sklopu opsežnog intervjuaCrnić i Harfman su se osvrnuli na svoju dosadašnju karijeru i podublje objasnili svoje kreativne procese, a djeličak intervjua prenosimo u nastavku.
Kako ste se vas dvojica prvi put povezali i što vas je potaknulo na zajednički rad?
Crnić: Povezalo nas je slično razmišljanje o tradicionalnoj i elektroničkoj glazbi. Skladao sam “Croatia in Flame,” antiratnu pjesmu stvorenu u teškim ratnim vremenima. Bila je vrlo popularna i uspješna u širenju istine o Hrvatskoj svijetu.
Projekt LADO Electro imao je svog prethodnika u mom autorskom radu kroz album “Futura”. Na neki način, to je bila moja pozivnica. “Futura” je bila vrlo uspješna i dobro prihvaćena. Označio sam je kao ambient-ethno-drum ‘n’ bass. Još uvijek se sluša u određenim krugovima, a dijelove iz nje koristim i u drugim projektima. Često koristim svoje prepoznatljive zvukove gdje god mogu, poput omiljene gitare ili efektnog pedala. “Futura” je zapravo poput moje osobne iskaznice. Moj drugi solo album “Mediterran” iz 2001. također ima glazbu povezanu s LADO Electrom. Bio je to soundtrack za kazališnu predstavu “Krvava svadba” temeljenu na fantastičnom tekstu Federica Garcíe Lorce.
Paralelno, Boris i ja osnovali smo HR Electro kao skladateljsko-producentski duo. 2002. godine HR Electro zajedno s ansamblom LADO postaje projekt LADO Electro, a mi smo započeli snimanje debitantskog albuma. U studiju sam uvijek slijedio originalni obrazac korištenja vokalne linije ili tradicionalnog instrumenta kao osnove. Cilj je bio očuvati bit zvuka i ne ugušiti ga, već ga podržati elektronikom. Moje prethodno iskustvo u skladanju soundtrackova dalo mi je prirodan smjer.
Zajednička ideja svih sudionika bila je stvoriti djelo koje će hrvatsku tradicijsku baštinu predstaviti na novi i svjež način
Harfman: Zajednička ideja svih sudionika bila je stvoriti djelo koje će hrvatsku tradicijsku baštinu predstaviti na novi i svjež način. Do tada je ovaj materijal uglavnom bio predstavljen kroz folk, rock ili jazz. Osim Hrvoja, najsličnija glazba onome što radimo bio je rad grupe Legen, a danas Mojmir Novaković s Kriesom.
Odabrali smo neke skladbe iz bogatog opusa LADO-a i počeli istraživati i eksperimentirati s vokalima ovog moćnog ansambla. U studiju smo snimili zbor, izdvojili uzorke i krenuli na posao. Radeći na materijalu, odlučili smo se posvetiti dekonstrukciji postojećih skladbi, mijenjajući ih uz maksimalno poštovanje prema njihovim izvorima. Posvetili smo se atmosferi glazbe, osnovnim melodijama i tekstu. Potom bismo rezali, lijepili, filtrirali i modulirali. Na sve to dodali smo plesni ritam. Tako je nastao album LADO Electro. Postao je jedno od najboljih etno i plesnih izdanja hrvatske diskografije.
Koji su ključni elementi za besprijekorno spajanje elektronike i tradicionalnih instrumenata?
Crnić: Što se tiče mog skladateljskog pristupa, ključ je “graditi kuću od krova prema dolje”. Počinjem od tradicionalnog elementa – poput solo vokala, fraze zbora ili melodije tradicionalnog instrumenta – i gradim strukturu ispod njega. Na neki način skladam unatrag i prilagođavam se glavnom tradicionalnom elementu u budućoj pjesmi.
Harfman: Ključ za početak je dobro poznavanje svih tih komponenti. Također, važno je imati poštovanje prema tradicionalnim instrumentima. Zapravo, poštovanje prema tradiciji kao takvoj. Zatim je potrebno stvoriti dobru ravnotežu između elektronike i ostalih komponenti. Uz to, trebate unijeti dio svoje duše i emocija u elektroniku. Mislim da su to ključni elementi.
Kakve su bile reakcije na debitantski album?
Harfman: Reakcije su bile više nego pozitivne. Izvan Hrvatske reakcije su u međuvremenu bile rijetke, ali također pozitivne. Hrvatska je mala zemlja s vrlo nepoznatom diskografijom. Većina kritika dolazila je iz susjednih zemalja poput Slovenije, Austrije, Mađarske i Italije. Ostali su postupno otkrivali ovaj projekt s vremenom. Njihove recenzije bile su pozitivne.
Bez obzira na činjenicu da je prošlo gotovo 21 godinu od prvog albuma, on zvuči bezvremenski. Pretpostavljam da to znači da je dobar. Mišljenja mladih su različita, uzimajući u obzir njihove sklonosti i sve što im je danas dostupno. No uglavnom su reakcije i dalje vrlo pozitivne. Lijepo je vidjeti mlade kako pjevaju narodne pjesme uz elektroniku na našim koncertima. To je bio jedan od glavnih ciljeva.
Ostajemo jedinstveni na hrvatskoj elektroničkoj sceni
Ostajemo jedinstveni na hrvatskoj elektroničkoj sceni. LADO Electro također je utjecao na odabir narodnih pjesama koje smo koristili u nekim drugim projektima. Bilo je i pokušaja kopiranja našeg rada, što mi je drago. Za sada smo još uvijek drugačiji, kako u LADO Electro projektu, tako i u novom projektu Folklorelektro.
Da je LADO Electro bio poznatiji izvan Hrvatske, možda bi potaknuo druge glazbenike i skladatelje da koriste hrvatsku glazbu kao inspiraciju. Sigurno bi bili iznenađeni koliko je taj materijal raznolik i bogat. Uzmimo, na primjer, Lisu Gerrard i The Mystery of Bulgarian Voices. Njihov zajednički projekt popularizirao je bugarske narodne pjesme.
Koncept “Kolectrified” i razlika u odnosu na LADO Electro?
Crnić: Ideju smo dobili surađujući s Kolom Slavuj, nadregionalnim folklornim ansamblom Gradišćanskih Hrvata, prekogranične manjinske skupine. Ansambl predstavlja hrvatsku etničku skupinu u cjelini, kako prema podrijetlu članova, tako i prema repertoaru od Austrije, preko Beča i cijelog Gradišća, do zapadne Mađarske, Slovačke i Moravske. Bilo je potpuno drugačije raditi na albumu u odnosu na LADO Electro.
Harfman: Na “Kolectrified” smo obradili samo narodne pjesme Gradišćanskih Hrvata iz Austrije te dijelova Mađarske i Slovačke. Za nas je to nastavak glazbenog istraživanja, ali u suradnji s drugim folklornim skupinama. Ovo je bio naš doprinos očuvanju te baštine, a željeli smo i hrvatskoj publici predstaviti lijepe pjesme ove zajednice koje rijetko ili nikada nemaju priliku čuti.
Što budućnost nosi?
Harfman: Trenutačno se fokusiramo na daljnji rad s projektom Folklorelektro u suradnji sa ženskom skupinom Zwizde iz Zagreba, uz planove za istraživanje tradicijske glazbe drugih naroda.
Folklorelektro će se s DJ setom predstaviti na dodjeli nagrade Ambasador, koja će se održati u petak 13. prosinca u KUC Travno u Zagrebu. Za nadolazeću dodjelu već je potvrđen nastup disco fenomena Groovetastic, a uskoro će biti otkriven cijeli bogati glazbeno-umjetnički program.
Nije im bitno biti u trendu niti ispunjavati očekivanja. Žele samo puštati odličnu muziku s bilo kojeg kraja svijeta, neovisno kojeg žanra. Tako razmišljaju dvojica velikih glazbenih znalaca i prijatelja Petog Kupea. Antal i Danilo Plessow vraćaju se u omiljeni zagrebački klub ove subote u posebnom b2b izdanju Discotona. Kako bi doživljaj bio još posebniji, Peti Kupe donosi novi Sound Circuit koncept s DJ pultom u sredini kluba u razini plesača. Takav izgled kluba pratit će i promijenjeni raspored razglasa s četiri tornja u kutovima, kao i drukčije postavljen light sistem. Više o novom Sound Circuit konceptu nam je nešto ranije ovog tjedna otkrio Antonio Zuza u razgovoru, koji će također nastupiti na Discoton večeri u b2b kombinaciji s Ilijom Rudmanom.
MYUZ w. Popi Divine
Kolektiv MYUZ ovog petka otvara svoju novu zimsku sezonu u novootvorenom klubu Lift. Iz MYUZ-a najavljuju večer house glazbe koju će predvoditi veteran srpske elektroničke scene, maestralni beogradski DJ Popi Divine uz kojeg sviraju rezidenti Hudi, Sicillio i Yakka.
Coyu at Crkva Club
Proslavljeni španjolski DJ i producent Coyu ove subote dolazi u Crkvu. Tvorac renomirane etikete Suara donosi u Rijeku prepoznatljivi zvuk koji je njega i njegovu etiketu proslavio diljem svijeta. Uzbudljivu večer u Crkvi će obilježiti i gostovanje Brtinzza, suosnivača slovenskog kolektiva Mozaix, kao i setovi lokalnih snaga Lab Mousea i Skarrosa.
HardBeats with Klangkuenstler, O.B.I., Triptykh & Gumja
Nakon izvanrednog dojma koji je ostavio pretprošle godine na prvom izdanju ovog party serijala, Klangkuenstler se konačno vraća u Sloveniju. Popularni Nijemac u petak će nastupiti na HardBeats raveu u ljubljanskom Media Centru s moćnim setom, kojim osvaja svjetske techno arene. Uz njega, plesni podij zatrest će legendarni techno borac O.B.I, vrući teksaški pridošlica Triptykh i Gumja.
Petar Dundov & Milo Raad – Club Tunnel
Renomirani hrvatski DJ i producent Petar Dundov i cijenjeni beogradski DJ i producent Milo Raad će se u petak naći za pultom novosadskog Tunnela. Dundov je poznat po spoju melodičnog techna, progressive housea i ambijentalnih zvukova s kojima oslikava jedinstvene zvučne pejzaže. S druge strane Milo Raad istražuje najmračnije dubine techna. Njegova produkcija odlikuje se minimalističkim i tamnim estetikama, prožetim dubokim grooveom. Bez masivnih build-upova i breakdownova, Raad stvara jedinstven i moderan zvuk.
Apgrade with Call Super & Gabrielle Kwarteng
Apgrade sprema posljednje ovogodišnje izdanje ovog petka u beogradskom Drugstoreu uz proslavljene selektore – Call Super i Gabrielle Kwarteng. U namjeri da pronađu savršeni “sweet spot” između housea i techna, dolaze do jednako uzbudljivih rezultata na dva potpuno različita i originalna načina. Gabrielle i njen eksplozivni zvuk New Yorka će se susresti s besprijekornom selekcijom Call Supera, kojeg glazbeni kritičari nazivaju jednim od najimpresivnijih umjetnika na sceni.
Ovih šest preporuka samo su mali dio onoga što nas čeka tijekom nadolazećeg vikenda. Cjelokupnu ponudu događaja u Hrvatskoj i šire možete istražiti putem našeg kalendara, gdje lako možete filtrirati gradove i klubove jednim klikom. Vrijedi istaknuti da ovog vikenda diljem Hrvatske kreće adventski program, a mi smo provjerili u kojim gradovima ima mjesta za elektroničku glazbu.
Dodjela nagrada održat će se u petak 13. prosinca, u KUC Travno u Zagrebu, dok je dan poslije, 14. prosinca, predviđen edukativno-diskurzivni program u Radionici 32.
Od prvog izdanja Ambasadora do danas, preko 100 kreativaca doprinijelo je realizaciji ovog značajnog događaja za hrvatsku i regionalnu elektroničku scenu. Volontiranje na Ambasadoru nudi jedinstvenu priliku za stjecanje praktičnih znanja iz organizacije, promocije, produkcije, protokola i drugih sektora. Volonteri se povezuju sa sudionicima na sceni, ostvaruju kontakte i grade temelje za svoj profesionalni razvoj. Najistaknutiji među njima često postaju stalni suradnici na budućim projektima udruge Klubska kultura, kao i samog portala Klubska Scena.
Ako imate vremena, volje i entuzijazma, pridružite se volonterskom timu Ambasadora. Opišite svoje vještine, iskustvo i područja u kojima želite doprinijeti te pošaljite prijavu do 5. prosinca na [email protected]. Postanite dio zajednice koja gradi i razvija scenu!
Ako niste u mogućnosti volontirati, podijelite ovu priliku s nekim tko bi mogao biti zainteresiran. Vidimo se na Ambasadoru!
Zima će u Zagrebu započeti toplije nego inače zahvaljujući vrhunskoj suradnji između BSH-a i Illusionsa, koja će se dogoditi u subotu 21. prosinca u Mozaik Event Centru uz Adama Sellouka, Kasiju i Nexieja.
Mozaik Event Centar pretvorit će se u pulsirajuću oazu za ljubitelje elektroničke glazbe. Ovaj suvremeni prostor, koji može primiti tisuće posjetitelja, nudi idealno okruženje s prostranim dizajnom bez stupova, osiguravajući neometan pogled na pozornicu i nesmetan tok energije na plesnom podiju. Prilagodljiva unutrašnjost dodatno će biti obogaćena upečatljivim vizualima i produkcijom koji nadopunjuju nastupe, stvarajući besprijekornu kombinaciju estetike i funkcionalnosti, osiguravajući jedinstveno iskustvo za svakog posjetitelja.
Adam Sellouk, brzorastuće ime povezano s Afterlifeom i Zamnom, poznat je po svom dubokom, emotivnom zvuku koji slušatelje vodi na transformativna glazbena putovanja. Njegova jedinstvena sposobnost da spoji sirovu energiju s melodijskom elegancijom čini njegove nastupe nezaboravnim.
Kasia, cijenjena umjetnica zbog suradnje s Drumcodeom i nastupa na Zamni, unosi neumornu energiju i majstorske techno selekcije u svoje setove. Vibrantni stil i povezanost s publikom čine njezine nastupe nezaobilaznim iskustvom za svakog ljubitelja glazbe.
Rezident DJ Illusionsa, Nexie, utjelovljuje duh brenda energičnim i inovativnim nastupima. Očekujte moćan set koji savršeno nadopunjuje vizionarski duh Illusionsa i dinamičnu energiju večeri.
Kevin Parker, frontmen Tame Impale, lansirao je svoj prvi instrument Orchid u suradnji s prijateljima kroz novu kompaniju Telepathic Instruments. Orchid je inovativni hardverski sintesajzer osmišljen za generiranje akorda, a njegova svrha je pomoći glazbenicima i autorima u eksperimentiranju i razvijanju kreativnih ideja.
„Orchid je za akorde ono što je olovka za pisanje – alat za oblikovanje, izvođenje i prilagodbu temeljnih glazbenih elemenata,“ objasnio je Parker. S ugrađenom klavijaturom od jedne oktave, višestrukim modovima za izvođenje poput Strum, Slop, Arpeggiator i Harp te sustavom glasanja koji omogućuje trenutačno ponavljanje glasa i tona, Orchid korisnicima pruža nevjerojatne mogućnosti eksperimentiranja. Instrument dolazi s 16-glasovnim polifonim motorom za zvukove, zasebnim sub-bas motorom te opcijama za oblikovanje zvuka kroz ambijentalne i modulacijske efekte.
“Ovaj instrument od 12 nota čini se kao da ih zapravo ima 120 na dohvat ruke,” stoji u opisu instrumenta.
Osim naprednih tehnoloških karakteristika, Orchid oduševljava i svojim retro-futurističkim dizajnom koji potpisuje Ignacio Germade. Upečatljivo kućište boje opečenog žuta, jednostavan zaslon i ugrađeni zvučnici čine ga idealnim za prijenosnu upotrebu. Orchid može raditi na baterije, što omogućuje inspiraciju u pokretu.
Charl Laubscher, jedan od Parkerovih suradnika, naglasio je: „Orchid nije samo za one koji već znaju svirati, on je alat koji pomaže svakome da izađe iz svoje glazbene zone komfora i otkrije nešto novo.“
Inspiriran klasičnim Omnichordom, Orchid je već privukao pažnju zaljubljenika u glazbenu opremu. Prvih 1000 primjeraka ovog inovativnog instrumenta bit će dostupno u prosincu po cijeni od 549 dolara, a masovna proizvodnja planirana je za iduću godinu.