Proljeće je već ozbiljno zaživjelo, ponekad čak i s ljetnim temperaturama. Stoga Peti Kupe otvara svoju terasu u subotu, 4. svibnja uz posebne goste za ovu priliku – Esa’s Afro-Synth Band i Natalie Robinson!
Esa Williams, južnoafrički DJ i producent, kojeg smo već imali prilike upoznati, sastavio je skupinu iznimno talentiranih glazbenika koji čine Esa’s Afro-Synth Band. Ovaj sastav vodi na ritmičnu odiseju koristeći sintisajzere i udaraljke te ispreplićući kreativne talente umjetnika u usponu s Esinom glazbenom vizijom. Njihov primarni cilj nije samo oživjeti živahno nasljeđe južnoafričke plesne glazbe rođene u doba apartheida, već i razviti inovativne koncepte za budućnost. Ova predanost poštovanju prošlosti s pogledom na budućnost ističe ovaj bend kao dinamičnu snagu na suvremenoj glazbenoj sceni.
Takva je snaga i Natalie Robinson, DJ-ica koja se probila na sceni u Berlinu. Odrasla u multikulturalnom okruženju, Robinson je oduvijek upijala gospel, funk, soul, R&B i tradicionalnu gansku glazbu. S tim je korijenima izgradila temelj za svoju estetiku i razigrani stil. Natalie Robinson impresionira ne samo svojom zadivljujućom karizmom i tehničkim vještinama, već i svojom strasti i dubokim razumijevanjem underground house glazbe.
Domaćin na ovom dnevnom i noćnom događanju je Pepi Jogarde. Dobrom raspoloženju doprinijet će i ponuda dobre hrane, dok o osvježenju brine Jack #makeitcount koji podržava Peti Kupe na šankovima, stageu i backstageu kluba.
U petak 3. svibnja, HTTPS serijal partyja po prvi put pristiže u zagrebački Boogaloo gdje dovode povratnika u metropolu, rumunjskog DJ-a i producenta BRYZ-a uz kojeg će ugostiti rezidenti DIKKA i Muhar.
Organizatori najavljuju produženi, 4-satni set BRYZ-a, nešto što se na internacionalnim klupskim eventima više ne viđa. “Dosta nam je DJ naguravanja i setova od 1h – 1.30h gdje artisti ne mogu predstaviti svoju glazbenu viziju kroz putovanje na podiju” poručuju iz HTTPS-a.
BRYZ je talentirani DJ i producent koji stiže iz Rumunjske. Njegova duboko ukorijenjena veza s muzikom datira još iz rane mladosti, gdje je pronašao inspiraciju u hipnotičkim zvucima jazza i bluesa, koje je besprijekorno spaja sa svojom ljubavlju prema elektroničkoj glazbi. Njegova strast prema elektronici eksponencijalno raste zadnjih godina, a to pokazuju i brojna izdanja na renomiranim etiketama, kao i nastupi diljem svijeta svim važnim plesnim podijima.
Vladimir Išek poznatiji kao DIKKA je rezident HTTPS-a koji pliva u minimal i deep tech vodama posljednjih godina. Njegova produkcijska umijeća smo mogli slušati na etiketama poput Dobar House, Mixcult, Welter i drugima. Muhar je rezident HTTPS-a i elektronički entuzijast koji će u svom setu predstaviti zvuk kojeg sami kolektivi i klupska večer predstavljaju.
2011. sam došao u ovaj nevjerojatan grad u kojem i danas živim i tada, barem koliko je meni poznato, ovdje nije bilo nikoga od naših DJ-a sa stalnim prebivalištem.
Sporadično, DJ-i s naših područja znali su dolaziti ovdje i nastupati, no u to vrijeme Hrvatska još nije bila članicom EU-a, što se dogodilo tek dvije godine kasnije i zasigurno je utjecalo na cijelu situaciju. Bilo kako bilo, te davne 2011. godine doselio sam se ovdje i paralelno sa administrativno-egzistencijalnim izazovima počeo tražiti mjesto gdje bih mogao puštati glazbu.
Čisto radi konteksta napomenuo bih da je to vrijeme prije modernih smartphonea i odlazak u grad značio je pogledati na laptopu gdje se šta nalazi, i otići u grad po broju stanovnika veći nego današnja Hrvatska. U to vrijeme sa djevojkom imao sam smještaj u četvrti Lichtenberg koja se nalazi odmah do jednog od, po party sceni, poznatijih kvartova Friedrichshain.
Nekim čudom već u prvih par svraćanja u Friedrichshain pronašao sam mjesto za puštanje glazbe. Moj guerilla pristup i ovaj put pokazao se uspješnim te sam odmah dogovorio probnu svirku nakon koje je uslijedila rezidencija. Nikada neću zaboraviti tu večer.
Otišao sam iz svoga stana istraživati po gradu, bila je hladna berlinska noć, a ja sam fasciniran svime novim šetao ulicama i gledao sve te barove, klubove i noćni zivot. Osim velikog broja klubova, Berlin obiluje manjih mjestima – barovima, koji imaju klupsko radno vrijeme i koji su pravo bogatstvo za DJ scenu.
Upravo pored jednog takvog mjesta prošao sam te večeri i primjetio DJ-a kako u poprilično opuštenom settingu pušta nekakvu mješavinu tech-housea. Taj mali famozni bar pod nazivom “Diveta” postao je moja prva DJ rezidencija u Berlinu i ponekad sam radio do 5 večeri zaredom “all-night” setove.
Foto: Diveta Bar 2011.
Sve to skupa događalo se 2011. i 2012. godine i u to vrijeme Miss Sunshine (danas Insolate) znala je doputovati u Berlin radi manjih nastupa te smo je u nekolio navrata isli podržati. Sa njom bi došao i Volster, a sjećam se i slovensko-hrvatske DJ-ice Viktorije Rebeke koja je u to vrijmeme imala DJ projekt sa Miss Sunshine.
Nakon tog razdoblja, narednih godinu do dvije moj se rad više okrenuo produkciji te sam čak i uzeo pauzu od nastupa. U tom stagnacijskom razdoblju, a sasvim slučajno, upoznao sam slovenski duo Danza Macabra koji su neko vrijeme također živjeli u Berlinu.
Kako je u međuvremenu Hrvatska ušla u EU i sve skupa je za nas postalo puno lakše, u gradu se moglo primjetiti sve više naših ljudi. 2014/15 sam se vratio nastupima i preseljenjem u centar Berlina (Mitte) počeo istraživati scenu u središtu grada. Ubrzo sam dobio rezident večer u baru Anna Hirsch, u noćnim životom vrlo bogatoj ulci Torstrasse.
Foto: Anna Hirsch Bar 2015., desno od mene Edin iz slovenske Danza Macabre
To je po mnogočemu bila prekretnica i na neki način pravo vrijeme i mjesto da se stvari krenu razvijati brže. Produkcijski, stvari su krenule jako dinamično, potpisao sam ugovor za nekoliko izdanja sa bavarskom etiketom Affect Records, također izdao sa Audiometric – zagrebackog DJ Marya i godinu, dvije kasnije pokrenuo vlastiti label Instead Recordings sa njemačkim kolegom Thane Percu-om.
U tom razdoblju između 2015. i 2020. u Berlin se doselila nekolicina DJ-a iz Hrvatske, no većina ih je bila vrlo slabo aktivna. Oni koje bi izdvojio su Eddy Ramich, Igor Kuna aka Mechanic Slave, te Igor Fabris koji produkcijski i ko-produkcijski stoji iza mnogih domacih i stranih imena.
Eddy je kontinuirano aktivan po pitanju DJ rezidencija, ali i izdanja te je sa glazbenicima glavnoga grada Njemačke povezan jos od 90ih godina. Također sam na jednom od partija ovdje bio na lineupu sa našim Homeboy-em, no nisam ga imao prilike poblize upoznati.
Foto: Klub Arkaoda, Berlin 2019. party sa hrvatskim DJ-ima iz Berlina plus gosti iz domovine
Mechanic Slave, organizacijski stoji još i danas iza evenata koji ugošćuju imena poput Funk D’Void i Johannes Volk, a doveo je i naseg DJ Ogi-a u najveci grad EU-a.
Foto: Slijeva nadesno: Thian, Funk D’Void, Mechanic Slave. Odlazak na večeru prije nastupa u Suicide Clubu
Unazad nekoliko godina bilo je jos naših DJ imena mlađe generacije koje sam upoznao i ugostio na svojoj rezidenciji Thian & Friends, a neki od njih su Kraundler i Linber Lynx. Kraundler je redovit sa svojim DJ podcastima, a njegov Underground Fusion label zabilježio je solidan broj izdanja i odlicna je poveznica nasih DJ-a sa artistima iz inozemstva.
Foto: Resident večer Thian & Friends, 2023.
Sve do danas hrvatski DJ-i nastavljauju dolaziti u Berlin. Svako malo čujem za neko novo ime, no sa ovom sam nekolicinom navedenih direktno surađivao što produkcijski ili putem zajedničkih nastupa, a dio njih sam i ugostio na svojoj večeri.
Što se tiče trenutnih aktivnosti po pitanju hrvatskih DJ imena u Berlinu, u sklopu klupske večeri Synthesis čiji je pokretac Igor Kuna – Mechanic Slave, imam ulogu su-organizatora i rezident DJ-a. Za 2024. godinu bukirani su redoviti nastupi sa vodećim DJ imenima poput Pet Duo i Dr. Motte u klubovima Bi Nuu i M01 te imamo rezident večeri u jednom od berlinskih underground podruma Lauschangriff.
Foto: Lauschangriff, Berlin 2023.
Kako znam da se KS prati i iz inozemstva iskoristio bih ovu priliku da pozovem sve naše DJ-e nastanjene u Berlinu, ali i Njemačkoj koje još nisam upoznao neka mi se slobodno jave. Uvijek ima prostora za suradnju po pitanju nastupa ili produkcije.
BSH events je odradio svoj prvi open-air događaj godine. Na centralnom terenu TC Maksimira, Chris Stussy je režirao večer uz pomoć Francescua, Muscaria, Marina Biočića, Aney F.-a, Yakku i Pabla Pandu.
Legendarni Satoshi Tomiie je u sklopu Impulse Festivala nastupio u riječkom Pogonu Kulture gdje su ga dočekale lokalne snage – Marin Biočić, One N, Marcel, Roland, Grenco i Ian Staraj.
Riječku Crkvu je još jednom preuzeo Club Stereophonic koji je doveo Mikea Valea kao glavnog gosta, uz kojeg su još svirali Ana Antonova, Darrio Sec, DiD i Simone Emme.
Pulski klub Kotač je ugostio Live Electronic Orchestra u sastavu s Naked Raverom, Sakadasom, Mikijem, Hercegaom, Sloppy Joeom, Disfonijom i Duckyjem u jedno.
U petak 3. svibnja, NoGuestlist se vraća u Peti Kupe s tech-house duom Tomi & Kesh. Uz dobro poznati štutgartski duo na pozornici će se naći ANT Misfud, Pablo Panda i Aldo Morro.
Od svog osnivanja 2016., štutgartski duo Tomi & Kesh su se visoko pozicionirali u tech-house svijetu zahvaljujući svom jedinstvenom i zadivljujućem zvuku, privlačeći pažnju teškaša iz industrije. Osim što su vješti za DJ pultom, Tomi & Kesh su hvaljeni producenti. U svom životopisu imaju pet traka koje su bile na samom vrhu Beatportovih ljestvica, kao i brojna produkcijska umijeća koja su prepoznata i podržana od kolega sa scene. Izdanja Tomija & Kesha možemo čuti na etiketama poput Elrow Music, Deeperfect, Kaluki i Nozzo.
ANT Misfud je mladi DJ i producent koji dolazi s Malte. Svoje ime je prvo izgradio na sunčanom otoku, a zatim krenuo osvajati i europsko kopno. Renomirane etikete za koje je ANT su Armada, Soave, Black Lizard i Flashmob.
Aldo Morro je rezident NoGuestlista i BSH eventsa koji nakon svog dugogodišnjeg staža na sceni ulazi zavrijedio titulu veterana housea u Hrvatskoj. Pablo Panda je čovjek iza BSH eventsa, koji kada ne organizira događaje po jedinstvenim lokacijama diljem Hrvatske se nalazi za DJ pultom.
International Music Summit je objavio svoje godišnje izvješćekoje analizira elektroničku industriju u proteklih godinu dana. Među brojnim provedenim istraživanjima u svom velikom godišnjem izvješću, najzanimljivija činjenica je rast vrijednosti elektroničke industrije na 11.8 milijardi dolara, što je rast od 17% u odnosu na godinu prije.
“Novo godišnje izvješće otkriva koliko je elektronička glazba postala integrirana u mainstream kulturu. Od festivala do filmova, od mode do financija.” istaknuo je suosnivač IMS-a Ben Turner.
Elektronička industrija je obilježila rast i na još nekoliko polja. Jedno od njih je i prodaja fizičkih izdanja, kao i rast slušanosti žanra na streaming platformama. Iako je rast slušanosti narasla, IMS tvrdi da je monetizacija i dalje veliki problem za glazbenike. I dalje, najveći izvor prihoda za glazbenike na elektroničkoj sceni su gaže, a kako analiza otkriva – one su u prosjeku manje plaćene te teže za osigurati. Najveći strah brojnih aktera unutar industrije, kao i samih fanova je da će ekonomska situacija u svijetu uvelike utjecati na daljnji razvoj industrije.
Elektronička glazba je krenula uvelike osvajati nova tržišta, tako su Brazil, Meksiko, Indija i Južna Afrika postala nova “žarišta” scene. Unutar same elektroničke glazbe, kako istraživanje IMS-a navodi, najpopularniji podžanr je tech-house, a odmah ga u stopu prate house, techno i drum ‘n’ bass.
U tjednima ispred nas, detaljnije ćemo proučiti IMS-ovo godišnje izvješće te donjeti zanimljiva istraživanja i analize koje se nalaze u njemu.