Skip to main content

Asp THE GreAt: “VJ-ing je za samo desetak godina od nepoznatog vida umjetnosti postao izuzetno bitan”

Već gotovo dva desetljeća, ovaj bosanskohercegovački VJ i vizualni umjetnik svojim živopisnim i dinamičnim setovima oblikuje klupske i festivalske doživljaje publike u BiH, Hrvatskoj i Srbiji.

Njegov rad karakterizira jedinstveni spoj livefeeda, 2D i 3D animacija, a vizualnu magiju kreirao je za nastupe velikana poput Solomuna, Carl Coxa, Umeka, Claptonea, Valentina Kanzyanija i brojnih drugih.

Kao pionir visoke VJ produkcije u regiji, Asp THE GreAt je prisutan na najvažnijim festivalima, ali i korporativnim i kulturnim događanjima, uključujući monumentalna video mapiranja Starog mosta u Mostaru i Nacionalnog muzeja BiH. U nastavku pročitajte što nam je otkrio o svom umjetničkom putu, izazovima VJ-inga, odnosu s glazbom i porukama koje svojim radom želi prenijeti publici.

Elektronička glazba i VJ-ing idu ruku pod ruku, ali kako ti vidiš ulogu vizualne umjetnosti u elektroničkoj sceni? Koliko je važna sinergija između zvuka i slike?

Elektronička glazba je uvijek korak ispred drugih smjerova u smislu korištenja novih tehnologija. Uvijek se najnovije stvari pojave u techno/trance/drum’n’bass klubovima ili festivalima, pa tek kasnije, ako se pokaže kao dobra, velike pop i rock zvijezde preuzmu je u nekom obliku za svoje turneje. VJ-ing je za samo desetak godina od nepoznatog vida umjetnosti postao izuzetno bitan. Iskreno nisam siguran postoji li ijedan festival na planeti koji nema vizuale iza umjetnika, bez obzira koja muzika je u pitanju. Vizualna smo bića, u digitalnom dobu vizuali su postali sastavni dio svakog nastupa.

Radio si s nekim od najvećih DJ-eva poput Solomuna, Carla Coxa i Umeka. Kako prilagođavaš vizuale različitim stilovima elektroničke glazbe? Koji nastup ili projekt ti je ostao posebno u sjećanju i zašto?

Ovo pitanje je baš komplicirano! Svakako, slušam setove umjetnika, čisto da dobijem neki osjećaj koja je neka standardna brzina, koliko je agresivna/progresivna muzika, da li se često pojavljuju hitovi ili su u pitanju neki setovi sa velikim brojem unreleased/underground izdanja. Osim toga, neki organizatori imaju tematske evente gdje točno znaju kakve vizuale žele.

Na nekim setovima stvari se jednostavni slože, a nekada je cijeli set patnja i veoma teško je pronaći vizuale koji će odgovarati muzici, pa sva priprema zna biti uzalud. Npr. gostovanje Davida Moralesa prije nekih 15 godina u Domu Mladih (Sarajevo) gdje sam očekivao neki limunada house set sa puno hitova, a „lik“ je doslovno uništio plesni podij sa fenomenalnim setom rijetkih ekskluzivnih izdanja.

Za nastupe koji su bili bolji od ostalih pa možda Solomun ispred Vječne Vatre, Carl Cox i Felix da Housecat na Disqouteque Riva, Monoloc u Domu Mladih, Fatima Hajji i Miloš Vujović na Element festivalu u Banjaluci, Jay Lumen u Tron-u, Alexander Kowalski na Lunar festivalu – zaista je teško izdvojiti samo jedan i reći zašto. Jednostavno, slože se stvari i vizuali budu top!

Postoji li razlika u pristupu kada radiš VJ set za underground klupski event i veliki festivalski nastup?

Nema. Isto se spremam za veliki ili mali event. Uglavnom je podjela da li radim na LED zidu ili je neki maping sa projektorima. Ako su projektori u pitanju, vizuali se moraju malo prilagoditi zbog drugačijeg kontrasta, te se neke boje jednostavno „izgube“ ako nije optimalno. Iskreno, mislim da su manji eventi puno bliže istinskoj kulturi elektroničke glazbe i ja ih više volim.

Elektronička scena se konstantno razvija – kako su se vizuali mijenjali kroz godine i što danas smatraš standardom za vrhunski VJ nastup?

Vizuali su napredovali svemirskim koracima. Kao i većina nas, i ja pratim šta se događa na svjetskoj sceni i neke stvari za koje ljudi imaju inspiracije ili kako ih realiziraju su nevjerovatni. Prije desetak godina Chemical Brothers, Underworld, Depeche Mode i Nine Inch Nails imali su brutalne vizuale koji su bili nešto čemu smo vjerujem, svi težili. Njihovi vizuali su i danas vrhunski, ali danas ima toliko fenomenalnih umjetnika da često znaju iskočiti nevjerovatne stvari na nekim manje poznatim festivalima od skoro nepoznatih ljudi.

Koji su ti najdraži festivali ili klupske večeri na kojima si nastupao, i zašto?

Element, Bacvice Beach Fest, Imperium, Discotheque Riva, BAM-C, BL-Art, CK13, Matinee. Zbog nevjerovatne ljubaznosti organizatora.

Kako vidiš budućnost VJ-inga u elektroničkoj glazbi? Hoće li tehnologija poput AI-a i VR-a promijeniti način na koji vizuali funkcioniraju u klubovima i na festivalima?

Elektronička glazba i VJ-ing su uvijek korak ispred, tako je posljednjih 30 godina. Prije pojave namjenskog software-a za VJ-ing, postajali su plugin-ovi za winamp i WMP (AVS i Milkdrop, u prvom redu) koji su radili animacije na osnovu zvuka. Tako da možemo reći da je neki oblik AI već bio implementiran u vizuale zapravo i prije masovnog korištenja AI-a u druge svrhe. Sigurno je da će AI imati utjecaja i na budućnost VJ-inga, to je jednostavno tako sa tehnologijom. Naše je da to pokušamo iskoristiti i napraviti najbolje vizualno iskustvo za publiku.

Postoji li neki trenutak na sceni koji te posebno inspirirao ili izazvao da podigneš svoju produkciju na višu razinu?

Neću lagati ako kažem da se to se stalno događa. Tijekom nastupa jednostavno padaju neke ideje napamet za koje treba priprema, te se često zna dogoditi da se nakon nastupa zatvorim par dana i pokušam te ideje ubaciti u slijedeći VJ set. Nekada je to VJ loop koji pokušam napraviti, nekada je tranzicija, nekada je jednostavno način korištenja opreme.

Uvijek se trudim da ljudi zapravo primjete vizuale. Ako je organizator platio tisuće eura za LED zid i svjesno angažirao VJ-a da maksimalno iskoristi taj zid, pravo mi je stalo da ljudi vide razliku kada tehničar pušta animacije i kada VJ radi svoj set. Vizualno iskustvo koje VJ donosi na event je razlog zašto zapravo postoji VJ.

Što bi poručio mladim VJ-evima koji žele ući na elektroničku scenu? Koji su prvi koraci koje bi im preporučio?

Nemojte se ograničavati. Pokušajte sve. Od različitih software-a do kontrolera. Ne postoji pravilo šta će vama najbolje odgovarati. Neke od kolega koriste software koji je meni totalno nelogičan, ali kolege s njim rade fantastične stvari. Nemojte imati strah od greške. Nastupajte kada god možete.

Flows festival 2025: Povratak sebi na otoku Ugljanu

Od 11. do 15. lipnja 2025., Flows festival se vraća po treći put na otok Ugljan, mirnu jadransku oazu gdje glazba, pokret i prisutnost postaju jedno.

Ovdje nema gužvi, nema stresa, nema pretjerivanja. Umjesto toga, čeka vas pet dana uranjanja u progresivni i melodični house i techno, uz cjelodnevni program meditacije, joge, zvučnih putovanja i više od 30 radionica koje hrane dušu.

I sami smo doživjeli sve to na dvodnevnom jesenskom very limited izdanju pod imenom Sinergia festival, održanom podno dvorca Trakošćan. Sasvim iskreno je to prenijela kroz reportažu naša suradnica Nela Simić.

Glazbeni program pažljivo je oblikovan s razumijevanjem zajednice i njenog pulsa uz lokalne kolektive iz Hrvatske, Slovenije, Mađarske, Njemačke i Španjolske, koji poznaju publiku, prostor i trenutak. Oni stvaraju atmosferu u kojoj se ne „odrađuje“ set, već stvara iskustvo.

Vrhunac festivala svakako je Roy Rosenfeld, izraelski umjetnik poznat po emotivnim setovima i izdanjima na etiketama poput All Day I Dream, Kompakt i Lost & Found. Njegov dolazak na Ugljan nije samo nastup, već i poziv na zajedničko putovanje.

Flows nas podsjeća da je zajednica važnija od line-upa, a osjećaj važniji od hypea

Ali Flows nije samo o glazbi. To je festival gdje ćete istovremeno moći plesati i odmoriti, povezati se i povući, osjetiti energiju drugih i biti potpuno u miru sa sobom. To je mjesto gdje se dolazi napuniti, a ne isprazniti.

Smještaj se nalazi odmah uz festivalsku zonu — udobni apartmani s vlastitom kupaonicom i kuhinjom pružaju siguran prostor za regeneraciju. A za one koji žele biti dio tima, tu su i volonterske prilike koje omogućuju duboko uključivanje u festivalski proces.

U vremenima kada festivali često zaborave zašto su nastali, Flows nas podsjeća da je zajednica važnija od line-upa, a osjećaj važniji od hypea. Doživi festival koji ti ne treba ništa prodati; samo će te podsjetiti na ono što već nosiš u sebi.

Ulaznice su dostupne na web stranici organizatora ovdje.

Organizator Jernej Pavlič iz Sinergia kolektiva otkrio nam je tajnu festivala

“Glavna ideja Flows Festivala je da svatko može pronaći svoj flow. Netko dolazi na odmor, netko na festival, treći kako bi radio na sebi. Ako želiš plesati, tu je bogat noćni program. Ako te zanima somatika, na raspolaganju su somatske i pokretne radionice.

Ako voliš stvarati, imamo kreativne radionice, poslovne sadržaje, a ove godine po prvi put uključujemo i podcaste uživo. Ako tražiš opuštanje ili dublje povezivanje sa sobom, možeš sudjelovati u muškim i ženskim krugovima te terapeutskim sadržajima. A ako ti se ne da ništa od toga, ili jednostavno trebaš mir, tu su plaža, borovi i Jadransko more.

Netko dolazi plesati, drugi traži tišinu. Nekoga zanimaju radionice, drugi više vole partijati. Nismo htjeli napraviti festival u kojem moraš izabrati jednu ulogu – ovdje ima mjesta za sve te slojeve istovremeno. I upravo to mi se čini posebnim.

Možeš cijelo vrijeme raditi ono uz što ti srce zaigra. Ove godine očekujemo posjetitelje iz više od petnaest zemalja, zato smo program oblikovali tako da podrži i poštuje tu raznolikost.”

ELEVEN predstavlja EP „22“ i pridružuje se izdavačkoj kući JeboTon

ELEVEN je samostalni live act bubnjara Ivana Levačića koji na svom debitantskom EP-ju uz pomoć svog hibridnog setupa koji uključuje sekvencer, sampler, ritam mašine i analogne sintesajzere isporučuje čvrste plesne grooveove i bas dionice premazane slojem filmičnih tema.

Uz to, pjesme sadržavaju i odmjerenu dozu acida, što rezultira potentnom mješavinom melodic acid techna koju ELEVEN naziva mindful techno. Na svom prvom izdanju predstavio je tri trake: „To the top“, „You have it“ i „22“ koje slušatelja vode na ples u drugu dimenziju.

EP „22“ sadrži 3 trake namijenjene za dancefloor, dobro dođu i za vožnju, a nije ih kažnjivo ni slušati kod kuće ako volite. Izdanje je snimio Igor Ivanković (Lo Peaks), miks potpisuje monovan (Marino Vinja), dok je za master izdanja zaslužan FM Mastering (Filip Motovunski).

Levi, uz samostalni projekt ELEVEN, svoj doprinos domaćoj glazbi nastavlja davati kao autor i aktivan član u bendovima ABOP, Chui i Kries. Veliki je trag na sceni ostavio i kao nekadašnji bubnjar bendova Pridjevi, Lollobrigida, Pips, Chips & Videoclips i Mayales te kao prateći bubnjar Natali Dizdar i Dine Dvornika.

2020. je osvojio nagradu Ambasador za najperspektivniji bend/autorski projekt elektroničke glazbe

Schranz-Tanz Night – The Reunion okuplja legende schranz/hard techna 14.06. u ljubljanskoj Cvetličarni

Ove godine navršava se točno 10 godina od posljednjeg događaja iz serije Schranz-Tanz Night, koja je bila najduži serijal događaja elektroničke glazbe u Sloveniji.

Foto: Fernanda Martins – Izvor: Facebook

Svih 36 izdanja održano je u nekada popularnom klubu Simfonija u Planini pri Uncu. Od 18.11.2006., kada je bio održan prvi event, do posljednjeg 27.3.2015., Gumja je u Sloveniju doveo hrpu svježih i već establiranih imena sa schranz/hard techno scene.

Tako će biti i 14. lipnja 2025. u Cvetličarni kada je line up slijedeći:

ALEX TB

FERNANDA MARTINS

GUMJA

SKERLI

SVETEC

VIPER XXL

Fernanda Martins i Svetec su bili česti gosti serijala, te će svojim nastupima oživjeti pravi duh Schranz-Tanz Nighta

Alex TB je 2007. godine eksplodirao kada je izdao svoju prvu pjesmu za etiketu “Around the World” od Viper XXL. Iste godine pozvali su ga Buchecha i TRB da pokrene brazilsku hard techno etiketu, “Technopride Records”.

Danas ima puno pjesama izdanih u najboljim hard techno etiketama kao što su: Around the World, Cardiac Arrest, Technopride, Painkiller, Kilfactory, Ich Rieche Blut, Animasola, Cause, Combat Skill, Beast Music, Hardwork, Reconstruction rec, Cannibal Society, Domestic Violence, P-Series. Ima vrlo specifičan stil, a gotovo svi DJ-i u ovom žanru puštaju njegove pjesme. Alex TB se u Sloveniju vrača nakon dugih 12 godina, stoga nikako ne smijete propustiti priliku da ga cujete uzivo!

Fernanda Martins je jedna od vodećih brazilskih techno proizvoda. Posljednjih godina ima adresu u Španjolskoj, odakle ide na sve krajeve svijeta kako bi prezentirala svoj eksplozivni hard techno zvuk. Tijekom godina, nastupila je na svim važnim techno događajima u Brazilu, ali i u više od trideset zemalja diljem Amerike, Europe i Azije.

Brazilska DJ-ica svoju reputaciju je izgradila zahvaljujući nevjerovatnoj tehnici miksanja, sjajnoj karizmi i nepogrešivo zabavnom načinu komuniciranja i povezivanja s publikom. Dok svira, voli stvoriti precizne, detaljne i ‘eksplozivne’ mikseve koji plijene pažnju publike.

Svetec je svoju priču započeo školovanjem u glazbenoj školi, gdje je svirao klavir i flautu, što je značajno utjecalo na njegov glazbeni razvoj. Od 1996. okreće se elektroničkoj glazbi, a od 2000. počinje ozbiljno producirati, unatoč skromnoj opremi. Već 2005. njegovi radovi postaju zapaženi i puštaju ih poznati DJ-evi poput DJ Rusha, Pet Dua i O.B.I.-ja, dok 2008. potpisuje ugovore s uglednim booking agencijama.

Nastupao je diljem svijeta, uključujući festivale poput NatureOne, Decibel Outdoor i Montagood. Njegov jedinstveni, energični hard techno prepoznat je na brojnim labelovima, a surađivao je s velikim imenima žanra. Danas je jedno od najistaknutijih imena hard techno scene. U svojim setovima, ponajviše vlastitim producentskim radom, nastoji se izdvojiti iz monotonih i ponekad sivih, pretrpanih ritmova.

Viper XXL iz Njemačke prava je hardtechno legenda i jedan od prvih kreatora ovog žanra. Njegovo prvo vinil izdanje iz 2002. na Kne´Deepu pod nazivom “Monkeylooker” imalo je veliki utjecaj na ranu hardtechno scenu. Sljedeći put svirke su bile prepune cijele Europe, kao i Južne i Sjeverne Amerike gdje je Viper XXL privukao veliku pozornost svojim jedinstvenim Hard Percussive Technom. Između mnogih drugih, Viper XXL imao je izdanja za Working Vinyl, Carnage, Cannibal Society, Audiocode i svoj vlastiti Imprint pod nazivom “Animasola Records” koji je osnovan 2006. Njegovi najveći hitovi su “Hardtechno Anthem” i “Doing Drugs, Selling Drugs” koji su ga učinili poznatim imenom na cijeloj sceni. Također je objavio 2 solo albuma “Brace for Impact” i “Lstn Loud”.


Gumja

Skerli

https://www.youtube.com/watch?v=MO3RoR8w0oY

Broj ulaznica za ovaj spektakl je ograničen. Požurite po svoje već danas na Entrio.si

Riječki mladi uzimaju stvari u svoje ruke: “Take (a) cover” za sigurnije izlaske

Iako je Rijeka prepoznata kao jedan od sigurnijih gradova za život i izlazak, problem spikinga tj. trovanja psihoaktivnim tvarima u noćnim klubovima, nije rezerviran isključivo za velike europske metropole.

Edukacija Take (a) cover – Foto: Press

Upravo zato, Rotaract klub Rijeka Novi val pokrenuo je projekt “Take (a) cover“, financiran sredstvima Europske unije, s ciljem prevencije spikinga i zlouporabe droga među mladima.

Od početka godine, članovi kluba proveli su edukacije u četiri riječke srednje škole, gdje su kroz interaktivne radionice informirali više od 300 učenika o ovoj sveprisutnijoj prijetnji u noćnom životu.

Edukacije obuhvaćaju teme kao što su: što su psihoaktivne tvari i kako djeluju, što je točno spiking i kako ga prepoznati, kako prevenirati trovanje u klubovima, što učiniti ako posumnjamo na spiking kod sebe ili drugih.

“Take (a) cover” tako ne govori samo o opasnostima, nego aktivno radi na prevenciji i osnaživanju mladih

Projekt se provodi uz stručnu pomoć riječke udruge Terra, koja se već više od dva desetljeća bavi smanjenjem štete povezane s konzumacijom droga i spolnim zdravljem.

Stručnjaci udruge Terra, uz iskustvo u radu s ranjivim skupinama, doprinose programu edukacija kroz stručna znanja i direktnu podršku mladima, potičući ih na odgovorno ponašanje, pravodobnu reakciju i međusobnu solidarnost.

No, projekt ne ostaje samo na riječima. Organizatori su uz sufinanciranje osigurali više od 2000 silikonskih navlaka za čaše, jednostavnog, ali učinkovitog alata za fizičku zaštitu pića od neželjenog dodavanja tvari.

Navlake se već dijele na edukacijama, a uskoro će biti dostupne i na samim “mjestima zločina”, riječkim noćnim klubovima i barovima, u suradnji s lokalnim ugostiteljima.

“Take (a) cover” tako ne govori samo o opasnostima, nego aktivno radi na prevenciji i osnaživanju mladih da prepoznaju rizike i zaštite sebe i druge.

U narednim mjesecima najavljene su i edukacije na fakultetima, suradnje s organizatorima evenata, promotivne kampanje te još niz aktivnosti kojima se želi doprijeti do što većeg broja mladih.

Laurent Garnier nastavit će nastupati samo u klubovima koji čuvaju duh scene

Laurent Garnier, jedan od najutjecajnijih DJ-a i producenata elektroničke glazbe, u intervjuu za France Inter Radio otkrio je da planira značajno smanjiti broj nastupa.

Laurent Garnier – Photo credits: Instagram @ftphlame

Nakon što ispuni postojeće obaveze, Garnier više neće nastupati na velikim festivalima, a ubuduće planira održavati najviše deset nastupa godišnje i to isključivo u manjim prostorima u kojima, kako kaže, “još ima što reći”.

Prestat ću s turnejama kakve sam do sada radio. Još ću tu i tamo nastupati, ali više ne pred velikim masama. Noćni život je za mlade” izjavio je Garnier, dodavši da se ne želi pretvoriti u “prašnjavi jukebox”.

Ovo nije prvi put da Garnier najavljuje ovakav potez, jer je već 2023., uz izlazak albuma 33 Tours Et Puis S’en Vont, spomenuo distanciranje od intenzivnog ritma uz napomenu: “Uvijek ću biti DJ.”

Iako se povlači s velikih pozornica, Laurent Garnier i dalje ima nekoliko datuma zakazanih za ovu godinu, uključujući nastupe u Portugalu, Japanu i na europskim festivalima.

U dokumentarcu “Off the Record” koji je nedavno emitirao i HRT, Garnier se sa posebnom pažnjom posvetio klupskoj kulturi istaknuvši: “Nikada nismo zaboravili odakle smo došli. Ova glazba je došla iz klubova. Mnogi od nas zadržali su veoma jaku vezu sa tom kulturom…”