Svjetski dan DJ-a slavi amaterske i profesionalne DJ-e, bilo da sviraju pred publikom uživo, u klubovima, na radiju ili na zabavama! Prvi DJ proizašao je iz eksperimenta na radiju kada je mladi Ray Newby puštao ploče u eteru 1909. To je stvorilo pokret koji je započeo u Kaliforniji i proširio se na ostatak svijeta!
Prvo radijsko emitiranje je bilo 1906. Međutim, izraz “disk džokej” nije skovan sve do 1935. kada je Walter Winchell, američki radijski komentator smislio termin. “Disk” se odnosio na disk ploče, a džokej je bio naziv za osobu koja rukuje strojem ili mašinama. Disk džokeji su puštali ploče u diskotekama, noćnim klubovima, svadbenim plesovima, uličnim zabavama i srednjoškolskim plesnjacima.
Foto: John F. Schneider & Associates, LLC (na fotografiji su Doc Herrold and Ray Newby)
Tijekom godina, DJ je igrao bitnu ulogu u glazbi i kulturi. Istražujemo priče iza 5 utjecajnih disk džokeja koji su imali nevjerojatan utjecaj na glazbenu industriju.
Ray Newby Prvi DJ pojavio se na glazbenoj sceni godinama prije nego što je taj pojam uopće postojao. Ray Newby imao je samo 16 godina kada je 1909. počeo puštati ploče putem radijskih valova. Ray je bio iz Stocktona (SAD). Tinejdžer je bio pod mentorskom palicom radio pionira Charlesa “Doca” Herrolda.
Halloween Martin Mnogi smatraju da je Halloween Martin prva žena disk džokej. KYW-AM u području metroa u Chicagu angažirao ju je 1929. Godinu dana kasnije počela je voditi jutarnji program pod nazivom “Musical Clock”. Uz puštanje glazbenih segmenata, Halloween Martin je davala vrijeme, temperaturu i vremensku prognozu svakih 5 minuta od 7:00 do 9:00. Prije rada na radiju, Martin je pisala novinske članke kao novinska izvjestiteljica za Chicago Herald-Examiner.
Wolfman Jack Poznat je po svom oštrom glasu i raskošnom stilu u eteru. Robert Weston Smith, zvani Wolfman Jack, jedan je od najpoznatijih disk džokeja u glazbenoj industriji. Kao dijete postao je opsjednut R&B glazbom koju je slušao preko radija i disk džokejima koji su je puštali. Godine 1962. radio je u KCIJ/1050, postaji za country glazbu u Shreveportu, Louisiana (SAD). Tu je Smith razvio svoj alter ego, Wolfman Jacka. Tijekom svoje karijere, Wolfman Jack radio je na radio postajama s nekim od najjačih signala u zemlji. Rad na tim postajama neizmjerno je povećao njegovu popularnost. Wolfman Jack radio je kao DJ sve do svoje smrti 1995.
Francis Grasso Rođen 1949. u Brooklynu, Francis Grasso poznat je kao “Father of the Club“. Godine 1969. Grasso je popularizirao tehniku pod nazivom beat-matching. Metoda uključuje besprijekorne prijelaze između ploča s odgovarajućim otkucajima. Beat-matching stvorio je neprestanu mješavinu glazbe u noćnim klubovima. Ovu tehniku koristili su i radijski DJ-i, no Grasso ju je prvi upotrijebio u noćnom klubu. Ova tehnika bila je revolucionarna 60-ih i 70-ih godina. Osim slaganja ritma, Grasso je bio profesionalac u spajanju pjesama u setove koji su odgovarali energiji plesača na podiju.
Frankie Knuckles Poznat kao “kum house glazbe”, Frankie Knuckles je afroamerički DJ, producent i remikser. House glazba pojavila se u Chicagu 1980-ih kao elektronički stil plesne glazbe pod utjecajem disca. Odrastajući u Bronxu, Knuckles je 1970-ih često odlazio u diskoteke i završio kao DJ. Godine 1987. svoju je house glazbu odnio u Veliku Britaniju, gdje je radio kao DJ u Londonu. Knuckles je 1997. osvojio nagradu Grammy za remiksera godine, neklasične glazbe. Godine 2005. primljen je u Kuću slavnih plesne glazbe.
Važnu ulogu u obilježavanju Svjetskog dana DJ-a ima i UNESCO.
Ovog puta kroz rubriku “Odabrao” prisjećamo se nekih od kultnih plesnih klasika koje su kreirale žene. Kroz 14 traka koje smo odabrali unutar naše redakcije, prolazimo kroz žanrove poput eurodancea preko housea pa sve do techna.
Sljedećeg tjedna nastavljamo u redovnom ritmu s gostima u našoj rubrici “Odabrao“, a do tad sretan Dan žena!
Često pišemo i predstavljamo upravo te aktere, a sada koristimo priliku Dana žena da istaknemo nekolicinu nadarenih DJ-ica koje predstavljaju pregršt različitih žanrova u najboljem svijetlu.
Pusmus
Jedna od vodeći DJ-ica novog vala je Pusmus. Zagrebačka DJ-ica je pokretačica jednog od najaktivnijih hrvatskih kolektiva Underground d.o.o-a. Svoje ime je utabanala setovima ispunjenima dirty tranceom, danceom i technom na vrućem zagrebačkom betonu, a posljednje vrijeme je se može uhvatiti i u ostalim djelovima Hrvatske te regije.
Iza umjetničkog imena Mokosh, krije se mlada i perspekivna DJ-ica iz Splita. Njeni glazbeni odabiri su dobro poznati za posjetioce Kocke, a riječ je o auio zapisima koji stižu iz svijeta electra, techna, darkwavea uz pokoji izlet u post punk, break i ostale dinamične klupske ritmove.
Nānō Undara je mlada snaga hrvatske trance scene. Osnivačica je te ujedno i rezidentica kolektiva TranCeparnet. Za sebe kaže da je izvanzemaljac s planeta 3ncp, poznata po ljubavi prema nitzho zvukovima. Svojim setovima širi strast prema trance glazbi svojom energijom koji vrve nitzhonot okusima, progresivnom brzinom i pokojom mantrom koja ne ostavlja ravnodušnima.
Jedno od najsvježijih lica na sceni koje plijeni pažnju je Marcela. DJ-ica nove generacija dolazi iz Zagreba, a njena strast se revolvira oko house glazbe, točnije deep, souful i afro/latino house ritmova. Članica je i rezidentica UMC Events kolektiva.
Yvonne
Još jedno perspektivno ime nalazi se među tvrđim ritmovima. Riječ je o Yvonne koja se proteklih nekoliko godina nalazi za pultom, a svoju ime je krenula graditi kroz groovy bas linije i mračne hard techno ritmove s kojima je osigurala svoje prve gaže po Zagrebu. Nakon što je osigurala svoje nastupe u metropoli, Yvonne je u kratkom vremenu dospjela na svirke i u drugm djelovima države, kao i u susjedstvu. Godinu dana nakon što je bila za pultom, krenula je i u svijet produkcije, a svoje glazbene uratke je podijelila na SoundCloudu.
niniva dolazi iz Zagreba, a osim što se često nalazi za pultom, možemo ju uhvatiti u ulozi u radijske voditeljice i urednice glazbenih, kulturnih i drugih emisija među kojima se najviše ističe njezina autorska glazbena emisija – Dodona Session. Od svojih početaka na sceni i za DJ pultom, preferira vožnju po žanrovima koja je eklektična i koja ne diskriminira, nošena ljubavlju prema mračnom i egzotičnom zvuku. Tako u setovima ninive možemo čuti d’n’b, breakbeat, dub, dubstep i psytrance, kao i za druge forme od 120 do 150 BPM-a.
Naša scena je ispunjena mladim i talentiranim akterima u pregršt elektroničkih žanrova i podžanrova, tako da ćemo pisati i o drugim nadarenim imenima u budućnosti. Nedavno smo upravo nastavili s našom misijom promoviranja elektroničke glazbe i njenih aktera vratili naš projekt Novi val kroz kojeg besplatno promoviramo neafirmirane, mlade, novonastale i nadolazeće aktere sa scene. Ako ste jedna ili jedan od njih, ne ustručavajte nam se javiti, a ako pak niste, onda ovaj poziv proslijedite nekome tko gradi svoju priču na elektroničkoj sceni.
Iskusni hrvatski DJ i producent Plazmatick dok čeka master za svoj nadolazeći album na PDV Recordsu, uhvatio se u koštac s umjetnom inteligencijom. Pokrenuo je novi projekt kroz istražuje strojno učenje glazbe mediterana. Tako su nastale EjAjkule, multimedijalni projekt stvoren uz pomoć umjetne inteligencije.
Plazmatick je iskoristio umjetnu inteligenciju za kreiranje dijela tekstova, vizuala, logotipa, grafike, glazbene teme, vokalniih dionica i masteringa. Kako nam otkriva, od 30-ak generiranih traka, odabrao je 13 najuspješnijih koje je upakirao u album “Melodije umjetne inteligencije“.
“Melodije umjetne inteligencije” tako predstavlja kako umjetna inteligencija može stvoriti trake koje spadaju u EDM, eskperimentalne žanrove, trap, epskog metala, mediteranskog popa pa čak i akustičnih balada.
“Strojno učenje napravilo veliki korak u reinterpretaciji ogromne količine podataka pa zašto ne stvoriti eksperiment fokusiran na domaću glazbenu scenu?” za kraj zaključuje Plazmatick.
EjAjkule i “Melodije umjetne inteligencije” su trenutno dostupne samo na YouTubeu, a uskoro će biti i na drugim glazbenim streaming servisima.
Nakon nešto više od 30 godina, Sven Väth oživljava L’Esperanzu na Cocoon Recordingsu s novom verzijom te omotom kultne trake, koji dokumentira 30 godina dugu transformaciju, kako vizualno, tako i zvučno te predstavlja svojevrsno putovanje kroz vrijeme.
“L’Esperanza” u 2024. dobiva novo ruho kroz “Hope Will Move Mountains Mix” u režiji Visions of Shiva (projekt Paual Van Dyka i Cosmic Babyja) kojeg je obradio Len Faki, koji je poznat po svojim elegantnim obradama i profinjenim modifikacijama.
Ovog puta isporućuje ogoljenu verziju bezvremenskog klasika na 135 BPM-a koja se savršeno uklapa u trenutni duh vremena. Nova klupska verzija “L’Esperanze” zrači visokom razinom euforične energije, konstantno gurajući ritmove naprijed. Len Faki sa svojom obrada slušatelje vraća u dobra stara vremena izvornog trance zvuka 90-ih.
Nova verzija trake će biti objavljena digitalno te kao vinly uz originalni mix te double mix 12. travnja.
Legendarni njemački DJ ove godine je krenuo sa turnejom “The Year of The Dragon World Tour” u sklopu koje će na ljeto doći i u Hrvatsku kada bude svirao na 11. izdanju Sonus festivala. Za regionalne posjetitelje trenutno su dostupne early bird ulaznice putem web stranice organizatora festivala.
S novom turnejom Sven Väthslavi energiju i mudrost koju simbolizira znak zmaja. U setovima na turneji će pokušati predstaviti snažan spoj glazbene dinamike i inspirativne esencije zmaja.
Arminu je Ahoy posebno drag jer je tamo nekoliko puta održao svoj Armin Only show pa mu je to bio svojevrstan povratak “kući”.
Tematska boja “Destination” izdanja bila je zelena, boja Rotterdama, a himnu pod istim imenom producirali su, uz Armina, Ferry Corsten, Ruben de Ronde i Rank 1, koji su inače iz Rotterdama i njegove bliže okolice. To je ista “ekipa” koja se svojevremeno kasnih 90-ih i ranih 00-ih sastajala u glazbenom shopu izdavačke kuće Basic Beat u Rotterdamu u kojem je radio Tiësto, a Ferry je u potkrovlju napravio i svoj studio. Ruben je otkrio kako je i on svojevremeno radio u Basic Beat te je 2007. godine, kada je izdavačka kuća zatvorila svoja vrata, prešao u Armada Music.
foto: @tijmen_berens
ASOT je ove godine nudio i dvije vrste hotel paketa, prvi je bio premium tier, tzv. ASOT hotel, smješten u Room Mate Bruno, a koji je uključivao karte (regular ili VIP), goodie bag s Arminovim potpisom, pristup ekskluzivnom pre-partiju u samom hotelu te warm-upu u Ahoyu u petak, kao i prvenstvo pri kupnji dnevnih aktivnosti. Nismo točno znali o čemu se radi što se tiče dnevnih aktivnosti, no na kraju se ispostavilo kako je to bila čitava konferencija, sastavljena od raznih radionica, panela, tema i predavača, uglavnom iz ALDA Events, Armada Music (zaposlenika kao što su A&R-ovi, product manageri, ali i DJ-a i producenata) te TWOFIFTYK u ASOT hotelu u subotu, a cijene su bile formirane prema tome tko ih drži pa su tako “Armin’s mental health best practices” i “Q & A ASOT radio team by Nina, Ruben and Ferry” bile najskuplje, 25 eura, dok su se ostale radionice i paneli, kao što su “Evolution of the brand: Twenty years of ASOT“, “Designing ASOT by TWOFIFTYK“, “How to produce a track (masterclass with AVAO)“, “Sofa sesions with Armada” i sl. kretali od 10 pa do 20 eura. Drugi tier bili su hotel paketi u raznim hotelima u Rotterdamu, a koji su davali pristup dnevnim aktivnostima nakon gostiju ASOT hotela, warm-up setu u Ahoyu u petak te su gosti isto tako dobili goodie bag, no ti paketi nisu uključivali ulaznice.
foto: @asotlivefoto: @asotlive
Najviše je interesa bilo za “Armin’s mental health best practices” i “Q&A ASOT radio team” pa su aktivnosti već prodane dok su gosti iz oba hotela kupovali, a mi koji smo imali karte, dobili smo pristupni kod treći dan. Arminov workshop se opet pojavio u shopu te sam ga brže bolje kupila, a kako je “Q & A ASOT radio team” bio i dalje rasprodan, omogućila ga je ALDA zahvaljujući Klubskoj Sceni.
foto: @asotlive
“Q & A ASOT radio team” je uključivao ponajprije predstavljanje voditelja – Rubena, Nine de Koning i Ferrya, no u trenutku kad ovo pišem, Nina više nije dio ASOT-a. Naime, krajem prošlog tjedna objavila je post na instagramu kako odlazi u druge vode, kao producent i DJ, a već je i bila dio acid techno grupe Disk Space. Za Rubena se već zna da je u ASOT došao 2007. godine, te je zapravo počeo vrlo polako, s objavama na webu, društvenim mrežama, intervjuima; od emisije 800 kad se počela emitirati i kao video emisija, postao je Arminov suvoditelj, a već tri godine samostalno vodi drugi dio emisije (tzv. “drugi sat”). Najzanimljivije je bilo kako to da je Ferry uključen u ASOT te nam je otkrio da je došao 2020. godine na poziv Maykela Pirona koji vodi Armada Music i to kao zamjena za Armina, a s obzirom na to da je Armin imao profesionalnu krizu zbog pandemije i lockdowna, razmišljajući o tome da ostavi DJ karijeru i ASOT. Kad se Armin vratio nakon nekoliko emisija, Ferry je ostao kao “monthly resident“, tj. jednom u mjesecu u drugom satu ASOT-a pušta svoj set i vodi emisiju zajedno s Rubenom.
Armin je o krizi govorio i u svom panelu “Armin’s mental health best practices“, ali i o tome kako se nositi s pritiskom i stresom, kako reći ne i odvojiti se od društvenih mreža i ovisnosti o smart phoneu, o važnosti edukacije, o meditaciji i koliko mu je pomogla, kao i o drugim osobnim krizama i kako ih je savladao.
ASOT je po prvi puta otvorio i vlastitu ticket resale platformu, slično kao AMF i Luminosity festivali, te su se VIP vikend karte mogle kupiti po nižoj cijeni, a koje su bile rasprodane već u roku od pola sata kad su puštene u prodaju.Tako sam se i ja “riješila” svoje regular vikend karte koju sam tada kupila te našla VIP kartu sniženu u pola cijene. Također su organizirani i shuttleovi za goste hotela i posjetitelje koji nisu imali hotel paket jer metro noću nije vozio – prvi shuttle je vozio do hotela u kojima su gosti odsjeli, a drugi od Ahoya do Central Station (glavnog kolodvora u Rotterdamu) i to svakih sat vremena.
foto: @asotlive
Naravno da su se svi pitali kako će to izgledati u Ahoyu, a došavši tamo, iznenadila sam se kako je koncept ASOT-a u Jaarbeursu iskopiran do sitnih detalja te se bilo vrlo lako snalaziti i bez pogledavanja u “floor” plan, no nije bilo ogromnih zamarajućih hodnika kao u Jaarbeursu. Sve je izgledalo tako poznato, a opet drukčije.
Area 1 – mainstage imao je iza same pozornice treću, gornju etažu za VIP, što je zapravo bio nastavak VIP deckova sa svake strane na koje se dolazilo stepenicama isto kao i u Jaarbeursu, a koja je pružala nevjerojatan pogled na čitavu dvoranu. Dvije donje etaže, od kojih jedna najniža s obje strane DJ pulta, bile su za regular ulaznice. Atmosfera je stoga bila prilično intimna, kao što je sada slučaj s techno eventima, a koji trend je započeo famozni Boiler Room. Lightshow, vizuali i laseri bili su nevjerojatni i to, kao i uvijek dosad, u rukama kreativnog Sandera Renemana i njegovog TWOFIFTYK, zaduženog za dizajn pozornice i vizuale. Koristili su se i dronovi, a najveća atrakcija bio je Area 3 s rotirajućim ogromnim vizualom na LED ekranu u obliku svojevrsnog 3D nebodera te laserima.
foto: @asotlive
Line up je bio odličan, sastojeći se od etabliranih imena kao što su sami domaćini Armin, Ruben i Ferry, zatim Paavo Siljamaki iz Above & Beyonda kao novi projekt P.O.S., Cosmic Gate, HI-LO, Joris Voorn, Morten, Solarstone, John O’Callaghan, David Forbes, Hel:sløwed, Kyau & Albert, Bryan Kearney, Ben Gold, NWYR, Vini Vici, AVAO i mnogi drugi.
Bile su tu i nove zvijezde kao što su Laura Van Dam, Eva Vrijdag i trance senzacija SUPERSTRINGS, sastavljena od pet DJ-a iz Nijmegena. SUPERSTRINGS su inspirirani konceptom starog Sensation Whitea po čijoj prvoj himni su i dobili ime (Cygnus X “Superstring” u Rank 1 remixu), oblače se u bijelo, kao i njihova publika, puštaju isključivo klasični trance, uz zelene lasere kako se to radilo u ranim 00-ima, i privlače ogromne mase mladih koji su na taj način “otkrili” trance te imaju ogromnu podršku Armina i Armade. Rank 1 su i koproducenti njihovog prvog hita, remixa Prototype “Soundpiercing“, trance projekta Maykela Pirona i Michiela Van Der Kuya iz 1999. godine.
Zvuk koji je dominirao ASOT-om bio je hard i acid trance zvuk ranih 00-ih, kao na prvim izdanjima Trance Energya (pogrešno smatran “technom”) te melodic techno, ali se mogao čuti i progresivni, kao i uplifting /138 zvuk, te oldschool trance zvuk sredine 90-ih i to ponajviše uz nove zvijezde Evu Vrijdag, Ninu de Koning i Benwala, a koji je sada pravi hit u underground klubovima diljem Nizozemske.
Najviše pažnje privukli su “Destination” set Armina b2b2b s Ferryem, Rubenom i Ninom u petak te Arminovi b2b setovi s Joris Voornom u petak, kao i s HI-LO u subotu koji je taj dan prouzročio zatvaranje Area 3 (tako ni ja nisam uspjela ući) te nemogućnost prolaska do VIP lockera koji su bili u toj zoni pa smo, nakon što su vatrogasci zatvorili prolaz, konačno nakon pola sata pušteni s vanjske strane do naših lockera.
foto: @tijmen_berens
Važno je i napomenuti kako će ASOT ostati u Ahoyu i to u ovom konceptu od dvije noći i dnevne konferencije ponovno u ASOT hotelu, a što je potvrdio Armin, ali i Allan Hardenberg iz ALDA Events.
Sveukupno iskustvo je čista petica te se svakako vidimo iduće godine!
A kako je bilo tamo, najbolje će vam prikazati sami setovi te snimke s panela koje smo odabrali u nastavku.
Autorica: Suzana Curavić
Upravljajte svojom privatnošću
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional
Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.