Skip to main content

In Memoriam: Braco Radović – posljednji romantičar zvuka

Njegov rad obilježio je vrhunski zvuk na koncertima i festivalima, a njegova posvećenost zvučnoj perfekciji i dugogodišnje iskustvo ostavili su trajan utisak na glazbenu scenu. Svoj život posvetio je zvuku – ne samo kao poslu, već kao strasti i načinu života. Svoj put započeo je kao mladi radio-serviser, brzo prepoznat po svom talentu i inovativnosti.

Foto Scardona

Prvi značajan korak u njegovoj karijeri bio je koncert grupe Blood, Sweat & Tears u Zagrebu 1970., gdje je vlastitim pojačalima ozvučio prvi europski nastup te svjetski poznate grupe. Taj događaj označio je početak njegove suradnje s vodećim izvođačima i festivalima u regiji. Tijekom karijere, Radović je ozvučavao neke od najvećih koncertnih događaja u bivšoj Jugoslaviji, uključujući spektakularne koncerte Bijelog dugmeta, poput povratničke turneje 2005. u Sarajevu, Zagrebu i Beogradu. Pamti se i njegov doprinos turnejama Zdravka Čolića, Bajage, Prljavog kazališta, te velikom koncertu Bajage i Bijelog dugmeta u Moskvi 1985., kada su tisuće obožavatelja uživale u besprijekornom zvuku koji je Braco osigurao.

Braco Radović bio je više od zvučnog inženjera

Njegovo pravilo bilo je jednostavno: “Bez basa nema glazbe.” Braco je vjerovao da je zvuk ključan element svakog glazbenog doživljaja i prema tom uvjerenju kreirao je svoje ozvučenje. Osim što je zvuk tretirao kao umjetnost, poznat je bio po jedinstvenim pristupima – tvrdio je da “jedino u medicini i akustici 2 i 2 nisu 4.” Njegove prilagodbe prostora i opreme bile su legendarne; čak i kada bi naišao na prostore za koje se smatralo da su neprikladni za ozvučenje, Braco bi se nasmijao i odgovorio: “Sve se može namjestiti.”

Osim suradnje s domaćim izvođačima, Radović je radio i na koncertima velikih svjetskih imena kao što su Bruce Springsteen, Joe Cocker i Simple Minds. Upravo su članovi Simple Mindsa nakon koncerta u Zagrebu izjavili da je njegov razglas “najbolji u Europi.” Unatoč suradnjama s međunarodnim zvijezdama, Braco je oduvijek preferirao rad s domaćim izvođačima, koji su ga inspirirali i s kojima je osjećao posebnu povezanost.

Jedan od njegovih najznačajnijih projekata bio je povijesni koncert Prljavog kazališta na Trgu bana Josipa Jelačića u Zagrebu 1989. godine, koji je okupio preko 250.000 ljudi. Braco je za taj koncert osigurao zvučnu produkciju koja je omogućila da svaki posjetitelj doživi vrhunski zvuk, unatoč ogromnoj masi. Njegova oprema bila je prisutna i na klapskom koncertnom spektaklu “Ne damo te pismo naša” na Poljudu 2006., gdje je postigao tektonsku promjenu na domaćoj glazbenoj sceni.

Njegova radionica u Ježdovcu bila je ispunjena pojačalima, zvučnicima, mikrofonima i kablovima, odakle su izašle stotine pojačala i ostalih uređaja

Braco Radović bio je više od zvučnog inženjera. Njegova radionica u Ježdovcu bila je ispunjena pojačalima, zvučnicima, mikrofonima i kablovima, odakle su izašle stotine pojačala i ostalih uređaja. Prijatelji i kolege pamte ga kao skromnog čovjeka, zaljubljenika u zvuk, ribolov i dobar roštilj. Unatoč svojoj bolesti, aktivno je radio na tri projekta sve do posljednjih dana, neprestano tražeći savršenstvo u zvuku.

Njegova ostavština nastavlja živjeti kroz sve one koji su imali priliku učiti od njega i surađivati s njim. Braco Radović ostat će zapamćen kao inovator i vizionar, koji je svojim radom neizbrisivo utjecao na glazbenu industriju i na način na koji danas doživljavamo zvuk na koncertima.

Ozvučio je brojne partye i festivale elektroničke glazbe…

Ovaj članak nastao je na temelju informacija iz izvora o Bracinom radu i ostavštini​:

Scardona: “In Memoriam: Braco Radović”

Jutarnji list: “Brojne domaće glazbene zvijezde opraštaju se od legendarnog ton majstora Brace Radovića”

Tportal: “Posljednji romantičar zvuka Braco Radović u ulozi majstora zvuka na 6. Stereotipu”​

Nebs Jack zatvara godinu uzbudljivim izdanjem “Odyssey EP“

EP donosi tri energične trake “Odyssey”, “Matarma” i “Alliance” koje su već dostupne ekskluzivno na Beatportu.

Ovim izdanjem Nebs Jack još jednom potvrđuje svoj kreativni pečat, pružajući jedinstveno glazbeno iskustvo koje snažno odjekuje na globalnoj elektroničkoj sceni.

“The Day After” – pjesma Sven Vätha s kojom je 1998. zatvorio vrata klupske institucije Omen Frankfurt

Izvorno klub je osnovan 1983. godine kao klub Vogue. U Omenu se više-manje rodio njemački techno, a nakon otvaranja 1988. klub je postao vrlo popularan i središte svjetske techno scene.

Foto Tonko Mikulandra

Velika imena kao što su Sven Väth, Carl Cox, Frank Lorber, Toni Rios, Gayle San, DJ Dag, Chris Liebing i Jeff Mills svirala su u Omenu.

Ono što se često najavljivalo dogodilo se 19. listopada 1998.

Posljednja pjesma odsvirana u Omenu bila je “The Day After” iz “Astral Pilota” (jedan od producenata pjesme je upravo Sven Väth).

U proteklom tjednu održana su tri zaključna partyja: u ponedjeljak, srijedu i na kraju posljednji koji je započeo u petak i trajao do ponedjeljka ujutro.

U nedjelju je broj ljudi bio toliki da je na ulicu postavljen zvučnik i stotine ljudi je plesalo na ulici ispred Omena. Policija nije intervenirala, već je ulicu zatvorila za promet na nekoliko sati.

Mnogima je Omen bio drugi dom. Radnim danom škola ili posao, a vikendom Omen Frankfurt. U početku je bilo nezamislivo da “institucija” Omen odjednom više ne postoji.

Kako bismo se prisjetili sjajnog vremena, svake godine u listopadu se održava tzv. Omen Memorial Day (OMD).

Trakošćan u ritmu elektronike: Prva večer Sinergia festivala bila je bajkovita!

Prva večer festivala bila je epska! Radionice su savršeno započele stvari, okupljajući sve zajedno i dajući ton nezaboravnom iskustvu, a energija na flooru je bila nezaboravna za što su se za pultom pobrinuli Rasti, Lalouette, Animula, Toni Ter Wonder.

Festival se nastavlja danas dnevnim i noćnim programom

Današnji dnevni program ima 5 stageva sa puno radionica, a večer se zatvara partijem u Atriumu gdje puštaju Apostolski, Andy Kraft, Teodor G, Jerpa, Peter Makto.

Ulaznica još uvijek ima i možete ih nabaviti na službenom webu festivala gdje su dostupne i info o svakoj radionici. U nastavku pogledajte i djeličak atmosfere s prve večeri festivala te današnju satnicu.

Sinergia festival je pravo osvježenje za uspavanu hrvatsku festivalsku scenu u jesenskom periodu. Više ovakvih događaja tijekom jeseni, zime i proljeća očekujemo u skorijoj budućnosti jer su definitivno događaji koji povezuju našu zajednicu.

Mirum Stage
7:30 – 8:30 Morning Yoga with Breathwork – Arijana Aska
10:05 – 11:00 Qigong
11:05 – 12:00 Vinyasa Flow Yoga – Arijana Aska
12:05 – 14:00 Contact Flow Movement – Anže Spreizer
14:05 – 15:00 Skill Sharing: Intuitive Communication
15:05 – 16:00 Intuitive singing

Mystica Stage
8:00 – 9:00 Zen Meditation – Nika Burazer
11:00 – 12:00 Kung Fu – Andrej Zupančič
12:05 – 14:00 The Power of Habits – Gregor P. Kirsch
14:05 – 15:00 Skill Sharing: Activate Your Charismatic Skills

Gaia Stage
10:05 – 12:00 Shamanika Kreativa: Co-Create Music – Žiga Birsa
12:05 – 14:00 Art Meditation – Adna Lainšček
14:05 – 17:00 Cacao Dance – Marko Capek (Juha), Barbara Sorčič, Manuel Wedra

Atrium Stage
13:05 – 14:00 DJ Workshop – Matej Pogačar

Natura Stage
10.00 – 12:00 Wild Wonder

Objavljeni su brojni setovi s Mo:Dem festivala. Poslušajte psihodelične zvukove iz dubine šume

Na tri pozornice ovogodišnjeg Mo:Dem festivala je nastupilo preko 300 izvođača u čijim je setovima uživalo oko 9 tisuća posjetitelja. Još jednom u dubini šume pored rijeke Mrežnice u Donjem Primišlju održala se psihodelična fešta za pamćenje.

Već tradicionalno, nekoliko mjeseci nakon završetka festivala organizatori su krenuli objavljivati snimljene setove s The Hive, The Seed i The Swamp pozornica na SoundCloudu.

Novi val: BilloGorz – mladi Bjelovarčanin koji spaja balkanski duh i house zvuk

Ivan Karakaš, poznatiji pod umjetničkim imenom BilloGorz, dolazi iz okolice Bjelovara i već devet godina stvara elektroničku glazbu. Njegov ozbiljniji glazbeni put je krenuo s house obradom Bajagine “Sa druge strane jastuka”.

Kako nam BilloGorz otkriva ta obrada je bila nešto najbolje što je do tog trenutka napravio, a reakcije ljudi su bile jako pozitivne pa je odlučio očistiti autorska prava i obradu objaviti službeno. “No, budući da su Bajaga i njegov tim tražili dosta novaca za autorska prava, odlučio sam prodati taj remix jednom nizozemskom DJ-u. Nakon uspješne prodaje, uplatio sam Bajagi zatraženi iznos i još ostvario profit.

Nakon obrade Bajage, BilloGorz je nastavio obrađivati umjetnike s područja ex-Yu pa je tako surađivamo s Darkom Rundekom, Haustorom, Bijelim Dugmetom i Fanfare Ciocărliom. Kako nam tvrdi sa svima njima se puno jednostavnije dogovorio.

Što se tiče originalne produkcije njegov fokus je usmjeren prema houseu i modernim klupskim stilovima. BilloGorz nam priča da se pokušava orijentirati da postane moderan party-club DJ act pa proučava načine rada aktualnih zvijezda što donekle utječe na njegovo djelovanje, ali nam ističe da izbjegava generičnost i uvijek traži novu kombinaciju kicka i bas linija.

Prvih par izdanja bilo je isprobavanje. Izdanja su ispala dosta nepovezana međusobno, ali su individualno dobra. Razlog toga je što sam htio pronaći pravi smjer pa sam trake “bacao u zid” i gledao koja će se zalijepiti,” prepričava nam BilloGorz koji se već može pohvaliti izdanjem na Darklight Recordingsu kod Fedde Le Granda. Tu traku, kao i njegove druge produkcije su dobile podršku kolega poput Showteka, Jewelz & Sparka, Tome in der Muhlena i drugih.

BilloGorz često koristi vokale u svojim pjesmama jer vjeruje da su oni ključni za prenošenje priče i dodavanje emocionalne dubine traci. Inspiraciju crpi iz party atmosfere i situacija koje publika može prepoznati, što ih čini dodatno relevantnima. S obzirom na to da je teško pronaći originalne vokale, često snima vlastite, koristeći tehnike koje fokus stavljaju na “pričanje” više nego na pjevanje.

Trenutno priprema niz novih pjesama, od kojih nam posebno ističe dvije tech house trake – “Internet Princess” i “Breathe Fast” na kojima radi s producentom iz Praga, a svjetlo dana bi trebale ugledati krajem godine. “Ove trake donose kombinaciju snažnih i tech bas linija, UK rap elemenata i dašak mog prepoznatljivog stila.

Kada su nastupi u pitanju, BilloGorz nam otkriva da su oni česta pojava posebice tijekom ljeta. Prije dvije godine svirao je po Šolti, a proteklo ljeto je svirao po Krku.

BilloGorza možete pronaći na Instagramu, SoundCloudu, Spotifyju i YouTubeu te večeras poslušati u radijskoj emisiji Novi Val na dubrovačkom UNIDU radiju od 21 sat, za koju je složio svježi miks.

Postani dio Novog vala

Pozivamo sve mlade, novonastale, neafirmirane i nadolazeće aktere sa scene bilo da su DJ-evi, producenti, live actovi, bendovi, MC-evi, vokalisti, kolektivi, organizatori, promotori, VJ-evi, art producenti, dizajneri, fotografi, performeri, udruge, nove radijske emisije, graffiteri, influenceri i ostale kreativce koji razvijaju scenu na sebi svojstven način da se predstave svojim dosadašnjim radom i biografijama. Više informacija možete saznati na poveznici.