Skip to main content

Što je VJ?

VJ, kratica za „video jockey“ ima zanimljivu povijest, a njezin nastanak veže se uz dvije priče. Prva se tiče Merril Aldighieri koja je radila u njujorškom klubu „Hurrah“ koji je među prvima imao ekrane iznad plesnog podija.

VJ Oblik 3 radovi za event “Kutak za mutak” – Foto: Marko Lopac

Plan je bio iskoristiti ekrane za puštanje video materijala u glazbenim pauzama. Međutim, nakon što je Merrill pozvana da sudjeluje u projektu, dala je prijedlog da se video materijal koristi uz glazbu koju DJ pušta, čime bi se poboljšao cjelokupni ambijent prostora. Klub ju je zaposlio kao stalnu radnicu, a ona je razvila metodu puštanja video materijala uživo kombiniranjem korištenja video kamere i projektiranih animacija.

Nekoliko mjeseci kasnije, budući vlasnici MTV-a intervjuirali su Merrill, prilikom čega se ona predstavila kao „VJ“ (Visual Jockey), kratica koju su navodno ona i osoblje kluba osmislili kako bi imali naziv za njezinu radnu poziciju. MTV je navedeni termin popularizirao u 80-ima.

S druge strane, američki časopis „Sound & Vision“ nastanak termina VJ pripisuje Ricku Moranisu, komičaru i bivšem DJ-u. On je predstavljao glazbene video spotove na televizijskom programu „Second City Televisiona“. Uloga osobe koja predstavlja video materijal koji se zatim prikazuje do tada nije postojala, a nakon Moranisovog se djelovanja popularizirala.

VJ Oblik 3 radovi za event “Kutak za mutak” – Foto: Marko Lopac

Kome god se nastanak pripisivao, korištene metode dalje su se razvijale u 1990-ima kada su VJ-i korištenjem video miksera prikazivali različite efekte preko video signala. Daljnjim razvojem video miksera u 21. st. (npr. Roland V-800HD), pojavljuje se i nova tehnologija midi kontrolera. Danas VJ-i koriste specijalizirane softvere poput Resolume-a ili Modul8-a. Oprema je evoluirala, ali osnova je ostala nepromijenjena – projekcija vizualnih efekata i danas služi kreiranju posebnog ugođaja raznih događaja. (izvor: Passion for EDM)

Samim time, VJ se u današnje vrijeme može otprilike definirati kao umjetnik koji stvara pokretne vizuale. Ti vizuali reproduciraju se na velikim ekranima noćnih klubova, festivala, koncerata ili raznih manifestacija. Projekcija vizuala često je u kombinaciji s drugim vrstama izvedbene umjetnosti poput plesa, glume ili glazbe.

Zadnje spomenuto, rukovanje vizualima u sinkronizaciji s glazbom dovelo je do razvoja VJ-anja kao umjetnosti koja je posebno primjenjiva pri izvedbi elektroničke glazbe. VJ-anje u tom kontekstu uključuje širok spektar aktivnosti, poput selekcije i pripreme video materijala, ali i dizajn cjelokupnog vizualnog identiteta glazbenog događaja. Elementi vizuala, na većim događanjima poput festivala kombiniraju se s laserima, vatrometom i dimom kako bi kompletni doživljaj bio prikladniji velikim pozornicama. (izvor: HeavyM)

VJ Oblik 3 radovi za event “Kutak za mutak” – Foto: Marko Lopac

Izvedba VJ-a u klubovima i festivalima predstavlja najdinamičniji aspekt VJ-ing kulture jer zahtijeva usklađenost s izvedbom DJ-a, za što je potreban balans između pripreme i spontanosti, koja se postiže projekcijama unaprijed pripremljenih vizuala, ali se ostavlja prostor i za neočekivane trenutke koji zahtijevaju spontanost. (izvor: Heavy M)

Da bi se postigla usklađenost vizualnih i auditivnih elemenata, potrebna je i bliska suradnja s DJ-evima. Tako neki DJ-evi u nastupima često surađuju s istim VJ-ima, koji dobro razumiju njihov stil. Općenito se posao VJ-a isprepliće i zapravo je neodvojiv od posla DJ-a. Glavnu razliku čini oblik umjetnosti kroz koju se izražavaju – vizuali/glazba, no ostali elementi se podudaraju.

Isto kako DJ pristupa drukčije setovima u klubovima ili na festivalima, VJ na isti način svoj rad prilagođava različitim pozornicama. Njihov karijerni put također ima sličnosti, jer često manje gaže vode ka većima, a u današnje vrijeme, uz dobre vještine, nužna je i samopromocija kako bi se za njihov rad pročulo.

Pošto jedno ide uz drugo, organizatori glazbenih događaja u današnje vrijeme, osim pametnog odabira DJ-eva moraju uvijek uzeti u obzir i vizualni element. Iako je logično da neki, često manji događaji, nemaju vizuale ili ako imaju, da su automatizirani tako da ne dominiraju, s druge je strane teško zamisliti velike festivale bez VJ-a.

Time zapravo dolazi do rascjepa u korištenim metodama organizacije događaja. Pojedini nastupi, poput Anym-inih, dovode se na razinu vizualnih spektakala. Takvo pomicanje granica audiovizualnog iskustva posljedica je evolucije i komercijalizacije elektroničke glazbe. Veće pozornice zahtijevaju i veće, kompleksnije vizuale.

S druge strane, pojedini nastupi ostaju na razini mračnih klubova u kojemu se cilja na što manji vizualni doživljaj, a što veći fokus na glazbu. Primjer toga su berlinski klubovi, u kojima su nerijetko rasvjeta i vizuali gotovo nepostojeći, što stvara kompletno drukčiji doživljaj. Ipak, i ovdje možemo govoriti o utjecaju vizualnog na kompletni ugođaj, samo što je taj utjecaj namjerno minimalistički.

Bili na velikim pozornicama ili u klubovima, srž postojanja vizuala uz glazbu je identična. Kao nekad popratni, nekad ravnopravni element partija, VJ-i vizualima komplementiraju glazbu na što prikladniji način. Slojevitiji zvukovi mogu biti popraćeni i kompleksnijim vizualima, čega je dobar primjer psytrance glazba, čiji se hipnotični zvukovi kroz vizuale prezentiraju impresivnim geometrijskim oblicima:

Iako je uloga VJ-a bitna, uz njihov posao veže se i problem anonimnosti, koji polazi od ideje da njihov rad, iako je usko vezan uz DJ-ev, nije dovoljno dobro prepoznat u široj javnosti. Razlozi tome leže u brojnim faktorima, poput nepravedne prezentacije događaja od strane organizatora, namjerno ili nenamjerno slabe samopromocije samog VJ-a, interesa publike za gotov proizvod te samoj prirode izvedbe.

Bio svijet elektroničke glazbe prema njima nepravedan ili ne, uloga VJ-a u kontekstu modernog multisenzornog iskustva koja pojedini događaji pružaju je nezamjenjiva. U vremenu za koje volimo govoriti da je sposobnost pažnje kod ljudi skraćena, a potreba za usavršenim gotovim proizvodom povećana, potrebu za obostranim prepoznavanjem dobro je opisao vizualni umjetnik Kushtrim Juniku, koji na pitanje DJ-a „jesi li uživao u glazbi?“ u šali odgovara „a jesi li ti uživao u vizualima“?

Iako šala, njezine implikacije nadilaze humor jer je zapravo podsjetnik na to da obje strane doprinose istom trenutku, za istu publiku, koja savršen proizvod dobiva upravo kada je skladna izvedba rezultat uzajamnog poštovanja.

Zajedno stvaramo trenutke — GIZEH x Ambasador

Ambasador je mnogo više od ceremonije — to je pokret koji povezuje DJ-eve, organizatore, klubove i fanove, potiče međusobnu podršku i jača scenu iznutra.

Upravo taj duh zajedništva i podrške ono je što GIZEH dijeli s njom.Kao brend koji već više od sto godina živi filozofiju „Making Moments“, GIZEH vjeruje u moć zajednice — bilo da se radi o kulturi motanja ili elektroničkoj glazbi. U obje scene ključna je ista stvar: community koji diše istim ritmom.

Kroz godinu dana prisutnosti u Hrvatskoj, podržali smo projekte i događaje koji čine taj ritam živim — od DJ-a poput DJ Jocka, do festivala poput Velveta i Martinske — prostora koji povezuju ljude kroz glazbu, kreativnost i slobodu izražavanja.

Kako se 2025. bliži kraju, vraćamo se tamo gdje je sve počelo — Ambasadoru, srcu regionalne elektroničke zajednice. Godinu dana kasnije, s ponosom gledamo na scenu punu energije, suradnje i iskrene podrške.Jer baš kao što svaki savršen set treba pravi flow, tako i svaki trenutak zaslužuje svoj ritual.

Od Fine Papers i Organic Hempa do Aktivnih Filtera, Conesa i dodataka — GIZEH donosi sve za savršeno iskustvo motanja. Izrađeno s njemačkom preciznošću, nadahnuto slobodom izražavanja i istim duhom koji pokreće elektroničku scenu — ritam zajedništva.

GIZEH x AMBASADOR GIVEAWAY — “Tvoj trenutak 2025.”

Cijela ova priča vrti se oko trenutaka — onih koji nas povezuju, koji ostanu u sjećanju i čine scenu živom.
Zato te pozivamo da s nama podijeliš svoj highlight trenutak 2025. godine — onaj party, set, festival ili spontani moment koji ti je obilježio godinu.

Podijeli ga u komentaru ispod naše Instagram objave, označi prijatelja s kojim si ga doživio i ispričaj nam zašto je taj trenutak bio poseban.

Tri najautentičnija komentara osvojit će godišnju zalihu GIZEH proizvoda i ulaznice za Ambasador 2025, koji će se održati 19.11. u Boogaloou u Zagrebu.

Jer scena živi kroz ljude koji je stvaraju.
A ove godine, slavimo tvoje trenutke.

I ne zaboravi — glasanje za Ambasador nagrade još uvijek je otvoreno!
Podrži svoje favorite i glasaj za one koji su ti obilježili godinu 👉 https://www.nagrada-ambasador.eu

Od tišine do basa: kako je završio Amsterdam Dance Event 2025?

Ujutro sam se predbilježila za meditacijsku radionicu u Felix Meritisu koje provodi Alchemic Sonic Environment. Njihova priča je bila o tome kako zvuk liječi i spaja i povećava mindfullness. Tako smo mi 12 minuta proveli slušajući jedan glazbeni komad i meditirajući. Ne mogu reći da me meditacija nešto puno preporodila, ali je bilo ugodno za jutro i relaksaciju nakon hektičnog ADE-a.

ADE 2025 – Foto: Laura Evy

Odlazim u novu avanturu crate digging-a ilitiga kopanja po kutijama s pločama. Ovoga puta idem u mladi i nerazvikani prostor po imenu Tale of Bus Garage. Priča o ovome mjestu ide ovako nekako: vlasnik Daan, prije 3 godine odlučio je svoj kamper preurediti tako da osim što ima sve uobičajene funkcionalnosti, ima i station za slušanje i miksanje ploča, kako bi mogao putovati okolo naokolo. Kroz vrijeme taj bus je postao i pop-up record shop gdje bi prolaznici mogli prokopati po Daan-ovo kolekciji i kupiti si ploče. Nedavno se bus parkirao u garažu u Sloterdijku i sada ima puno više mjesta za njegovu kolekciju ploča. Moj prvi dojam kad sam ušla u prostor je bio onaj topli community vibe.

Ulazim, pitam vlasnika što se nalazi u kojoj kutiji, on mi objašnjava da nije razvrstano, kažem odlično! Daan se predstavlja i nudi mi Mate sokić za ugodno kopanje po pločama. Izbor je sjajan, ima ogromnu kolekciju ploča, za to sve proći si treba rezervirati cijeli jedan dan. Stanica za preslušavanje je u onom busu/kamperu s početka priče, unutra su postavljena 2 gramofona sa rotary mixerom i super zvučnicima – stanica je takva da jedna osoba može preslušavati svoje na slušalicama, a druga osoba na zvučnicima.

Ovakav setting je savršen za ulazak u priču s ljudima. Tako sam tijekom slušanja svojeg prvog batcha ušla u troubleshootanje slušalica s ekipom do mene, a onda kasnije ušla u priču s jednom likom koji je i sam proizvođač rotary mixer u Švicarskoj – ime nepoznato pošto se letak izgubio :( Kasnije je u tom istom prostoru tj. garaži bio intimni set-up za DJ setove, a puštali su Rhadoo, Daan Donk i William Caycedo – hipnozitirajuće meditacijski setovi za ranu večer.

Ono što je dojam kroz in-store sessionu u record shopovima i ovakva manja okupljanja je koliko nama u Zagrebu nedostaje mjesto koje će biti centralna točka okupljanja svih graditelja ove scene – mjesto gdje možeš stupiti u random priču s nekim do sebe u normalno doba dana i pod nekim mirnijim okolnostima nego party u 2 ujutro u zadimljenom podrumu. Ako netko zna gdje to postoji nek mi javi :)

SUBOTA

Subotu ujutro provodim hektino s vjetrom i kišom i pokušajem slanja odjeće natrag doma jer mi ne stane u kofer uslijed nakupljenih ploča heh, a onda idem do Thomaskerk aka protestanske crkve. Tamo se odvijala neprekidna meditacija uz ambijentalne DJ setove u trajanju 39.5 sati by ZERO BPM. Bilo tko je mogao kupiti kartu za jedan od setova u trajanju 90 minuta. Ulazim u crkvu, lik na ulazu mi kroz šapat govori gdje se mogu udobno smjestiti i pričekati da započne nova meditacija. Sve je osvijetljeno sa svijećama, čak i WC.

Ulazim u jednu prostoriju i chillam uz šalicu čaja dok ne zazvoni gong koji upućuje da odemo u predvorje izuti cipele i uđemo u meditacijsku halu gdje možemo sjesti na stolice ili na meditacijske jastučiće. Scena gotovo sektaška, ispred nas voditelj tzv Zero BPM organizacije meditira već preko 12 sati vjerojatno, a oko njega voda i hi-fi zvučnici. Za razliku od jučerašnje meditacije, ova me je kompletno emocionalno distorzirala, ali na pozitivan način. Preporuke da probate i ovakvo nešto jednom kad se nađete u nekoj metropoli – Londonski Fabric je imao serijal evenata na istu foru.

Nakon ovakve divine relaksacije, odlazim na dnevni event Intercell curated by Sam Alfred u Levenslangu. Tek što sam došla na ulaz predosjećam da ovo neće biti što sam si zamislila – puno mladih Nizozemaca u grupicama. Ulazim u prostor, sviraju Jennifer Loveless i Mara. Jennifer sam slusala prošle godine na Love on the Rocks i bila je sjajna, ovaj put njih dvije su rokale po tech housey editima pjesama iz ‘00, vjerojatno pokšavajući se prilagoditi publici. Publika je onaj tip napornih ljudi koji stalno pričaju oko tebe i svugdje se kreću u grupicama, pa ne možeš plesati bez ometanja apsoultno nigdje, i tip publike koja ako basa nema u pjesmi, ne zna što bi sa sobom. Čudan vajb.

Nakon njih nastupa The Trip, ništa bolje, i dalje sve jako tech houseasto, banger nakon bangera, odlazim u lobby odmorit jer se na ovo ne može plesati. Sedef Adasi malo izvlači cijeli event na bolje, no i dalje teško. Odlazim u pola njenog seta se odmoriti doma prije Alien Communicationsa. Ono što mi je bilo zanimljivo je da unutar kluba možete naručiti porciju voća, voćnu salatu, lik s kutijom banana ide kroz floor i ispituje treba li nekome voće – genijalno!

Intercell Levensslang

Sljedeće na redu je bio event u Cafe Cafe Amsterdamu koji je vodio Alien Communications – konačno nešto provjereno i po mojem guštu. Event su otvorili Andy Luff i Jos, obojicu sam slušala prije par godina u Fabricu gdje su razvalili, a ništa manje nije bilo ni ovaj put. Nakon njih ide DJ Stingray, zericu preagresivno za moj ukus, pa uzimam pauzu, a onda nastupa Alien Communications koji je razvalio sa selekcijom electra, sve dozirano i pravo putovanje s raznim emocijama i etapama. Nakon njega su još nastupali Radioactive Man i Unai Trotti koje nisam imala priliku poslušati.

NEDJELJA

Zadnji dan na ADE-u, imam vremena samo za jedan dnevni party i to Jane Fitz curate VBX u ISO Amsterdam. Prostor industrijski, visoke, prostrane prostorije, puno dima (odlično!), minimalno svjetlo – savršenstvo. I ovdje postoji chill out zona gdje se možete sjesti i možete kupiti voće i snackove na šanku. Line up je bio odličan, selekcija i miksanje prava poslastica uz Boris sound system. S obzirom na avion, nisam uspjela sačekati Jane Fitz ni ovoga puta, ali nadam se uskoro!

Jane Fitz curates VBX

Završne riječi

ADE je jako intenzivno iskustvo, treba se dobro pripremiti, istražiti što se sve nudi i odabrati na što ćete ići. Također treba i razmisliti što točno želite, koga želite upoznati, što od cijelog iskustva dobiti, inače se lako pogubiti i uzalud potrošiti par dana.

U odnosu na prošlu godinu kada nikoga od kolega iz Hrvatske nisam vidjela da je bio na ADE-u, ovoga puta nas je čak 10-ak bilo u izvidnici. Hoćemo li se dovoljno motivirati, inspirirati i kolektivno pokrenuti da prožvačemo nove dojmove i provedemo nešto kod nas… to je pravo pitanje :)

Zadnja obzervacija na temu je kako ni ove godine nitko od naše ekipe (i tu mislim konkretno na DJ/producente koji su bazirani primarno u Hrvatskoj) nije imao priliku nastupati na ADE eventima.

I dok kolege iz regije nastupaju iz godine u godinu po ADE događajima, postavlja se pitanje zašto i dalje kaskamo u ovome i što treba da nas pogura naprijed? Ostavljam ovo kao food for thought našim dragim čitateljima.

Od redova za Open Decks do ploča u Rush Houru: prvi dan ADE-a kroz osobni doživljaj

Što smo naučili na ADE-u 2025? Manje podataka, više glazbe…


Dođite sebi uz miris jeseni: šetnja šumom, berba kestena i potraga za gljivama

Glazbu zamijenite tišinom šume, stroboskope sunčevim zrakama kroz krošnje i krenite u jesensku avanturu koja puni baterije. Umjesto dima i svjetlosnih efekata, dočekat će vas miris svježe zemlje, šuštanje lišća pod nogama i spokoj koji briše svaki trag umora nakon klupskih noći.

foto: Sébastien Bourguet on Unsplash

Iako su gradske mjerice kestena postale luksuz, u šumama ih ima napretek. Dovoljno je uzeti košaricu, rukavice i dobru volju. Ako volite marune, krenite prema Učki i Opatiji, gdje se svake jeseni održava slavna Lovranska Marunada, festival posvećen tom slatkastom plodu. Uspon na Učku u ovo doba godine znači i dobru turu prirodnog fitnesa uz miris mora i šumu zlatnih nijansi.

Ako vam je Istra daleko, Samoborsko gorje krije jednako čarobne jesenske staze prema Japetiću, Oštrcu i Okiću, gdje kestena ima u izobilju.

Za one koji žele spojiti prirodu i malo romantike, šetnja šumama oko Trakošćana savršen je plan za vikend. Uz berbu kestena možete obići i dvorac, a dan završiti toplim napitkom uz pogled na jezero. Sličnu atmosferu nudi i Kalnik, planina u blizini Križevaca, poznata po svojim stazama i mirnom ambijentu, idealno za odmor od gradske gužve.

Tko voli mir i manje gužve, neka se zaputi prema Petrovoj gori, mjestu gdje vrijeme kao da stane. Tamo vas čekaju guste šume i košare pune kestena, bez gužve i buke. S druge strane, ako vas privlače šume Gorskog kotara, područje oko Delnica i Lokava nudi pravi planinski zrak i jesenju raskoš boja.

A da jesen nije samo vrijeme kestena, dokazuju i šumski mirisi gljiva. Turopoljski lug i Vukomeričke gorice pravo su blago za sve koji uživaju u traženju vrganja i lisičarki. Samo oprez – berite ih s osobom koja ih zna prepoznati. Ako vas put nanese dalje, šume Žumberka i Dilj gore u Slavoniji poznate su po bogatstvu gljiva, a u brojnim mjestima održavaju se i tradicionalne gljivarijade.

foto: Valeria Boltneva on Pexels

Ne zaboravite dozvolu!

No, prije nego krenete u šumu, ne zaboravite dozvolu za skupljanje šumskih plodova. Hrvatskim šumama lako je podnijeti zahtjev putem njihove besplatne web aplikacije, a dozvola vrijedi do kraja godine.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske

Video: BSH Dia de los Muertos i Patrick Mason oduševili Zagreb

Najposjećeniji party za Noć vještica u Hrvatskoj već godinama je Dia de los Muertos kojeg su pokrenuli BSH Events. Upravo tako je bilo i ovog petka 31. listopada kada je u Jadran Filmu nastupio Patrick Mason.

BSH je osim Zagreba pokrenuo i slovenski Halloween koji se održao dan prije – 30. listopada u Ljubljani također uz Patricka Masona. Video snimke sa jednog i drugog događaja pogledajte u nastavku.

Idući događaj u organizaciji BSH je Ski Beat festival u suradnji sa Lollipop kada partijanere vode na skijanje i plesanje u austrijski Nassfeld od 4. do 7. prosinca. Više detalja dostupno je ovdje.

Novi val: Hyvan – mladi DJ i producent koji želi približiti elektroničku glazbu svojoj generaciji

Iako ima samo 20 godina, Ivan Marković poznatiji kao Hyvan, već pet godina aktivno gradi svoje mjesto na zagrebačkoj elektroničkoj sceni. Od svojih prvih koraka u produkciji i DJ pultu, Hyvan je pronašao svoj početni dom u tech-house zvuku, no ne voli se ograničavati samo na jedan žanr.

Odrastao sam uz elektroničku glazbu i uvijek sam slušao jako širok spektar – od tech-housea preko drum ‘n’ bassa pa sve do techna“, kaže nam Hyvan, koji za sljedeću godinu sprema glazbeni zaokret. “Za 2026. godinu planiram ‘pivot’ s tech-housea u smjernu melodic i progressive techno zvuka. Glavne inspiracije koje su me potakle ka tom smjeru su Carl Cox, Camelphat, Solomun i Vintage Culture, čiji su mi setovi promijenili pogled na glazbu.

Tijekom posljednjih godina Hyvan je gradio svoj put kroz poznate zagrebačke lokacije poput Aquariusa, Depoa, Funka, Katrana i Regular Bara, što smatra važnim korakom u svom razvoju. “Jako mi je drago što sam uspio tako mlad već dostići sva ova legendarna mjesta grada Zagreba. Veselim se mnogim svirkama koje me čekaju!

Mladi zagrebački DJ i producent se aktivno bavi i produkcijom vlastitih stvari, kao i kreiranjem brojnih edita i remiksa. Njegov rad prepoznala je i šira publika zbog remiksa pjesme “Sweet Disposition” grupe The Temper Trap, koji je prikupio preko 150 tisuća slušanja, kao i podršku međunarodnih DJ-eva poput Westenda.

Uz nastupe i produkciju, 2024. pokreće vlastitu seriju evenata 7Seconds, s ciljem približavanja house i techno glazbe mlađoj generaciji. “Htio sam pokazati ljudima mojih godina da elektronička glazba nije samo ‘tuc tuc’, već nešto stvarno posebno. Mislim da u Zagrebu nedostaje programa koji mogu biti ‘gateway’ za nove slušatelje, i upravo to želim pružiti kroz 7Seconds.

Svaki dosadašnji event bio je rasprodan, uključujući one na krovu hotela Zonar, na Vidikovcu Maksimir te u Kinoklubu Jadran Film, u suradnji s filmskim festivalom Playbox Shorts.

Hyvana možete zapratiti na Instagramu i SoundCloudu.

*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske