Skip to main content

Richma: “Veseli me što danas skoro svaki grad ima neku ekipu koja prati našu scenu”


Razgovarali smo s Richmom, suosnivačem ChilliBara, DJ-em koji je više od 20 godina za pultom te od nedavno i producentom. Što nam je iskusni veteran sve otkrio, pročitajte u nastavku.

Jedan si od pionira hrvatske psy scene. Koliko se ona razlikuje od njenih samih početaka i danas?

Suštinski nije se toga puno promijenilo. Energija koja se stvorila u samim počecima underground psytrance scene živi i danas, još uvijek je na psytrance partijima je ta neka vesela atmosfera puna poštovanja ljudi jednih prema drugima, kao i prema glazbi i općenito na svijet oko nas. Definitivno me veseli što danas skoro svaki grad u Hrvatskoj ima neku ekipu koja organizira evente ili prati našu scenu. U početku je bila ekipa iz Pule koja je organizirana partije, a kasnije i par ekipa iz Zagreba od kojih bi izdvojio Tribalizer kojem sam i sam pridonosio, kako u organizaciji tako i u samoj izvedbi, gdje sam dobio priliku stati iza mix pulta.
 


Također, jedan si od tvoraca, kultnog ChilliBara koji je uvelike doprinjeo sceni kroz godine.  Nedavno ste proslavili i 20 godina postojanja kako je prošlo?

Lijepo je okrenuti se iza sebe i baciti pogled na sve ono što smo napravili, gdje smo sve radili evente, koga smo sve ugostili. Rođendan je bio naravno u Spunku, mjestu odakle smo i krenuli prije dvadeset godina. Baš se lijepo poklopilo da smo se opet nakon dugog niza godina vratili tamo. Bio je cjelodnevni rođendanski tulum gdje smo ugasili rođendanske svjećice, uz ekipu žonglera sa vatrom, a glazbu su birali svi oni koji danas čine ChilliBar. Bilo je veselo, opušteno i emotivno, a program je trajao do ranih jutarnjih sati.

No da se prisjetimo, kako se uopće ChilliBar dogodio?

Sve je krenulo iz kluba Attack, koji je tada bio u podrumu bivše tvornice Jedinstvo (Močvara), gdje smo u sklopu Tribalizer i Gotcha partya organizirali Chill floor na kojem sam vrtio neke od svojih prvih setova sada već davne 2002. U nekoj prići sa mojim prijateljom Raletom došli smo na ideju da probamo neku takvu atmosferu i glazbu pokazati i ljudima izvan našeg, tada prilično uskog, kruga koji dolaze na partije. Otišao sam kod svog poznanika u Spunk i ponudio mu da radimo evente bazirane na dub, downbeat i psychill zvukovima, što je Pruga (voditelj i vlasnik) rado prihvatio. Godina je 2003, ime je nastalo od riječi čilibar (tur. jantar) koje nam je tada baš super zvučalo. Ostalo je povijest.

 

Što budućnost donosi za ChilliBar?

Uvijek smo uživali u sadašnjosti, a budućnost nam se uglavnom događala spontano, recimo zadnjih godinu dana obnovili smo suradnju sa Spunkom tako da imamo stalni mjesečni program, proširili smo DJ kolektiv pa ću iskoristiti ovu prigodu i nabrojati sve izvođače koji predstavljaju ChilliBar, a to su Looney Grandpas, Kudjo, Yantar, Uyulala, D3kla, G_Psy Brothers, Ratko, Pila, Indra i moja malenkost. Odlično funkcioniramo kao kolektiv, svako je donio neku novu energiju u ovaj naš projekt, tako da se za budućnost projekta ne brinem i nadam se da ćemo svi skupa dočekati i trideseti rođendan.

Tijekom godina “staža” za pultom, imao si prilike svirati na brojnim važnim festivalima diljem Europe. Gdje ti je bilo najzanimljivije svirati? Gdje se rado vraćaš? Nedavno si bio i prvi put na Malti…

Pa prije bih rekao diljem Hrvatske i ove naše regije, uz poneki izlet u inozemstvo, lani sam svirao u Austriji ove godine na Malti, postoje neki planovi i dogovori za neke malo "egzotičnije" destinacije, ali otom potom. Ove godine sam nastupio i na Mo:Dem festivalu u Slunju. Moram priznati da je to najveći i najbolji psytrance festival na kojem sam imao priliku svirati, i rado bih se opet vratio tamo.

Kako bi opisao svoj zvuk i stil? S obzirom da imaš šarolik “arsenal” koji seže od psy-chilla, preko progresivnijeg sve do modernijeg psytrancea…

Volim tvrde i masne bass linije, iskrivljene ritmove i drugačiju glazbu, tj nastojim u svojim setovima biti uvijek novi i drugačiji u odnosu na zadnji nastup, a ujedno i drugačiji od svega što se nudi na sceni, a koliko u tome uspijevam neka govore drugi. U svakom slučaju puštam ono što volim, puno rudarim i kopam po raznim etiketama, a moj šaroliki "arsenal" žanrova mi omogučuje i različit pristup samom miksanju glazbe u kojoj stvarno uživam punim plučima.

 

Od nedavno si pojačao snage meksičkog New Skulls Records. Kako su vam se putevi susreli i spojili?

Prije godinu dana sam bookiran za nastup na partyu u organizaciji Forestation kolektiva, koji je po gostovanjima i konceptu trenutno među vodećim promotorima psytrancea u Hrvatskoj, elem da se vratim na pitanje, na tom partiju  headliner je bio Cocodrilo, producent koji je nastupio sa 4 različita lajva tu večer, a ujedno je i vlasnik labela New Skulls Records, a kojeg sam imao prigodu upoznati na jednom od prvih Mo:Dem festivala tako da smo imali tema za razgovor nakon desetak godina neviđanja i u kojem mi je spomenuo i  mogučnost suradnje na nekom višem nivou, a nakon moje svirke mi je ponudio da postanem dijelom velike New Skulls obitelji, koja broji više od dvadeset producenata, i pedesetak DJa sa svih strana svijeta, što sam vrlo rado i prihvatio. Ove godine Forestation kolektiv je organizirao i prvi New Skulls label party izvan Meksika, na kojem su nastupili izvodjači iz Meksika, Kostarike, Njemačke i Hrvatske tako da je to sad jedna super priča o interkontinentalnom povezivanju scena i  čast mi je biti dijelom New Skulls obitelji i cijele ove lijepe priče.

Nakon tolikog dugog niza godina na sceni, za pultom – što najviše voliš kod elektroničke glazbe, ali onda i same psy kulture i scene da te i dalje “drži” tu?

Svakako uživam u toj nazovimo "hiper" produkciji gdje doslovno na dnevnoj bazi izlaze zanimljiva izdanja, i za razliku od prije 15-ak godina puno lakše je doći do svojeg primjerka. Zadnjih godinu dana upustio sam se i u samu produkciju i to je za mene jedna velika stepenica koju se nadam kroz neko vrijeme doseći i baš mi daje poticaj za daljnji rad na samom sebi, a ujedno i na našoj sceni.

 

Za nekog koga interesira psy zvuk i kultura, što bi mu prvo preporučio da posluša prije nego što uđe u cijeli taj svijet?

Definitivno “Shpongle”, projekt koji postoji od 1996. baziran na malo laganijim psihodeličnim ritmovima, a nakon čijeg slušanja postane kristalno jasno o čemu se tu radi. Kada apsolvirate “Shpongle”, preporučam “Merkaba”, to je već ritam za ples koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim i meni jedan od dražih producenata.

Uskoro sviraš na našem slavljeničkom Endorphin festivalu. Što kažeš na koncept u kojem spajamo razne elektroničke pravce na tri floora u jednoj večeri?

Prije svega velika mi je čast, čast i zadovoljstvo uveličati rođendan Klubskescene, zasvirati prvi put u Boogaloo klubu. Koncept kao takav mi se jako sviđa, vrtio sam več na nekim eventima sa više različitih žanrova i florova i moram priznati da je bilo zanimljivo iskustvo pogotovo kad skužiš da na tvoj izbor glazbe plešu i ljudi koji nisu "trenseri".

 

Kakav set možemo očekivati sa tvoje strane?

U svakom slučaju puno dobre svježe glazbe, kao i one koja će tek biti objavljena, ali neka to ipak ostane u domeni iznenađenja pa Vas ovim putem sve pozivam da se pridružite ovom festivalu i otkrijete kako to zvuči kada Richma "roka"…hahaha…vidimo se!

Richma će se na našem slavljeničkom Endorphin festivalu, 1. prosincau zagrebačkom Boogaloo, naći za pultom na Dopamin flooru gdje ga čekaju kolege poput Canis Lupusa, Lunar Dawna i mnogih drugih. Ulaznice su dostupne kroz sustav Entrio, a u prodaji su i grupne ulaznice (kupi 4, plati 3).

Greenlight u Pogonu Kulture predstavlja 360° koncept eventa


Predstavit će 360º – koncept eventa gdje DJ pult stavljaju u središte plesnog podija i DJa okružuju publikom sa svih strana. U goste iz Skandinavije stiže snagator underground scene Per Hammar.

"Greenlight po prvi puta dolazi u Pogon Kulture – najveći klupski prostor u Rijeci – što vidimo kao idealnu priliku za isprobati nešto novo i drukčije, nešto o čemu već neko vrijeme mozgamo, ali nismo imali na raspolaganju prostor koji to može fizički izvesti. Umjesto da je DJ smješten daleko od dohvata publike, mi ga želimo smjestiti u središte eventa: plesni podij. Naša vizija je da ćemo bližom i intimnijom interakcijom između artista i plesača stvoriti posebnu atmosferu koja je manje nalik predavanju i bliža razgovoru na istoj razini. I odabir artista je ugrađen u ovaj koncept – ovako intimna i delikatna interakcija s DJom pita žanrove i selekciju koja je jednako oštra, prisutna i zahtjeva pažnju."

Per Hammar (Dirty Hands / Kiloton) je švedski genijalac i underground house i minimal majstor. Vlasnik je labelova Dirty Hands, 10YEARS, De Vloer, a u 15 godina karijere njegova diskografija izdavala se i na labelovima Berg Audio, Talman Records, Constant Sound, Dungeon Meat i Infuse. Nastupao je diljem svijeta i zaista se radi o respektabilnom glazbeniku kojeg nam je velika čast ugostiti u Rijeci. U Malmö-u, zajedno sa Kajsom Lindström, već 10 godina održava večer Kiloton gdje ugošćuje najveća imena underground house i minimal svijeta.

Osim glavnog gosta u subotu, 9. prosinca, maleni fiumanski boiler room upotpuniti će naši uobičajeni Greenlightovi rezident-selektori: Grenco, Ian Staraj(Phonophobes), Ivan Erjavac, Andrija Mlacović (Phonophobes) i andreas. Naravno, uz pomoć zelenih ljubimaca kao dekoracija prostora ostaju uz svoje zelene korijene.

Karte su dostupne na idućem linku:

https://core-event.co/events/greenlight-360-w-per-hammar-bc68/

Objavljujemo satnicu Endorphin festivala u Boogaloo 01.12.

Festivalu u petak, prethodit će launch party od 12.00h u Radionici 32 HUB (Mihanovićeva 32, Zagreb) gdje ćemo predstaviti novi web i webshop te prvu merch kolekciju, uz nastup Stephanie Prekali, a o samoj ideji jučer smo objavili i intervju s osnivačem Klubske Scene, Goranom Tomaševićem.

Endorphin festival inspiriran je hormonima sreće i organizira se kao svojevrsni showcase regionalne i hrvatske scene sa 37 DJa, preko 20 kolektiva koji vrte na 3 floora (dopamin, oksitocin, serotonin), dok će klub biti pretvoren u molekule sreće uz art produkciju Rejvnesanse.

U danima do festivala upoznat ćete kroz razgovore sve DJe koji puštaju u Boogaloo i zbog čega smo ih pozvali. Entrio ili jednom od fizičkih prodajnih mjesta. U ponudi su i Grupne ulaznice (3+1) za ekipu – kupi 4, a plati 3, a evo i satnice festivala:

DOPAMIN FLOOR

22.00h Manitu b2b Smalltown Boy (Baraka kolektiv)

00.00h Uran B. b2b Trim (Hapësira)

01.00h Tech Rule (Artnote, Feel Pleasure)

02.15h Commissar Lag (Rekids, Mord)

03.30h Shipe b2b DJ Jock (Future Scope x Roots)

04.45h Lunar Dawn (Area 53)

05:30h Canis Lupus (Red Riding Hood)

06:15h Richma (ChilliBar)

OKSITOCIN FLOOR

22.00h Yakka b2b Hudi (MYUZ)

23.15h Jerpa b2b Animula (Sinergia)

00.15h Grenco b2b Andreas (Greenlight Collective)

01.30h Luton

03.00h 2odd b2b Alain b2b Coem (Sarajevo Matinee)

04.30h Stephanie Prekali b2b Einfakinn

05.45h Marcel b2b Marin Biočić (Liminal x Seriously Twisted)

SEROTONIN FLOOR

22.00h B kao Borna b2b Flowmo (Penthouse DnB)

23.00h FrenkyBoy (Bubanj&Bass Radio)

00.00h DMT (Drop)

01.00h Minimalist (Koturaljke)

02.30h VRH (Metnem)

04.00h Cue Surprise (Shabby Kicks Connection)

05.00h Richo b2b Win.Co (Olive Sessions)

 

Teslina zavojnica postala instrument – Zagrebačka filharmonija svirala na Teslinom izumu


Povodom 80. godišnjice smrti Nikole Tesle, Zagrebačka filharmonija je održala koncert “Tesla valovi” u Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski na kojem je muzicirala uz veliku Teslinu zavojnicu koja je bila izložena na pozornici.

Kako bi kroz glazbu obilježili život i stvaralaštvo Nikole Tesle, Zagrebačka filharmonija je odabrala multimedijalni koncert, podijeljen u tri dijela, svaki po tri skladbe. Osim skladbi Schuberta, Ivesa i Bacha, izvedene su i skladbe hrvatskih autora. Kroz koncert, Zagrebačka filharmonija je stvorila svojevrsnu fuziju klasike i elektronike.

Teslina zavojnica kao instrument funkcionira na način da se iz klavijature šalju muzičke informacije izravno u zavojnicu, koja baca munje u melodiji koju svira.

Zavojnicu je za Tehnički muzej u Zagrebu kreirao Ivan Kožar, dok uz orkestar je nastupalo i gospićko Hrvatsko kulturno-umjetničko društvo Degenija koje je izvelo ličko nijemo kolo te Hrvatski vokalni ansambl Sveti Blaž iz Zagreba, pod vodstvom dirigenta Filharmonije, poljskog maestra Dawida Runtza.

Kako je sami koncert detaljnije izgledao, provjerite u prilogu HRT-ovih Vijesti iz kulture.

 

DJ Jock izbacio novi EP “Inseparable” ispunjen traženim ID-jevima


DJ Jock je izbacio novi EPInseparable” na napuljskoj techno etiketi “Unrilis” s kojom je nedavno svirao u Amsterdamu. Na novi produkcijski uradak splitskog asa smo čekali više od godinu dana, kada je izdao EP “Urania” s istoimenom nagrađenom trakom.

EP “Inseparable” dolazi s četiri trake – “Inseparable”, “Focused, “Reese The Pressure” i “Focused Intro”. Predstavljajući trake, DJ Jock je istaknuo “ne volim opisivati svoj stil i zvuk, ali mogu reći da volim energičnu glazbu koja ‘vozi’” te je zaključio da je jedva dočekao objaviti novi EP.

Pričajući Unrilisu o svom EP-ju, DJ Jock kaže “Kao i uvijek, EP je nastao dok sam se igrao u studiju, radio sam male dijelove traka koje su izrasle u kompletnu stvar. Vodeću traku s EP-ja, Inseparable sam svirao cijelog ljeta i imao sam odlične reakcije na nju.”

Trake s “friškog” EP-ja DJ Jocka su već neko vrijeme vrtile u setovima vodećih DJ-eva i DJ-ica poput Amelie Lens, Alan Fitzpatrick, Charlotte De Witte, Cristian Varela, Joseph Capriati, Ilario Alicante, Roberto Capuano, Sam Paganini, Space 92 i mnogi drugih.

DJ Jock ovog petka stiže u zagrebački Boogaloo gdje će se naći za pultom Dopamin Floora zajedno s Shipom u sklopu našeg slavljeničkog Endorphin festivala. Ulaznice su dostupne kroz sustav Entrio, a u prodaji su dostupne i grupne ulaznice (kupi 4, plati 3).

Goran Tomašević: Klubska Scena nije projekt koji pratim usput, već nešto gdje sam duboko uronjen već 22 godine

Kako bismo obilježili ovaj važan trenutak, odlučili smo razgovarati s Goranom Tomaševićem, jednim od osnivača Klubske Scene. Gogy i dalje, unatoč užurbanom životu i brojnim hobijima, njeguje strast prema elektronskoj glazbi. Uhvatili smo ga u ranim jutarnjim satima, na trajektu s Brača, kako bismo otkrili tajne njegovog putovanja kroz dva desetljeća elektroničke glazbe.

KS: Na hrvatskoj sceni elektroničke glazbe rijetko se slave 22. obljetnice. Molim te, vrati se na same početke i podijeli s nama priču o počecima tvoje ljubavi prema elektroničkoj glazbi.

GT: Moja ljubav prema elektroničkoj glazbi započela je 1998. godine. Kao što to obično biva, stariji brat je pohodio partije, a ja sam mu jednom prilikom "posudio" CD s albumom Laurenta Garniera. Radilo se o albumu 30 koji me oduševio  od prvog slušanja, čime sam postao Laurent Garnier fan. U to doba, glazbu smo dijelili na kazetama, a kvaliteta je bila izazov.

KS: Kako je Klubska Scena ušla u tu uzbudljivu priču?

GT: Sa strašću prema elektroničkoj glazbi, aktivno sam pretraživao informacije i dijelio svoja saznanja s okolinom. Prilika za doprinos sceni pojavila se kroz uređivanje radio emisije "Sound Emotions" na Radio Hvaru. Uskoro sam stekao prijateljstvo s Eugenom i Paskom, s kojima sam dijelio mnogo trenutaka. Na jednom takvom druženju, dok smo raspravljali o doprinosima sceni, Eugen je predložio pokretanje portala o elektroničkoj glazbi.
 

KS: Pokrenuti portal tada nije bio lak zadatak. Kako ste uspjeli prije 22 godine kada internet nije bio tako široko korišten kao danas?

GT: Ideja za Klubsku Scenu rodila se krajem 2000. godine, a naziv smo smislili ubrzo nakon toga. Nedostatak financija riješili smo suradnjom s partijanerom koji je istovremeno bio i web developer.

KS: Kako je izgledala prva Klubska Scena web stranica?

GT: Prva Klubska Scena stranica bila je čudo svog vremena, izrađena u Flashu, s mogućnošću pregledavanja s lijeva na desno. Iako se danas čini zastarjelim, tada smo bili ponosni na posljednje tehnološke inovacije.

KS: Kako ste evoluirali kao platforma tijekom godina?

GT: Počeli smo s najavama partija, budući da društvene mreže tada nisu bile popularne. Brzo smo shvatili da scena pati od nedostatka vizualnog doživljaja, pa smo se fokusirali na fotografiranje partija. Unatoč izazovima analognog fotografiranja, trud se isplatio.

KS: Što je s forumom i druženjima forumaša?

GT: Prva novina bila je forum koji nas je povezao s ljubiteljima elektroničke glazbe. Organizirali smo i druženja forumaša, no kako vrijeme odmiče, neki su odlazili, a projekt je preživljavao zahvaljujući novim idejama i entuzijazmu.

 

KS: Kada je Klubska Scena prešla iz regionalnog u projekt čitan na cijelom području Hrvatske?

GT: Klubska Scena je oduvijek privlačila čitatelje iz cijele Hrvatske, no dominantna prisutnost postignuta je 2011. godine kada se projektu pridružio Joško Perković. Odlučili smo proslaviti 10. rođendan Klubske Scene redizajnom i velikim partijem u Boogaloou.

KS: Kada su se u priču uključile društvene mreže, neizostavan dio današnjeg svijeta?

GT: Prvu društvenu mrežu, MySpace, pokrenuli smo 2006. godine na prijedlog stranog partijanera. Društvene mreže su nam prvotno pomogle, ali su s vremenom stvorile i izazove. Unatoč tome, danas su nezamislive za posao, a mi smo se fokusirali na Instagram kako bismo ostali povezani s mladom generacijom.

 

KS: Kakvi su planovi za proslavu 22. rođendana Klubske Scene?

GT: Vikend pred nama rezerviran je za proslavu 22. obljetnice osnivanja Klubske Scene. U petak, 1. prosinca 2023., imat ćemo cijelodnevni program, uključujući predstavljanje novog Klubska Scena weba s prvim webshopom. Webshop će biti platforma za kreativce, glazbenike i brandove sa scene. Večernji program seli se u Boogaloo, gdje će nas zabavljati 37 glazbenika na 3 stagea, u sklopu prvog Endorphin Festivala.

KS: Što dalje? Što od Klubske Scene možemo očekivati u bliskoj budućnost?

GT: Klubska Scena nije samo projekt koji pratim usput, već je to angažman u kojem sam duboko uronjen svakodnevno već 22 godine. U tom vremenu, zajedno s Klubskom Scenom, svjedočio sam razvoju zajednice ili, kako to danas popularno nazivamo, communityja.

Ovaj community predstavlja srce međuljudskih odnosa između pojedinaca koji dijele strast prema elektroničkoj glazbi. To je prostor gdje se povezujemo, gradimo uzajamnu podršku i razmjenjujemo iskustva, stvarajući specifičnu društvenu dinamiku. U središtu svega su odnosi oblikovani uzajamnim poštovanjem, dijalogom i brigom.

U osnovi, moj cilj je da Klubska Scena ne ostane samo informacijska platforma, već da se transformira u prostor koji aktivno sudjeluje u stvaranju. Više od 100 tisuća posjetitelja ne doživljavam samo kao pasivne čitatelje, već kao aktivne sudionike u izgradnji ovog zajedničkog prostora, communitya.

Da bismo zajedno napredovali, ključno je da se svi dionici scene drže zajedno, usmjeravajući svoju energiju na suradnju umjesto na razlike. U skladu s tom vizijom, odlučili smo lansirati Klubska Scena webshop.

Klubska Scena webshop nije samo dodatan korak u razvoju. To je platforma na kojoj svatko s glazbene scene može predstaviti svoje kreacije ili proizvode. Sa suprotne strane, očekujemo da će community reagirati pozitivno, podržavajući i kupujući te proizvode.

No, ova priča ne staje samo na webshopu

Planiramo proširenje s mnogim projektima koje već imamo u planu. Pozivam sve dionike scene da podijele svoje ideje, jer vjerujem da zajedno možemo pretvoriti te ideje u djela, doprinoseći rastu i razvoju elektroničke glazbene kulture.