Damir Ludvig, suosnivač Astralisa je prepun oduševljenja opisao svoj nedavni posjet hip-hop izložbi Phat Phillieja kojom slavi 40 godina rada i prezentira arhivu svoju memorabilija.
FOTO: Marko Edge
“Početkom tjedna otvorena je izložba“Memory Lane – 40 godina hip-hopa”, i moram reći – potpuno me oduševila!
Ne samo zbog fascinantnih eksponata koji oslikavaju evoluciju ovog subkulturnog fenomena, kojem sam i sam imao čast doprinijeti pod pseudonimom MC Wumah, kroz projekte DIFFO, Fresh Style, 44 Posse i RNM, već i zbog nevjerojatno pozitivne atmosfere u prostoru Mađarskog kulturnog centra.
Nisam mogao ni zamisliti koliko će nadmašiti moja očekivanja
Posjetitelji su zračili energijom i ljubavlju prema hip-hopu, što je cijelom događaju dalo poseban vibe. Pokretač izložbe, Filip PhatPhillie Ivelja, još mi je prije nekoliko godina pričao o ovoj ideji.
I premda sam joj se unaprijed veselio, nisam mogao ni zamisliti koliko će nadmašiti moja očekivanja. Filipu naklon do poda! Zato, ako volite hip-hop ili ste jednostavno znatiželjni – ne propustite ovu priliku!
Do 21. ožujka svratite u Institut Liszt Zagreb / Liszt Intézet Zágráb, na adresi Augusta Cesarca 10, Zagreb, i zakoračite u 40 godina hip-hop povijesti. Vjerujte mi, isplati se!“, ističe Damir Ludvig.
Knjiga je živopisno slavlje indie, house, acid i remix kulture. Na preko 300 stranica, fotografije, letci i priče Fatboy Slima vode nas na rave kroz svaku scenu u čijem je oblikovanju pomogao od sredine 1980-ih.
Foto: Fatboy Slim u Zagrebu 2020. – autor: Shooting Like Pablo
Norman Cook na predstavljanju kaže: “Sljedeće godine ću proslaviti 40 godina u showbiznisu, a kako bismo to proslavili, smislili smo da napravimo veliku knjigu punu stvari koje sam čuvao tijekom godina svoje duge i šarene karijere… od prije Housemartinsa, preko Beats Internationala, Freakpowera i naravno Fatboy Slima.”
S gotovo 1000 fotografija, unutra će čitatelji pronaći i originalna umjetnička djela, letke i plakate koje je Norman sačuvao otkako je s 15 godina osnovao svoj prvi bend.
Uspomene i artefakti iz njegove goleme karijere prate Normanovo putovanje od djetinjstva do pop zvijezde s The Housemartins, do klupske zloglasnosti i statusa DJ-a svjetske superzvijezde — veći dio toga dosad nije viđen.
Prijavite se na listu čekanja na fatboyslimbook.com kako biste ostvarili poseban popust kada predbilježbe počnu 12. ožujka, prenosi portal Music News.
U 2025. godini, proslava Holija u Goi održat će se 13. i 14. ožujka, donoseći sa sobom val veselja, glazbe i, naravno, šarenih boja.
13. ožujka – Holika Dahan
Ova večer obilježava paljenje tradicionalnih lomača, simbolizirajući pobjedu dobra nad zlom. Ceremonija se obično održava kasno navečer, stvarajući atmosferu zajedništva i duhovnosti.
14. ožujka – Dhulandi
Glavni dan Holija kada sudionici međusobno bacaju obojeni prah i vodu, plešu uz ritmove glazbe i uživaju u tradicionalnim poslasticama. U Goi, ovaj dan je posebno živahan, s proslavama koje se protežu od plaža do urbanih središta.
Anjuna Beach: Poznata po svojim energičnim zabavama, Anjuna Beach tijekom Holija postaje središte glazbe, plesa i boja. Događaj poput “Colorland Goa” planiran je za 14. ožujka 2025., s nastupima poznatih DJ-eva, organskim bojama i raznovrsnom gastronomskom ponudom.
Nyex Beach Club: Smješten u Anjuni, ovaj klub domaćin je događaja “Colorland Goa” koji obećava nezaboravno iskustvo uz live DJ nastupe, vatrene performanse i živopisne dekoracije.
Morjim Beach: Za one koji traže jedinstveno iskustvo, “Splash Holi” na Morjim Beachu nudi proslavu uz glazbu, boje i vodene igre. Događaj se održava 14. i 15. ožujka 2025.
Tijekom Holi festivala 2025. u Goi planirano je nekoliko psytrance događaja
1. Hill Top Goa – Holi proslava
Poznat po svojim legendarnim open-air zabavama, Hill Top u području Small Vagator organizira Holi događaj koji spaja neonske boje s energičnom trance glazbom. Ovaj događaj privlači mješavinu lokalnih stanovnika i međunarodnih posjetitelja, stvarajući jedinstvenu boemsku atmosferu. Proslava je planirana za 14. ožujka 2025.
2. Vagator Beach – Full Moon Holi Party
Vagator Beach je poznat po svojim psytrance zabavama, a tijekom Holija organizira Full Moon Holi Party. Očekujte DJ-eve koji puštaju psytrance glazbu, bacanje boja pod punim mjesecom te UV i neonske Holi zabave. Događaj će se održati 13. i 14. ožujka 2025., s programom koji traje do izlaska sunca.
3. Funkadelic Gathering X Holi Purim Teaser Goa 2025
Ovaj događaj kombinira proslave Holija i Purima, nudeći jedinstveno iskustvo s psytrance glazbom. Festival će se održati od 13. do 15. ožujka 2025. u Pushkaru.
S više od 30 godina iskustva, Haris Čustović je ostavio značajan trag na globalnoj sceni, od pionirskih tech house izdanja krajem 90-ih do nastupa u kultnim klubovima poput londonskog fabrica i singapurskog Zouka.
Osnivač je Laus Recordsa i predavač na londonskom SAE Institutu, a sada pokreće DJ radionicu u Dubrovniku s ciljem prijenosa znanja novim generacijama.
Uz to postaje naš kolumnistkoji uskoro planira napisati i objaviti na portalu nekoliko vrlo korisnih savjeta za DJe i producente.
Za sve čitatelje Klubske Scene snimio je ovom prigodom i ekskluzivni mix emitiran iz Parka Orsula odakle se vide živopisni kadrovi Dubrovačke republike.
Što vas je potaknulo da pokrenete DJ radionicu u Dubrovniku?
Dubrovnik ima bogatu glazbenu povijest, kao i umjetničku glazbenu školu Luka Sorkočević, ali ovdje ne postoji strukturirana edukacija za kreativnu informatiku ili glazbenu tehnologiju.
Ideja za radionicu proizašla je iz želje da podijelim svoje iskustvo i znanje te da zajedno stvorimo zajednicu DJ-eva. Cilj je otvoriti prostor za učenje osnova miksanja, tehnike, nastupa i strategija za izgradnju karijere.
Kako ste koncipirali ovu radionicu – kome je namijenjena i što polaznici mogu očekivati?
DJ radionica je koncipirana kao strukturirani program koji pokriva sve ključne aspekte DJ-inga, od tehničkih osnova do naprednih tehnika miksanja i promocije.
Prvi dio je namijenjen je onima koji žele ući u svijet DJ-inga, a drugi dio iskusnim DJ-evima koji se žele usavršiti kroz izmjenu znanja i kolaboraciju,
Polaznici mogu očekivati kombinaciju teorijskog znanja i praktičnih vježbi – od upoznavanja s DJ opremom, preko usklađivanja ritmova i miksanja različitih žanrova, do razumijevanja publike i energije prostora.
Kroz 5 sesija će naučiti kako kreirati kvalitetan DJ set, promovirati se, razviti svoj brend i steći prve prilike za nastupe. Na kraju radionice, imat će priliku predstaviti svoj miks i nastupiti pred publikom, što im daje konkretno iskustvo za buduće angažmane.
Veliko zadovoljstvo nam je činjenica da surađujemo sa Amadeus / Pioneer-om koji nas podržavaju sa korištenjem opreme, a donirati će nam i par komada opreme koje ćemo dodjeliti najuspješnijim polaznicima.
Vaše iskustvo u podučavanju uključuje i rad na SAE Institutu u Londonu, School of Audio Engineering and production. Kako ste to iskustvo prenijeli u ovu radionicu?
To iskustvo pomoglo mi je da razvijem strukturiran i praktičan pristup podučavanju. Na SAE-u sam radio s studentima različitih razina znanja, pa sam naučio kako složene tehničke koncepte prenijeti na jasan i razumljiv način, posebno onima koji tek ulaze u svijet DJ-inga i glazbene produkcije.
U ovoj radionici primjenjujem sličan metodološki pristup – kombinaciju teorije i praktičnog rada. Fokus je na učenju kroz praksu, gdje polaznici postepeno primjenjuju ono što su naučili, bilo kroz miksanje, rad s opremom ili pripremu svojih setova.
Važan dio radionice je i analiza i konstruktivna kritika. To je nešto što sam koristio i u akademskom okruženju. Cilj je da polaznici ne samo savladaju tehničke vještine, već i razviju vlastiti stil i samopouzdanje za nastupe.
Koji su ključni elementi DJ-inga koje smatrate najvažnijima za početnike?
Bitno je upoznati se s opremom, naučiti osnovne tehnike miksanja, te odabrati pravu glazbu za određeni trenutak i mjesto.
Ključni elementi za početnike uključuju razumijevanje ritma i tempa, što je osnova za miksanje, kao i razvijanje sposobnosti razumjevanja publike i balansiranje prilagodbe repertoara. Početnicima je važno razumjeti i osnovne principe promocije kako bi postepeno gradili svoj brend i prepoznatljivost.
Kako balansirate teorijsku nastavu i praktični rad u radionici?
U radionici je najvažnije postići ravnotežu između teorije i praktičnog rada. Teorijska nastava daje polaznicima osnovno razumijevanje glazbe, opreme i DJ tehnika, dok praktični rad omogućava primjenu tih znanja.
Svaka radionica uključuje teoretski dio koji objašnjava razne principe DJ-anja, a potom slijedi praktična primjena, poput miksanja, korekcije zvuka i odabira glazbenih setova. Polaznici također imaju priliku raditi na profesionalnoj opremi, što će im nadam se pomoći da se osjećaju samouvjereno i spremno za nastupe.
Hoće li polaznici imati priliku raditi na različitim DJ setupima, i koliko je važno razumjeti razlike među njima?
Polaznici u početničkoj grupi će imati priliku raditi na različitim DJ kontrolerima, što je primjereno za njihov nivo. Važno je razumjeti razlike među kontrolerima jer svaki ima svoje specifičnosti u načinu rada i upravljanja. Sa opremom smo malo ograničeni, ali se nadam da će se to postepeno i promjeniti.
Na koji način podučavate selekciju glazbe i razvoj vlastitog stila kod DJ-a?
Selekcija glazbe i razvoj vlastitog stila ključni su za uspješnog DJ-a. Radionica počinje s temeljnim učenjem o glazbenim žanrovima, prepoznavanju što odgovara određenoj publici i prostoru te kako graditi kvalitetnu kolekciju.
Polaznici razvijaju svoj glazbeni ukus kroz osobne preferencije, ali i istraživanjem različitih stilova raznih DJ izvođača. Proces uključuje slušanje DJ mikseva, praćenje novih izdanja i rad s glazbom koja odražava njihov identitet, čime postupno oblikuju prepoznatljiv stil.
Koliko je važno razumjeti produkciju glazbe za nekoga tko želi biti uspješan DJ?
Razumijevanje produkcije glazbe ključno je za naprednije DJ-e jer to omogućuje jače povezivanje s glazbom koja se izvodi.
Kada DJ razumije kako su pjesme proizvedene, može bolje iskoristiti i manipulirati njihovu strukturu, ritam i zvuk u svom DJ setu, i to nam omogućuje veću kreativnost u miksanju i kreiranju vlastitih setova. Danas mnogi iskusniji DJ-i postaju i producenti jer stvaranje vlastitih traka donosi autentičnost i prepoznatljivost na sceni.
Kako tehnologija (AI, digitalni alati, softveri) danas mijenja način na koji DJ-i rade i uče?
Danas DJ-i imaju pristup raznim naprednim alatima za miksanje, koji im omogućuju veću preciznost i kreativnost, pomažu pri miksanju, analizi tempa i tonaliteta, a AI alati također mogu pomoći u selekciji pjesama, posebno pri pronalaženju glazbe slične onoj koju smo odabrali.
Digitalne platforme olakšavaju DJ-ima pristup glazbi, dok je tehnologija dodatno globalizirala DJ scenu, omogućujući im da dijele svoje mikseve s publikom širom svijeta putem raznih platformi.
Kada je riječ o učenju, internet nudi bogatstvo tutorijala koje pomažu novim DJ-ima da brzo savladaju osnove, no rad u učionici uživo po meni i dalje ostaje nezamjenjiv.
Kako gledate na ulogu DJ-a danas u odnosu na vremena kada ste vi počinjali, u 80im i 90im godinama?
Uloga DJ-a značajno se promijenila od 80-ih i 90-ih godina, kada su se DJ-i oslanjali isključivo na vinile i fizičke medije, što je zahtijevalo tehničku preciznost, a vještina beatmatchinga obavljala se ručno, bez pomoći SYNC tehnologije.
Danas digitalni alati omogućuju veću pristupačnost i eksperimentiranje, smanjujući tehničke i financijske prepreke za ulazak u DJ-ing. Iako danas postoje novi izazovi, suština ostaje ista – DJ je tu da stvori atmosferu, poveže se s publikom i kroz glazbu ispriča priču.
DJ-ing može biti stresan zbog neizvjesnosti, pritiska i kasnih nastupa. Kako savjetujete mlade DJ-eve da se nose s tim izazovima?
Slažem se, ali zato je važno razviti mentalnu čvrstoću i naučiti kako upravljati mnogobrojnim izazovima. Savjetujem mladim DJ-evima da ostanu usmjereni na svoju glazbu i da nastoje uživati u svakom trenutku nastupa.
Priprema je ključna – planiranje i vježbanje setova unaprijed, poznavanje svojih mogućnosti, kao i rad na aktivnostima koje pomažu smanjiti napetost.
DJ-ing je često i fizički zahtjevan, pa je važno brinuti se o svom tijelu i umu. No, bez obzira na to kako se osjećamo, uvijek možemo izvući nešto pozitivno iz svakog iskustva.
Kako izgraditi samopouzdanje u nastupima pred publikom?
Izgradnja samopouzdanja u nastupima dolazi kroz praksu, iskustvo i odličnu pripremu. Važno je usavršiti tehničke vještine i osjećati se sigurno s izabranom glazbom i opremom, kao i usmjeriti pažnju na interakciju s publikom umjesto na kritiku i ‘kako me to oni gledaju’ osjećaj.
Nastupi u manjim prostorima pomažu u sticanju iskustva i smanjenju stresa. Raditi greške je normalno, a fokusiranje na pozitivne reakcije slušatelja pomaže u smanjenju nervoze. Samopouzdanje raste s vremenom, kroz vježbu, redovite nastupe, ali i autentičnost.
Kako održati kreativnost i autentičnost u industriji koja se stalno mijenja?
Održavanje kreativnosti i autentičnosti u industriji koja se stalno mijenja zahtijeva balans između istraživanja inovativnih glazbenih izdanja i ostajanja vjernim vlastitoj kolekciji, koja ne mora nužno sadržavati najnovija izdanja.
Razumijevanje vlastitih glazbenih korijena i zvuka koji nas pokreće pomaže u održavanju jasnog identiteta, čak i kada se industrija mijenja, a to je konstantno. Dok je važno pratiti trendove, ključ je ne podlijegati previše onome što je trenutno moderno.
Planirate li proširiti ovu radionicu na više gradova ili čak online format?
Imamo u planu jednodnevne DJ radionice koje će biti svojevrstan seminar u Splitu, kao i većim gradovima u regijiu, ali o tome više uskoro.
Koji je vaš savjet mladima koji se žele ozbiljno posvetiti DJ-ingu?
Savjet je da budu strpljivi, dosljedni i predani DJ-ingu, jer to je ipak umjetnost koja zahtijeva kontinuirano učenje i usavršavanje. Važno je razviti vlastiti stil i biti autentičan, jer se to prepoznaje i cijeni.
Ne trebamo zanemariti važnost izgradnje mreže kontakata, jer suradnje i veze u industriji mogu biti ključne za napredovanje i uspjeh. Ako volite ono što radite, ljubav i strast prema glazbi i nastupima mogu vas voditi kroz sve izazove.
Kako vidite budućnost DJ-inga i elektroničke glazbe u Hrvatskoj?
S obzirom na kontinuirani rast scene i sve veći interes mladih za elektroničku glazbu, budućnost vidim pozitivno. Hrvatska je već sada prepoznata na međunarodnoj razini, s poznatim festivalima koji privlače posjetitelje iz cijelog svijeta.
Očekujem da će scena nastaviti rasti, s novim talentima koji dolaze iz svih krajeva, a s obzirom na sve više dostupnih tehnologija i alata, mladi DJ-i imaju nevjerojatnu priliku za kreativnost i izražavanje, bilo da je to u nekom malom kafiću ‘set za ekipu’, ili na bini jednog od velikih festivala.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Tako je i DJ BornA pronašao svoj ritam – od prvih trance melodija koje su ga očarale kao tinejdžera, do trenutka kada je na festivalu A State of Trance shvatio da želi biti više od slušatelja.
S 18 godina donio je odluku, a ubrzo nakon toga nabavio prvu miksetu i započeo istraživanje zvuka, tehike i emocije iza DJ pulta.
Njegov stil evoluirao je kroz godine – od trancea do housea, da bi se u potpunosti pronašao u svijetu melodic techna.
Hipnotičke melodije, atmosferični vokali i čvrsti beatovi postali su njegov zaštitni znak, no trance utjecaj nikada nije nestao – uvijek prisutan u progresivnim aranžmanima i emotivnim breakovima.
Poslušajte ekskluzivni podcast koji je snimio za čitatelje Klubske Scene
Prvi nastup na Malom Lošinju bio je samo početak. Slijedili su setovi u Rijeci, Zagrebu i nastupi u sklopu Vortexa (Open Decks) i Vibre (Zabrij radio), koji su mu pomogli da dodatno izgradi svoj scenski izraz.
Svaki set za njega je novo putovanje, a publika – suputnici u avanturi kroz zvuk i ritam.
DJ-ing za njega nije samo miksanje glazbe – to je pričanje priča bez riječi, povezivanje ljudi kroz emociju. Slijedeći korak? Trance Unity u Zagrebu – gdje će se ritam spojiti s valovima euforije.
*Članak je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Yousuke Yukimatsu, poznat i kao ¥ØU$UK€ ¥UK1MAT$U, japanski je DJ i producent iz Osake. Svoju DJ karijeru započeo je 2008. godine, a prekretnica se dogodila 2014. kada je nastupao s DJ Nobuom i NHK’Koyxenom, što mu je donijelo veću prepoznatljivost na japanskoj klupskoj sceni.
Foto: Boiler Room Web
Godine 2016., nakon dijagnoze malignog tumora na mozgu, Yukimatsu je odlučio napustiti posao u građevini i posvetiti se DJ-ingu s još većom strašću.
Njegovi setovi poznati su po besprijekornom spajanju različitih žanrova, od free jazza do gabbera i housea, čime ruši predrasude o tome što plesna glazba može biti.
Yukimatsu je 2020. godine izdao mix album “Midnight Is Comin'” pod singapurskom etiketom Midnight Shift, koji je dobio pozitivne kritike.
Kako bismo pružili najbolje iskustvo, mi i naši partneri koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i/ili pristup informacijama o uređaju. Pristanak na ove tehnologije omogućit će nama i našim partnerima obradu osobnih podataka kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj stranici i prikazujemo (ne)personalizirane oglase. Nepristanak ili povlačenje privole može negativno utjecati na određene značajke i funkcije.
Kliknite ispod da pristanete na gore navedeno ili napravite detaljne izbore. Vaši će se izbori primijeniti samo na ovu stranicu. Možete promijeniti svoje postavke u bilo kojem trenutku, uključujući povlačenje privole, korištenjem prekidača na Politici kolačića ili klikom na gumb za upravljanje privolom na dnu ekrana.
Functional Uvijek aktivni
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.