Skip to main content

Andrea Ljekaj je pokrenuo novi koncept i vlastitu izdavačku kuću Atje

 

Andrea Ljekaj je pokrenuo Atje, novi koncept i glazbenu etiketu usmjerenu na revolucioniranje suvremene glazbe u Hrvatskoj. Etiketa je osnovana pod američkom distribucijom uz podršku istomišljenika s ciljem stvaranja novog kanala za interesantne nadolazeće umjetnike, ali i kao outlet za slobodu u vlastitom kreativnom stvaralaštvu.


Foto Vladimir Velickovic

Rođen u Beogradu, “odgojen” u Berlinu, baziran u Zagrebu, Andrea Ljekaj pruža širok glazbeni stil koji obuhvaća žanrove od downtempa i dubstepa do housea i techna, a svojim glazbeni potpis Andrea najviše voli opisati “višebojnim”. Do sada je imao prilike objavljivati svoju glazbu i remixe na etiketama kao što su Get Physical, Oddity, Elrow i Endangered, a sada ćemo slušati njegove stvari i na Atjeu.

Nakon godinu dana provedenih fokusirano stvarajući novu glazbu, Andrea je mudro odabrao “Sapore Puro” kao premijerno izdanje na novoosnovanoj glazbenoj etiketi i konceptu Atje. "Sapore Puro" spaja elemente ambienta, downtempa, housea i bass glazbe, predstavljajući preokret u raznolikom i zanimljivom novom smjeru. Naslov izdanja, koji se prevodi kao "čisti okus", sugerira poseban i jedinstveni zvuk.

Sapore” upečatljivo otvara s ritmičkim, dubokim elektroničkim vibracijama i suptilnim, slojevitim  filmskim osjećajem koja ostavlja dojam da se radi o savršenoj glazbi za film koji još nije snimljen. Elementi bluesa donose pulsirajuću soulful emociju, dok zajedno, sve komponente stvaraju jedan veći, isprepleteni glazbeni narativ koji gradi napetost i izaziva kozmički mood.

"Puro" je putovanje kroz tamne kutove multiverzuma bass glazbe, s napetim psihodeličnim trenucima, autentičnim perkusijskim zvukovima i tajanstvenom atmosferom. Ovaj energični spoj drum'n'bass, junglea i footworka, s diskretnom melodijskom podlogom i distorziranim vokalom, stvara jedinstvenu teksturu.

Andrea Ljekaj je dugi niz godina, kroz razne projekte, istraživao ove zvukove i s uzbuđenjem ih je konačno objedinio u debitantskom Atje izdanju koji na sjajan način predstavlja stilsku smjernicu nove izdavačke kuće.

Poznati festivalski brend želi zaštiti izraz PLUR i uzeti pod svoje


Početkom veljače, festivalski brend Insomniac je potiho podnio zahtjev prema Američkom uredu za patente i intelektualno vlasništvo da prisvoji, zaštiti i isključivo koristi izraz “PLUR”, dobro poznat svim ljubiteljima elektroničke glazbe.

Kako je vidljivo u njihovoj prijavi, Insomniac želi zaštiti riječ “PLUR” kako bi mogli pokrenuti odjevnu liniju te prodavati proizvode s tom popularnom kraticom.

Prije nekoliko dana, kada su redditori otkrili da je Insomniac u tišini pokušao zaštiti riječ “PLUR”, pokrenuli su peticiju kako bi zaustavili festivalski brend u tom procesu. U svega par dana, više od 10 tisuća partijanera potpisalo je peticiju, a željena brojka je 15 tisuća potpisnika. Peticiju možete potpisati klikom na poveznicu.


Foto Insomniac / Reddit

Kreator peticije Petar Ecomos objašnjava “Korištenje PLUR-a ne bi trebalo imati neko legalno vlasništvo ili zaštitu od strane brenda. Pokušaji određeni ljudi i kompanija da zaštite PLUR, čine upravo suprotno od onoga što taj izraz promiče.”


Foto Insomniac / Reddit

Fraza PLUR kruži svijetom elektroničke glazbe još od 90-ih godina prošlog stoljeća kada je riječi “Peace, Love, Unity and Respect” popularizirao newyorški DJ Frankie Bones.

 

Discotheque Vol. 3


Sa svim svojim audio inženjerima, remixerima i izvođačima uspjeli su napraviti čuda, te pomicati granice klupske glazbe.


Foto Dejan Hren

U prvom dijelu kolumne čeka Vas odličan video snimljen prije 5 godina, na kojem Dimitri From Paris i Francois Kevorkin pričaju o "Salsoul" etiketi, o tome kako je nekada izgledalo raditi u studiju, te kako su utjecali jedni na druge u radu. U ostatku nalazi se 5 vrhunskih klasičnih "Salsoul" izdanja. Uživajte!

First Choice – Let No Men Put Asunder (1983, Salsoul Records)

Odlična disco/soul stvar sa albuma "Delusions", grupe First Choice izdanog 1977. godine.

Jako je zanimljivo izdanje iz 1983. godine, na kojem mixeve B strane potpisuje Frankie Knuckles, dok na A strani ostaje originalni mix koji je odradio Shep Pettibone još 1977, poznati američki dj, producent i remixer, koji je između ostalih radio sa glazbenicima kao što su Afrika Bambataa i Loleatta Holloway. Legendarni "Shep Pettibone Mix" sempliran je preko 250 puta a neke od poznatijih stvari su:

Butch – No Worries, Rhythm on the Loose – Break of Dawn, Moby – Thousand, Steve "Silk" Hurley – Jack Your Body, Detroit Swindle – Under the Spell, Dajaé – Everyday My Life (Junior Jack Vocal Mix)… te lista ide dalje u nedogled.

Inner Life – Ain't No Mountain High Enough (1981, Salsoul Records)

Stvar su 1966. godine napisali Nickolas Ashford i Valerie Simpson. Prvo je stvar htjela snimiti britanska soul pjevačica Dusty Springfield, ali su je odbili jer su shvatili da imaju "zlatnu kartu" za ulazak na Motown label, što im je bila velika želja i cilj. Godinu dana kasnije postaje hit na Tamla Motown, podlabelu Motown-a, a izveli su je Marvin Gaye i Tammi Terrell. 1970. godine, Ain't No Mountain High Enough postaje hit po drugi put, a ovaj put je izvodi frontmenica grupe Supremes, Diana Ross.

Inner life je bend predvođen Jocelyn Brown, koja se kasnije pojavljuje na bezbroj house stvari. Larry Levan je odradio mix i dao joj klupsku magiju koja kao da najavljuje taj novi "house" zvuk koji će se roditi nekoliko godina kasnije.

Instant Funk – I Got My Mind Made Up (Special 12'' Disco Mix)(1979, Salsoul Records)

Još jedna stvar u kojoj je Larry Levan imao prste za mix pultom u studiju. Original je snimljen godinu dana ranije, na 8 kanala i bila je to jednostavna R&B stvar u trajanju 3 minute. Kasnije je završena kao stvar na 32 kanala, a s obzirom da su radili na konzoli koja nije automatizirana trebalo im je preko 60 sati da naprave finalne mixeve.

Jedna od nekoliko stvari koje su mi se urezale u sjećanje dok sam prije nekih 15 godina gledao dokumentarni film "Pump Up The Volume", jedan od najboljih dokumentaraca o House glazbi ikad snimljenih.

The Salsoul Orchestra – Ooh, I Love It (Love Break Version) (1983, Salsoul Records)

Originalna Izvedba nalazi se na albumu "Salsoul Orchestra" iz 1975, pod nazivom "Chicago Bus Stop (Ooh, I Love It)". Ovaj remix odradio je Shep Pettibone.

50 Cent – Candyshop, Eric B & Rakim – Paid In Full, te Madonna – Vogue su najpoznatiji primjeri sempliranja Shep-ovog remixa.

Carol Williams – Love Is You (1999, Salsoul Records)

Iako originalna stvar dolazi iz danas već poprilično daleke 1976. godine, fokus nam je na vinilu iz 1999. na kojem se pojavio tada još neizdani remix koji je odradio Tom Moulton, a mixao ga je i aranžirao Vincent Montana jr., čovjek kojeg su zvali "kum disco glazbe".

Uglavnom, ovo izdanje je zanimljivo jer se nova ploča našla u Spiller-ovim rukama. Čovjek je trebo rano ujutro putovati na "Miami Music Conference" i odlučio probdjeti noć pa spavati u avionu. Semplirao je "komadiće" sa ploče i u svega nešto više od sat vremena igranja sa semplovima došao do zanimljivog instrumentala. Na aerodromu ga je "pokupio" Boris Dlugosch, u čijem cd playeru autu mu je ostao cd sa stvari, koji nisu ni poslušali jer su se zapričali. Boris ga je pozvao na party te večeri u klub koji se zove "Groove Jet", i stisnuo play nakon što je "odbacio" Spillera, a ostalo je povijest. 

Membrain festival ovog ljeta uz 70 DJ-eva, a headliner leti čak iz Japana


U četiri dana programa na tri pozornice izredat će se tako preko 70 DJ-eva iz Hrvatske, Srbije, Slovenije, Velike Britanije, Belgije, Njemačke, Austrije, Španjolske, Mađarske, Poljske…

Jedan od headlinera festivala Goth-Trad dolazi čak iz Japana (Tokyo) po prvi put na ove prostore i to samo na Membrain festival u Šibenik. Žanrovski radi se o širokoj lepezi europske i svjetske elektronike podijeljene na DnB, Dubstep, Halftime, Minimal, Neuro, JumpUp, Liquid, Dub, Experimental, Electronica, Global i Tropical.


*Klikni ovdje za fotografiju u većoj rezoluciji

Goth-Trad, inače svjetski poznato ime, koji je reputaciju stekao svojim raznovrsnim produkcijama a koje se protežu od Dubstepa preko eksperimentalnih breakbeatova do Grimea i Techna. Nadalje, po prvi put u Šibenik dolazi i N-Type, jedna od glavnih britanskih figura Dubstepa i prepoznatljivo lice na svim velikim festivalima tog žanra koji je internacionalno poznat po svom doprinosu žanru i sceni od samih početaka do danas.

Nakon što je prošle godine bio spriječen privatnim razlozima, bristolski čarobnjak atmosferične elektronike Phaeleh na veliku sreću brojnih fanova ove godine dolazi na Martinsku. Isto toliko uzbuđenja donosi i Kimyan Law, mladić porijeklom iz Afričkog Konga s adresom u austrijskom Beču, koji se zadnjih godina prometnuo u jedno od najzanimljivijih imena na sceni svojim svježim i inovativnim pristupom ka DnB-u u live varijanti. Ostala imena koja su bitna svima koji prate ovu scenu zasigurno su M-Zine, Kolectiv, Taelimb, Creatures, Artilect i Sepia, a što se tiče crew-ova koji će se ove godine prezentirati na festivalu oni su Rebel Music (UK), P-Lab (A), Brussel Bassed (B), DrumObsession (PL) i Paranoised (D).

Besplatni kamp u gustoj borovoj šumi, dobra hrana, sunčane plaže i sjajna muzika, najveći su aduti Membrain festivala. Ulaznice po posebno povoljnim cijenama za domaću publiku mogu se pronaći online na Entrio sustavu i na njegovim prodajnim mjestima po cijeloj RH.

Isto tako, valja napomenuti da će se službeni šibenski party zagrijavanja za Membrain održati 6. 5. u Disko R-u u Ražinama. Jedan je to u nizu warm up Membrain OnTour  partija koji se održavaju po cijeloj Europi.

DMT: -Domaća d’n’b scena trenutno doživljava novi procvat-


Iz svih krajeva hrvatske u zagrebačkom Aquarius klubu okupiti će se preko 80 DJ-eva svih generacija kako bi rasplesali brojne partijanere na prvom D‘n’B United partyju. Ususret najvećem okupljanju domaće d’n’b scene razgovarali smo s čovjekom iza projekta, Davidom Tešićem poznatijim kao DMT.

Prvi ozbiljni doticaj s glazbom ste imali još u osnovnoj školi, no kako je došlo do ljubavi prema hip-hopu te naposljetku drum ’n’ bassom i srodnim žanrovima?

Od malih nogu sam okružen glazbom i instrumentima. Mama mi je profesorica klavira i uporno se trudila da i mene nauči svirati, ali su me više privlačili bubnjevi. Pa sam već u osnovnoj školi krenuo na satove udaraljki i solfeggia, da bih nekoliko godina kasnije počeo nastupati s lokalnim limenim orkestrom. Negdje u to vrijeme sam počeo slušati rap glazbu i interesirati se za puštanjem glazbe, a pred kraj osnovne škole sam s članovima grupe Connect pokrenuo radijsku emisiju Ruff Beats Rap Show koja se emitirala nekoliko godina na Radio Zaprešiću, a nakon toga još par godina na Radio Studentu.

Početkom 2000-tih sam se bacio i u klupski DJing i organizaciju partyja, a do punoljetnosti sam već organizirao na desetke uspješnih klupskih programa i koncerata u raznim zagrebačkim klubovima. Sredinom 2004. sam otišao u Los Angeles na studij pa sam i tamo nastavio puštati glazbu u klubovima i na privatnim eventima u Los Angelesu i Las Vegasu. Nakon što sam diplomirao televizijsku produkciju na Pepperdine Universityju, odlučio sam se vratiti u rodni Zagreb. Dok sam boravio u SAD-u, počeo sam istraživati druge žanrove kao što su new rave (npr. Justice, Simian Mobile Disco, MSTRKRFT…) i breakbeat (npr. Krafty Kuts, A-Skills, Staton Warriors…), a još od srednjoškolskih dana sam bio simpatizer drum’n’bassa i redovito sam posjećivao d’n’b partyje od ranih 200.-tih.

No nakon povratka sa studija sam počeo razvijati interes za puštanjem bass žanrova kao što su dubstep, grime, drum ’n’ bass i jungle pa sam se i bacio u organizaciju evenata koji su promovirali te žanrove. Neki od njih su bili Chew the Fat! Croatia i Tuborg Open Fair na kojima smo ugostili drum ’n’ bass velikane kao što su Goldie, Sigma,DC Breaks,Friction, TC i mnogi drugi.

Jedan dio života proveli ste studirajući “preko bare”, tada ste odradili i brojne gaže, kakav ste zvuk tamo vrtili? Kako su partyji izgledali u usporedbi s onima na našem području tih godina? Koje su bile glazbene preference tadašnjih partijanera?

Za vrijeme boravka u Los Angelesu najčešće sam puštao rap i r’n’b, ali sam najviše posjećivaonew rave partyje i festivale jer me taj žanr jako zaintrigirao. Pošto je new rave u to vrijeme (2004.-2009.) doživljavao svoj vrhunac, eventi su bili fenomenalno isproducirani i to me je jako inspiriralo kad sam nastavio organizirati partyje u rodnom Zagrebu. Pa su tako VJ-ingi dekoracije postali sastavni dio gotovo svakog događanja kojeg sam organizirao nakon povratka u Hrvatsku. Nikad nisam bio osoba koja prati trendove pa iskreno ni ne znam koje su bile glazbene preference tadašnjih partijanera.

Ali s obzirom da smo nakon nekoliko godina upornog rada uspjeli redovito puniti veliki pogon Tvornice, Klaonicu, Jedinstvo i hale na Velesajmu, mislim da su dubstep i drum ‘n’ bassu to vrijeme (2012.-2016.) definitivno bili neki od najpopularnijih alternativnih žanrova u Hrvatskoj. Veliku zaslugu za to definitivno moramo pripisati najdugovječnijem domaćem festivalu Seasplashu te kasnije dolasku međunarodnih festivala kao što Outlook i Hideout. To je defitivno smjestilo Hrvatsku na svjetsku kartu bass glazbe i omogučilo domaćoj sceni da doživi svoj vrhunac popularnosti. No negdje 2017. godine taj hype nekako počinje jenjavati i ubrzo se bass glazba vratila u podzemlje.

No da se vratimo na područje lijepe naše. Imate staž na sceni od preko dva desetljeća. Kako je izgledao razvoj drum ‘n’ bass scene u Hrvatskoj od početka 2000-ih, još tamo od Stereo Studio dana?

Iako u startu nisam puštao drum’n’bass, posječivao sam gotove sve partyje od početka 2000-tihi  proživio sve oscilacije koje su se događale na sceni. Od najranijih d’n’b partyja u organizaciji Stereo Studija pa do prvih rasprodanih partyja u organizaciji Dirty Beatza, CFSN-a i bassinvadersa, zapravo i nije prošlo toliko vremena. Ali tada je postojala nekakva sinergija među svim tim kolektivima i međusobna podrška je jako pomogla sceni da se tako brzo razvije. Nažalost, desetak godina kasnije je došao moment kada je komunikacija među organizatorima nekako zahladila i često se u istom gradu u istom danu odvijalo i po nekoliko d’n’b partyja, a posjećenostje sve više opadala.

Takva polarizacija na sceni je bio i jedan od razloga zašto sam odlučio uzeti pauzu od klupskog života i organizacije evenata. No u posljednjih par godina se opet vratila ta međusobna podrška raznih kolektiva i to je zapravo razlog zbog kojeg sam se odlučio organizirati prvi D’n’B Uniteda. Iako se u prošlosti održavao sličan event po nazivu DNB Konferencija, nikada u povijesti nije došlo do ovakvog fenomena gdje su gotovo svi akteri na sceni ujedinili snage i omogučili realizaciju ovog spektakla.

Kakva je situacija danas sa d’n’b scenom? Gdje je scena najaktivnija? Jesu li stigli novi naraštaji DJ-eva, producenata, organizatora, naravno i partijanera?

Iako je posljednjih nekoliko godinadomaća d’n’b scena bila pomalo uspavana, mislim da trenutno doživljava novi procvat i da ćemo u narednim godinama opet svjedočiti tome da će d’n’b postati jedan od najpopularnijih alternativnih žanrova. To se već sada može vidjeti na primjeru osječke i riječke scene gdje je posjećenostpuno veća nego na eventima u Zagrebu.

Iako u Zagrebu ima velik broj d’n’b DJ-a i producenata, mislim da kod mnogih nedostaje angažiranost u promociji. Može netko biti vrhunski DJ i/ili producent, ali ako ne promovira sebe i scenu oko sebe onda nikad neće doći do nove publike koju bi eventualno mogao zanimati. Zato se trudim kroz svoje evente što više angažirati lokalne izvođače i dati priliku mlađim naraštajima. Također bih volio vidjeti još više žena za mix pultom, jer trenutno muškarci čine preko 90% d’n’b izvođača.
 

Elektroničkom scenom dominiraju, techno i house klupske večeri. Koliko je teško organizirati i pronaći prostor za drum ‘n’ bass, dubstep, bass partyje?

Iako techno i house dominiraju klupskom scenom, još uvijek postoje klubovi koji podržavaju bass glazbu iako to možda nije najprofitabilnije za njih. Svakako moram istaknuti klub Dva Osam u kojem se minimalno jednom mjesečno održava neki dubstep ili drum ’n’ bass party te Aquarius koji je oduvijek bio otvoren za suradnju s promotorima drum ’n’ bassa.

Prošle godine pokrenuli ste novu klupsku večer DROP koja je naposljetku izrasla u istoimeni kolektiv…

Za vrijeme pandemije sam redovito pratio nova drum ’n’ bass izdanja koja su izlazila i to me je motiviralo da se opet počnem baviti DJ-anjem i organizacijom partyja. Kako se u to vrijeme činilo da pandemiji nikad neće doći kraj, unatoč rigoroznim mjerama organizirao sam prvi DROP u novootvorenom klubu Dva Osam na kojem sam ugostio britansku grime legendu Killa P-a te lokalne starosjedioce 207-a iz Pule i zagrebačkog Rofellosa. Nakon rasprodanog premijernog izdanja nastavio sam s redovitom organizacijom DROP-a na kojem sam do sada ugostio preko 20 različitih izvođača.

U studenom 2022. sam bukirao mladu DJ-icu Elu koja me blago rečeno “izula iz cipela” svojim nastupom, pa sam ju pozvao da mi se pridruži kaorezident DJ-ica na DROP eventima. Nakon toga smo skužili da se odlično upotpunjujemo pa smo počeli puštati skupa (back2back) i do sada smo odradili nekoliko zajedničkih nastupa koji su bili fenomenalni. Krajem prošle godine nam se u kolektiv priključuje moj dugogodišnji prijatelj Robert Čanak koji je odgovoran za dizajn DROP logotipa te D’n’B United vizuala. Na prvoj godišnjici DROP-a smo bukirali mladog DJ-a Frisa koji nas je sve oduševio, pa smo odlučili i njega pozvati da nam se pridruži u rezident postavi. Tako je u samo godinu dana  DROP izrastao u kolektiv koji već sada broji čak četiri člana.

U pripremi imate najveće okupljanje domaće drum ’n’ bass scene. Više od 70 imena iz svih krajeva Hrvatske dolazi svirati na njega…Kako je došlo do ideje stvaranja događaja ove veličine? Koliko teško ga je bilo realizirati s obzirom na količinu izvođača?

Neposredno prije svojeg nastupa na prvoj godišnjici DROP-a, Fris mi je predložio ideju da se napravi event na kojem će nastupati svi akteri domaće drum ’n’ bass scene. Na prvu sam mislio da će to biti neizvedivo, no znatiželja je bila prevelika pa sam odlučio kontaktirati kolege iz drugih gradova. Kad se pokazalo da postoji zajednička želja za takvim eventom, onda sam se bacio u realizaciju. Iako sam na početku mislio da će na eventu sudjelovati maksimalno pedesetak izvođača, ubrzo se taj broj popeo na više od 80 imena iz svih krajeva Hrvatske pa čak i nekolicine iz inozemstva.

Bilo je dosta zahtjevno doći do svih tih pojedinaca, ali na kraju sam uspio. Jako sam zahvalan svim sudionicima koji su bezuvjetno pristali biti dio ovog događaja i to je ono što me je najviše motiviralo tokom realizacije. Posebno se zahvaljujem svojim prijateljima Robertu Čanku i Maji Gujinović koji su mi svojim znanjem i iskustvom još više olakšali ovaj proces organizacije. Također se zahvaljujem svojim partnerima i prijateljima iz osječke udruge “Koturaljke” i riječkog kolektiva “Shabby Kicks Connection” koji su također dali svoj doprinos.

 

Što možemo očekivati od D’n’B Uniteda?

Na prvom izdanju D’n’B Uniteda koje će se održati 13. i 14. svibnja u zagrebačkom Aquariusu, planiramo ugostiti preko 80 izvođača iz svih krajeva Hrvatske te neke čak i iz inozemstva. Ono što će ovaj događaj učiniti još posebnijim je činjenica da će svi izvođači nastupati u paru (back2back). U subotu i nedeljupopodne održati će se dnevni party na terasi kluba koji će trajati od 14h pa do kasnih večernjih sati. Centralni dio događanja koji će se održati u subotu od 21h, odvijat će se na dva floora i trajat će do ranih jutarnjih sati. Nakon što održimo prvi D’n’B United u Zagrebu, iduće stanice su nam Osijek i Rijeka. A nakon toga, tko zna što nas sve čeka u budućnosti. 🙂

Riječi za kraj čitateljima…

Hvala svim čitateljima što su izdvojili nekoliko minuta da pročitaju ovaj intervju i pozivam vas da u što većem broju podržite D’n’B United, kao i domaću drum’n’bass scenu općenito.

Ovog petka, DMT-a također možete poslušati i na radiju kroz emisiju Bubanj i Bass na Radio 808 gdje će se emitirati njegov drum ‘n’ bass mix of 17 sati.

FB EVENT: D’n’B United – najveće drum’n’bass okupljanje u Hrvatskoj

 

5 studijskih savjeta Petra Dundova


Petar Dundov je apsolutni prvak elektroničke glazbe u Hrvatskoj. Svojim radom, talentom, glazbenim stažom i diskografiji kroz godine prometnuo se u najplodonosnije hrvatske glazbene autore te je u samom vrhu glazbenih izvoznih proizvoda.

Još od ranog djetinjstva zaluđen je sa glazbom i konceptom stvaranje novih zvukova. U 1989. je kupio svoj prvi sintisajzer te je krenuo s kompoziranjem glazbe pod utjecajem Kraftwerka, Jean M. Jarrea i Depeche Modea. Od prvih traka pa sve što je skladao do danas, ostaje zapisano u povijesti.

Petar Dundov nedavno je objavio svoj novi ambijentalni albumIn Expectation of Dawn”, potom nastupao sa švicarskim orkestrom u fuziji klasike i elektronike, ali također podijelio i 5 studijskih savjeta koje mogu primijeniti producenti svih razina znanja

1. Provjerite prijelaze u mixu

Nekad kada koristite sample ili synth element, oni imaju glasni početni prijelaz. Zvuk udaraljki kao što su mali bubanj, rimshotovi, kongo bubanj, tamburin, pljesak ili bilo što, što je snimljeni s mikrofonom visoke osjetljivosti može imati glasni skok u glasnoći u prvih nekoliko milisekundi. Tijekom mixdowna, takve stvari mogu zbuniti vaše uši, što će stvarati problem u pronalasku prave glasnoće za miks. Često se dogodi da bude ili preglasno ili pretiho. Kako bi se riješio ovaj problem koristite osciloskop kako bi vizualno pogledali gdje su najveći skokovi u glasnoći ili renderajte određeni segment i pogledajte u waveform vieweru. Pokušajte koristit limitator poput Waves L2 ili FabFilter Pro-L2 kako bi ublažili početne skokove u glasnoći. Također poslušajte ponovno i probajte koliko možete sami stišati bez da se zvuk promijeni. Nakon ovoga, trebali bi ste lagano naći željenu glasnoću koja će odgovarati mixu kako spada. Nemojte zaboraviti u finalnoj fazi mixdowna, još jednom provjeriti sve prijelazne elemente.

2. Mix balance

Produkcija trake ome uzeti dosta vremena, stoga je dobra praksa, periodično provjeriti kompletni balans mixa koristeći FFT spectrum analyzer. Provodeći dugo vremena miksajući traku, može dovesti do umora te manjka koncentracije kod sluha te naposljetku da ne čujete točno je li ima možda previše visokih frekvencija ili previše basa. Ako ima previše visokih frekvencija, vaše uši će kompenzirati te će vas navesti da mislite da je sve u balansu, no onda može biti previše visokih frekvencija kojih niste svjesni. Tako možete završiti cijeli proces mixa, samo da bi ste zaključili da je sve snimljeno “tanko”. U tom trenutku je teško popraviti, jer ako ostavite traku kod audio inženjera on će trebati kompezirati na čistoći zvuka u visokim frekvencijama. Dok radite na kompoziciji, aranžmanu ili finalnom mixu, s vremena na vrijeme provjerite kako kompletna traka izgleda na spectrum analyzeru. To će vam sačuvati mnogo vremena u završnoj fazi mixa te olakšati željeni rezultat dobro balansiranog mixa.

3. Prirodni tok aranžmana

Ovo je jedna od tehnika koje ja koristim od prvog dana kako bi imao prirodan tok u aranžmanu. Jednom kad ste završili sa “skladateljskom” fazom, vrlo vjerojatno ćete imati trake koje se vrte u loopovima od 16 ili 32 bara. U tom trenutku, otiđite u aranžerski prozor i loopajte ih do kraja, zatim traku stavite naend maker na 10 minuta. Uzmite bilo koji kontroler i “naoružajte” traku tako da bi ste mogli snimiti automatizaciju za sve fadere na svim trakama u isto vrijeme. Zatim, sve trake stavite na bešumno te započnite automatsko snimanje te dodajte elemente kako ih osjećate i imate viziju. Ne gledajte na sat, vrijeme ovdje nije problem, samo pokušajte napraviti live mix da imate traku s kojom imate dobar osjećaj. Trebat će vam nekoliko pokušaja da pronađete dobar “flow” za traku. Jednom kad ste zadovoljni, možete izmijeniti automatizaciju s pravim objektima, kako bi ste ju izbrusili s dodatnim editima koje nije moguće napraviti u trenutku snimanja. S ovim procesom ćete dobiti prigodan aranžman za željenu traku s prirodnim tokom.

4. Poslušajte rad sljedeći dan

Ne mogu vam opisat i naglasit koliko je ovaj savjet meni pomogao između stvaranja dobrog izdanja i hit trake. Kada imate snimljen premaster, ostavite ga na miru jedan dan. Odspavajte, pustite mozak na paušu, zatim ga sljedeći dan presušajte.Uzmite olovku i papir te zapišite što čujete. Obično tako možete pronaći jedan zvuk, element koji vam je premekan ili glasan, a uvelike može popraviti kompletni mix trake. Zapišite bilješke o toku aranžmana. Nekad će te napraviti manje edite, možda je breakdown u 8 barova je predug. Možda ćete trebati skratiti 15 sekundi breaka i pojačati bas linije za 1 dB…Znat će te da je traka gotova, kad poslušate jedan neprekidni glazbeni tok gdje sve zvuči kaokoherentni signal – bez trenutaka u kojem nešto želite promijeniti.

5. Zabavite se

Najvažnija stvar u procesu glazbene produkcije je zabava dok radite. Nekad odmah imate ideju što želite napraviti, ali u većini slučajeva to je proces isprobavanja različitih stvari dok ne pogodite nešto što zvuči dobro. Nikad ne znate gdje će vas neka ideja odvesti, nekad sve ide jednostavno, a nekad možete zapesti u aranžiranju bez prave solucije i zaključka trake. Nemojte zapeti za jednu ideju, možda znate da imate nešto što može biti dobro, ali ideju ne možete razviti i to stvara frustraciju. To je trenutaka kada projekt spremite i ostavite za kasnije te krene na nešto drugo. Imao sam brojne situacije kao ove, gdje sam znao da imam odličnu melodiju, ali nisam znao kako razviti traku dalje. To je samo privremeno stanje. Nekad bih se sjetio poslije dvije godine da imam projekt spremljen te bi inspiracija došla s točnom solucijom koja mi je bila potrebna. Stoga, samo se sjetite ako ste imali trnce, to je dobro mjerilo. Samo uzmite vrijeme, ono nije bitno, ostavite sa strane i vratite se takvom projektu u nekom drugom trenutku.

Petar Dundov nalazi se na postavi izvođača koji stižu na 21. rođendan Future Scopea 12. i 13. svibnja na zagrebačkom Jarunu. Veteran hrvatske elektroničke scene nastupa prvog dana uz Jeff Millsa, Derricka Mayja i Kikija. Dok drugog dana nastupaju Paul Kalkbrenner, DJ Jock, Shipe i Neroa.

Ulaznice su dostupne kroz sustav Entrio.

 
 
 

 
 
 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

Objavu dijeli