Skip to main content

Gotovo 60% glazbenika već koristi AI u svojim produkcijama, pokazuje studija


U posljednjih nekoliko mjeseci svjedočili smo tome kako je David Guetta angažirao 'deepfake' Eminema , producenta koji zvuči poput Kanye Westa , pjesme stvorene faksimilima Drakea i Eminema koji su povučeni sa streaming servisa, pa čak i zamišljeni 'novi' Oasis album koji sadrži vokale 'Liama ​​Gallaghera' s glasovima umjetne inteligencije .

Glazbenici su, dakle, sigurno zabrinuti zbog umjetne inteligencije i čine sve što mogu da je izbjegnu? Čini se da nije – to govori istraživanje distribucije glazbe, izdavačkih kuća i menadžerske tvrtke Ditto.

Zapravo, nedavno objavljena studija tvrtke pokazuje da gotovo 60% glazbenika već koristi AI u svojim produkcijama (59,5%, da budemo precizni). Od 1299 ispitanih neovisnih umjetnika, 11% je priznalo da ga koristi za pisanje pjesama, 20,3% je reklo da ga je koristilo tijekom procesa produkcije, a 30,6% je potvrdilo da ga je koristilo za mastering. U međuvremenu, njih 38% pozvalo je umjetnu inteligenciju da stvori umjetničko djelo njihove glazbe.

Ove bi brojke za neke mogle biti iznenađenje, ali istina je da AI dodaci za sastavljanje i obradu postoje već neko vrijeme. 'Inteligentne' online usluge masteringa također su dobro uhodana 'stvar'.

Možda su zanimljivije statistike koje se odnose na buduće namjere glazbenika. 47,1% umjetnika kaže da bi rado koristilo umjetnu inteligenciju za pisanje pjesama, 61,5% kaže da bi bilo ugodno pustiti je da se uključi u proces glazbene produkcije, a 66% se slaže s idejom da ona radi mastering umjesto njih.

Ipak, 28,5% ispitanika reklo je da nikada ne bi koristilo umjetnu inteligenciju, dok oni koji još nisu (ali bi to mogli učiniti u budućnosti, vjerojatno) svoju suzdržanost pripisuju nedostatku pristupa alatima umjetne inteligencije (28,4%), nedostatak vremena (24,8%), nedostatak percipirane kreativnosti (23,1%), pristupačnost (17,1%) ili kombinacija čimbenika (6,6%).

Komentirajući brojke, izvršni direktor Ditto Musica, Lee Parsons istaknuo je da je "ohrabrujuće vidjeti toliko mnogo glazbenika koji prihvaćaju napredak u tehnologiji i koriste AI kao kreativnu pomoć." Hoće li se on i ostatak glazbene industrije osjećati isto za nekoliko godina, ostaje za vidjeti…

Video sažeci: Ricardo Villalobos, Brina Knauss – Zagreb; Ben Sterling – Beograd


We Love Sound je u Hali priredio 12-satni maratonski party uz Ricarda Villalobosa, Rhadooa i Matu Čeku.

U Trnjanskoj gdje se smjestio Peti Kupe, publiku su rasplesali Brina Knauss, Petar Dundov i 19:26 u sklopu One Drop Music projekta.


Fotografija služi kao ilustracija

U Beogradu smo  popratili i nastup britanske house zvijezde Ben Sterlinga s kojim je razgovarala Valeria Caci u klubu Kult, a više objavljujemo uskoro. Pogledajte video sažetke na Instagramu u nastavku, a gdje tijekom dana obavljujemo i materijal sa sinoćnjeg Retrospektakla u Beogradu i kako je Marko Nastić proslavio 25 godina karijere.

Carl Craig donio techno u muzej putem umjetničke instalacije Party/After-Party


Craig pripada pionirima drugog vala Detroit techna

Pioniru techno glazbe Carl Craigu napuštena skladišta nisu nepoznanica. Više od 30 godina, producent elektroničke glazbe i DJ bio je utjecajna figura na plesnom podiju, od DJ-a na underground zabavama u svom rodnom Detroitu do headlinera na festivalima i klubovima diljem svijeta.


Foto: Zack Whitford, BFA.com / Owen Kolasinski, BFA.com / Stefanie Keenan, Getty Images / John Sciulli, Getty Images

Carl Craig je Detroit techno približio suvremenoj umjetnosti

Prošlog vikenda Craig je transformirao skladište od 40.000 kvadrata u Malom Tokiju u LA-u, najvećem od tri ogranka Muzeja suvremene umjetnosti (MOCA) — ne u cjelonoćnu zabavu, već u umjetničku instalaciju koja slavi klub kao mjesto zajednice, oslobođenja i transcendencije.


Foto: Zack Whitford, BFA.com / Owen Kolasinski, BFA.com / Stefanie Keenan, Getty Images / John Sciulli, Getty Images

Zanimljivo ovom događaju nisu prisustvovali samo zagriženi ljubitelji techno kulture već i popularni predstavnici holivudske filmske industrije Keanu Reeves, Jodie Foster i drugi.


Foto: Zack Whitford, BFA.com / Owen Kolasinski, BFA.com / Stefanie Keenan, Getty Images / John Sciulli, Getty Images

Instalacija će biti postavljena do 23. srpnja

Party/After-Party koristi zvuk i svjetlo kako bi zacrtao tijek noći u životu DJ-a, od tišine prije nego što se pojavi gomila, do pulsiranja i zabave pa sve do ambijentalnog opuštanja sljedećeg jutra. Također prenosi neke od usamljenosti i fizičkih učinaka – kao što je tinitus, "kontrast glamuroznoj percepciji glazbenika na turneji", Craigovim riječima .


Carl Craig (photo by Tim Saccenti)

Rad se temelji na preklapajućim zvučnim petljama koje se pomiču i teku prostorijom putem niza zvučnika, programiranih tako da je svaki ciklus od 30 minuta drugačiji. Četiri LED stupa pružaju minimalan, vizualni pandan glazbi.

Iako Party/After-Party ima svoje korijene u underground plesnoj kulturi, Craig jasno daje do znanja da on ne pretvara samo muzej u klub.

Party/After-Party je slavlje underground elektroničke glazbe i osjećaja solidarnosti i slobode koji je ona velikim dijelom ponudila, Crne i queer zajednice. Kako bi se učvrstila ova veza, tri dana glazbenih nastupa, s Craigom i prijateljima, suradnicima, uključivao je DJ Holographica, Moodymanna, Kinga Britta, Moritza von Oswalda, Kennyja Larkina i druge.


Stefanie Keenan Getty Images for The Museum of Contemporary Art

Elektronička glazba nedvojbeno je ušla u mainstream, i iako je Craig djelomično odgovoran za njezino široko prihvaćanje, vjeruje da Party/After-Party može ponuditi okus njezinog radikalnijeg potencijala. "Ono što radim uvijek sam smatrao umjetnošću, a ne robom", kaže. “Kad mi ljudi daju napojnicu, kažem, 'Već sam plaćen.' Ako prihvatim tvoju napojnicu, očekuješ da pustim tvoje omiljene pjesme, a to se ne događa.”

"Želim da ljudi imaju mogućnost povezivanja sa svojim duhom", nastavio je.

Party/After-Party je nastao 2020. u njujorškom Dia Beacon muzeju

Craig je tada transformirao podrumske prostorije muzeja u zvučnu kulisu koja je imala melankolične i euforične momente. U rujnu prošle godine izbacio je i 180-gramski LP na 2 vinyla i bookletom koji se može naručiti ovdje.

 

Herceg najavljuje novi EP -Slavia- s kojom pokreće i neovisnu etiketu Hrcg


Alen Herceg svoje glazbeno putovanje započeo je još 2003. s prvim javnim nastupom. Iako je odrastao uz techno zvuk, dobar dio karijere proveo je u house vodama pod imenom Alen Simple.

Njegove house trake objavljene su na renomiranim etiketama poput Toolroom, Blacksoul i Bonzai. No ipak, u 2016. se vraća svojim korijenima. Svoje prezime koristi kao umjetničko ime, a techno, vinili i ritam mašine obilježavaju njegove posljednje godine djelovanja.

Posljednji produkt iz Hercegove produkcijske “kuhinje” je EPSlavia” koji dolazi s tri live snimke i jednim remixom od Volstera. Trake na EP-ju nose nazi YUGO, ROJ.C (Live Version I), ROJ.C (Live Version II) i ROJ.C (Volster Remix).

Posebnost koju nam Herceg otkriva u najavi svog nadolazećeg EP-ja je što će biti neovisno objavljen na njegovom Bandcampu HRCG” koji je zamišljen kao mjesto gdje će izdavati vlastite live cutove sa povremenim obradama izvođača koje cijeni, kao što već imamo priliku vidjeti i čuti kroz “Slavia” EP gdje se nalazi remix Volstera. O odabiru osječkog DJ-a za remix trake ROJ.C, Herceg kaže “Volster je trenutno jedan od top techno producenata u regiji, tako da mi je on logičan izbor.”

Posljednjih par godina, Herceg je slagao te unaprjeđivao svoj produkcijski setup, a otkriva nam kako je trenutno zadovoljan i kroz njega može izbaciti sebe u klupskim frekvencijama. Setup koristi za kreiranje pravih live snimki, a u tome mu pomažu četiri analogne mašine. “Pokreni, snimi i kako ispadne, tako i bude. Nema popravka.” zaključuje Herceg.

Kako bi publici bliže dočarao svoj rad, stvaranje novog zvuka i igranje s njim, povremeno na vlastitom SoundCloud profilu objavljuje kratke isječke.

Osim što se posljednje vrijeme zabavljao s produkcijom, Herceg je pripremao i event u pulskom Kotaču imena “Walls”. Tematika plesnjaka koji je na repertoaru 28. travnja je “Old School vs. New School”. Postavu DJ-eva sačinjavaju DJ Make, Glocke, Herceg, Veli Jože i Ducky live.

Više o samom partyju Herceg komentira “Gdje je Make, stari pulski lisac pozvan da vrti ploče iz mladosti, gdje dva mladića iz LookingFor crewa, od kojih jedan nastupa live predstavljaju new school, ja u sredini spajam priče, također vinilima, sa pokojom neizdanom trakom, a event zatvara sveprisutni Glocke, mladić koji je poznat po nerijetko odsviranim 24 satnim afterima.” Zanimljivost za kraj,prije pet godina baš taj isti event Glocke je otvorio, a krajem mjeseca je bez razmišljanja na zatvaranju.

FB EVENT: "Walls" techno night w/ DJ MAKE, Glocke, Herceg, Veli Jože, Ducky live @ Kotač 28.04.

Mr. C u Petom Kupeu uz warehouse rave himne uspio odvesti publiku nazad u ta vremena


Ovaj put s glavnom zvijezdom DJ-em Richardom Westom, poznatijim pod imenom Mr. C, legendom acid i tech house scene preko 30 godina te članom megapopularne grupe devedesetih, The Shamen, u kojoj je postao punopravni član 1991. godine pridruživši se osnivaču i frontmanu Colinu Angusu kao MC, plesač i producent te postavši zaštitno lice grupe.

Zagrijavanje su odradile mlade snage tech house scene, Kobali i Chuba Chubs, svirajući back to back set, a večer je zatvorio legenda hrvatske scene, DJ Mary, također svojim techno i tech house ritmovima.

Nismo znali što možemo točno očekivati od Mr. C-a jer ga je autorica teksta vidjela uživo davne 1994. godine na Future Shocku gdje je Colin Faver, s kojim je inače radio, puštao glazbu, dok je Mr. C neumorno repao, no kako postoje snimke i gdje Mr. C kao DJ uredno nastupa i kao MC, pitali smo ga u kratkom razgovoru hoće li večeras repati i možda čak izvesti „Move Any Mountain“. Rekao je kako ipak neće (pa čak niti na autoričino „inzistiranje“ da je ona spremna „odraditi“ Colinov dio pjesme koji zna napamet, na što se tajanstveno i ponosno nasmiješio potpisujući joj vinilke pa tako, uz Boss Drum i Axis Mutatis, i En-Tact album na kojem je „ProGen 91“ / „Move Any Mountain“) te da će to biti čisti DJ set koji će teći onako kako će publika „disati“.

I doista, bio je to vrhunski underground set londonske DJ legende koja je počela svoju karijeru još krajem osamdesetih u Camden Palaceu (sada KOKO klubu u kojem i dalje nastupa) gdje je radio kao MC zajedno s DJ-ima Colinom Faverom i „Evil“ Edddyem Richardsom s kojim izdaje i deep house single 1987. godine „Page 67“, a koji su ga nadahnuli da i sam postane DJ pa je tako nastupao i u ostalim popularnim londonskim klubovima kao što su Fantasy, Base, Release i slični, a bio je suvlasnik i rezident DJ poznatog The End kluba. Vodio je i redovite večeri petkom u klubu Mangled u Braintreeu, Essexu, poznatom po tome što su se članovi The Prodigy tamo skupljali i nastupali, a s kojima su Shamenovci vodili i medijski „rat“ devedesetih zbog ukradenog samplea iz njihove trake „Hyperreal Selector“ koji su Prodigy iskoristili u svojim trakama „Out of Space“ i „Break and Enter“.

Setom je tako, uz minimal techno i tech house, ali i vokale te klavirske dionice tipične za warehouse rave himne s kraja osamdesetih i početka devedesetih, dominirao snažan acid house zvuk pa nas je Mr. C uspio odvesti nazad u ta vremena i dočarati nam dašak tadašnje londonske scene, čemu je svakako pridonijela i mistična, pomalo mračna atmosfera te uređenje i pažljivo osvjetljenje samog kluba koje je podsjećalo na hangar (doduše, lijepo, moderno i ukusno sređen), ove večeri isključivo namijenjen „rave“ publici. Posjetitelji su vidno uživali u ovom nesvakidašnjem setu, posebno stranom zagrebačkoj publici koja uglavnom preferira drukčije acid zvukove, one hard i oldschool techna i trancea koji korijene vuku iz Njemačke i Belgije.

Mr. C je pokazao svoju virtuoznost izvanrednim tranzicijama i selekcijom traka, ali i ponekim „scratchanjem“ i sličnim DJ „cakama“ koje su samo još više rasplamsale rasplesanu publiku pa što je set išao dalje, tako su specifični i dobro poznati acid zvukovi Roland TB 303-a postajali sve žešći i glasniji, a povici i zviždanje sve češće, dok je stroboskop radio na najjače. Iako to te večeri nije bila uobičajena „rave“ publika, već urbana, pomalo hipstersko-šminkerska ekipa (a i poprilično smo uvjereni i da Ebenezeer Goode nije bio u posjeti jer nije to takvo mjesto), iskazala se kao istinska ljubiteljica kvalitetne elektronike kojoj nije trebalo ništa osim pokojeg koktela, glazbe i dobre atmosfere da se preobrazi u pravu underground rave ekipu kojoj bi na plesnim koracima pozavidjeli i sami članovi već spomenutog The Prodigy.

U našem mini intervjuu pitali smo Mr. C-a i kako to da se odlučio iz Amerike vratiti u Veliku Britaniju, točnije njegov London (naime, Mr. C je godinama živio u Los Angelesu vodeći poznati koncept Superfreq) pa je samo poslovično odgovorio kako je Amerika puna – Amerikanaca. Nije mu se sviđao mindset ni politika republikanaca. Iako je njegov klub The End odavno zatvoren, u Londonu redovito održava partije obilježavajući mu obljetnice pa je tako u ožujku ove godine proslavio 25-tu (zapravo, 27-tu, ali „tko to više broji“, kako je sam rekao) obljetnicu kluba, uz glavnu zvijezdu Laurenta Garniera. Također, nastavio je voditi Superfreq te, uz End i Plink Plonk records, ima i istoimeni label, a za 21-u obljetnicu Superfreqa ovoga mjeseca u Londonu planira dovesti Josha Winka, također legendu elektronske glazbene scene. Izdaje i vlastite produkcije pod imenom Mr. C na različitim labelima, a jedna od poznatijih traka mu je kolaboracija s UMEK-om „The Drum“.

Pitali smo ga i kako mu je bilo na nedavnim DJ gostovanjima u Marbelli u Španjolskoj gdje je bio sa suprugom Miss C koja je također MC i DJ-ica, na što je odgovorio da je Španjolska lijepa, no otkrio nam je da mu je Hrvatska još ljepša i da ju jako voli posjećivati pa je tako prošle godine nastupio u sklopu Moondance festivala u Trogiru, a nakon večerašnjeg nastupa u Petom kupeu, idući dan svira u Splitu u klubu Judino drvo.

Naravno da nismo mogli odoljeti priupitati ga kad će se neprežaljeni Shamenovci konačno vratiti (postoji i facebook grupa Bring Back The Shamen čija članica je i autorica te čitave peticije i inicijative fanova da se grupa ponovno sastane) pa je rekao, očekivajući to pitanje, kako je on svakako za to, ali Colin to još uvijek ne želi (iako ga nagovaramo godinama – op.a.).

Naime, Mr. C je svjetsku slavu stekao upravo zahvaljujući tome što je bio član The Shamen kad su bili na vrhuncu slave i kad su žarili i palili europskim i američkim top listama, najprije kao producent na njihovom trećem, En-Tact albumu, pomažući im da se iz psihodelične rock grupe potpuno preobraze u projekt kojem će glavni smjer biti acid house, katapultirajući ih tako u središte londonske elektronske scene koja je bujala, a zatim pridružujući im se i kao reper na hitu Progen 91, kasnije nazvan Move Any Mountain.

Tada je u grupi bila i Plavka Lonich koja se 1992. pridružila kao vokalistica grupi Jam & Spoon. Nakon tragične pogibije Willa Sinnotta Sina 1991. godine na Tenerifima, nakon što su snimili spot za „Move Any Mountain“, Colin, jedini preostali član grupe, odlučio je nastaviti dalje rekavši da bi i Will tako htio te je zajedno s Mr. C-em, nakon što mu je dao status punopravnog člana i angažirajući novu pjevačicu Jhelisu Anderson, potpuno preobrazio The Shamen u komercijalni dance projekt koji su nastavili nizati hitove na top listama i to singlicama s albuma Boss Drum iz 1992. godine „Ebeneezer Goode“, „Boss Drum“, „Phorever People“ i „Comin' On Strong“, čije uspješne verzije su remiksirali poznati producenti The Beatmasters.

Album Axis Mutatis koji su snimili s pjevačicom Victoriom Wilson -James, izdan 1995. godine, nije bio toliko uspješan kao prethodnici, osim singlova „Destination Eschaton“ i „Transamazonia“ te su se Shamenovci odlučili i maknuti od One Little Indian Recordsa, snimivši za njih nabrazaka instrumentalni album Hempton Manor, tek toliko da odrade ugovor do kraja – a što su o vlasniku tog labela mislili koji ih je forsirao da se vrate komercijalnom pravcu, otkrivaju prva slova traka.

Nakon toga su se vratili svojim počecima i rastali se 1999. nakon što su snimili album UV 1998. godine i to tako da je Mr. C nastavio već prethodno opisanu uspješnu DJ karijeru, a Colin je pak eksperimentirao s raznim glazbenim projektima kao što je Pablo Sandoz, istraživao mistiku i putovao svijetom, a nedavno je započeo i novi psihodelični house / dub / chill ambient projekt Moship s Digital Habitatom.

The Shamen su još od kraja osamdesetih bili fascinirani tehnologijom i njenim mogućnostima, naučivši upotrebljavati drum mašine, sequencere i ostale sintesajzere koje su koristili u hibridnim live nastupima te su bili pioniri u mnogočemu pa su tako izmislili softver koji je pretvarao ljudski DNA u glazbu (traka „S2 Translation“ na Axis Mutatis albumu), kao i softver koji je isto tako pretvarao moždane signale u glazbu, a i prvi su bend koji je počeo koristiti internet kao medij, objavljujući svoje trake / remixeve na stranici Nemeton kako bi ih učinili dostupnim svima, bez labela kao posrednika

Prisjećajući se Shamenovaca te presretan što mu je autorica poklonila i portret grupe, Mr. C nas je u razgovoru pozvao na svoj party u London 15. srpnja ove godine. No, kako je Peti Kupe ispunio sva naša očekivanja, London ćemo ipak ostaviti za neka druga, bolja vremena i nastaviti se nadati da će se The Shamen ipak jednoga dana vratiti.

 
 
 

 
 
 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

Objavu dijeli Suzana (@suzich_q)

Video sažetke iz Petog Kupea pogledajte niže na Instagramu.

Dodajmo i to da klub već danas 21. travnja, priprema otvorenje terase uz odličnu glazbu i piće te plant-based streetfood. Za hranu će se, artisan namirnicama isključivo biljnog podrijetla, pobrinuti Beg’s Plant Based Streetfood, a za dobru atmosferu i plesne ritmove Kwaaka Delegation, Toni&Guy i DJ Pepi. Navečer od 23h u klubu nastupa Brina Knauss uz Petra Dundova i 19:26.

 

Yesterday’s Parties obilježavaju 25. Media Mediterranea festival u Puli

 

Udruga Metamedij priprema 25. Media Mediterranea festival od 21. do 29. travnja u Puli. Festivalski program sačinjen je od izložbenog programa, novomedijskih instalacija, artist talkova i glazbenog programa.

Lokacije održavanja festivala su u Gradskoj galeriji Pula, u Europskom centru za mir i razvoj, dok će se glazbeni dio programa održati u Galeriji Cvajner. Tema ovogodišnjeg festivala je "Tomorrow's Parties".

Iako festival obilježava tema “Tomorrow’s Parties”, glazbeni dio nosi naziv “Yesterday’s Parties” na kojem nastupaju lokalni DJ-evi i DJ-ice. Glazbeni program održava se samo kroz prva dva festivalska dana u petak 21. travnja i u subotu 22. travnja s početkom u 21 sat. U petak nastupaju Too Faar, Miss Moon i Teddy-Lee, a dan poslije na repertoaru su M. Funkovich, Tricky D i DJ Cube.

Više o glazbenom programu i zvuku kojeg posjetitelji mogu čuti organizatori otkrivaju “Bit će to druženje uz glazbeni program u kojem će nastupati naši dragi ljudi, kolege DJ-evi i glazbenici s kojima smo surađivali tijekom 25 godina festivala. Glazba će biti šarolika, od chill i downtempa preko soula, funka i breakbeata pa se sve do deep housa”.

Marko Grbac Knapić kroz projekt Too Faar spaja elektroničku i odsviranu instrumentalnu glazbu. Nedavno je objavio album “Pongal” koji je nominiran za ovogodišnjeg Porina u kategoriji elektroničke glazbe, te je bio nominiran i za Ambijentalno izdanje na Ambasadoru 2022.

Miss Moon je jedna od pokretačica Soul Tinga. U DJ vodama je već više od desetljeća. U svojim setovima kombinira R&B, hip-hop, soul, future beats, baile, afrobeats i amapiano. Teddy-Lee aktivan je na sceni duži niz godina, a kao selektor i DJ od 2004. godine. njegove šarene selekcije i DJ setovi obuhvaćaju širi raspon glazbenih stilova koji naravno ovise o mjestu, publici i atmosferi.

M. Funkovich je multimedijalni umjetnik, prisutan na audiovizalnoj sceni kao VJ/DJ od 2001. godine. Predsjednik je Udruge BukaNoise i osnivač Soul&Funk glazbenog programa Groovoteka. Dean Bagar aka Tricky D, rođen u Hrvatskoj, devedesetih postaje underground break-beat aktivist u  Berlinu, te vodi jedan od prvih drum and bass live bendova u Njemačkoj, Elektronauten.

Kao DJ Tricky trenutno nastupa sa funk, disco, latin te chill out selekcijom. Glazbeno putovanje DJ Cubea najviše je vezano uz udrugu Metamedij gdje je napravio svoje prve korake i gdje se razvijao. Kroz vrijeme se mijenja i razvija, ali zadržava svoju želju eksperimentiranjem i odbija biti žanrovski ograničen.

FB EVENT: 25. Media Mediterranea festival: Tomorrow's Parties