U pitanju je, sada već uveliko poznati i kultni, React Indoor Rave, koji se održao 4. i 5. listopada, s lajnapom od 14 pažljivo probranih DJ-eva kreirajući tako jedinstveno audio-vizualno techno iskustvo.
Prvog dana smo imali priliku čuti upravo rezidenta i suosnivača organizacije Music Reactions – RAR-a, kao uvertiru u naredne setove: Ollie Lishman, Bad Boombox i portugalsku elektroničku umjetnicu Biiu, koja nas je svojim 90s beatovima s povremenin sirovim vokalima povela na putovanje introspekcije. Zatim je nastupio Charlie Sparks nastavljajući i pojačavajući ovaj industrial moment, a poslije njega i popularni talijanski duo 999999999, koji je sada već čest i rado viđen gost na partijima u Beogradu, ali i ostatku regije. U finišu smo slušali LIVE set 6EJOU iz Francuske, a onda i novosadskog DJ-a Acora, koji je svojim hipnotizirajućim acid zvukom stavio točku na ovaj prvi dan Reacta.
Drugi dan je, kako to obično biva, protekao nešto malo laganije. Svoj beogradski debi imali su britansko-američki DJ Aiden, čija je muzika uvelike inspirirana rejvovima 90-ih, i njemački DJ CLTX poznat po nesvakidašnjem stilu okarakteriziranom fuzijom techna i teškog metala. Kada govorimo o inovativnom zvuku, neizbježno je zaobići i Garvedgr, čiji su techno tonovi obavijeni mrakom s tematikom groblja s uporištem u njegovoj prošlosti. Osim njih nastupili su i Vrag, Femur, Lessss i François X razbijajući taj mrak svojim sanjivim tonovima koji publiku vode u stanje hipnoze.
Sve u svemu, React 2024 donio je savršenu sintezu žanrova i eksploziju zvuka koja će se dugo pamtiti (ili bar do slijedećeg!)
Ivana Mladenića, poznatijeg kao Soulfreq, mnogi ističu kao jako kvalitetnog producenta, što potvrđuju i brojna izdanja koje potpisuje ovaj talentirani riječki glazbenik. Sa Soulfreqom smo popričali o njegovom otkrivanju elektroničke glazbe, počecima za pultom i u studiju te,naravno, izdanjima koja su uslijedila.
Njegova avantura s elektroničkom glazbom je počela postepeno – prvo s komercijalnijim zvukovima, manjim lokalnim događajima, a zatim i prvim odlaskom na plažu Zrće gdje je mogao osjetiti energiju elektroničke glazbe na velikom razglasu. Svi ovi trenutci su malo po malo Soulfrequ otvarali vrata prema otkrivanju underground housea, kao i buđenju interesa za DJ-ingom, a samim time i produkcijom.
foto: Šime Bilić
Prve korake u svijetu DJ-inga je napravio igrajući se u Virtual DJ-u, a zatim je stigao i prvi kontroler na kojem je učio osnove, a najveća škola Soulfreq ističe mu je bila prva rezidencija.
“Zahvalan sam kumu Mateu koji me je upoznao s vlasnikom jednog beach bara i gurnuo u tu priču. To ljeto sam skupio puno sati DJ-inga. Nešto kasnije uslijedili su prvi nastupi uz Liminal ekipu gdje sam se počeo uvlačiti sve više u underground minimal house zvuk. Sve to me je potaklo da se okušam u produkciji. Prvi koraci su bili FL Studiju koji mi nikad nije sjeo, a kroz neko vrijeme sam odlučio probati Ableton koji sam s vremenom jako dobro naučio i koji i danas koristim. Gledao sam sve moguće tutoriale i producirao sam gotovo svaki dan. To je s vremenom urodio i prvim smislenim produkcijama. Baby steps…“
Malo po malo, kako je vrijeme odmicalo Soulfreq ne samo da je sve dublje istraživao underground house zvuk, već je razvijao svoje produkcijske vještine i vlastiti zvuk s kojim se danas itekako može ponositi.
“Neke prve smislene produkcije bile su na tragu minimal i micro housea. Tada sam bio zaluđen zvukom Fusea, Moscow Recordsa i sličnih etiketa. Dakle Archie Hamilton, Enzo Siragusa, Mariano Mateljan, Rossko, Seb Zito i ostatak ekipe. Dan danas volim te trake. Kasnije za uho mi je zapeo nešto brži i življi bouncy Locus zvuk, a zatim 90’s house revival pa “pravi” tech-house s kraja 90-ih. Zadnje vrijeme posebno na mene utječu UK i US house, kao i speed garage što se posebno čuje u novom EP-ju. Teško mi je opisati svoj zvuk… To je svakako miks raznih utjecaja iz raznih era house glazbe uz težnju da napravim nešto drugačije i svoje.“
foto: Valerio Baranović
Soulfreq je iza sebe već skupio podosta izdanja i kako nam otkriva svako sljedeće mu je najdraže, ali ipak ima nekoliko posebnih izdanja koje vrijedi izdvojiti.
“Izdvojio bih moje prvo ikad izdanje na Dobrom Houseu. Takvi trenuci se posebno pamte i zbog toga shoutout Tom Bugu i Eleni Mikac što su mi dali šansu i motivaciju za daljnji rad. Također volim i zadnje izdanje na Dobrom Houseu, singl “Bass 4 Love” koji mi je jedan od najuspješnijih i koji je dobio jako lijepu podršku.“
Prošle godine talentiranom riječkom producentu se ostvarila jedna od najvećih želja, a to je da nakon niza digitalnih izdanja napokon dobije svoje prvo vinyl izdanje.
“Prvo izdanje na Gene on Earthovom Nug-Netu mi je također posebno. Stvarno je poseban doživljaj imati fizički primjerak svoje produkcije. To izdanje je stvorilo i prvi kontakt s Enzom Siragusom, što je kroz vrijeme dovelo do stvaranja EP-a za Locus. To je za mene bio “full circle” moment koji me jako veseli i motivira.”
Upravo objavljeno izdanje “Not So Serious” na londonskoj Locus etiketi je i bio povod našeg razgovora sa Soulfreqom koji nam otkriva cijelu priču iza njega.
“Ovaj EP je bio u nastajanju zadnjih deset mjeseci. Slao sam traku po traku Enzu Siragusi i njegovom A&R-u. On je jednu po jednu podržao te mi je prije nekoliko mjeseci ponudio EP na Locusu, što sam ja naravno objeručke prihvatio i kompletirao u narednim mjesecima. EP se sastoji od četiri trake u kojima se snažno osjeti utjecaj garage housea i speed garagea s nekim mojim touchom. Naziv “Not So Serious” je dobio po istoimenoj naslovnoj traci, a zanimljivo je da sam tad imao neke sumnje u svoj zvuk. Pitao sam se zvuči li dovoljno ozbiljno. Baš zato sam odlučio nazvati tako tu traku, a kasnije i EP. Stvarno je bilo super biti u kontaktu i surađivati s cijelim timom iza Fusea i Locusa.“
Osim velikog izdanja koje je upravo izašlo na londonskom Locusu, Soulfreq je nedavno na društvenim mrežama objavio kratke isječke još nekolicine traka na kojima je radio kako bi vidio kakve su reakcije. Ono što nam otkriva jest da je većina tih traka pronašla svoj dom te da će biti izdane do kraja godine ili početkom iduće. Do tad, Soulfreq nastavlja s produkcijom, napretkom i užitkom u tom procesu te kratko poručuje:
“Nešto sam rjeđe za pultom zadnjih mjeseci jer sam nedavno dobio kćerkicu, ali svakako se brzo opet vidimo!“
U svojoj suštini label drži svojevrstan stav, između ostalih i da se u trenucima umiranja diskografije s tim mogu baviti samo zaljubljenici bez kompromisa, pogotovo kada je riječ o nezavisnoj sferi izdavaštva.
A kakav bi to rođendan bio da ne razvesele svoje posjetitelje i kupce, i zato od 2. 11. do 9. 11., svi kupci u PDV prodavaonici ploča u Međimurskoj 21, na 1. katu Pločnika, ostvaruju 20% popusta na sva PDV izdanja!
Motivirani ljubavlju prema gramofonskim pločama članova tima od malih nogu, pogotovo u doba koje je obilježio značajan pad prodaje fizičkih nosača zvuka, pokrenut je PDV tj. Prekomjerna Doza Vinila. Ponajprije da bi pomogli i izdanjima dodatno osnažili i promovirali domaću i regionalnu nezavisnu scenu, stilski neodređeni, objavljujući ono što smatraju među ponajboljim ostvarenjima, u startu frustrirani znajući da ne mogu stići baš sve. I eto, unatoč predviđanjima da će dominacijom downloada i streaminga fizički mediji polako nestati, PDV je – i to ne jedini – danas sve jači, objavivši u minulom razdoblju više od 80 izdanja, te nekolicinu singlova, od kojih je gotovo pola izdanja do sada rasprodano.
Dosadašnjim se radom PDV prometnuo u jednu od agilnijih nezavisnih izdavačkih kuća, s naglaskom na izdanja regionalnih izvođača raznolikih žanrova i stilova
Uz dominaciju vinila kao medija, PDV dakako objavljuje i na drugim formatima i oblicima produciranjima, pa je istovremeno ili ubrzo nakon zaslužio i inačice:
PDV – Puna Digitalna Vreća – za digitalna i CD izdanja, kao i
PDV – Pakleno Dobar Video, za produkciju video spotova i ostalih video materijala.
Uz dosad objavljena izdanja, do kraja godine stižu novi albumi Ivana Komlinovića i Plazmaticka, a kroz rođendanski mjesec i najave novih izdanja koja očekujemo u 2025. godini!
Dosadašnjim se radom PDV prometnuo u jednu od agilnijih nezavisnih izdavačkih kuća, s naglaskom na izdanja regionalnih izvođača raznolikih žanrova i stilova. Izvođači iz sfere dub, punk, hip-hop, rock, hardcore, alternative, jazz, world music te elektroničkog izričaja našli su izdavački dom svojim glazbenim djelima. PDV je više puta nagrađen Ambasadorom kao „Najbolja nezavisna izdavačka kuća“ u Hrvatskoj 2018. i 2020., te u Hrvatskoj i regiji (2023.).
“Live Forever EP“ 15. je izdanje na renomiranoj glazbenoj etiketi koja je opet uspjela okupiti neke od najkvalitetnijih artista regionalne scene, ovaj put na 3 tracka – “It’s Never Too Late”, “A Gift To You Out Of Us” i “So Simple” na kojem gostuje mlada DJica Yelisaveta, ali s vokalom, čiji doprinos na mikrofonu dodaje poseban sloj emocije, teksture i strasti u cjelokupnu kompoziciju.
“Live Forever EP“ predstavlja suptilan miks house groove-a i tech zvuka sa sirovim beatovima i naglašenim bas linijama koje pokreću publiku na ples. Milićević donosi prepoznatljive deep house elemente, bogate teksture i sofisticirane tranzicije, dok Dakman ubrizgava energiju i sirovu techno snagu u svaki takt. Njihov zajednički rad funkcionira harmonično, kao dijalog dvije epohe, a u tome pomaže i Yelisavetin vokal, koji povremeno izranja iz miksa s dubokim, zavodljivim porukama, donoseći organsku dimenziju cjelokupnom iskustvu.
Izdanje predstavlja balans između klasičnih house tonova i modernih, sirovih techno trenutaka, stvarajući zvuk koji je podjednako namijenjen plesnom podiju, kao i za slušanje u intimnijim ambijentima.
“Live Forever EP“ dostupan je putem Bandcamp platforme:
Dejan Milićević jedan je od pionira techno glazbe u Srbiji, regionalni DJ koji je nastupio na 4 kontinenta, producent s više od 40 izdanja, a u svojoj bogatoj 20 godišnjoj međunarodnoj karijeri Dejan je nastupio na svim najbitnijim festivalima i klubovima u Europi. Osnivač je Tit Zero Recordings etikete i projekta “Body Talks”.
Dakman je nastupao uz imena kao što su James Zabiela, Hot Since 82, Toman, i Pan-Pot, i bio gost na “Body Talks” projektu Dejana Milićevića. Suosnivač je brenda i etikete Mindless, poznate po underground partijima u Beogradu i Novom Sadu. Njegova izdanja mogu se naći na labelima Headroom i Let’s Mix It.
Yelisaveta je klasično obrazovana glazbenica, sada DJ i producentkinja. U svojoj glazbi spaja istok i zapad, inspirirajući se ritmovima Balkana, Bliskog istoka, Latinske Amerike i Afrike. Kao pobjednica DJenerates natjecanja nastupala je u Amnesia klubu na Ibizi u rujnu 2024. Trenutno nastupa u Srbiji i inozemstvu.
Jubilarna je 5. godina konferencije BLEMC, svojevrsnog biltena o elektroničkoj glazbi koja okuplja najznačajnije regionalne organizatore muzičkih festivala s elektroničkom glazbom, ali i najznačajnijih sudionika kreativne industrije, koji su u vezi s regionalnom elektroničkom muzičkom scenom.
Kao i u dosadašnjim izdanjima, i ovogodišnja banjalučka konferencija o elektroničkoj muzici kroz više segmenta naglašava nove trendove u glazbenoj produkciji, ali na dnevni red postavlja najznačajnije teme koje prodiru u bit svjetskog, pa i regionalnog glazbenog elektroničkog pokreta, promišljajući o kulturi koja je u posljednjih nekoliko desetljeća postala dominantna na svjetskoj glazbenoj sceni.
Program konferencije počinje 1. studenoga i to uz održavanje događaja na dvije kultne banjalučke lokacije: u barovima Hogwarts i Funky House, a nastupit će: Alen Vilendecic, Yodda, Red Nine, Wade Newhouse, Davinči, Jan Frost, Vuk, inače mladi izvođači od kojih su mnogi prošli i respektabilnu Atomic DJ akademiju pod vodstvom jednog od najznačajnih produkcijskih i DJ imena u BiH Mladena Tomića.
Panel diskusija u Domu omladine, Banja Luka zakazana je za subotu, 2. studenog od 12 sati pod nazivom: “Utjecaj festivala na clubbing“ i okupit će značajne pojedince i organizacije, koje će pod palicom moderatora Danijela Dakića razmatrati različite utjecaje i posljedice u korelaciji regionalne i svjetske clubbing scene i muzičkih festivala.
Gosti panela su: LMF Festival, Hrvatska / Damir Lovrić, Freshwave Festival, BiH / Strahinja Grahovac, Garden of Dreams Festival, BiH / Renad Čelik, Imperium Fest, BiH / Inis Bahić, Mladen Tomić, BiH / Dj, producent i vlasnik izdavačke kuće.
Nakon panela posjetitelje očekuje radionica pod nazivom „Sve što ste ikada željeli pitati o glazbenoj produkciji, a nista imali koga“, koju će držati dobro poznato regionalno DJ i produkcijsko ime Marko Milicevic / Gramophonedzie. Nakon diplomiranja dizajna zvuka na Beogradskoj akademiji umetnosti, Marko je komponirao muziku za filmove, reklame i video sadržaje. Godine 2009. objavio je planetarni hit „Why Don‘t You“, koji je kombinirao klasični jazz sa modernim elektroničkim zvukom, a što ga je dovelo na britansku Top 40 listu. Osvojio je mnoge nagrade, uključujući MTV za najboljeg izvođača u Adria regiji. Marko se posvetio podučavanju produkcije elektroničke glazbe na SAE institutu i Lets Mix IT akademiji, pomažući mladim muzičarima da pronađu svoj put.
Konferencija se završava drugom večeri nastupa u barovima Hogwarts i Funky House i to uz nastupe: Gramophonedzie, Machado, Cortez Junior, Jimmy, Surrender discipline, Mekhu, Aljoša, a napominjemo da su svi sadržaji na ovogodišnjem BLEMC-a potpuno besplatni!
Poznata po svom besprijekornom spoju electra, housea i minimala, na sceni je aktivna preko dva desetljeća. Rođena u Monaku, odrasla u Nici, Cardini je svoj put započela u underground rave sceni ranih 90-ih gdje je prvi put osjetila pripadnost u raznolikim i inkluzivnim prostorima. Ta rana iskustva oblikovala su njezinu viziju DJ-inga, kao i karijeru koja ju je odvela iz kultnih pariških klubova poput Pulpa i Rexa te do najpoznatijih svjetskih lokacija, uključujući berlinski Panorama Bar i festivale poput Burning Mana.
Kako Cardiniopisuje u jednom intervjuu, njezin prvi susret s elektroničkom glazbom bio je u klubu Limelight u Cannesu, inspiriranom njujorškim klubom. Ta noć ostavila je neizbrisiv dojam. “Imala sam sedamnaest godina i prvi put sam se u svojoj mladosti osjećala kao da pripadam. Publika je bila vrlo raznolika i queer, a postojala je snažna povezanost i zajedništvo,” prisjeća se. To iskustvo probudilo je strast prema glazbi i zajednici koja će postati obilježje njezinih setova, oblikujući njezin pristup kao umjetnice i selektorice.
Kroz svoju je karijeru Cardini postala poznata po stilu bez striktnih žanrovskih ograničenja, pristupu koji naziva “skakanje po žanrovima.” Za nju je miješanje različitih stilova ključno za pričanje priče, a DJ-ing opisuje kao čin istraživanja. “Volim ‘skakanje po žanrovima’ – to je suština DJ-inga za mene“, otkriva u intervjuu za 15questions.net. Cardini setove kreira s jasnom pričom u mislima, često počinjući s odabirom zadnje pjesme koju želi pustiti jer ona postaje “odredištem” glazbenog putovanja. Taj pristup daje njezinim setovima poseban emotivni put, vodeći publiku kroz visoke i niske trenutke intenziteta i introspekcije.
Ipak, unatoč pomnom planiranju, Cardini ostavlja prostor za spontanost i prilagodbu. Ona ostvaruje ravnotežu između pripreme i improvizacije jer svaki set započinje s čvrstih dvadeset minuta osnove, a zatim dopušta atmosferi u prostoru i energiji publike da usmjere njezin odabir. “Nakon tih prvih 20 minuta počinjem puštati odabrane pjesme i tada zabava počinje!” Njezina fleksibilnost za pultom omogućava joj da se prilagodi raspoloženju u klubu, stvarajući stalno “promjenjivu priču s publikom“.
U središtu Cardinine filozofije DJ-inga je predanost autentičnosti i emocionalnoj povezanosti, što često znači izbjegavanje složene opreme i efekata. Umjesto toga, inspiraciju nalazi u samoj glazbi. “Glazba koju biram i odabirem potiče moju kreativnost više od opreme koju koristim,” ističe, preferirajući jednostavniji pristup koji naglašava “dušu” svake pjesme. Minimalističkom filozofijom stavlja fokus na osobnom glazbenom putovanju kojeg prenosi bez distrakcija.
Za razliku od DJ-eva koji sebe doživljavaju kao “edukatore,” Cardini odnoss publikom vidi kao teniski meč. “Ne slažem se u potpunosti s konceptom da sam samo ‘edukator’, jer to znači da odnos ide samo u jednom smjeru. Mi učimo zajedno, moji setovi su partnerstvo, razmjena s publikom koja me razvija kao umjetnicu kako bi mogla donijeti nova iskustva.“
Iako se svijet elektroničke glazbe i DJ-ing drastično promijenio tijekom godina, Cardini ostaje pri mislima koje je imala prema ovoj strasti od svog prvog dana. Ne gleda što budućnost nosi, već je usredotočena na sadašnjost – na povezanost s plesnim podijem, na putovanju kojeg priprema svakim setom i energijom kojeg dijeli s publikom. Za Cardini, magija DJ-inga leži upravo u tim prolaznim trenucima, gdje glazba postaje most koji povezuje umjetnika i publiku, trenutak po trenutak.
Jedan takav magični trenutak za proživjeti s Jennifer Cardini imat će priliku zagrebačka publika ove subote u Petom Kupeu u sklopu nove Sequences večeri. Ulaznice su dostupne kroz sustav Entrio.