Skip to main content

Intervju: Pero-Fullhouse (III. dio)

Bilo je i tu dosta etiketa iz Europe koje su pratile taj zvuk: Tresor, onda Basic Channel koji su pokretaci dub techno zvuka, onda umjetnici tipa Maurizio, Juan Atkins, Carl Craig, Laurent Garnier, Drexciya… Cijeli taj jedan spektar detroitskih techno umjetnika koji nadahnjuju, ne samo mene, nego i cijeli niz elektronskih umjetnika.

A danas?
Pa, i dan danas mi je UR jedna od boljih, medutim ima tu dosta faca koje su se pojavile i koji su dobri, medutim, par se njih iznimno istice, to je: Agoria iz Francuske koji je definitivno lik na kojeg treba obratiti paznju, evo, prosle godine je izabran za najboljeg dj-a u Francuskoj, ali mislim da sto se njegove produkcije tice, da je Bog u elektronskoj glazbi. Mislim da ima neku produkciju sa Tricky-jem sad s kojim je potpisao.

Onda, uz njega, Jasper Dahlback. On izdaje isto jako kvalitetnu muziku: house, techno i electro, isto kao i Agoria, rade sve i to mi se jako svida. Od techno artista mislim da je Deetron jedan od najboljih i kao dj i kao producent, zbilja, njegova muzika je puna funk-a, puna groove-a i nitko ne moze ostat ravnodusan na njegovu muziku. Onda, tu je i Oxia, nezaobilazni Bryan Zentz, ima ih dosta, ovako manje poznatih faca… A sta se od domacih tice, mislim da je tu neprikosnoven Ivan Komlinovic.

Mislim da je on "tata" u Hrvatskoj, sto se tice elektronske glazbe miljama je daleko od svih. Nije dovoljno priznat zato jer ne "pusi" nikome. To ti je veliki problem u nas Hrvata, postoje dosta veliki klanovi, tako da puno ljudi koji zasluzuju da sviraju vise, a ne sviraju nego cisto,ono, ako nekom organizatoru i nekom dj-u podilazis, on te stavi da pustas, a o gazdama necu ni govorit.

Tako da dosta dj-a zasluzuju puno vise paznje nego sta je dobivaju, a Ivan je definitivno jedan od tih. Evo, sad mu izlazi par stvari vani koje ce bit definitivno veliki techno hitovi i ja se nadam da godine pred njim ce mu donijet ono sta je zasluzio, i kao dj i kao producent.

Nakon svih ovih godina, da li jos uzivas u svom poslu kao u pocetku?

Naravno. Da ne uzivam radio bi nesto drugo. Ne postoji bolji osjecaj nego kad si za pultom, kad si u interakciji sa publikom. To je magican osjecaj koji se ne moze mjerit s nicim. U sprezi mene kao posiljatelja signala i plesaca koji ih prima, te njegov feedback, nastaje nevjerovatan osjecaj zadovoljstva i srece. Zvuci otrcano ali tako je.

Dosta starijih partijanera se buni da nista nije kao prije i da je sve sad losije. Ja se nebi slozio s tim. Scena se mijenja stalno i normalno je da se i ljudi mijenjaju. Na partijima je uvik bilo i manji broj idiota koji su tu zalutali, ali pobogu, ne ide se na party radi njih, nego prvenstveno radi muzike. Kad vam nesto drugo osim muzike postane cilj izlaska na partije, to vise nije za vas.

Nekoliko puta si bio kritiziran da ides svirati u tkz. komercijalne klubove koji pustaju ljigavi komercijalni house?

Hahaha. Znas, slazem se sa nekim mojim kriticarima da se u nekim od tih klubova pusta bezvezna glazba, no sa druge strane meni to predstavlja izazov u smislu da te ljude navucem da plesu na nesto sta nisu ocekivali. Posto kupujem i house, naravno, ne ljigavi, pocnem set sa laganijim stvarima i tako progresivno dodem i do techna. Na kraju vriste na techno a i ne znaju da je to techno. To je znak da sam dobro obavio zadatak i da svi mogu slusati nasu glazbu samo je potrebna taktika i pristup.

Mladi dji uglavnom tu grijese jer kupuju muziku za spicu seta,a tamo ih rijetko koji promotor ima prilike staviti, tako da se dogada paradoks da na vecini techno partija cujete warm up dja kako pusta hard od samog pocetka a to je lose po meni. Zato u zadnje vrijeme inzistiram da sviram najmanje 5 sati.

Aurora?

Za Auroru me veže jedan prekrasan dio mog života i karijere. Tamo sam napravio najbolje partije, odsvirao svoje najbolje setove i upoznao prekrasne ljude. U tih nekoliko godina proslavio sam Auroru tako da je postala poznata sirom svijeta te izdao svoj prvi mix Live Dj Mix @ Aurora. Prije mene su tamo nastupali samo zabavnjaci i slicno.

Danas se sve vraca na period prije mene. Zabavnjaci i R'N'B i David Morales. Degradacija muzike na svim nivoima. Kao sto je Laurent Garnier rekao kad su ga nenadano prekinuli u Aurori: "Fuckin' shit. I played all over the world , but this happened for the first time." To je bila kap koja je prelila casu. Poslije je bilo jos par pokusaja, ali to više nije to. Ne želim raditi nigdje i za nikoga ko ne cijeni ono sta radim. Tako je i sa Aurorom. Jedan krasan period je zavrsio. Idemo dalje.

Napisao: Mario

 

Intervju: Pero-Fullhouse (II. dio)

Funk D'Void je napravio isto tako jedan jako dobar remix. I eto ploca je od 9. mjeseca na trzistu, bila je na listama dosta dj-a i evo, zadnji put kad sam je dao Carl Cox-u kad je bio u Splitu on se odusevio s njom i stavio je na svoj zadnji "Going Global" mix. To je dosta ljudi vidjelo na njegovoj stranici i svugdje, tako da sam imao dosta kontakata poslije toga od agenata, dj-a i managera, a naci ce se i na par kompilacija.

Tako da me to dosta veseli i govori mi da sam na dobrom putu i moram naglasit da to ne bi bilo moguce bez covjeka s kojim sam to radio, to je Cortex Thrill iz Zagreba koji je zbilja sa masinama i strojevima na "ti", dok ja jos sve to ucim. A sto se tice buducnosti, mislim da sam sad u nekoj fazi ucenja svih tih programa i sve to skupa, pa valjda ce nesto izaci ubuduce.

Tvojom zaslugom moci cemo uzivati u hrvatskom izdanju knjige "Electro Shock" koju je napisao Laurent Garnier.

Pa to mi je jedno veliko zadovoljstvo sto sam uspio u tom naumu. Bio sam u 10. mjesecu u Beogradu kad je promovirao svoju knjigu pod nazivom "Electro Shock" i ta knjiga je izazvala senzaciju. To je povijest i biblija elektronske glazbe kroz njegov zivot, znaci od njegovih pocetaka u Manchesteru, u Haciendi. Knjiga je kao jedan roman elektronske glazbe kroz njegov tako buran zivot koji je prosao sve i svasta. I eto, uspio sam naci izdavaca za Hrvatsku, knjiga ce izaci u 5. mjesecu u Hrvatskoj, radit cemo i promociju u Zagrebu, a promocija u Splitu ce bit na ljeto, ipak je u nas place to be na ljeto. Knjiga ce izac i u Bosni, tako da ce bit promocija i u Sarajevu.

To mi je jedan od drazih projekata uopce koje sam ikad napravio u zivotu, jer on je u svojoj knjizi iznio ono sve sta ja dugo mislim i s cime se susrecem, od problema na sceni, od pocetaka scene… Lik jednostavno definitivno sve objasnjava. Za sve one laike koji nemaju veze o elektronskoj glazbi, za one koji misle da imaju veze, mislim da ce to bit dobra pouka i stivo da prodube malo svoje znanje i da vide koliko znaju ili koliko ne znaju o tome.

Sto za tebe oznacava pojam "underground"?

Dobro pitanje, znas. To je danas dosta diskutabilno pitanje. Dosta mi je faca, pogotovo mladjih koji se busaju u prsa: "ja sam underground, ovo, ono", medutim mislim da je danas rijec "underground" izgubila pravi smisao. Ljudi krivo povezuju da je rijec underground sinonim za dobru glazbu. To su gluposti. U underground eletronskoj glazbi ima isto toliko smeca koliko i u komercijalnoj glazbi, samo eto, sta ljudi briju razlicite filmove i misle sve sto se ne prodaje da je dobro.

Za mene postoji dobra i losa muzika i nista drugo, a cijeli taj underground pokret u pocetku je bio underground zato jer je bio opozicija cijeloj toj jednoj komercijalnoj industriji koja se bazira samo na stampanju hitova, koja izmislja bendove, izmislja svakakve gluposti i ta muzika se ne radi uopce iz duse nego se radi cisto da bi novce zaradili.
Medutim, underground je za mene sve sta je dobro, znaci gdje je muzika u prvom planu, a sve je ostalo sporedno. To je za mene underground.

Mediji, a i poneki glazbenici zeljni titule pionira imaju neku neobjasnjivu potrebu da se sve kategorizira. Tako danas imamo bezbroj razlicitih zanrova, od kojih je tech-house jedan od popularnijih, ali i smisleniji od drugih. Sto mislis o tome?

Pa, ne znam sta bih ti rekao. Ne mislim nista. Evo Laurent u svojoj knjizi niti jedan put nije spomenuo tech-house. Mislim da postoji house i techno i to je to. Mslim da je to u biti jedna glazba ako mene pitas, a tech-house je pomodarska rijec koju su izmislili pripadnici londonske scene. Mislim, nemam nista protiv toga, dapace, Mr.C je odlican dj i lik od kojeg pocinje ta rijec i koji je sve to skupa lijepo zamislio da je to pristup elektronskoj glazbi gdje dj moze pustati house i techno, electro i breakbeat.

To bi trebalo biti ono sta Laurent Garnier danas pusta, medutim, stvari su otisle u sasvim krivom smjeru, ta muzika je postala toliko mracna i dosadna da je to nevjerovatno. Sta je najgore, tu su se poceli skupljat ljudi koji misle da nesto znaju, koje ja nazivam kvazi-intelektualci cijelo to vrijeme i koji ne znaju apsolutno nista drugo osim toga, to im je ono: "ja sam techhouser i nista drugo ne postoji osim toga". Mislim da su to najvece gluposti koje postoje.

S jedne strane su ti puristi koje ne mogu smislit, a s druge strane su ljudi koji briju na gluposti tipa narodnjake i to sve. Mislim, ono, ne mogu ih svrstat u isti kos, ali skoro da i jesu. Evo, neki dan sam bio na jednom partyju i susreo sam jednu poznanicu i kaze ona meni: "nekad ti odem na party i bude mi super, a nekad odem i na cajku". Mislim, to stvarno ne mogu skuzit, taj mentalni sklop… Tako sta se tice techhousera, to je jedan drugi pojam koji isto ne mogu nikako skuzit, mislim, ako volis muziku – volis svu dobru muziku, bez obzira jel se radi o technu, houseu, electru, deep houseu…

Ja kupujem ono od deep housea do najtvrdjeg techna: ako mi je stvar dobra, dobra mi je, nema veze koji je zanr. To je veliki problem nasih dj-a, ne samo nasih, nego opcenito dj-a u svijetu, zato jer imaju preveliki izbor nove muzike, ali nemaju znanje, nemaju predznanje od prije, ne znaju od cega je sve to nastalo i znaju pustat samo jedan zanr. Pa najlakse je otic u ducan ploca i pod techno sekcijom pokupovat novitete ili pod sekcijom house pokupovat etikete, to naslagat i pustat. Uz dobru promociju mozes napravit ne znam sta.

Svatko moze naucit miksat u 3-4 mjeseca, tu nema neke bogzna kakve velike pameti. Najbitnija stvar kod dj-a je slaganje te muzike, muzicko znanje i sve to skupa, kako povest publiku na nesto neuobicajeno, neko drugo putovanje, a ne bezveze slagat ploce. Nazalost, danas se sve to skupa izopacilo, pa je mladoj publici vaznije na koliko dj radi gramofona, a ne sta on pusta. Zgrozim se kad vidim da na plakatu ili flyeru pise: "radi sa 3 ili 4 gramofona", a ne sta pusta i koga pusta.

Mislim da su to najvece gluposti koje su i ubile ovu muziku. To je jedna stvar kojoj fali veliki muzicki dio i zato nasa muzika nije opce prihvacena, zato jer zbog takvih stvari se rade techno alati, techno tool-ovi koji sluze samo za miksanje i naravno, ta muzika se ne moze pustat na radiju, ne moze se pustat nigdje zato jer, ono, nije za slusanje i normalna stvar da ce je ljudi ignorirat. Medutim, stvari tipa "Jaguar" koja je, ono, techno evergreen i jedna od najboljih stvari koja je ikad napravljena, nju uvijek mozete pustit. A nije samo "jaguar", ima takvih stvari masu, samo ljudi nisu upoznati s njima i misle da je techno sve osim toga.

Napisao: Mario