Intervju: Pero-Fullhouse (I. dio)
Veselim se puno tom partyju, mislim da je oko njega vec dobra prica stvorena i eto, nakon dugo vremena zelim publici, splitskoj prvenstveno, pokazati sta danas pustam, sta danas smatram da je dobra elektronska glazba i mislim da dj, kao dj danas predstavlja centar klubske glazbe i da mora znati puno vise od jednog zanra. Za mene je el. glazba puno sira od poimanja samog pojma techno, house ili electro. Za mene je to sve jedna glazba i u setu od 5-6 sati volim provrtit sve.
Pozvan si i na svoj drugi Mayday koji se odrzava u Budimpesti 26.03. Kako je doslo do bookinga?
Ljudi iz Budimpeste su culi za mene i vec ti pregovori traju vise od pola godine i dosli smo do te tocke kad su oni mene bookirali za taj Mayday, dakle to je dan prije Uskrsa, 26.03. u Budimpesti. Bit ce dosta velikih faca kako cujem i trebalo bi bit dobro. To je inace moj drugi Mayday po redu i bilo je neke price da mozda budem i u Dortmundu ove godine opet, ali nisam siguran sto ce biti od toga.
Techno – past, present & future.
Mislim, kao prvo, da je techno jedna od najkrivlje shvacenih glazbi u povijesti. Sve to skupa, sve negativne konotacije sto su isle uz techno… Mislim da techno nema veze s tim, techno je nastao puno prije nego sto su se za njega vezali droga i sve to skupa. Sve te face koje rade u Detroitu i koji su pioniri techno glazbe, Juan Atkins, Kevin Saunderson, Derrick May i ta ekipa zbilja s tim nisu imali nikakve veze.
Detroit je glazba koja je nastala iz ocaja i bijede Detroita, iz tog njihovog naslijeda. Detroit je grad koji je bio jedna velika prijestolnica automobilske industrije i poslije toga je puknuo posred cijele cetvrti. Od tamo dolazi, izmedu ostalog, i Eminem, blizu tog kvarta 8 Mile stoji i Mad Mike i ekipa koja je zacela cijeli taj techno pokret sa sredistem etikete Underground Resistance koja je definitivno broj 1 u svijetu techna i, mnogi bi se zacudili, ona je puno sira od danasnjeg poimanja techna kojeg su Njemci, i uopce Europljani definitivno izrabili i iskrivili na svoj nacin, tako da puno ljudi misli da je techno samo glupo lupanje i neki od njih imaju pravo, jer neke stvari koje se danas rade su cista glupost.
Techno je postao dosta loopy, vise kao alat za dj-e i na kraju je sama glazba tu ispastala, jer nema emocija, ni nicega. Glazba bi trebala prenosit emocije ljudima, i techno je jedna jako emotivna glazba samo je treba dozivjeti na pravi nacin. Samim tim sto je krivo shvacena, na drugi nacin, bila je i iskomercijalizirana od svega i svacega, tako da je i na taj nacin opet krivo shvacena. Pravi techno, mogu povezati analogiju sa jazzom, nikad nece biti ultra popularan, ali uvijek ce bit tu i nikad nece nestati.
Face koje rade pravi techno, istinski techno, ne rade to zbog niceg drugog, nego cisto muzike radi, a mislim ga je glavni predvodnik u svim tim zbivanjima Mad Mike, vlasnik UR etikete iz Detroita, a od dj-a mislim da je to Laurent Garnier, definitivno broj 1 svjetski dj koji techno dozivljava onako kako bi se trebao dozivjet, znaci vrlo siroko, da se tu moze pustiti house, techno, electro i breakbeat. Techno je zamisljen da bude otvoren prema svim mogucim utjecajima, a ne da bude zatvoren i ukukuljen.
Cuo sam jednu dobru poslovicu od jednog prijatelja vani: "Purists kill music", znaci puristi ubijaju muziku, znaci svi oni koji se kunu i busaju u prsi: "mi smo techhouse, mi smo ovo, mi smo ono i nista drugo ne postoji na svijetu", mislim da svi ti ljudi ubijaju ne samo drugu vrstu muzike, nego i svoju muziku prvenstveno. Muzika se jednostavno mora mijesat, mora ici dalje, moraju se trazit nove stvari i nove spoznaje. Tako da je techno danas tu di je, malo zapostavljen, malo po strani zbog svih tih utjecaja, medutim ja se ne bojim za techno, techno ce opstat, techno evoluira, ide u neke druge smjerove, mijesa se…
Bila je sad velika kriza od 4-5 godina, ne samo u nas, nego i u Europi zbog mijenjanja cjelokupne diskografske industrije, zbog novih tehnologija, zbog mp3-ca i cijelo trziste se promijenilo. Inace, dj pokret, house i techno, jedan je od cimbenika koji je spasio vinyl, medutim sad opet ta mp3 posast prijeti izumiranju vinyla. Mislim, tome se ne moze nitko oduprijeti, cak je i Billy Nasty rekao: "If you can't beat them, join them". Ne bojim se ja ni za vinyl, vinyl nikad nece nestat, prvenstveno cu ga ja za sebe kupovat uvijek, ali lijepo je kad napravis neku novu stvar, pa je odmah mozes pustit s ovih novijih sprava, tipa Numark ili Technics cd playera sto sam ga uzeo sad.
Zbilja odlicno radi, cak i bolje od standardnog gramofona, tako da se to jednostavno mora imat jer vrijeme ide dalje i ne mogu se ignorirat neke stvari. A jedna stvar koja je dobra s tim novim tehnologijama je i distribucija muzike. Za godinu-dvije 90% muzike ce biti distribuirano preko Interneta, znaci vasa muzika ce bit dostupna svim ljudima na svijetu, ne samo lokalno. A mislim da ce tu pretrpjet golemu stetu shop-ovi. Mislim da ce cd i vinyl shop-ovi nestat zauvijek, sigurno za par godina.
Da li mozes usporediti dvije najvece scene u nasoj skromnoj zemlji, tj. onu u Zagrebu i onu u Splitu?
Jako dobro pitanje. Tesko da se moze usporedit scena. Kao prvo, Zagreb je milijunski grad, imaju puno vise prostora i novaca i svega toga skupa. Na njihovim dogadanjima zbilja svaki vikend imaju velike face u par klubova, tako da s te tocke se ne mozemo mjerit s njima, medutim s druge strane postoji jedna stvar, a to je da im je prevelika ponuda i onda su postali prezahtjevni. Ja sam gore cesto bio na partyjima i fali mi tu neka atmosfera.
Tako da su nas rjedi partyji, ali kad se dogodi pravi party, mislim da je ta atmosfera nezamjenjiva.
Cak i kad su ljudi iz Zagreba dosli ovdje, rekli su da se to ne moze nigdje naci. A pogotovo ljeti… U nas sezona traje mjesec-dva, a u to vrijeme se po obali zna napravit dosta partyja za koje se prica jos godinama poslije. Tako da su neki plusevi gore, neki plusevi su ovdje, medutim i tamo i ovdje je kronicni nedostatak pravih klubova. Gore postoji, OTV i Best, medutim, fali novih klubova, u Splitu pogotovo. Mislim da je Split zreo za jedan techno/house klub, koji bi, vjerujem, svaki vikend bio pun. Medutim, tu smo gdje jesmo, fali novih prostora i valjda ce bit bolje…
Planiras izdati novi cd mix, treci po redu?
To mi je na pameti vec zadnjih pola godine. Nakon sto su ova dva izasli na Dallas-u, treci nece biti komercijalnog karaktera u smislu da se prodaje. Snimit cu ga u nekoj ediciji od 400-500 komada i dijelit ce se putem Interneta i na mojim partyjima. To ce biti isto retrospektiva mog rada u zadnjih desetak godina i bit ce podijeljen u nekoliko cjelina, a trajat ce nekih 6-7 sati. Novina je sto ce bit kompletno u mp3 formatu snimljen, tako da moze sve to skupa stat.
Bit ce 3-4 cjeline od deep housea, techna, electra, breakbeata i sve zivo, onda stvari koje su utjecale na mene da se uopce okrenem elektronskoj glazbi, znaci prije pojave housea i techna, stvari koje sam ja volio slusati kad sam izlazio u klubove . I jos cu snimit neke stvari za koje mislim da su nezaobilazni klasici elektronske glazbe. Tako da ce biti nekih desetak sati muzike, vise onako enciklopedijski, namijenjeno cak i za ovu mladju populaciju koja uopce ne zna za tu glazbu, koji su jednostavno uletili u techno i ne znaju da to sve skupa ipak ima neke svoje korijene.
Tvoj label Omegaritam i sub-label Alfaritam imaju vec dobre profile i dobra imena u svom katalogu. Kako napreduje?
Pa rekao sam vec maloprije da je kriza u cijeloj to glazbenoj industriji. Upravo mijenjam distributera, nisam bio zadovoljan s njim, a kao sto sam ti rekao, vjerujem da ce se cijeli katalog Omegaritma naci na nekoj od ovih stranica za skidanje muzike. Vec kontaktiram sa njih par, pa cemo potpisat ugovor da stavimo cijeli katalog Omegaritma, gdje ce se to moci za vrlo sitne novce skinut sa Interneta i znaci, pustat u klubu ili tko vec sta zeli. Imam i novih projekata, sto se tice toga. Vec u 9. mjesecu je izasla stvar koju sam napravio sa Cortex Thrill-om, stvar "Moondance". To je Omegaritam 004, a Omegaritam 005 bi trebala izaci za 2 mjeseca.