Skip to main content

Kako je Frankfurt bio meka rane techno scene?

 

Techno zvuk se pojavio u 1980-ima kada su pioniri elektroničke glazbe poput Kraftwerka inspirirali mlade glazbenike i producente da krenu eksperimentirati sa sintisajzerima i gramofonima.

U tom vremenu Detroit je bio ispred svih, ali Europa je također bila kreativna i aktivna. Upravo jedna od glavnih lokacija tog vremena je bio Frankfurt u kojemu je scena bujala.

U 2022. Frankfurt je postao dom Muzeja moderne elektroničke glazbe (MOMEM) koji je prvi takav muzej u svijetu. Direktor muzeja Alex Azary je u razgovoru za DW otkrio kako su on i drugi pioniri scene poput Sven Vatha i DJ Talla 2XLC-a pomogli u stvaranju techno pokreta.

Kako je techno postao popularan u Frankfurtu od svih mogućih lokacija?

Vrlo rano, svega nekoliko gradova je imalo scenu. U 80-ima, možda je svega 5-6 gradova na svijetu imalo klubove, producente, glazbenike, izdavačke kuće i prodavaonice ploča. Još jedan važan razlog je u to vrijeme bio Dorian Gray, klub kod aerodroma, koji je uvijek gurao inovativne koncepte glazbe. Zamišljen je kao verzija Studia 54 iz New Yorka, gdje se najviše oslanjao na disco, ali nije trebalo dugo DJ-evima da krenu svirati elektroničku glazbu.

Vi ste bili dio scene u tom vremenu?

Da! Još se sjećam svog prvog odlaska u Dorian Gray, kad nisam još imao ni dvadeset godina. Čim sam zakoračio u klub, moje srce je počelo udarati u ritmu koji je izlazio iz zvučnika. Počeo sam se baviti DJ-ingom u 1982., a dvije godine kasnije sam s prijateljom Tallom pokrenuo Technoclub. Bio sam još i promotor u Dorianu Grayju, gdje smo od 1987. do kraja 2000. održavali Technoclub večeri i sve velike rave partyje.

Klub je bio jedinstven, kao ni jedan drugi u svijetu. Mnogi ljudi, uključujući DJ-eve doletili bi do Frankfurta samo da partijaju i onda bi odletjeli ponovno doma. Kako je frankfurtski aerodrom internacionalna zona, nije bilo točno određene satnice kad se klub zatvara, tako da je mogao raditi kako god smo htjeli. Bio je važno mjesto na samom početku elektroničke scene, nažalost se zatvorio zbog sigurnosnih razloga.

Ovih dana, Berlin je glavna točka poprišta elektroničke scene u Njemačkoj….

Danas nema više toliko prostora u Frankfurtu. Teško je kreativnim ljudima otvoriti klub i pokrenuti neki svoj koncept. Ovdje danas klubovi postoje da prodaju piće, a ne da razvijaju glazbu što je veliki problem. U Berlinu s druge strane, stvari su se eksponencijalno proširile padom Berlinskog zida. Stara skladišta, tvornice, naglo su postali domovi klubova gdje se scena mogla razvijat. Nažalost takvo nešto nema u Frankfurtu.

Iako Frankfurt nije aktivan kao nekoć, posljednjih godinu dana itekako privlači ljubitelje elektroničke glazbe zbog muzeja namijenjenog sceni. Koja je bila ideja iza muzeja?

Moj partner Talla je imao ideju za muzej. Još u 2011. kada je putovao južnim krajevima Europe i davao predavanja mladim ljudima, dosta ih je bilo zainteresirano za priče o počecima scene. Stoga jednostavno je došlo do toga da se ovako nešto treba pokrenuti. Zapravo mi se više vidimo kao i kulturno umjetnički centar, zato što je klupska kultura i dalje aktivna te i dalje svjetski fenomen. Riječ muzej u nazivu je tu da se javno naznači da je ovo institucija, jer mi pričamo u kulturološkom pokretu koji postoji 40 godina te je inspirirao i odgojio generacije.

Amsterdam pokrenuo kampanju -Stay Away-. Žele smanjiti broj britanskih partijanera


Lokalna vlast Amsterdama započela je kampanju koja targetira mlade britanske turiste između 18 i 25 godina starosti s porukama “Stay Away” kako bi smanjili potencijalno remećenje javnog reda i mira.


Foto: VeryHungryNomads.com

Glavni grad Nizozemske osim mira na ulicama želi promijeniti svoju reputaciju da ih se ne smatra samo mekom partyjanja, droge i prostitucije.

Kampanja “Stay Away” je serijal informativnih video zapisa kroz koje se ističu kazne te prikazuju video zapisi nedjela koje vikend partijaneri naprave u Amsterdamu.



Reklame se aktiviraju i targetiraju mlade Britance nakon što oni internetom pretraže neke od ključnih riječi poput “party Amsterdam”, “stag party Amsterdam”, “cheap hotel Amsterdam”, “pub crawl Amsterdam” i slično. Ključne riječi tako u algoritmu aktiviraju reklame te umjesto da mladim britanskim partijanerima iskaču reklame hotela, kafića, klubova, dobivati će reklame koje im direktno govore da nisu poželjni.



Amsterdam ima populaciju od 883 tisuće stanovnika, a godišnje primi više od 20 milijuna turista, od kojih je milijun iz Velike Britanije. Zbog velike količine turista gradska vlast je već krenula u slične kampanje gdje ističu poruke “We Live Here” u zonama noćnog života kako bi skrenuli pažnju na poštivanje javnog reda i mira, ali s kampanjom “Stay Away” idu korak dalje.

Zamjenica gradonačelnika Amsterdama Sofyan Mbarki za britanske novinare je komentirala: “Turisti i posjetitelji su i dalje dobrodošli, ali sve u granicama normalnog ponašanja. Ako dolazite raditi nered, nepoštivati naš grad, u ime grada vam mogu reći da niste poželjni.

Gotovo 60% glazbenika već koristi AI u svojim produkcijama, pokazuje studija


U posljednjih nekoliko mjeseci svjedočili smo tome kako je David Guetta angažirao 'deepfake' Eminema , producenta koji zvuči poput Kanye Westa , pjesme stvorene faksimilima Drakea i Eminema koji su povučeni sa streaming servisa, pa čak i zamišljeni 'novi' Oasis album koji sadrži vokale 'Liama ​​Gallaghera' s glasovima umjetne inteligencije .



Glazbenici su, dakle, sigurno zabrinuti zbog umjetne inteligencije i čine sve što mogu da je izbjegnu? Čini se da nije – to govori istraživanje distribucije glazbe, izdavačkih kuća i menadžerske tvrtke Ditto.

Zapravo, nedavno objavljena studija tvrtke pokazuje da gotovo 60% glazbenika već koristi AI u svojim produkcijama (59,5%, da budemo precizni). Od 1299 ispitanih neovisnih umjetnika, 11% je priznalo da ga koristi za pisanje pjesama, 20,3% je reklo da ga je koristilo tijekom procesa produkcije, a 30,6% je potvrdilo da ga je koristilo za mastering. U međuvremenu, njih 38% pozvalo je umjetnu inteligenciju da stvori umjetničko djelo njihove glazbe.



Ove bi brojke za neke mogle biti iznenađenje, ali istina je da AI dodaci za sastavljanje i obradu postoje već neko vrijeme. 'Inteligentne' online usluge masteringa također su dobro uhodana 'stvar'.

Možda su zanimljivije statistike koje se odnose na buduće namjere glazbenika. 47,1% umjetnika kaže da bi rado koristilo umjetnu inteligenciju za pisanje pjesama, 61,5% kaže da bi bilo ugodno pustiti je da se uključi u proces glazbene produkcije, a 66% se slaže s idejom da ona radi mastering umjesto njih.



Ipak, 28,5% ispitanika reklo je da nikada ne bi koristilo umjetnu inteligenciju, dok oni koji još nisu (ali bi to mogli učiniti u budućnosti, vjerojatno) svoju suzdržanost pripisuju nedostatku pristupa alatima umjetne inteligencije (28,4%), nedostatak vremena (24,8%), nedostatak percipirane kreativnosti (23,1%), pristupačnost (17,1%) ili kombinacija čimbenika (6,6%).

Komentirajući brojke, izvršni direktor Ditto Musica, Lee Parsons istaknuo je da je "ohrabrujuće vidjeti toliko mnogo glazbenika koji prihvaćaju napredak u tehnologiji i koriste AI kao kreativnu pomoć." Hoće li se on i ostatak glazbene industrije osjećati isto za nekoliko godina, ostaje za vidjeti…

Video sažeci: Ricardo Villalobos, Brina Knauss – Zagreb; Ben Sterling – Beograd


We Love Sound je u Hali priredio 12-satni maratonski party uz Ricarda Villalobosa, Rhadooa i Matu Čeku.

U Trnjanskoj gdje se smjestio Peti Kupe, publiku su rasplesali Brina Knauss, Petar Dundov i 19:26 u sklopu One Drop Music projekta.


Fotografija služi kao ilustracija

U Beogradu smo  popratili i nastup britanske house zvijezde Ben Sterlinga s kojim je razgovarala Valeria Caci u klubu Kult, a više objavljujemo uskoro. Pogledajte video sažetke na Instagramu u nastavku, a gdje tijekom dana obavljujemo i materijal sa sinoćnjeg Retrospektakla u Beogradu i kako je Marko Nastić proslavio 25 godina karijere.







Carl Craig donio techno u muzej putem umjetničke instalacije Party/After-Party

Craig pripada pionirima drugog vala Detroit techna Pioniru techno glazbe Carl Craigu napuštena skladišta nisu nepoznanica. Više od 30 godina, producent elektroničke glazbe i DJ bio je utjecajna figura na plesnom podiju, od DJ-a na underground zabavama u svom rodnom Detroitu do headlinera na festivalima i klubovima diljem svijeta. Carl Craig je Detroit techno približio suvremenoj umjetnosti Prošlog vikenda Craig je transformirao skladište od 40.000 kvadrata u Malom Tokiju u LA-u, najvećem od tri ogranka Muzeja suvremene umjetnosti (MOCA) — ne u cjelonoćnu zabavu, već u umjetničku instalaciju koja slavi klub kao mjesto zajednice, oslobođenja i transcendencije. Zanimljivo ovom događaju nisu prisustvovali samo zagriženi ljubitelji techno kulture već i popularni predstavnici holivudske filmske industrije Keanu Reeves, Jodie Foster i drugi. Instalacija će biti postavljena do 23. srpnja Party/After-Party koristi zvuk i svjetlo kako bi zacrtao tijek noći u životu DJ-a, od tišine prije nego što se pojavi gomila, do pulsiranja i zabave pa sve do ambijentalnog opuštanja sljedećeg jutra. Također prenosi neke od usamljenosti i fizičkih učinaka – kao što je tinitus, “kontrast glamuroznoj percepciji glazbenika na turneji”, Craigovim riječima . Carl Craig (photo by Tim Saccenti) Rad se temelji na preklapajućim zvučnim petljama koje se pomiču i teku prostorijom putem niza zvučnika, programiranih tako da je svaki ciklus od 30 minuta drugačiji. Četiri LED stupa pružaju minimalan, vizualni pandan glazbi. Iako Party/After-Party ima svoje korijene u underground plesnoj kulturi, Craig jasno daje do znanja da on ne pretvara samo muzej u klub. Party/After-Party je slavlje underground elektroničke glazbe i osjećaja solidarnosti i slobode koji je ona velikim dijelom ponudila, Crne i queer zajednice. Kako bi se učvrstila ova veza, tri dana glazbenih nastupa, s Craigom i prijateljima, suradnicima, uključivao je DJ Holographica, Moodymanna, Kinga Britta, Moritza von Oswalda, Kennyja Larkina i druge. Elektronička glazba nedvojbeno je ušla u mainstream, i iako je Craig djelomično odgovoran za njezino široko prihvaćanje, vjeruje da Party/After-Party može ponuditi okus njezinog radikalnijeg potencijala. “Ono što radim uvijek sam smatrao umjetnošću, a ne robom“, kaže. “Kad mi ljudi daju napojnicu, kažem, ‘Već sam plaćen.’ Ako prihvatim tvoju napojnicu, očekuješ da pustim tvoje omiljene pjesme, a to se ne događa.” “Želim da ljudi imaju mogućnost povezivanja sa svojim duhom“, nastavio je. Party/After-Party je nastao 2020. u njujorškom Dia Beacon muzeju Craig je tada transformirao podrumske prostorije muzeja u zvučnu kulisu koja je imala melankolične i euforične momente. U rujnu prošle godine izbacio je i 180-gramski LP na 2 vinyla i bookletom koji se može naručiti ovdje.

Herceg najavljuje novi EP -Slavia- s kojom pokreće i neovisnu etiketu Hrcg


Alen Herceg svoje glazbeno putovanje započeo je još 2003. s prvim javnim nastupom. Iako je odrastao uz techno zvuk, dobar dio karijere proveo je u house vodama pod imenom Alen Simple.



Njegove house trake objavljene su na renomiranim etiketama poput Toolroom, Blacksoul i Bonzai. No ipak, u 2016. se vraća svojim korijenima. Svoje prezime koristi kao umjetničko ime, a techno, vinili i ritam mašine obilježavaju njegove posljednje godine djelovanja.

Posljednji produkt iz Hercegove produkcijske “kuhinje” je EPSlavia” koji dolazi s tri live snimke i jednim remixom od Volstera. Trake na EP-ju nose nazi YUGO, ROJ.C (Live Version I), ROJ.C (Live Version II) i ROJ.C (Volster Remix).

Posebnost koju nam Herceg otkriva u najavi svog nadolazećeg EP-ja je što će biti neovisno objavljen na njegovom Bandcampu HRCG” koji je zamišljen kao mjesto gdje će izdavati vlastite live cutove sa povremenim obradama izvođača koje cijeni, kao što već imamo priliku vidjeti i čuti kroz “Slavia” EP gdje se nalazi remix Volstera. O odabiru osječkog DJ-a za remix trake ROJ.C, Herceg kaže “Volster je trenutno jedan od top techno producenata u regiji, tako da mi je on logičan izbor.”



Posljednjih par godina, Herceg je slagao te unaprjeđivao svoj produkcijski setup, a otkriva nam kako je trenutno zadovoljan i kroz njega može izbaciti sebe u klupskim frekvencijama. Setup koristi za kreiranje pravih live snimki, a u tome mu pomažu četiri analogne mašine. “Pokreni, snimi i kako ispadne, tako i bude. Nema popravka.” zaključuje Herceg.

Kako bi publici bliže dočarao svoj rad, stvaranje novog zvuka i igranje s njim, povremeno na vlastitom SoundCloud profilu objavljuje kratke isječke.

Osim što se posljednje vrijeme zabavljao s produkcijom, Herceg je pripremao i event u pulskom Kotaču imena “Walls”. Tematika plesnjaka koji je na repertoaru 28. travnja je “Old School vs. New School”. Postavu DJ-eva sačinjavaju DJ Make, Glocke, Herceg, Veli Jože i Ducky live.

Više o samom partyju Herceg komentira “Gdje je Make, stari pulski lisac pozvan da vrti ploče iz mladosti, gdje dva mladića iz LookingFor crewa, od kojih jedan nastupa live predstavljaju new school, ja u sredini spajam priče, također vinilima, sa pokojom neizdanom trakom, a event zatvara sveprisutni Glocke, mladić koji je poznat po nerijetko odsviranim 24 satnim afterima.” Zanimljivost za kraj,prije pet godina baš taj isti event Glocke je otvorio, a krajem mjeseca je bez razmišljanja na zatvaranju.

FB EVENT: "Walls" techno night w/ DJ MAKE, Glocke, Herceg, Veli Jože, Ducky live @ Kotač 28.04.