Skip to main content

Dvomjesečni festival Tresor 31: Techno, Berlin i velika sloboda


U program je utkano tri desetljeća glazbene evolucije, društvene promjene i razvoj grada. Kraftwerk će biti domaćin izložbe koja istražuje Tresorovo vijugavo putovanje u kontekstu – od njegove pretpovijesti u neobičnim gospodarskim i društvenim uvjetima Zapadnog Berlina do njegove tranzicije u današnji kozmopolitski glavni grad što posebno obećava pogled iza kulisa na duboke veze razvijene između protagonista u Detroitu i Berlinu koje su poduprle techno kulturu u oba grada, kao i Tresorove lokalne inicijative koje imaju za cilj razmjenu znanja i jačanje lokalnih zajednica noćnog života u drugim gradovima.


Image: Guests dancing, Tresor, 1998.

Moto je: "Tresor nikada nije želio biti samo noćni klub."

Usporedno s glazbenim i umjetničkim repertoarom impresivnog festivala, posjetitelji mogu saznati više o nastanku kluba u nekadašnjem trezoru banke u tadašnjem Zapadnom Berlinu kroz prateću izložbu u elektrani.

Nakon što su se vrata bivšeg trezora banke otvorila na Leipziger Strasse 1991. u novom ujedinjenom Berlinu, klub je brzo postao stup rastuće techno scene koja će postati značajna prekretnica za elektroničku glazbu diljem svijeta.  Ne iznenađuje da je Tresorova priča također priča o Berlinu koji se stalno mijenja.

Protekla 31 godina se nije mogla dogoditi nigdje drugdje osim tamo

Istražuju se značajni društveni potresi, urbanistički projekti, novostečeni osjećaj slobode i sreće nakon pada Zida, razvoj elektronske glazbe i povijest rave scene u glavnom gradu Njemačke. Ekskluzivni arhivski materijal, fotografski dokumenti i intimna izvješća pokazuju kako se razvijala berlinska klupska scena i kakvu su ulogu odigrale subkulture, skvotovi i transformativna arhitektura.

Festival počinje 8. srpnja i traje do 28. kolovoza!

Live nastupi umjetnika kao što su 3Ddancer, Blackhaine, Broken English Club , Egyptian Lover , Detroit in Effect , Lady Starlight , Octave One , rRose , Surgeon , The Fear Ratio s King Kashmereom i The Transcendence Orchestra , kao i DJ setovi Alessandra Adrianija , , Clara 3000, Donato Dozzy , Helena Hauff , Jensen Interceptor , Mark Prendergast, Moritz von Oswald , RP Boo, Regis , Ron Morelli , Simo Cell , Voices From the Lake i Yazzus.

Prisutnost audiovizualnih umjetnika s Baharom Noorizadehom, Claire Williams, Rebeccom Salvadori, Arthurom Jafom i Joeom Namyjem raznolika je kao i glazbena postava. Novosti o razvoju projekta, line upu i sve ostale informacije dostupne su na ovoj adresi.

30 je godina od kultnog techno hita Das Boot. Gdje su danas kultni U96?


Svojim istoimenim singlom postigli su prvi veliki uspjeh na ljestvici nadolazeće techno kulture i dosegnuli vrhunske pozicije u cijelom svijetu – u Njemačkoj su mjesecima bili broj 1.

Naziv projekta potječe od filma Das Boot o njemačkoj podmornici U-96 iz Drugog svjetskog rata. Prvi hit projekta, "Das Boot" (1991.), techno je adaptacija naslovne melodije filma, koju je izvorno skladao Klaus Doldinger.

"New Life" naziv je novog singla koji je upravo objavljen – prve pjesme s nadolazećeg albuma "20,000 Miles Under the Sea" , koji će izaći 9. rujna preko Motor Entertainmenta. Video možete pogledati niže.

No, album nije samo album, već i dio istoimene spektakularne predstave – koja se pak temelji na istoimenom romanu Julesa Vernea. Održava se od ožujka u hamburškom planetariju i okuplja dva U96 majstora Hayo Lewerenz i Ingo Hauss, a priču su razvili zajedno s kultnim glumcem Claude-Oliverom Rudolphom .

A inspiriran ovom predstavom, fantastični mjuzikl "20.000 milja pod morem" od listopada kreće na turneju po Njemačkoj – s mješavinom virtualnih podvodnih svjetova koji prolaze na LED ekranima, glumaca i glazbe uživo.

Ožalošćeni priredili improvizirani rave na groblju nakon sprovoda


Dobronamjernici su se prošlog tjedna okupili na groblju Witton u Birminghamu kako bi se oprostili od voljene osobe, poznate samo kao Katty. Nedugo nakon pokopa, jedan od prisutnih gostiju iznenada postavlja mikser. Možda čak i Kattyna posljednja želja?

Videosnimka je zabilježila trenutak kada su se okupljeni počeli čudno ponašati i hvatati neke plesne poze nakon što je DJ postavio svoje gramofone nasred groblja. Ožalošćene odjevene u crno može se vidjeti kako se smješkaju i vesele dok plešu oko ljudskih grobova dok glasna dancehall glazba nabija ritam iz prijenosnih zvučnika.

LMF festival – Može li Zagreb parirati Splitu i Ultri?

Nakon skoro dvije godine prisilnog mirovanja, glazbena scena se naglo probudila, publika se tek razbuđuje, a događanja i koncerata nikad nije bilo više. Toliko puno da ista ona publika koja je godinu-dvije mirovala, sad doslovno ne zna gdje bi od količine ponude, bilo domaćih imena, bilo stranih svjetskih zvijezda.

No ono što je Hrvatsku do sada najviše pozicioniralo uz bok svjetskim koncertnim silama poput Amerike i Engleske su elektronski i hip-hop festivali, koji su pokazali najveću moć okupljanja velike količine publike, domaćih posjetitelja, no, što je za turističku zemlju bitnije, moć okupljanja velike količine glazbenih turista iz drugih zemalja.
 
Tako su Fresh Island, Sonus, Outlook, Dimensions i Ultra utabali svjetski prizvuk Hrvatskoj, a pored Splita, Paga, i Pule, koji su logički turistima zanimljivi jer se nalaze uz more, od prošle godine Zagreb ima festival koji pretendira postati jednako velik i bitan na karti elektronske scene Svijeta.

Jer Zagreb takav festival do sad još nije imao, niti je imao festival koji uopće cilja tako visoko i daleko. Upravo u godini kada se skoro ništa nije događalo, točnije, prošlog ljeta u Zagrebu, niknuo je tako elektronski festival s velikim ambicijama – LMF – skraćeno od Let the Music be Free.

LMF je nastao od skupine entuzijasta koji su pohodili slične festivale po svijetu, i htjeli su takav jedan u svom (glavnom) gradu. Izuzme li se InMusic festival, do sada zagrebački najveći festival, koji se održava više-manje uspješno već petnaestu godinu, Zagreb kao glavni grad uopće nema sustavno razrađenu glazbenu ponudu svjetskog kalibra kojim bi privlačio i strane posjetitelje, točno one glazbene turiste na koje ciljaju upravo ovi morski ljetni veliki festivali, i njihovi gradovi. I upravo tu LMF vidi svoje mjesto.

LMF2022 za svoje drugo izdanje u Zagreb dovodi imena svjetskog kalibra, ravno sa velikih svjetskih pozornica, a u 3 dana održavanja, od 3. do 5. lipnja, pozornicom na Jarunu prodefilirat će 40 imena raznih žanrovskih usmjerenja elektronske glazbe, od underground zvijezda do trenutačno najzanimljivijih i najaktualnijih DJ-eva koji bi spadali u mainstream, no nisu razvikani i već viđeni u Zagrebu ili Hrvatskoj, što ovom festivalu stvara još jedan, svojevrstan izazov.


Klikni ovdje za fotografiju u većoj rezoluciji

Fisher, Artbat, Claptone, Gorgon City, Nora En Pure, Solardo, Mark Knight, Miss Monique, Eli Brown, Martin Ikin, Cercleovci Phil & Derek, Rebuke i Sam Divine samo su neki od imena koja prvi vikend lipnja dolaze posjetiteljima LMF-a pokazati u kakvom se ritmu pleše kroz 2022. godinu.
 
LMF festival zamišljen je na principu 'oslobođenja' elektronske glazbe od žanrovskih ukalupljivanja pa će tri dana jarunskim jezerom odjekivati valovi techna i housea, i sve između, od mainstreama i undergrounda, od deepa, preko funky, melodic, indie ili tech housea, do progressive, acid ili hard techna. U žanru u kojem je najbitnije podžanrovsko opredjeljenje, LMF pokušava izbrisati te nevidljive granice i pokazati kako žanrovski šarolik festival može postati najbolji trodnevni tulum i sveopće slavlje elektonske glazbe, s tisućama posjetitelja.

Nakon prošlogodišnjeg jednodnevnog izdanja i sveukupno 4.000 ljudi koji su prošli taj dan Jarunom, ovogodišnje izdanje prošireno je na tri dana a ambicija je okupiti desetke tisuća ljudi.

Nećemo si lagati. Svi koji se bave organizacijom velikih (ali i manjih) događaja znaju kolike tisuće, da ne kažem milijuni, idu samo na hladni pogon. Razglas, rasvjeta, dozvole, pozornice, sanitarije, ljudi, marketing…O honorarima izvođača, bolje da ne pričamo, jer se svi, kad čuju sve te cifre, doslovno smrznu. Raditi milijunski projekt svjesno s velikim investicijama a time i potencijalno velikim gubitcima, ući svjesno u drugu godinu neizvjesnosti, mogu samo najoptimističniji. I upravo to i jesmo, ludi entuzijasti koji žele u Zagrebu stvoriti najjači elektronski festival s najmoćnijim aktualnim, a najmanje razvikanim i 'izlizanim' imenima domaće i svjetske elektronske scene.

Na primjer, jedan od naših headlinera – Fisher – trenutačno je najzanimljivije ime Dj scene, prije 2 mjeseca nastupio je na Ultra Miami u Americi, i sad ga evo samo dva mjeseca kasnije imamo prilike vidjeti u Zagrebu. Ukrajinski Artbat apsolutna su atrakcija, i dolaze u Zagreb pokazati zašto ih zovu senzacijom iz Kijeva, londonski underground dvojac Gorgon City ima nenormalan respekt struke i publike, misteriozni Claptone donosi hitove čiju pjesme remixiraju Pet Shop Boysi(!), dok Nora En Pure i Miss Monique donose LMF-u ženski moćni glazbeni dodir koji oduševljava slušatelje diljem svijeta. Nakon TomorrowLanda, Coachelle i sličnih svjetskih glazbenih festivala, ova imena stižu nama u Zagreb.

Ako najavimo i najveću festivalsku pozornicu koja će se tada naći u Zagrebu, poprilično veću od prošlogodišnje, točno na razini InMusica, uz tone i tone rasvjete, razglasa i popratnih konstrukcija, kamiona i šlepera, Zagreb će dobiti elektronski spektakl kakav glavni grad i zaslužuje. Ne skrivamo ambicije, ciljamo na veliko, i ciljamo ovo godinama raditi, godinama se graditi. Počeli smo u Las Vegasu, nastavili u Zagrebu, a u dogledno vrijeme otvaramo i Aziju.

Zato nam možda i nije problem svjesno ući u investicije i potencijalne gubitke prvih nekoliko godina. Svatko tko se bavi poduzetništvom ovakvog tipa, ne cilja na kratku i brzu zaradu, jer je to apsolutno nemoguće. No, vjerujem da je moguće kvalitetom, radom, dosljednošću i prkosom, kroz godine, doći do festivala svjetskog kalibra, koji će, jednom, svima, nama, Zagrebu i Hrvatskoj donijeti jednu lijepu, entuzijastičnu, no i poslovno isplativu priču. Tu smo da to dokažemo – izjavio je Marijan Gagulić, iz organizacije LMF festivala.

Ako se izrečenom nadoda kako publika koja dolazi ove godine na LMF kupuje ulaznice iz cijele Europe  – Engleske, Italije, Njemačke, Belgije, Austrije, Francuske, Mađarske, Poljske, Slovačke, Španjolske – a velik dio stiže iz cijele regije – Srbije, Slovenije, Bosne i Hercegovine te Makedonije, dok je čak 10 ulaznica kupljeno u dalekom Meksiku, onda je jasno da je Zagrebu ovakav festival i više nego potreban, jer interes svakako postoji.

Uz sve navedeno, organizatori su upravo prije neki dan objavili kako su jednodnevne ulaznice za sva tri dana prodane više od 80 posto svog određenog kontingenta i kako sve ide k tome da će jednodnevne ulaznice uskoro biti rasprodane, dok je još nešto više od 30 posto trodnevnih ulaznica u prodaji.
 
Prvi tjedan lipnja, s LMF-om i Zagrebom te odličnom publikom, pokazat će kakav je zvuk ljeta i kakvim će se ritmom plesati kroz 2022. godinu.

Dakle, sad znate gdje ste 3., 4. i 5. lipnja! Vidimo se 🙂