Skip to main content

Poučna priča za svakog istinskog zaljubljenika u underground kulturu: Live at Robert Johnson slavi 25 godina

Gdje započeti s Frankfurtom? Mnogo se puta pričalo o važnosti grada i njegovoj simbolici za europsku elektroničku glazbenu kulturu. Drugi Berlin? Možda. Pronicljiviji? Potencijalno.

“Live at Robert Johnson” djeluje kao klub i kao diskografska kuća već dvadeset pet godina. Razvio se kroz nekoliko iteracija, ali jedno je sigurno – njegova rezonancija i glazbeni senzibilitet ostali su neosporni i čisti. Smješten u Offenbachu, industrijskom predgrađu Frankfurta, klub je smješten na obalama rijeke Majne. Neupadljiva zgrada izvana, iznutra je minimalan, ali šaren. Plesači gledaju u tamu kroz golemi prozor izgrađen da prikaže izlazak sunca koji slijedi i osvjetljava siluete onih koji su ostali na plesnom podiju.

Malo je klubova koji uspiju napraviti tako savršeno holističko iskustvo bez maksimalizma i trikova

Za Robert Johnson je oduvijek bila važna čista umjetnička forma glazbe i plesa, prostor koji to olakšava bez previše posla. Iz tog je razloga klub izgradio tako oduševljenu i povezanu obitelj umjetnika, kreativaca i plesača koji ga često posjećuju. Upravo je taj obiteljski duh omogućio mjestu da stvori i razvije tako inspirativnu izdavačku kuću – oslanjajući se na resurse i talente prijatelja da informiraju i njeguju etiketu koja odražava etos mjesta i uokviruje njegov zvuk. Bilo je nekoliko voditelja etikete tijekom životnog vijeka labela. Posljednji je bio Oliver Hafenbauer koji je također odgovoran za dugogodišnji label Die Orakel.

Nedavno je etiketu predvodio Florian C. Reinke koji je preuzeo uzde i pokrenuo stvari naprijed s futurističkom vizijom modernog klupskog prostora bez kompromisa. Osvrće se na svoja početna iskustva s mjesta:

“Prvi put sam otišao u klub 2012. godine. U to vrijeme nisam bio zainteresiran za elektroničku glazbu i mislim da sam možda bio prisiljen otići. Nakon toga dobio sam inspiraciju da počnem DJ-irati i uvijek je bila velika stvar svirati tamo. Svi su sanjali svirati tamo i kad mi se to ostvarilo, bilo je ludo. Klub je malen. Ozvučenje je intenzivno i toplo. Za mene je to još uvijek jedan od najvažnijih klubova u cijeloj Europi što je ludo s obzirom na to da je to super mali klub.”

Sam klub je malen. Međutim, zajednica i obitelj protežu se mnogo šire

To je ono što Florian smatra da bi svako dobro mjesto trebalo priuštiti i ponuditi svojoj klijenteli. Mjesto za upoznavanje i suradnju.

“Kad razmišljam o tome kad sam prvi put otišao u klub ili o tome zašto ste otišli u klub – uvijek se radilo o tome da imate mjesto za stupiti u kontakt s ljudima, upoznati prijatelje, upoznati osoblje i slušati glazbu. Klubovi su kao lonci za taljenje, dobre stvari dolaze iz njih i veze mogu postati čvršće kao rezultat.”

To je etos koji je priuštio diskografskoj kući. Osobito je jasno kada pogledate široku paletu glazbenika i umjetnika koji su izdavali na etiketi od njenog osnivanja. Međutim, ono što je također posebno jedinstveno i značajno je stopa zadržavanja uključenih glazbenika i umjetnika. Nekoliko onih koji su izdali na etiketi učinili su to s nevjerojatnom dosljednošću i ponovno se pojavljuju na epskoj “Lifesaver 5 Compilation” – kojom će label obilježiti 25 godina. Lica kao što su Massimiliano Pagliara, Oskar Offermann, Mano Le Tough i DC Salas su samo neki od njih. Kada je sastavljao ploču, Flo je smatrao da je važno zadržati slična načela.

“Tijekom godina izgradili smo blizak odnos s umjetnicima koji redovito sviraju u klubu i uvijek ih molimo da ostanu u kontaktu. Kada ih zamolimo da objave na etiketi, to pomaže pokazati tu dublju vezu. Robert Johnson je uvijek bio mjesto za koje su umjetnici smatrali da može biti i da ga mogu nazvati drugim domom ili tako nešto.”

Osigurati kontinuitet s impresumom koji postoji već četvrt stoljeća nije jednostavan zadatak. Pogotovo kada trendovi i ukusi koji vode plesne podije imaju sposobnost brzih promjena. To je nešto oko čega je Flo zabrinut – s obzirom na financijski rizik i kulturnu važnost mjesta i njegovu povezanost s etiketom.

“Stvari su se promijenile tijekom godina, teško je to opisati. Trenutačno se dosta stvari muči, pogotovo klupska kultura. Ponekad se malo uplašim situacije, pogotovo kada smo vidjeli sve što se dogodilo nakon pandemije. Počelo je postajati sve više i više komercijalno, cijela stvar s elektroničkom glazbom. To je uvijek bilo tu, ali trenutno je na ovoj ekstremnoj točki gdje se radi samo o prodaji ulaznica i dovlačenju što više ljudi na mjesta da zarađuju. To je suludo.”

Još jedno ključno opredjeljenje Roberta Johnsona je njegova otpornost i predanost vinilu kao formatu

Kao i svi drugi, osjetili su pritiske i ograničenja formata s rastućim troškovima i frustrirajućim rokovima produkcije zbog kojih je objavljivanje izdanja bilo sve teže. Međutim, čini se simboličnim i važnim da će izdanje kompilacije za 25 godina biti dostupno na vinilu.

“Kada sam tek počeo dj-ati, puštao sam vinil. I sam sam se osjećao prisiljen prihvatiti digitalno, kao što je to s vremena na vrijeme morala i etiketa. Međutim, uz ovaj box set čini se važnim imati nešto što možete držati u rukama. Osjeća se toplije, posebnije, s grafičkim dizajnom, nešto fizički. Vinil je važan, ali da budemo iskreni, posljednjih nekoliko godina izdajemo sve manje i manje ploča zbog cijene. To je suludo, sve je manje prodavaonica ploča, a i cijene su im se udvostručile. Šteta.”

Možda je najimpresivnija stvar kod Roberta Johnsona njegova stalna otpornost. Samo je nekolicina klubova koji su tako dugo radili, a da pritom zadrže dosljednost u kontroli kvalitete i pristupu. Čini se da sve ovo vrijedi nešto daleko više.

Odgovori na često postavljana pitanja o techno glazbi

Što je techno glazba?

Techno glazba je žanr kojeg karakteriziraju ritmovi koji se ponavljaju. Često se producira korištenjem elektroničke tehnologije, poput ritam mašina i sintesajzera. Nastao je u Detroitu 1980-ih, pod utjecajem kombinacije elektroničkog funka, industrijskih ritmova i futurističkih tema inspiriranih znanstvenom fantastikom.

Zašto ljudi vole techno glazbu?

Ljudi uživaju u technu zbog njegovih energičnih i hipnotičkih svojstava, smatraju ga podižućim i opuštajućim. Techno često prenosi pozitivne poruke mira, ljubavi i jedinstva. Njegova ritmička i optimistična priroda čini ga idealnim za ples, oslobađanje od stresa, pa čak i povećanje fokusa i motivacije tijekom zadataka ili vježbi.

Kako techno glazba utječe na mozak?

Techno glazba može pozitivno utjecati na mozak olakšavanjem otpuštanja dopamina, kemikalije odgovorne za osjećaj motivacije i energije, osobito tijekom vježbanja. Aktivira dijelove mozga povezane s pozitivnim emocijama, poput sreće i užitka. U usporedbi sa sporijim tempom, pokazalo se da brza techno glazba izaziva pozitivne emocije.

Kakva je tehno glazba u usporedbi s drugim žanrovima s obzirom na njen učinak na mozak?

Svaki glazbeni žanr ima jedinstvene karakteristike koje mogu različito utjecati na mozak. Ponavljajući ritmovi i taktovi techna učinkovito potiču fokus, energiju i izmijenjenu svijest, razlikujući ga od žanrova s različitim tempom i lirskim sadržajem.

Foto: Jeff Mills Facebook

Ubija li techno glazba moždane stanice?

Suprotno nekim mitovima, techno glazba ne ubija moždane stanice. Istraživanja potvrđuju da ne postoje vjerodostojne studije koje povezuju slušanje techno glazbe sa smrću moždanih stanica. Razlozi smrti moždanih stanica obično su povezani s prirodnim čimbenicima ili bolestima, a ne s glazbom.

Postoji li rizik da techno glazba negativno utječe na mentalno zdravlje?

Kao i svaki oblik glazbe ili medija, utjecaj techna na mentalno zdravlje može varirati ovisno o individualnoj osjetljivosti i kontekstu. Iako techno mnoge može ohrabriti, važno je pažljivo slušati i odabrati pjesme koje su u skladu s nečijim trenutnim emocionalnim stanjem.

Može li glazba s visokim BPM-om naškoditi vašem mozgu?

Glazba s visokim BPM-om (otkucaja u minuti) nije štetna za mozak. Istraživanja pokazuju da tempo glazbe ne utječe negativno na aktivnost moždanih valova ili koncentraciju. Zapravo, brza glazba može izazvati pozitivne emocionalne reakcije u mozgu, što dovodi do osjećaja sreće i živosti.

Utječe li techno glazba na vaše otkucaje srca?

Da, techno glazba može utjecati na otkucaje srca. Istraživanja pokazuju da tempo techno glazbe koji se obično kreće između 120 i 150 otkucaja u minuti, može dovesti do povećanja broja otkucaja srca, krvnog tlaka i anksioznosti kod slušatelja tijekom fizičkih aktivnosti. Taj se učinak ne smatra štetnim, već može poboljšati sposobnost optimalnog vježbanja.

Može li se techno glazba koristiti kao oblik terapije?

Da, glazbena terapija je priznata praksa, a techno glazba, sa svojim specifičnim kvalitetama, može se uključiti u terapeutske sesije za pomoć u oslobađanju od stresa, emocionalnom izražavanju i kognitivnoj stimulaciji.

Može li techno glazba poboljšati koncentraciju?

Apsolutno. Konzistentan ritam techno glazbe i odsutnost teksta mogu umanjiti smetnje, čineći je izvrsnom pozadinom za zadatke koji zahtijevaju fokus i koncentraciju.

Umro je legendarni radijski voditelj Alen ‘Topssy’ Raška Matošević

’Dragi prijatelji i kolege, teška srca obavještavamo vas da nas je napustio naš kolega Alen Topssy Raška Matošović’, osvanulo je jučer na Facebook stranici Radija Rovinj FM na kojem je radio legendarni radijski voditelj uz čiji glas su odrastale generacije uz zagrebački Radio 101.

Alen ‘Topssy’ Raška Matošević (Foto: Rovinj FM)

“Dragi Alene, tvoj odlazak ostavio je neizbrisiv trag u našim srcima i u eteru kojeg smo zajedno dijelili. Tvoja posvećenost i talent bili su inspiracija svima nama. Zahvalni smo na svom znanju koje si nam prenio. Uvijek si bio tu za sve nas, spreman podijeliti osmijeh ili riječ utjehe. Tvoj glas će zauvijek odjekivati u našim sjećanjima. Nedostajat ćeš nam svakim osmijehom, svakom riječju koju si izgovorio i svim trenucima koje smo proveli zajedno. Hvala ti za sve lijepe uspomene. Počivaj u miru, dragi prijatelju”; riječi su kojim su se Topssyjeve kolege s Rovinj FM-a oprostile od njega.

Toppsyev topli rašpasti glas bio je poznat diljem zemlje

U Zagrebu je počeo karijeru radijskog voditelja i glazbenog znalca na tadašnjem Omladinskom radiju koji je poslije postao Radio 101. Kasnije se njegov glas mogao čuti s postaja Radio Pazin, HRT – Radio Pula, Radio Istra, Radio Maestral, Radio 808 i Rovinj FM, prenosi portal Ravno do dna.

60. obljetnica Moog sintesajzera slavi se serijom koncerata

Serija koncerata održava se u liverpoolskom Capstone Theatreu u znak proslave 60. godišnjice kultnog sintesajzera Moog.

Foto Wikipedia

The Moog at 60: A Celebration traje od 21. do 24. studenog

Program događanja uključuje zvučnu instalaciju, nastup Willa Gregoryja Moog Ensemblea i završava posvetom Kraftwerku u proslavi 50. godišnjice “Autobahna”.

Službena obljetnica prvog modularnog naponski kontroliranog syntha Roberta Mooga bila je 12. listopada 1964., kada je Moog prvi put demonstrirao svoj pionirski dio opreme publici na konvenciji Audio Engineering Society u New Yorku.

Nedavno je objavljena i nova knjiga koja dokumentira priču i utjecaj Minimooga

U 2024. Moog je izdao niz novih komada opreme, uključujući vodeći analogni poly synth Muse,  polumodularni sintesajzer Labyrinth  i polumodularnu banku filtara Spectravox. Sve se to dogodilo godinu dana nakon što je Moog Music izdao priopćenje o otpuštanjima koja su utjecala na “više od polovice” zaposlenika u sjedištu u Ashevilleu, NC, kao i što se dio proizvodnje tvrtke preselio na Tajvan, nakon  što ih je kupio InMusic u lipnju 2023.

The Moog u 60: Datumi proslave:

Thurs 21st November – Sun 24th November – Deus Ex Machina: Automata (Sound Installation) [Capstone Foyer] (Free Admission)

Thurs 21st November 2024, 7.30pm – Will Gregory Moog Ensemble

Fri 22nd November 2024, 7.30pm – Lydia Kavina / The Twelve Hour Foundation (Double Bill)

Sat 22nd November 2024, 1pm – Tension & Fusion: Exploring Synthesis in Modern Media (Free Admission)

Sat 23rd November 2024, 7.30pm – Dave Bessell / Polypores (Double Bill)

Sat 23rd November 2024, 9pm – Moog at 60: After-Party [Commune, Constance Street, Liverpool L3 8HB] (Free Admission)

Sun 24th November 2024, 7.30pm – A Tribute to Kraftwerk: 50 Years of “Autobahn” and Far Beyond

Sasha najavljuje novu glazbu za izložbu Da Vinci Genius

Sasha, kultni DJ i producent, trebao bi 29. studenog objaviti soundtrack za Da Vinci Genius, impresivnu izložbu koja slavi djelo renesansnog majstora Leonarda da Vincija.

Foto Sasha Facebook

Elektronički inovator Sasha napravio je glazbu koja “spaja tradicionalne klasične elemente s dubokim modernim zvukom“. U suradnji s dizajnerima Flora i Fauna Visions, soundtrack sadrži ambijentalne slojeve inspirirane skladateljima poput Hansa Zimmera i Nilsa Frahma, uz srednjovjekovne zborske utjecaje iz da Vincijevog doba.

Projekt označava povratak Sashinim kinematografskim ambicijama, podsjećajući na njegov album Scene Delete iz 2016. Ovog puta zadire dublje u klasične strukture dok eksperimentira s elektroničkim manipulacijama kako bi stvorio jedinstveno zvučno iskustvo za izložbu. Izložba je debitirala u Berlinu 2021., nakon čega je uslijedilo predstavljanje u Amsterdamu, a kasnije ove godine trebala bi obići Floridu i Indiju. Glazba Da Vinci Genius bit će dostupna u različitim formatima, uključujući vinil i digitalni.

Poslušajte Sashin “Da Vinci Genius” minimix.

Prednarudžbe su dostupne ovdje.

https://sashadavinci.lnk.to/preorder