Skip to main content
  • 22.10.2017.

Roskilde u Danskoj – Festival kao Grad snova

Na desetom Weekend Media festivalu poslušali smo predavanje o danskom festivalu koji svake godine zaradi 0 novaca, a opet ga svake godine posjećuje sve više i više ljudi…  Ove godine – 130 tisuća partijanera!

Piše: 


U Rovinju ove se godine održao deseti po redu Weekend media festival – najveće regionalno okupljanje komunikacijske industrije – marketinških i medijskih agencija, novinara, televizija i što je nama najzanimljivije – organizatora festivala. Radi se prvenstveno o edukacijskom i networking događanju, ali nakon što padne mrak dvorane se pretvaraju u koncertnu halu i klubove gdje zabava traje do jutarnjih sati. Tijekom Weekenda u zajedničkoj organizaciji  veleposlanstava Finske, Švedske, Norveške i Danske održao se program Nordic Exposed s ciljem upoznavanja Hrvatske sa sjevernom kulturom i tradicijom.

Tako su posjetitelji mogli pogledati zanimljivu izložbu, uživati u  ugodnom druženju i razgovoru s veleposlanicima na koktel partyju koji su se pobrinuli za seriju zanimljivih predavanja poput: Vaše Facebook uspomene žive u Švedskoj; Finski emojiji – analiza slučaja digitalne diplomacije današnjice; Nordijske zemlje – nepoznati uzor…


 
Veleposlanici i predstavnici Danske, Finske, Norveške i Švedske prilikom svečanog otvaranja izložbe Nordic Exposed (fotograf: Siniša Rukavina)

Poslušali smo gotovo nevjerojatnu priču o najvećem festivalu na sjeveru Europe pod nazivom „Festival kao privremeni grad“. Radi se o festivalu Roskilde koji je postao dansko kulturno nasljeđe i ove godine ga je pohodilo 130  tisuća posjetitelja. Predavanje su održali članovi teama festivala – Dennis Kirkebæk zadužen za digitalne i društvene medije te Martin Hjorth Frederiksen zadužen za međunarodne odnose s javnošću i komunikacije uz simpatičnu moderatoricu Ivu Presner.


 
Dennis Kirkebæk drži predavanje  (fotograf: Siniša Rukavina)

Festival s tradicijom dugom 46 godina

Priča počinje davne 1971. godine kada su dvojica srednjoškolskih učenika, insipirirani Woodstockom, odlučila organizirati festival iz čistog gušta i ljubavi, u malome gradiću Rosklide poznatom po gotskoj katedrali i muzeju vikinških brodova. Prvi festival posjetilo je 10 tisuća ljudi i obilježila ga je loša organizacija i veliki entuzijazam. U priču se uključio promotor koji je u projektu vidio samo lovu, no srećom  organizaciju je preuzela neprofitna udruga zadržavši duh ljubavi koji je okupljao ljude, volontere i posjetitelje. Festival svake godine raste i širi se, a na veselje brojnih partijanera od 1991. godine uvrštava u program i elektroničku muziku. Od hrvatskih umjetnika na festivalu  nastupio je Darko Rundek 2007. godine.

Danas festival ima 9 pozornica  – najveća, Orange, prima 60+ tisuća ljudi dok najmanja, Gloria, tisuću. Na njima nastupa cijela lepeza umjetnika svih glazbenih pravaca – njih preko 175 iz 30 zemalja: od zvučnih imena poput Foo Fightersa, Ice Cubea do poznatih nordijskih headliner. No, velika većina glazbenih skupina i solo umjetnika, njih 75%, nije nikada prije nastupala na festivalu. Broj posjetitelja iznosi preko 130 tisuća  i traje četiri dana uz četiri dana warm-upa. Kako bi festival primio toliko veliki broj gostiju, potrebno je bilo sagraditi privremeni grad. Brojke su stvarno velike – broj šatora iznosi 50 tisuća – isto koliko stanovnika ima grad Rosklide u neposrednoj blizini festivala. 80 hektara iznosi ukupan prostor kampa na kojem je postavljeno 900 izvora besplatne i hladne vode, uz 3100 toaleta. Prosječna dob posjetitelja je 24 godine, 50% čine pripadnice ljepšeg spola, a 55 % svih posjetitelja je bilo single.


 
Ova impozantna fotografija lijepo prikazuje simbiozu grada Rosklide i Grada snova (izvor: SH Luftfoto)

Grad snova

Organizator ima pravo snimati i arhivirati sve telefonske razgovore posjetitelja, kao i tekstualne poruke za vrijeme trajanja festivala. Sve aktivnosti posjetitelja na internetu biti će nadzirane, a organizator zadržava pravo ustupanja Vaših podataka svojim partnerima. Kako biste Vi reagirali da ste došli na festival i pročitali takva upozorenja?

Posjetitelji festivala Rokslide 2016. godine reagirali su izuzetno negativno, a onda se dogodilo iznenađenje – na pozornici festivala videolinkom iz Moskve obratio se Edward Snowden, najpoznatiji „zviždač“. Svijetu je 2013. otkrio mračne tajne američkih obavještajnih agencija i od tada se skriva u Rusiji kako bi izbjegao suđenje za izdaju u Americi. Na festivalu je dobio golemi aplauz nakon govora, a umjetnička skupina Yes Men koja je organizirala cijelu „predstavu“ o špijuniranju posjetitelja uspjela je upozoriti tisuće mladih na bitne probleme današnjice – ljudskih prava i građanskih sloboda. Kako je to izgledalo možete pogledati u nastavku.
{youtube}wCB-H7lg6i8{/youtube}

Izvrstan je to primjer kako festival surađuje s udrugama. Svake godine izabere se jedna od važnih političkih tema, poput izbjeglica ili nadzora podataka te s partnerom iz civilnog sektora pažljivo pripremi produkcija s najboljim mogućim učinkom. Tako su posjetitelji jedne godine mogli uživati i u svirci orkestra glazbenika koji su nekoć živjeli u Siriji. Zbog rata su izbjegli širom svijeta i po prvi puta su se okupili upravo na Rosklide festivalu, a posjetitelji su vidjeti svojim očima i čuli svojim ušima da izbjeglice nisu teroristi. Rosklide je također sastavio strategiju održivog razvoja „Utopia“ kojom će do 2019. reducirati otpad koji festival proizvodi – jer otpad je u Danskoj sirovina, a ne smeće.  Već sada se preko 2 milijuna čaša nakon festivala pretvara u bioplin, plinovito gorivo, u budućnosti važan izvor energije. Sve  gore navedno  čini ga drugačijim festivalom od drugih, no bitno je spomenuti još dvije važne stvari – team koji stoji iza organizacija te novčane politike.  

Dream Team

Na početku predavanja Martin i Dennis pokazali su svoje fotografije sa festivala. Prije nego što su postali članovi tima, obojica su pohodila festival i zarazila se magijom koja hladne sjevernjake ispunjava  toplinom.Otvorenošću. Prijateljstvom. Slobodom. I pivom. Imali su sreće i volje te su se pridružili maloj družini koja svake godine gradi Grad snova, pa ga ruši. Jezgru družine čini 17 stalno zaposlenih osoba s nimalo jednostavnim zadatkom – svake godine nakon festivala  krenuti od financijske nule i u roku od 12 mjeseci ponovno organizirati najbolje i najveće okupljanje na sjeveru Europe. Vjerojatno bi poslovne timove takva situacija bacala u očaj, ali u neprofitnim organizacijama vlada drugačiji duh. Važno je napomenuti da ta mala jezgra ususret festivalu mobillizira vojsku od preko 10 tisuća volontera koji se brinu za preko 100 tisuća posjetitelja i stanovnika privremenog grada. Jezgra je ujedno i učinkovito organizirana, za cijeli glazbeni program (175  glazbenih sastava i umjetnika), brine se skupina od samo šest zaposlenika i volontera s proračunom od oko 8 milijuna €. Najveća motivacija za volontere je „osjećaj pripadnosti većem projektu“, navodi Fun facts festivala.
{youtube}Xk5aZ2eiiSw{/youtube}

Di su pare?

Festival naplaćuje ulaznice, ima dugo partnerstva sa sponzorima poput Tuborga, tu je i potpora lokalne zajednice, a opet svake godine završi na financijskoj nuli. Kako je to moguće? Tu se opet događa čarolija – svu dobit organizatori doniraju udrugama i projektima. I ne samo to. Posjetitelje pretvaraju u punopravne građane grada Snova koji mogu sami predlagati udruge i organizacije za donacije ili glasati za iste. Kako navodi službena stranica, od začetka do danas, donirali su preko 43 miljuna eura  Liječnicima bez granica, Amnesty Internationalu, Žrtvama rata u Iraku i brojnim drugim organizacijama. Možemo zaključiti da ovaj festival od početka do kraja počiva na staroj istinskoj P.L.U.R. filozofiji – Peace, Love, Unity, Respect te da domaći organizatori mogu naučiti puno stvari od njega. No, nemojte vjerovati medijima, uvjeriti se sami. Idući Grad snova počinje se graditi krajem lipnja 2018. godine.

boogaloo web
dobar house mobile
Vezani članci
Mlađa publika pokreće novi val popularnosti ovog elektroničkog žanra, a Spotify ga slavi dokumentarcem
dobar house mobile
Mlađa publika pokreće novi val popularnosti ovog elektroničkog žanra, a Spotify ga slavi dokumentarcem