Skip to main content
  • 27.04.2023.

DMT: -Domaća d’n’b scena trenutno doživljava novi procvat-

Najveće okupljanje domaće drum‘n’bass scene na rasporedu je 13. i 14. svibnja u Zagrebu

Piše: 


Iz svih krajeva hrvatske u zagrebačkom Aquarius klubu okupiti će se preko 80 DJ-eva svih generacija kako bi rasplesali brojne partijanere na prvom D‘n’B United partyju. Ususret najvećem okupljanju domaće d’n’b scene razgovarali smo s čovjekom iza projekta, Davidom Tešićem poznatijim kao DMT.

Prvi ozbiljni doticaj s glazbom ste imali još u osnovnoj školi, no kako je došlo do ljubavi prema hip-hopu te naposljetku drum ’n’ bassom i srodnim žanrovima?

Od malih nogu sam okružen glazbom i instrumentima. Mama mi je profesorica klavira i uporno se trudila da i mene nauči svirati, ali su me više privlačili bubnjevi. Pa sam već u osnovnoj školi krenuo na satove udaraljki i solfeggia, da bih nekoliko godina kasnije počeo nastupati s lokalnim limenim orkestrom. Negdje u to vrijeme sam počeo slušati rap glazbu i interesirati se za puštanjem glazbe, a pred kraj osnovne škole sam s članovima grupe Connect pokrenuo radijsku emisiju Ruff Beats Rap Show koja se emitirala nekoliko godina na Radio Zaprešiću, a nakon toga još par godina na Radio Studentu.

Početkom 2000-tih sam se bacio i u klupski DJing i organizaciju partyja, a do punoljetnosti sam već organizirao na desetke uspješnih klupskih programa i koncerata u raznim zagrebačkim klubovima. Sredinom 2004. sam otišao u Los Angeles na studij pa sam i tamo nastavio puštati glazbu u klubovima i na privatnim eventima u Los Angelesu i Las Vegasu. Nakon što sam diplomirao televizijsku produkciju na Pepperdine Universityju, odlučio sam se vratiti u rodni Zagreb. Dok sam boravio u SAD-u, počeo sam istraživati druge žanrove kao što su new rave (npr. Justice, Simian Mobile Disco, MSTRKRFT…) i breakbeat (npr. Krafty Kuts, A-Skills, Staton Warriors…), a još od srednjoškolskih dana sam bio simpatizer drum’n’bassa i redovito sam posjećivao d’n’b partyje od ranih 200.-tih.

No nakon povratka sa studija sam počeo razvijati interes za puštanjem bass žanrova kao što su dubstep, grime, drum ’n’ bass i jungle pa sam se i bacio u organizaciju evenata koji su promovirali te žanrove. Neki od njih su bili Chew the Fat! Croatia i Tuborg Open Fair na kojima smo ugostili drum ’n’ bass velikane kao što su Goldie, Sigma,DC Breaks,Friction, TC i mnogi drugi.

Jedan dio života proveli ste studirajući “preko bare”, tada ste odradili i brojne gaže, kakav ste zvuk tamo vrtili? Kako su partyji izgledali u usporedbi s onima na našem području tih godina? Koje su bile glazbene preference tadašnjih partijanera?

Za vrijeme boravka u Los Angelesu najčešće sam puštao rap i r’n’b, ali sam najviše posjećivaonew rave partyje i festivale jer me taj žanr jako zaintrigirao. Pošto je new rave u to vrijeme (2004.-2009.) doživljavao svoj vrhunac, eventi su bili fenomenalno isproducirani i to me je jako inspiriralo kad sam nastavio organizirati partyje u rodnom Zagrebu. Pa su tako VJ-ingi dekoracije postali sastavni dio gotovo svakog događanja kojeg sam organizirao nakon povratka u Hrvatsku. Nikad nisam bio osoba koja prati trendove pa iskreno ni ne znam koje su bile glazbene preference tadašnjih partijanera.

Ali s obzirom da smo nakon nekoliko godina upornog rada uspjeli redovito puniti veliki pogon Tvornice, Klaonicu, Jedinstvo i hale na Velesajmu, mislim da su dubstep i drum ‘n’ bassu to vrijeme (2012.-2016.) definitivno bili neki od najpopularnijih alternativnih žanrova u Hrvatskoj. Veliku zaslugu za to definitivno moramo pripisati najdugovječnijem domaćem festivalu Seasplashu te kasnije dolasku međunarodnih festivala kao što Outlook i Hideout. To je defitivno smjestilo Hrvatsku na svjetsku kartu bass glazbe i omogučilo domaćoj sceni da doživi svoj vrhunac popularnosti. No negdje 2017. godine taj hype nekako počinje jenjavati i ubrzo se bass glazba vratila u podzemlje.

No da se vratimo na područje lijepe naše. Imate staž na sceni od preko dva desetljeća. Kako je izgledao razvoj drum ‘n’ bass scene u Hrvatskoj od početka 2000-ih, još tamo od Stereo Studio dana?

Iako u startu nisam puštao drum’n’bass, posječivao sam gotove sve partyje od početka 2000-tihi  proživio sve oscilacije koje su se događale na sceni. Od najranijih d’n’b partyja u organizaciji Stereo Studija pa do prvih rasprodanih partyja u organizaciji Dirty Beatza, CFSN-a i bassinvadersa, zapravo i nije prošlo toliko vremena. Ali tada je postojala nekakva sinergija među svim tim kolektivima i međusobna podrška je jako pomogla sceni da se tako brzo razvije. Nažalost, desetak godina kasnije je došao moment kada je komunikacija među organizatorima nekako zahladila i često se u istom gradu u istom danu odvijalo i po nekoliko d’n’b partyja, a posjećenostje sve više opadala.

Takva polarizacija na sceni je bio i jedan od razloga zašto sam odlučio uzeti pauzu od klupskog života i organizacije evenata. No u posljednjih par godina se opet vratila ta međusobna podrška raznih kolektiva i to je zapravo razlog zbog kojeg sam se odlučio organizirati prvi D’n’B Uniteda. Iako se u prošlosti održavao sličan event po nazivu DNB Konferencija, nikada u povijesti nije došlo do ovakvog fenomena gdje su gotovo svi akteri na sceni ujedinili snage i omogučili realizaciju ovog spektakla.

Kakva je situacija danas sa d’n’b scenom? Gdje je scena najaktivnija? Jesu li stigli novi naraštaji DJ-eva, producenata, organizatora, naravno i partijanera?

Iako je posljednjih nekoliko godinadomaća d’n’b scena bila pomalo uspavana, mislim da trenutno doživljava novi procvat i da ćemo u narednim godinama opet svjedočiti tome da će d’n’b postati jedan od najpopularnijih alternativnih žanrova. To se već sada može vidjeti na primjeru osječke i riječke scene gdje je posjećenostpuno veća nego na eventima u Zagrebu.

Iako u Zagrebu ima velik broj d’n’b DJ-a i producenata, mislim da kod mnogih nedostaje angažiranost u promociji. Može netko biti vrhunski DJ i/ili producent, ali ako ne promovira sebe i scenu oko sebe onda nikad neće doći do nove publike koju bi eventualno mogao zanimati. Zato se trudim kroz svoje evente što više angažirati lokalne izvođače i dati priliku mlađim naraštajima. Također bih volio vidjeti još više žena za mix pultom, jer trenutno muškarci čine preko 90% d’n’b izvođača.
 

Elektroničkom scenom dominiraju, techno i house klupske večeri. Koliko je teško organizirati i pronaći prostor za drum ‘n’ bass, dubstep, bass partyje?

Iako techno i house dominiraju klupskom scenom, još uvijek postoje klubovi koji podržavaju bass glazbu iako to možda nije najprofitabilnije za njih. Svakako moram istaknuti klub Dva Osam u kojem se minimalno jednom mjesečno održava neki dubstep ili drum ’n’ bass party te Aquarius koji je oduvijek bio otvoren za suradnju s promotorima drum ’n’ bassa.

Prošle godine pokrenuli ste novu klupsku večer DROP koja je naposljetku izrasla u istoimeni kolektiv…

Za vrijeme pandemije sam redovito pratio nova drum ’n’ bass izdanja koja su izlazila i to me je motiviralo da se opet počnem baviti DJ-anjem i organizacijom partyja. Kako se u to vrijeme činilo da pandemiji nikad neće doći kraj, unatoč rigoroznim mjerama organizirao sam prvi DROP u novootvorenom klubu Dva Osam na kojem sam ugostio britansku grime legendu Killa P-a te lokalne starosjedioce 207-a iz Pule i zagrebačkog Rofellosa. Nakon rasprodanog premijernog izdanja nastavio sam s redovitom organizacijom DROP-a na kojem sam do sada ugostio preko 20 različitih izvođača.

U studenom 2022. sam bukirao mladu DJ-icu Elu koja me blago rečeno “izula iz cipela” svojim nastupom, pa sam ju pozvao da mi se pridruži kaorezident DJ-ica na DROP eventima. Nakon toga smo skužili da se odlično upotpunjujemo pa smo počeli puštati skupa (back2back) i do sada smo odradili nekoliko zajedničkih nastupa koji su bili fenomenalni. Krajem prošle godine nam se u kolektiv priključuje moj dugogodišnji prijatelj Robert Čanak koji je odgovoran za dizajn DROP logotipa te D’n’B United vizuala. Na prvoj godišnjici DROP-a smo bukirali mladog DJ-a Frisa koji nas je sve oduševio, pa smo odlučili i njega pozvati da nam se pridruži u rezident postavi. Tako je u samo godinu dana  DROP izrastao u kolektiv koji već sada broji čak četiri člana.

U pripremi imate najveće okupljanje domaće drum ’n’ bass scene. Više od 70 imena iz svih krajeva Hrvatske dolazi svirati na njega…Kako je došlo do ideje stvaranja događaja ove veličine? Koliko teško ga je bilo realizirati s obzirom na količinu izvođača?

Neposredno prije svojeg nastupa na prvoj godišnjici DROP-a, Fris mi je predložio ideju da se napravi event na kojem će nastupati svi akteri domaće drum ’n’ bass scene. Na prvu sam mislio da će to biti neizvedivo, no znatiželja je bila prevelika pa sam odlučio kontaktirati kolege iz drugih gradova. Kad se pokazalo da postoji zajednička želja za takvim eventom, onda sam se bacio u realizaciju. Iako sam na početku mislio da će na eventu sudjelovati maksimalno pedesetak izvođača, ubrzo se taj broj popeo na više od 80 imena iz svih krajeva Hrvatske pa čak i nekolicine iz inozemstva.

Bilo je dosta zahtjevno doći do svih tih pojedinaca, ali na kraju sam uspio. Jako sam zahvalan svim sudionicima koji su bezuvjetno pristali biti dio ovog događaja i to je ono što me je najviše motiviralo tokom realizacije. Posebno se zahvaljujem svojim prijateljima Robertu Čanku i Maji Gujinović koji su mi svojim znanjem i iskustvom još više olakšali ovaj proces organizacije. Također se zahvaljujem svojim partnerima i prijateljima iz osječke udruge “Koturaljke” i riječkog kolektiva “Shabby Kicks Connection” koji su također dali svoj doprinos.

 

Što možemo očekivati od D’n’B Uniteda?

Na prvom izdanju D’n’B Uniteda koje će se održati 13. i 14. svibnja u zagrebačkom Aquariusu, planiramo ugostiti preko 80 izvođača iz svih krajeva Hrvatske te neke čak i iz inozemstva. Ono što će ovaj događaj učiniti još posebnijim je činjenica da će svi izvođači nastupati u paru (back2back). U subotu i nedeljupopodne održati će se dnevni party na terasi kluba koji će trajati od 14h pa do kasnih večernjih sati. Centralni dio događanja koji će se održati u subotu od 21h, odvijat će se na dva floora i trajat će do ranih jutarnjih sati. Nakon što održimo prvi D’n’B United u Zagrebu, iduće stanice su nam Osijek i Rijeka. A nakon toga, tko zna što nas sve čeka u budućnosti. 🙂

Riječi za kraj čitateljima…

Hvala svim čitateljima što su izdvojili nekoliko minuta da pročitaju ovaj intervju i pozivam vas da u što većem broju podržite D’n’B United, kao i domaću drum’n’bass scenu općenito.

Ovog petka, DMT-a također možete poslušati i na radiju kroz emisiju Bubanj i Bass na Radio 808 gdje će se emitirati njegov drum ‘n’ bass mix of 17 sati.

FB EVENT: D’n’B United – najveće drum’n’bass okupljanje u Hrvatskoj

 

boogaloo web
boogaloo nye
Mlađa publika pokreće novi val popularnosti ovog elektroničkog žanra, a Spotify ga slavi dokumentarcem
boogaloo nye
Mlađa publika pokreće novi val popularnosti ovog elektroničkog žanra, a Spotify ga slavi dokumentarcem