Skip to main content
  • 6.05.2020.

Lawrence Klein: Uz krizu i promjene idu progres i inovacije

"Treba biti kreativan, prilagoditi se, iskoristiti situaciju i tako opstati", tvrdi Lawrence Klein iz Šibenika (RatCat), inače naš kolumnist, višestruko nagrađivan na Ambasadoru koji je prodiskutirao sa nama o ovim neobičnim vremenima u kojima se našao cijeli svijet pa i nama najdraža clubbing scena.

Piše: 


1. Kakav ti je bio glazbeni put prije korone, što se promijenilo u zadnjih mjesec dana od dolaska virusa i kako si na umjetničkom polju provodio ove dane u karanteni tj. što si promjenio?

Do početka pandemije i eskalacije krize sve je bilo uobičajeno. Nastupi, život, svakodnevne obaveze i zabava s očima uprtim prema ljetu, svirkama i festivalima, a onda je odjednom sve stalo. Sredinom ožujka nastupao sam u zagrebačkom Paromlinu i tog vikenda većina klubova već je bila zatvorila vrata za posjetitelje tako da sam svirao do samog kraja. Odmah potom uvedena je karantena i život kakav smo poznavali dramatično se promijenio. No, kako sam optimist po prirodi, cijelu tu situaciju doživio sam kao priliku da nakon dugo vremena stanem na loptu i posvetim si slobodno vrijeme kojeg mi je kronično nedostajalo. Uhvatio sam se stvaranja glazbe i maksimalno se dao u produkciju tako da mi je cijela ova situacija dobro došla jer prisilno zatvoren mogao sam obaviti masu stvari za koje prije nisam imao vremena. U pauzama između višesatnih seansi slaganja ritmova, melodija i harmonija, prekopavao sam po arhivi, nalazio u fonoteci zaboravljene glazbene bisere i snimio par video streamova kako bi ostao aktivan i svojoj ekipi pokušao učiniti izolaciju podnošljivijom.

2. Kakva misliš da je budućnost scene nakon ublažavanja mjera sa socijalnim distancama i što ćeš raditi do povratka clubbinga, festivala, nastupa. Kakvi su tvoji planovi za budućnost?

Svakako mislim da stvari još dugo neće biti iste kao što su bile, odnosno vjerojatno nikad neće biti iste jer glazbena industrija će neminovno, baš kao i sve drugo, doživjeti značajne promjene. No, svaka kriza osim promjena donosi i progres, inovacije, tako da treba biti kreativan, iskoristiti situaciju, prilagoditi se i što je najvažnije – opstati. Glazba sigurno neće stati, prestati, ali scena će se promijeniti i morat će joj se prilagoditi. Svima nam fale klubovi i festivali, to je nedvojbeno, jer iskustvo pravog clubbinga se teško može zamijeniti nečim drugim. Mislim da će novonastala situacija zbog socijalnog distanciranja i drugih mjera opreza najviše pogoditi festivalsku industriju koja će izgubiti cijelu jednu sezonu, a posljedice će vjerojatno biti duge i bolne. Međutim, kriza festivalske industrije mogla bi značajno smanjiti cijene popularnih izvođača i te prenapuhane cifre svesti na honorare podnošljive manjim klubovima. Takvim restartom scene ojačala bi clubbing scena koja egzistira tijekom čitave godine, a ne samo ljeti kad je turizam i festivali. Vjerujem da ćemo u našem šibenskom klubu Tunelu moći nakon krize ugostiti neka imena koja su nam prije pandemije bila preskupa i tako nedostupna.

Ukratko, nikome nije lako, ali ne treba dramatizirati nego izvući iz ove nesvakidašnje situacije maksimum. Treba biti kreativan, stalno aktivan i inovativan u ovom novom, virtualnom okruženju koje je trenutačno jedini prostor u kojem je moguće komunicirati s publikom. Mislim da ću u narednim tjednima više raditi na video streamovima, osobno kao izvođač i kao dio svog RatCat tima. Vidim dosta mogućnosti na tom polju.

 

3. Što općenito misliš o tim online platformama koje su pokrenute diljem svijeta i u nas. Možeš li izdvojiti neke koje su te impresionirale?

Mislim da su streamovi realnost, a možda i najbolja stvar koju DJevi i promotori mogu ponuditi publici u ovom teškom trenutku i tako barem donekle olakšati izostanak partya. Tomu se ne treba opirati nego jednostavno prihvatiti situaciju i nastojati je najbolje iskoristiti. Sviđa mi platformaUnited We Stream koja emitira DJ setove iz praznih klubova i time nam daje uvid u najbolje klubove, što je stvarno super stvar jer većina ljudi ne zna kako je u ponajboljim berlinskim klubovima ili drugdje po Europi. Odličan posao rade naši sarajevski prijatelji s ‘Garden of Dreams’ projektom čija se produkcija ne srami najbolje strane. 

4. Možeš li čitateljima preporučiti neke knjige koje valja pročitati u ovo doba (glazbene ili općenite) ili filmove ili tutoriale za produkciju koje valja pogledati…

Onima koje zanima produkcija preporučam YouTube kanal ‘Production Music Live’ te njihovu stranicu sa samplovima, presetima i drugim korisnim materijalima. Na jednostavan način objašnjavaju glazbenu teoriju i otkrivaju korisne cake za korištenje Abletona, a također pokrivaju i više žanrova elektroničke glazbe tako da tamo svatko može pronaći korisne stvari.

Kao dodatni materijal za pogledati preporučio bih Masterclass serijal gdje svjetski glazbenici i audio inženjeri pričaju o svome načinu stvaranja glazbe i kako oni vide glazbu, a uz video lekcije ide i knjiga uz koju koju možete pratiti predavanja. Ima dosta predavača kao što su Deadmau5, Hans Zimmer, Carlos Santana, Timbaland, Armin Van Buuren i još mnogi drugi.

5. Koju traku bi postavio kao soundtrack svijeta i vrtio je na loopu zauvijek?
Hans Zimmer – Time

boogaloo web
boogaloo nye
Vezani članci
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
boogaloo nye
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano