Skip to main content
  • 16.11.2021.

Neka bude svjetla i projekcija! Intervju s VJ-om Oblik 3

Svestrani multimedijski umjetnik koji se krije iza art imena „Oblik 3“ je Gospodin Brodski, Damjan Šporčić.

Piše: 


Zanimljivost je da je Šporčić prva generacija grafičkih dizajnera iz škole za primijenjenu umjetnost u Rijeci. Od 2008. priprema i izvodi svjetlosne video instalacije za tristotinjak događaja, festivala, partija itd.  Stoji iza mnogih multimedijskih projekata, scenskih nastupa, VJ-inga i ostalih suvremenih medijskih izričaja. Povodom događaja „SUTON 3“ koji će se provesti 20. studenog u exportdrvu, popričali smo s majstorom svjetla iz Rijeke.
 


Foto Igor Brenko

boogaloo nye

Kako ste došli do umjetničkog imena „Oblik 3“ ?

Često me pitaju zašto smo odabrali baš to ime i tko je Oblik 1. Naime, Marko Marušić i ja smo već neko vrijeme bili radili pod pseudonimima VJ Marocco i Gospodin Brodski, no 2013. smo za novu sezonu u Stereo dvorani poželjeli novo ime. To ''3'' smo zapravo naslijedili od Oblika 2, brenda, a nešto kasnije i obrta našeg dugogodišnjeg suradnika i prijatelja Brune Velčića sa kojime smo taman u to vrijeme često surađivali. Po tom principu bi onda sam Bruno bio Oblik 1, ali ne znam bi li se on složio sa time. Mislim da je neka osnovna ideja da je osim činjenice da se bavimo svakakvim oblicima i sama riječ zvučna, a na taj smo se način i mi međusobno pokušali malo promovirati. Obrt je na kraju zatvoren, Marko je promijenio struku, a ja sam ostao Oblik 3.


Foto Damjan Šporčić

Koliko je video mapping zadnjih godina zastupljen u suvremenoj regiji Hrvatske?

Mislim da se u zadnjih par godina nije ništa značajno promijenilo. Je li tome razlog manjak umjetnika koji se time bavi ili pak manjak sredstava u konačnici, ne znam. Ipak, treba napomenuti da imamo najmanje tri festivala godišnje na kojima možemo doživjeti ovu vrstu spektakla; Visualia festival u Puli, festival svjetla u Zagrebu i Špancirfest u Varaždinu. Osim toga postoji i niz drugih manifestacija, programa otvorenja i promocija ili kazališnih predstava te izložbi na kojima se koriste ove tehnike. Video projektori su sa vremenom postali sve dostupniji pa su tako uz LED zidovi postali i osnovni dio opreme za brojne evente. Osim nekolicine firmi od kojih si možete naručiti video mapiranje svoje zgrade, a na kojoj će se onda rušiti zidovi ili prikazivati generičke 3D animacije i nije zapravo preostalo mnogo autora koji se time bave, pogotovo u onom likovnom smislu iz kojega barem ja gledam na to. Kada govorim o projekcijskom mapiranju općenito, najčešće ističem dvojicu, po mome mišljenju najlikovnijih hrvatskih videomappera – umjetnika, a to su Ivan Lušičić aka Liik i Goran Goldin aka Litemotif.


Foto Stephany Stephan

Smatraš li da bi svaki party trebao imati VJ-a ?

Ma naravno da ne. Mislim da bi neki partiji trebali ostati u mraku. Ipak, ako je organizatoru stalo do malo drugačijeg ugođaja i malo šire ili potpunije umjetničke ponude da tako kažem, onda zašto ne. Naravno da to sve može biti i izautomatizirano i da računalo može samo odrađivati Vjing i light čitavu noć, no pitanje je na što će to zbilja ličiti. VJ zapravo radi relativno sličan posao kao i majstor rasvjete; svjetlom odnosno projekcijama prati i nadopunjava glazbeni nastup, izražava se, improvizira i stvara jedan novi rad, tako da samo ovisi tko stoji iza toga i kako radi svoj posao na kraju.


Foto Jan Mastrović

Kako bi se najednostavnije interpretirala instalacija „Sada“ ?

'Sada' je intiman osjetilni ambijent u čijoj je izradi sudjelovalo petero riječkih umjetnika (Andreja Jandrečić, Marin Dlaka, Ivo Vičić, Stephany Stefan i ja), koji kroz osjetila vida, opipa, sluha, mirisa i okusa propituje ideju osjećaja zahvalnosti. Ambijent je oblikovan vodeći se odgovorima prikupljenima u kraćem upitniku u kojem je sudjelovalo stotinjak građana. Osim iskrene namjere da kod posjetitelja potaknemo ugodan osjećaj, ovim radom smo htjeli naglasiti zahvalnost kao empirijski moment koji međusobno dijelimo. 'Sada' je mjesto i trenutak za kontemplaciju onoga na čemu smo zahvalni.

Od kud sama ideja i inspiracija za kreaciju projekta SUTON i tko sve stoji iza njega?

Ideja za organizacijom manifestacije ovoga tipa vuče se još iz mojih početaka bavljenja VJ-ingom i projekcijskim mapiranjem, ali konkretna inspiracija bila je zapravo moja ljubav i suorganizatorica same manifestacije Stephany Stefan sa kojom sam krenuo pisati i organizirati prvi Suton projekt. Tada je još nastupala u svom sastavu kojemu sam se priključio kao vizualni umjetnik i sa kojime sam odradio desetak predivnih nastupa po Rijeci i Zagrebu. Sve ostalo krenulo je vrlo spontano.


Foto Bojan Širola

Kakav je bio feedback publike na vaše video mappinge i cijelu organizaciju iza SUTONA?

Prva godina bila je nekako probna godina i nismo znali što očekivati, ali nam se ipak skupilo stotinjak ljudi koji su vidno uživali u nastupima Cure i Dečka te Stephany Stefan. Publika koja stoji na kiši i pleše vrlo je motivirajući prizor za svakog organizatora i izvođača pa je tako i nas to dodatno ohrabrilo prošle godine na Sutonu 2, a da ne spominjem značajan broj ljudi koji se usprkos vremenu zadržao na riječkom Principiju. Trenutno mislim da sam poprilično loš domaćin manifestacije iz razloga što se jednostavno nemam vremena podružiti sa gostima, a kako svo to vrijeme provedem pred monitorom i programom jednostavno ne stignem doživjeti publiku, barem ne još. Nadam se da će se to sa vremenom promijeniti i da ću jednoga dana plesati sa svima ostalima.


Foto Igor Crnković

Možeš li nam ukratko objasniti tematiku i ideju urbane/suvremene izložbe „Fiume Fantastika“?

Postav izložbe ''Fiume Fantastika: Fenomeni grada'' kroz svojih deset paviljona govori o povijesti modernog urbanog razvoja Rijeke i okolice, prateći utjecaje ekonomskih, političkih i društvenih procesa na arhitekturu grada. Izložba prati posljednjih stotinu i pedeset godina urbane povijesti Rijeke tijekom koje grad doživljava radikalan rast i razvoj te postaje globalno prometno i industrijsko središte. Kako je čitava izložba zapravo grad u malom izdanju, ovo je bila jedinstvena prilika da sa iste lokacije mapiram robnu kuću Ri, lučke kontejnere, stijene Kantride i druge arhitekturne fenomene grada. Na taj smo način ove paviljone iskoristili upravo kao kulise za scenografiju naše manifestacije, a posjetitelji će te večeri imati priliku pogledati izložbu u nešto drugačijem, večernjem izdanju.


Foto Damir Plavotić

Što možemo očekivati na novom spektakularnom audio-video performansu „SUTON 3“?

Htio bih spomenuti da smo na Suton 3 nakon prva dva pokušaja napokon uspjeli dovesti hrvatsko – talijanski electro – shocked pop duo The hunting dogs jer smatramo da su izrazito bitna pojava kako na riječkoj tako i na hrvatskoj glazbenoj sceni. U njihovu priču uvesti će nas progresivna suvremena izvođačica iz Zagreba, Tonota koja nam premijerno dolazi u Rijeku. Prije i nakon samih nastupa te u pauzi, posjetitelji će imati priliku opustiti se u ambijentu instalacije ‘Sada’ koja je također postavljena po prvi puta. Ja sam si za zadatak uzeo pretočiti glazbu izvođača u jednu vizualnu igru po okolnim objektima prilikom čega ću koristiti desetak video projektora. Osim ovih lijepih momenata, a s obzirom na situaciju, pripremili smo i omogućili testiranje na dobro poznati nam virus. Smatramo da bez obzira na sve, ljudima treba omogućiti dolazak i bezbrižno prisustvovanje na kulturno-umjetničkim događajima kakvih je na žalost sve manje. Više od ovoga vam ne bih otkrivao, a za one koji će iz raznih razloga ipak propustiti ovu manifestaciju, pripremiti ćemo dokumentarni promotivni video.

FB Event: Suton 3
FB Oblik 3

boogaloo web
boogaloo nye
Vezani članci
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
boogaloo nye
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano