Skip to main content
  • robert babicz
  • 11.05.2013.

Masteriranje je poput šminkanja

Njemački producent i live izvođač, nikako DJ,  te iznimno cijenjen mastering inženjer Robert Babicz, otkrio je neke trikove za masteriranje u nedavnome razgovoru za stranicu Music Radar.

Naslovna foto

Robert Babicz
  Kako je riječ o čovjeku koji je u masteriranju već dva desetljeća te svi vole kad im on obradi traku, vjerujemo da je razgovor od itekakve koristi za sve  mlade, ali i one iskusne, producente.
 
Što tebi znači masteriranje?
Rekao bih da je masteriranje poput šminkanja, kako kad lijepa žena dođe k vama i vi je pretvorite u najljepšu princezu u svemiru. To je filozofija vašeg rada na traci i i kako je vi obojite.
 
Čini se kako masteriranje brkaju s glasnoćom, slažeš li se?
Želite li da bude samo glasno, onda nema potrebe za masteriranjem. Samo odvrnite limiter do kraja i gurajte ga do njegovih granica. Pravo masteriranje je puno, puno više od toga.

{youtube}08fFUgaC_1k{/youtube}

 
Postoji li razlog zašto su neki plug-inovi za masteriranje zbunili ljude u shvaćanju što masteriranje jest?
Itekako. Nedavno sam imao mušteriju koji je toliko bio nabrijan na preset jednog plug-ina da mu je to bila jedina referenca. I tek kad je to čuo  u mom studiju na moje zvučnike, shvatio je koliko mu je traka zapravo uništena. Osobno previše volim zvuk da bih vjerovao presetu.
Koja je najvažnija stvar pri masteriranju?
Slušanje trake. Mislim na pravo slušanje i shvaćanja što traka želi od vas. Tada znate kamo trebate s njom ići i preko kojih je granica ne smijete gurnuti.

{youtube}_48y9dQxN3c{/youtube}

 
Koliko trebaju biti razdvojeni masteriranje i miksanje da bi zaista bili učinkoviti?
Za mene osobno, miksanje je daleko važnije od procesa masteriranja jer to je faza kada su sve važne odluke već donesene. U masteriranju možete eventualno nešto popraviti i već lijepe sastavnice dodatno uljepšati.
 
Masteriraš li vlastite trake ili radije koristiš drugi par uha i perspektivu?
Na svojoj vlastitoj glazbi znam točno što radim i masteriranje je gotovo za nekoliko minuta jer se za sve pobrinem tijekom miksanja. Zaista nemam puno posla u masteriranju vlastitih traka.
 
Koje bi savjete dao nekome tko nema novaca da mu se traka profesionalno masterira i radi to doma?
Najvažnija stvar u masteriranju, a i općenito u glazbi, jest mjesto u kojem ustinu možete čuti što se događa u vašoj glazbi jer tad  čujete što ne valja i što valja. To znači da oni sićušni laptop zvučnici nisu za vas, a i soba u kojoj radite glazbu je od velike važnosti. Ako vas preplavljuju valovi moćnog bassa u vašoj sobi i odjednom začujete sićušan kick, tada znate da nešto nije u redu.
 
Koliko je važno poznavati svoj studio i zvučnike?
To je vaša glavna oprema. I samome mi je trebalo jedno vrijeme da to shvatim. Morate čuti što radite. Kako bi bilo da vozite auto i imate tek prozorčić kroz koji vidite kamo idete?

{youtube}wPfgjXeqyDg{/youtube}

 
Kako pristupaš glasnoći, koji bi savjet dao za postizanje te iste uz zadržavanje dinamičnosti RMS razine?
To je skoro poput igranje igrice – morate se vraški potruditi kako bi pronašli ravnotežu između tog kamo želite da traka ode i mjere distorzije koju želite. To su parametri kojima se igrate. Na drugoj pak strani slušate što se događa glazbi kad svira glasno – ima li nečeg što vas boli? Tada tu frekvenciju spustite jer ne želite nekoga povrijediti, zar ne?
 
 
Koja je najbolja razina za slušanje? Da li odvaljivanje zvuka do kraja  otkriva više ili masteriraš na realnijoj razini slušanja?
Obično slušam na tri razine – normalno, glasno i veoma tiho. Većinom na najtišoj razini otkrijem koji je dio najglasniji.

{youtube}–5LgZxaLv8{/youtube}

 
boogaloo web
boogaloo nye
Vezani članci
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
boogaloo nye
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano