Skip to main content
  • 28.04.2022.

Paul Van Dyk: -Mislim da se elektronska glazba i dalje razvija i dostiže nove razine postojanja-

Pojam elektronske plesne glazbe i ime Paul Van Dyk tijekom posljednjih 30 godina gotovo da su postali sinonimi

Piše: 


Od otkrivanja elektronske glazbe na radiju u kuhinji svoje majke do nastupa u prestižnim klubovima i festivalima diljem svijeta, Paul van Dyk stekao je reputaciju ne samo jednog od najproduktivnijih umjetnika, već i ikone plesne kulture.

Odrastao u komunističkoj istočnoj Njemačkoj prije pada Berlinskog zida, jedan od njegovih prvih gigova bio je u tada tek otvorenom klubu Tresor, što danas svakako zovemo jako dobrim početkom sjajne karijere. Apsolutna trance legenda i čovjek koji je dva puta proglašen najboljim DJ-em svijeta, ponovno se vraća u Zagreb, a uoči Future Scope festivala popričao je s nama.

Dugi niz godina ste na elektronskoj sceni. Što vas i dalje pokreće?

Jednostavno, volim tu glazbu. To je moja stvar. Kad sam bio dijete, nakon škole dok sam pisao domaću zadaću uvijek sam slušao radio. Postojale su specijalizirane radijske emisije koje su puštale drugačiju muziku, što je bio zvuk ranog techna, ranog housea. To me je inspiriralo da postanem ono što sam danas. Glazbenik, umjetnik i DJ.

To vas je definitivno inspiriralo da kreirate zvuk trancea i postanete trance glazbenik. Kroz godine rada u vašoj karijeri, uvijek ste ostajali uz svoj žanr, iako DJ-evi i producenti znaju mijenjati žanrove.

Hmm, nisam baš ostao skroz uz neki žanr. To je jednostavno, muzika koju volim. Znate, ona energija, ono što te pokreće, što ima melodične elemente. Ako slušate male isječke moje muzike kroz karijeru, uvijek ćete pronaći drugačije zvukove. Na primjer, neke mračnije stvari koje danas ljudi zovu techno. Nekako, etiketa trancea se zalijepila za mene i ja mislim da većina moje muzike ima trance element. Ali ne znam, to je umjetnost, imaš svoj prepoznatljivi zvuk. Isto tako, ako si slikar, imaš svoj način slikanja. Uvijek možeš vidjet Pabla Picassa u slici, ako je njegova. Tako na neki način, kada čujete moju pjesmu, znate da je to Paul Van Dykova. Ali u isto vrijeme bitno je sebe unaprijeđivati, kao i napredovati u svom zanatu.

Zadnje dvije godine, imali smo limitiran broj festivala i partyja. No sada se svijet vraća na “staro normalno”, tako su se klubovi ponovno otvorili i festivali vratili. Festivalska sezona je otvorena u Miamiju na Ultri, gdje smo imali priliku čuti kako bi mogla zvučati elektronska muzika u neko skorije vrijeme. Ove godine je dobila malo više techno zvuka, kao i housea. Što mislite, kako će se zvuk razvijati u budućnosti?

Jednu stvar koju znam, pogotovo za festival koji si spomenuo, Ultra na Mainstageu nema puno poveznica s onim što se zove elektronska glazba. To je čisti pop. Nema energije, nema onoga što te pokreće. To je samo jedna pop pjesma za drugom. Logično, to ima svoju publike. Nije moje mjesto da sudim, ali to nema veze s elektronskom glazbom kakvu mi poznajemo. Došli smo do razvoja u onome što nazivamo elektronskom glazbom. Primjerice, što zovemo techno danas, u 90’ ili 00’ bi nazivali progressive house. Što danas zovemo house, tada je to bio disco. Naravno tu je veliki broj ljudi koji prati i sluša trance zvuk, tu je velik broj novih i nadolazećih mladih glazbenika koji rade trance zvuk također. Ja mislim da se elektronska glazba i dalje razvija i dostiže nove razine postojanja.

Zvuk se uvijek razvija i ide naprijed, pogotovo s novim mladim i nadolazećim glazbenicima koji kreiraju nove zvukove. Imate li neko ime na koje bi trebali obratiti pozornost u budućnosti?

Ako pogledate neke stvari koje smo objavili na Vandit Recordsu, imate Koloniea kao primjer ili netko kao Fuenka. Tu je i The Wheels, koji ima stvarno predivnu muziku. To je nešto što me inspirira svakodnevno da nastavim raditi ono što volim.

To vas je vjerojatno i inspiriralo da napravite novi album, koji izlazi ove godine i zove se “Off the Record”. Što možemo očekivati od njega?

Kao što si sam rekao, stvari se razvijaju. Tako sam se i ja razvio na razne načine. Generalno, moja inspiracija je dolazila iz života. Svega što ja vidim, svega što ja čujem. Zadnje dvije godine su bile drugačije svima pa je tako i moja inspiracija drugačije, možda malo više introvertna. Dvije godine nisam vidio nikoga u klubovima, na festivalima, bili smo samo ja i stablo ispred prozora mog studija. Tako da je drugačije i tako su nastale trake iz maštarenja. Nešto o čemu sanjamo, osjećaju kojeg se prisjećamo od prije, kojeg želimo ponovno proživjeti. To je perspektiva u kojoj album ide. Naravno tu će biti i pjesme na 138BPM-a, koje se mogu svirati na festivalima, ali tu će biti i nešto dublje, što je možda bolje slušati kod kuće.

Definitivno ćemo imati priliku slušati nove trake uživo ove godine. Kada smo već kod vaše glazbe, ove godine jedan vaših najvećih hitova je dobio moderno ruho. Njemački DJ i producent Topic je semplirao For an Angel. Jeste li mu dali blagoslov za to?

Cijela ideja je inicirana od Topica. Ja sam sudjelovao kao originalni autor, jer sam napravio original. U smislu produkcije, vokala i svega ostalog, to je Topicov rad. On je došao meni, na način koji respektiram i cijenim, za razliku od drugih izvođača koji samo sempliraju i koriste tvoj rad bez pitanja. To sam vidio puno puta kroz svoj karijeru. Ali Topic je došao, rekao je da je inspiriran i da mu se jako sviđa melodija i pitao za suradnju ,kako bi mogao uključiti melodiju u svoj rad. Remake je također pop glazba na neki način, ali je ukusno odrađeno. Da koristim tvoje riječi, dao sam mu blagoslov.

Razgovarali smo o produciranju glazbe, razgovarali smo o nadolazećim DJ-evima. Koji je vaš savjet ljudima koji produciraju glazbu u svojim sobama ili mixaju sami za sebe?

Naprimjer, za mene kao DJ-a i nekoga tko je vlasnik izdavačke kuće, ja tražim nešto što dopire do mene. Bilo to da je interesantan zvuk, da melodija ima to nešto ili je jednostavno cijeli paket koji ima nešto. Osobno ne volim slušati nešto što sam već čuo nekoliko stotina tisuća puta i ja mislim da isto razmišlja većina ljudi koji radi u izdavačkim kućama. S druge strane, kad pogledate Spotify i slične platforme, sve zvuči isto. Na kraju dana bit ćete ispred ljudi, bilo to ispred vašeg najboljeg prijatelja, majke ili sestre, veće publike ako imate sreće. Morat ćete im objasniti zašto je vaša glazba takva i to jedino možete ako ju radite sa srcem.

Idemo malo do ljeta. Nekoliko puta ste već nastupali u Hrvatskoj, praktički ste postali redovan gost naše Jadranske obale. Sjećate li se nastupa u nas, kakva je publika?

Hrvatska ima jednu od najiskrenijih i najdirektnijih publika u Europi. Uvijek je odlično nastupati tamo. Sjećam se nekolicine nastupa, kada bih počeo sa setom, odmah bi me val energije pogodio na pozornici i ja bih publici vratio energiju isto. To je jednostavno, stvaranje zajedničkih uspomena. Glazba nas povezuje, spaja zajedno i tako stvaramo uspomene koje nosimo u svakodnevnim životima. Ja sam uvijek to imao i dobivao u Hrvatskoj i radujem se ponovno dolasku.

Otvarate našu festivalsku sezonu u Zagrebu na Future Scope Festivalu. Možemo li očekivati novu muziku, kao i stare hitove?

Naravno! Ali jedna stvar, ljudi na društvenim mrežama su stalno “Paul, možeš li svirati Home, Time of Life, For an angel, Music Rescues me”, a stvar je što ih ja uvijek sviram, samo drugačije nego što ih možda znate. To je zbog setupa kojeg koristim. Uvijek je drugačiji zvuk. Koristim drugačije bubnjeve, drugačije bas linije i to kreira pjesmu na drugačiji način. Hitovi će biti tu, kao i dosta nove glazbe.

Da zaključimo, kakav je plan za ljeto. Je l' imate isplanirano neko vrijeme za odmor ili ćete sve provest turajući?

Ljeto će biti radno. Kako se dvije godine nismo mogli zabavljati zajedno, treba nadoknaditi vrijeme i maksimalno ga iskoristiti. Trebamo uživati zajedno u glazbi. Imamo sreću da se vraćamo na Ibizu, imat ćemo ponovno cijele sezone, svakog četvrtka Shine nastupe u Edenu. To je uzbudljivo, kao i naravno dolazak u Hrvatsku, festivali tijekom cijelog ljeta i Creamfields. Veselim se ljetu ispunjenom novim uzbudljivim i nezaboravnim uspomenama.

FUTURE SCOPE FESTIVAL

Prema rasporedu nastupa po danima i na pozornicama, Paul Van Dyk nastupa u petak 13. svibnja na Live Stageu uz Maura Picotta, Corti Organ i druge. Ulaznice za ovaj spektakl potražite na Entrio!

O afterima koji će se održati u Boogaloo saznajte ovdje. Više informacija o festivalu potražite na društvenim mrežama Facebook | Instagram

FB Event: Future Scope festival [Zagreb, 13.-15.05.2022.]


 

boogaloo web
boogaloo nye
Vezani članci
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
boogaloo nye
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano