Tim Taylor: Budi original, a ne kopija
Potvrđen je kompletni line up Electric Halloweena u organizaciji Moondance Festivala u splitskom klubu Central. Drugi headliner je Tim Taylor, jedna od utjecajnijih figura iz sjene u povijesti razvoja britanske i američke rave scene. Tim povodom smo porazgovarali s njim.
1. Mnogi spominju Camden Palace kao jedan od klubova najzaslužnijih za predstavljanje novog zvuka londonskoj publici. Kako je došlo do tvog nastupa u tom kultnom klubu ranih '80ih i kako su te razne rezidencije dovele do legendarnih Danceteria club, Studio 54, 2001 Odyssey, Palladium, The Tunnel, Limelight i Sound Factory?
TT: Hvala na pozivu i ovako zanimljivim pitanjima.
The Camden Palace je prvo bio teatar koji je sagrađen 1900. godine da bi se 1982. prenamijenio u noćni klub. Unutrašnjost je bila slična klubu Studio 54 iz New Yorka, s balkonima s kojih je publika gledala na plesni podij koji su još tada šarali laseri, najsuvremeniji light show i monstruozni sound sistem. Klub koji je primao 3000 ljudi je radio preko cijelog tjedna s različitim tematskim večerima i pružao je do tada neviđen spektakl. Odmah sam se navukao i postao redovan gost između 1983. i 1987. Camden Palace je bio prvi super klub u UK te je postavio nove muzičke i produkcijske standarde. O atmosferi da ne pričamo. Ništa više nije bilo isto. Sve se vrtilo oko nove glazbe, novih artista koji su uživo nastupali. DJ kabina je imala 3 gramofona, mikser, magnetofon.
TIM TAYLOR @ CAMDEN PALACE IN 1985.
Colin Favor, Eddie Richards i Rusty Egan su bili rezidenti. Taj trojac su od tada moji DJ idoli. Muzika je varirala od new wavea, hi energy disco-a, alternative, rocka, rapa i electra. Većinu glazbe koja se tamo puštala niko prije toga nije čuo te je klub postao tako utjecajan da se smatra pionirskim u formiranju klupske kulture i DJ miksanja u UK prije nego su house i techno uopće postojali. Neki od novih artista koji su nastupali u Camden Palace su bili Frankie Goes To Hollywood, Prince, Divine, The Cult, Visage, Herbie Hanckok, Yello…
TIM TAYLOR AKA PUMP PANEL @ BLOOD RAVE AMSTERDAM 2015.
Ja sam 1984. snimio Dj mega miks koristeći 4-kanalni magnetofon sa novim i utjecajnim stvarima i presnimio ga na kazetu da bi ga odnio djima koji su ga puštali pred punim klubom na tom fascinatnom sound sistemu. Tada sam shvatio da sam doma kreirao nešto što je prodrmalo veliki dancefloor i to je bio jedan od onih trenutaka u životu kad shvatite čime se želite baviti. Ta kazeta mi je omogućila nekoliko nastupa u tom muzičkom hramu gdje mi je nakon jednog od njih pristupio vlasnik novootvorenog kluba Le Pepperbox u Montrealu i ponudio mi rezidenciju koja bila veliki izazov i moj prvi profesionalni posao dja. Nedugo nakon toga postao sam rezidentni DJ u 4 kluba u Montrealu: Sphinx, Zig Zag, Thunderdome i Le Pepperbox ali sam se nastavio vraćati u Camden Palace svako 3 mjeseca.
{youtube}79Qb1tsoYZg{/youtube}
Dok sam radio u Montrealu upoznao sam Richard Swereta koji je bio rezidentni DJ u legendarnom klubu Danceteria u New Yourku kojemu se jako svidio moj set te me pozvao na 3-satni set u listopadu 1984. u New York koji je tada bio najuzbudljivije mjesto na planeti i ja sam se odjednom našao unutar najluđih snova, u najznačajnijim svjetskim klubovima koji su pisali povijest moderne plesne glazbe: Dancteria, Paradise Garage, Studio 54, Sound Factory, Limelight, i Paladium (koji je primao nevjerojatnih 7000 posjetitelja) i svedočio nastupima velikih umjetnika i performera koji će formirati budućnost glazbe kakvu danas poznajemo. Te tri godine koje sam živio na relaciji London, Montreal i New York sadrže jedinstvena osobna svjedočanstva koja bi se trebala prenijeti u knjigu.
{youtube}YWUpgzRK1vc{/youtube}
2. Kako su Larry Levan, Freddy Bastone, Junior Vasquez i općenito New York scena utjecali na razvoj tvog glazbenog ukusa prije pojave housea i techna?
TT: Velika mi je čast što sam svjedočio i uživao u nastupima tih velikana. Prije više od 30 godina ti momci su radili stvari koje danas teško da možemo zamisliti bez suvremene tehnike. Miksali su i manipulirali zvukom s vrlo primitivnom tehnikom da i danas razmišljam kako je to bilo moguće. Nije bilo Sync dugmeta, sve se odvjalo uživo na gramofonima i analognim spravama kojima su mijenjali stvari do neprepoznatljivosti. Svaka večer je nudila zvučni eksperiment uživo. Klubovi i dj su se takmičili i postavljali nove standarde koje je bilo teško pratiti i meni i ostalima. Ti likovi su bili toliko uživljeni u svoje miksanje da nisu imali vremena mahati publici, držati ruke u zraku i slično. Njihova muzika je govorila sve. Disco i Electronic Disco aka Hi-Energy Disco , Synth Pop , Rap i Electro su bili glavni muzički pravci u New Yorku ranih '80 ih godina i svi su odigrali važnu ulogu u razvoju elektroničke plesne glazbe, klupske kulture i DJ miksanja kakve poznajemo danas.
TIM TAYLOR @ DANCETERIA CLUB NEW YORK – 1984.
Ako se mene pita dvije najvažnije ploče koje su dovele do housea i techna su Klein + MBO – Dirty Talk (1982) i Straffe – Set it Off (1984). Dvije, za elektroničku scenu možda najvažnije ploče ikad izdane.
{youtube}79Qb1tsoYZg{/youtube}
{youtube}YWUpgzRK1vc{/youtube}
3. Techno publici poznat si kao dj, producent i vlasnik Missile Recorda. Malo ljudi zna za tvoju menadžersku prošlost. Koga si sve zastupao i što ti je od tog iskustva pomoglo u razvoju vlastite karijere? Kako je to funkcioniralo, biti na turnejema s bendovima većinu vremena i čak raditi warm up setove za njihove nastupe? Što ti je najviše ostalo u sjećanju iz tog perioda?
TT: Dok sam bio stacioniran u Montrealu kao DJ u isto vrijeme sam i promovirao nekoliko koncerata u velikim klubovima u gradu uključujući Nitzerebb i Divine kao i britansku umjetnicu Anne Clarke čija je agencija JSE LTD bila oduševljena profesionalnošću i hospitalitijem da su mi ponudili da radim za njih kao booking agent i artist menadžer što je bila slijedeća važna epoha u mojoj muzičkoj karijeri.
WOMACK+WOMACK TOUR PASS – 1989 UK TOUR
Svo moje iskustvo i muzičko znanje koje sam do tada prikupio investirao sam u novi izazov te sam zaplovio u smjeru novog vala popularne plesne glazbe koja je dolazila iz Chicaga i New Yorka s tada novim artistima i producentima poput Steve Silk Hurley , Darryl Pandy , Joe Smooth , Freddy Bastone , Larry Heard , Fingers Inc , Frankie Bones + Tommy Musto , Louie Vega , Jungle Brothers , ICE-T, Womack+Womack, The KLF , Psychic TV , Stereo MC's i Evil Eddie Richards. Svi redom su doživjeli velike uspjehe i imali velike ploče i singlove koje su pratile velike turneje.
TIM WITH JUNGLE BROTHERS – AUSTRALIAN TOUR 1989
Radeći na karijerama i zahtjevima tih artista iziskivalo je velika odricanja i nije bilo vremana za išta drugo, to su bile velike osobnosti koje su zahtjevale puno vremena i pažnje. Nakon par godina u tom poslu zapitao sam se zašto se i ja ne bi okušao? Imao sam par dobrih ideja i odatle je sve počelo. Naravno, uvijek je postojao unutarnji sukob između artista i biznismena u meni. Biti na turnejama s velikim bendovima i DJ-ima te im raditi warm upove na velikim partijima i koncertima meni je bilo posve prirodno i pozitivna iskustva koja sam stekao su vodila u smjeru da je najvažnija stvar vjerovati u sebe i ne prihvaćati NE kao odgovor. I ako uspiješ u nečemu da uvijek ostaneš na zemlji, da ostaneš ista osoba. I da uživaš dok traje.
WOMACK+WOMACK TOUR PASS – 1988 UK TOUR
4. Tvoja veza s kultnim bendom KLF koji je karijeru prekinuo zapalivši milijun funti je bila posebna. Kako ti vidiš nevjeroajtnu činjenicu da su KLF u vrijeme dok je internet tek bio u povojima i dok se rađala UK underground rave scena iznenada preplavila glazbeni svijet bez da su imali svjetsku turneju ili nastup na velikom festivalu ? Da li je to bilo drugačije vrijeme kad je umjetnik bio slobodan odbiti milijune za nastupe?
TT: Da, KLF zauzimaju poseban dio u povijesti pop kulture i glazbe. Kompletno su bili jedinstveni. Jednostavno je nevjerovatna činjenica da su između 1991.-1992. bili najprodavaniji bend na planeti. Uspio sam ih potpisati za Arista Records u SADu i u jednom trenutku su imali 2 singla u US Billboard Top 5. To su do tada jedino uspijevali mega bendovi poput The Beatlesa, The Rolling Stonesa. Tako da je biti dio toga bilo u isto vrijeme i uzbudljivo i nadrealno. Uspjeti to bez i jedne turneje ili festivala je nešto što nikome poslije toga nije uspjelo. U njihovoj karijeri odsvirali su samo 4 koncerta koja sam im dogovorio između 1989. – 1990. Još uvijek se pitam što bi se dogodilo da su pristali na svjetsku turneju. Bili su pozvani na stadione, na turneju uz tada velike Guns 'N' Roses. Budimo realni, odbili su milijune funti, izludili muzičku industriju, nitko to nikad nije napravio osim KLF-a. Ludo!
ENERGY EVENT 1990 FLYER FRONT – WITH KLF – FRANKIE BONES ETC ENERGY EVENT – LONDON – LINEUP. 1990
5. KLF su se ovoga 23. kolovoza u 00.23 oglasili nakon točno 23 godine otkad su zapalili milijun funti na škotskom otoku Jurai i tada okrenuli leđu muzičkoj industriji. Svi su mislili da je novi album u pitanju međutim ovaj mitski dvojac se pojavio u automobilu – slastičarni najavljujući distopijsko fikcijsku trilogiju znakovitog naziva 2023. Kako si ti reagirao kad si vidio vijest?
TT: Da, vratili su se s umjetničkom interaktivnom izložbom u Liverpoolu i sve je to izgledalo jako zanimljivo. Ali svi smo očekivali neku novu muziku. Nakon izbivanja sa muzičke scene više od 20 godina i vrativši se bez muzike, čovječe, to je prebolesno i za mene 🙂 Bio sam poprilično zbunjen. Toliko prašine su digli nakon toliko godina bez da su napravili muziku. To mogu samo KLF. Uvjeren sam da se aktiviraju da bi bili headlineri masivnih techno događaja i festivala i da bi rasturili. Ne znam za ni jedan elektronički bend koji bi bio u stanju tako nešto. Oni su toliko frustrirani svijetom oko sebe ali su u isto vrijeme i briljantni. Da je me samo poslušali i pristali na turneje danas bi svi bili milijunaši, osim ako ne bi i to zapalili. Hahaha. Imali su svjet na dlanu i napustili ga u naponu snage. Iskreno se nadam da će se vratiti snovom glazbom. I naravno da bih volio ponovo raditi s njima. Samo KLF!
ENERGY LP – MY FIRST A+R WORK – COVER FRONT – 1990
https://www.theguardian.com/music/2017/aug/23/klf-bill-drummond-jimmy-cauty-2023-book
6. Postoji priča kako je rave kultura započela u Brooklynu zahvaljujući Frankie Bonesu i Tommy Mustou kad su odlučili da prenesu emocije sa svojih britanskih nastupa na ulice New Yorka. Malo je poznata činjenica da si ti imao aktivnu ulogu u razvoju tih događaja i bio jedna od figura koja je omogućila da se rave pokret započne u Americi. Kako se to u biti zbilo?
TT: Kao DJ i muzički freak kupovao sam puno ploča Frankie Bonesa i Tommy Mustoa koje su izlazile na NY labelu Fourth Floor Records još od 1987. i osjećao sam da imaju veliki potencijal. Njihova glazba je bila topla, odlično producirana iako sa sirovim beatom i perkusijama, imala je taj catchy momenant. Real party starters. Stvari poput The Break Boys – "My house is your house" / Fallout – "The Morning After"/ Arnold Jarvis "Take some time out" / Loony Tunes – "Just as long as I got you"…. U New York sam otišao u rano ljeto 1989. da ih osobno pozovem na veliku UK turneju. Mislili su da ih zezam. Ali kad se to ostvarilo u kolovozu iste godine nastupili su na 20 događaja i to je postala velika stvar.
ENERGY LIVE DANCE CONCEPT FLYER – FRONT – 1990
Sve je bilo rasprodano. Puštali su na dva mega ravea – Energy Raves u kolovozu i rujnu 1989. koji su danas prepoznati kao UK's #1 i #2 najznačajnija događaja elektroničke glazbene scene svih vremena. Dinamični duo je jednostavno eksplodirao na UK dance sceni s pravim zvukom u pravo vrijeme na pravom mjestu. Poslije toga su se više puta vraćali na rasprodane turneje po UK i Europi te su potpisali za velike etikete poput XL Recordings. Sredio sam im i mnogo remiksa za etikete A+M Records , Island Records, Tommy Boy Records, Sire Records, D-Construction Records, RCA Records i mnoge druge. Kao tour menadžer provodili smo mnogo vremena skupa i tako postali dobri prijatelji. Skoro svaki nastup koji su imali postao je legendaran. Opčinjeni i duboko inspirirani rave partijima u UK i Europi Frankie i Tommy su odlučili pokušati prenijeti tu atmosferu na istočnu obalu SADa prvo organizirajući male rave partije u Brooklynu.
ENERGY LIVE DANCE CONCEPT FLYER – BACK – 1990 . TT CREDIT
1992. Brzo su rasli te su nihovi Stormrave partiji postali veliki a Frankie je prepoznat kao The Godfather of US Rave. U isto vrijeme je Tommy Musto remiksirao Michaela Jacksona za Sony!
LIQUID ROOM – TOKYO – THIS IS ACID – EVENT 1995.
7. Missile records je jedna od prvih UK techno etiketa koju si osnovao 1994. i ugasio 2004. da bi reaktivirao Missile 2.0. u 2012. Što te nagnalo da ju prvo zatvoriš pa opet otvoriš? Da li i danas etiketa ispunjava tvoju misiju? Što misliš da je potrebno za vođenje uspješne etikete?
TT: Naučio sam dosta o tom poslu još u New Yorku dok sam radio s Tommyijem Mustom i njegovim partnerom Silviom Tancredijem. Dali su mi priliku 1990. da vodim A+R (Artists and repertoire) za njihove etikete i uz to me doveli u studio da započnem moju prvu vlastitu produkciju i eksperimentiranje s glazbom. Biti u vrhunskom studiju s dva genijalca na vrhu nebodera na Manhattanu s kojega puca pogled po gradu je neprocjenjivo iskustvo. Naš odnos je bio tako jak da sam počeo s njima raditi i muziku. Suradnja je izrodila odlične rezultate. To je bilo vrlo plodno razdoblje moje karijere, vrlo progresivno i dinamično vrijeme.
MISSILE GOES TO NASA – 1995
Tako kad sam započinjao s Missile records 1994. već sam bio poprilično iskusan u muzičkoj industriji. Etiketa je izrodila mnoge techno i acid klasike te tako postala poštovan brend koji je odgovoran za mnoga kultna izdanja. Za etiketu su izdavali Luke Slater, Damon Wild, Nico, Dj Slip, Freddie Fresh, DHT, Hyperactive, Inigo Kennedy, Heiko Laux, Hacker, Franie Bones, Anderson Noise i mnogi drugi, danas veliki techno artisti.
Nakon 10 godina vinilnog postojanja, prodaja vinila je drastično pala i sve se svelo na puko preživljavanje. U međuvremenu je digitalija preplavila internet servise s preko 25 000 izdanja svaki tjedan. Molim vas, 25000???? Tako da mi je sav taj posao bilo vrlo teško više ozbiljno shvatiti i tako sam odustao. Ali ostalo je puno neobjavljenih snimaka koje sam nakon dugo vremena odlučio objaviti bez obzira na sve. Isto tako još imam puno ideja pa se nikad ne zna, možda nikne novi Missile. Mislim da bi svi koji se bave ovim poslom trebali više istražiti povijest ove glazbe, odakle to sve skupa zbilja dolazi, kako je nastalo. Vrlo zanimljive stvari su prethodile svemu ovome što danas imamo. Većina toga se nalazi online i potrebno je samo uložiti vremena i napora da bi se educirali. Pouka je da budete svoji, da ne budete ničija kopija, da budete drugačiji, posebni. Riskirajte, nema veze ako odmah ne uspijete. Budite strpljivi i realistični i poštujte konkurenciju!
HELTER SKELTER EVENT UK 1989 – FLYER – LINEUP + TT CREDIT
8. Malo je poznato da si skupa s Dan Zamanijem kao bend Pump Panel odgovoran za soundtrack jedne od najimpresivnijih filmskih scena ikad, one s bala vampira u Bladeu kada Wesley Snipes upada među vampire dok iz stropa počne šikljati krv uz zvučnu pozadinu pulsirajućeg acid techna, točnije stvari Confusion od New Ordera u remiks verziji Pump Panela. Možeš li nam približiti kako je do toga došlo?
TT: Vrlo sam ponosan i zadovoljan postignućem Blade teme kao i činjenice da je scena otvaranja postala kultna. Ta scena će trajati vječno što znači da sam dobro obavio posao. Nisam ušao u muziku da bih postao slavan. Dokazao sma stvari samome sebi i to mi je najvažnije. Raditi s Dan Zamanijem u našem Pump Panel bendu je bilo jedinstveno iskustvo koje se nikad neće ponoviti. The Blade Vampire Acid Blood scena je postala legendarna i živi svoj život i to će nastaviti zauvijek. Na kraju krajeva, dobro smo i zaradili od tog filma. 1992. sam bio pod ugovorom s London Records kada sam pod pseudonimom Egyptian Empire napravio The Horn Track koja je postala jedna od himni ravea i nakon čega sam skupa s Danom dobio poziv da remiksiramo bilo koju stvar New Ordera po našem izboru.
PUMP PANEL – THEME FROM BLADE – ORIGINAL LABEL – 1995
Odbili smo Blue Monday zato jer je orginal sam po sebi savršen i uzeli smo Confusion. 1995. u siječnju ušli smo u studio i dobili orginalne stems djelove pjesme koji su bili poprilično slabi i kojima je trebalo udahnuti dosta energije. Tako da samo na kraju izbacili skoro sve i ostavili samo dio vokala koji smo filtrirali kroz analogni vokoder i počeli oko toga graditi potpuno novu stvar. 909 kick je bio premoćan ali je trebalo nekoliko dana da dobijemo monstruozni 303 rif. Kad smo završili stvar nismo mogli vjerovati što smo dobili. Bio je to trenutak nenormalne inspiracije. Pošto smo original skroz prekrojili odlučili smo je imenovati Confusion – "Pump Panel Re-Construction Mix" i upravo tako se izlistava na kraju filma Blade. To je jedino što mi je istinski važno, da smo ovjekovječeni. Sve u svemu to je bila jedinstvena situacija koja se nikad prije nije dogodila gdje je remikser imao veliki hit u blockbusteru.
{youtube}UUbwTT5Too4{/youtube}
9. Kakvi su planovi za budućnost? Čuli smo da se šuška nešto o dokumentarcu iz kuta čovjeka koji je bio u prvom redu? Što će sve dokumentarac pokriti? Kakva je poruka? Da li je originalna priča o početcima nekako izobličena kako vrijeme prolazi?
TT: Trenutno radim na dvije glazbeno kulturne istinite dokudrame o '80im i '90im godinama u kojima će se pojaviti puno neobjavljenih video i filmskih materijala. U nekima sam ja osobno. Zabavno je ponovno proživljavati nestvarne momente i nekako ih sad više cijenim ali to vjerojatno dolazi kako vrijeme ide. Puno je vremena prošlo od toga ali sad imam puno čišću perspektivu na te važne momente u glazbenoj i kulturnoj povijesti koje sam osobno proživio i kako su ti događaji utjecali na razvoj budućih generacija i zašto i danas nastavljaju biti relevantni i važni. Da ne duljim puno i ne otkrivam previše jer upravo radim na tome i potpisao sam ugovor s filmskom kućom iz Los Angelesa koja će to producirati. Zasigurno je da priča mora biti ispričana s orginalnim video materijalima i fotografijama. Mislim da je idealno vrijeme za to jer se mediji sve više interesiraju za misterije nastanka globalne revolucije elektroničke plesne glazbe kao i nove generacije koje iskazuju ogroman interes da bi doznale kako i zašto se sve to skupa dogodilo kako se dogodilo. Koristim prošlost u remiksiranju budućnosti.
TIM TAYLOR – FIRST RECORD RELEASE – ORIGINAL LABEL – 1990 BANG THE ACID LABEL – 1994
10. Wild Card Question. Što bi napravio da se možeš vratiti na početak svoje glazbene karijere?
TT: Konačno jedno lagano pitanje :). Vratio bih se u 1980. u New York i sve to proživio još jednom, cijele '80e ali iz perspektive života u New Yorku sa svim tim nevjerojatnim klubovima, etiketama, pionirima i producentima s novim idejama i energijom. Ali ovaj put bi svakako sve to snimio, a ne samo dijelove.
Hvala na pitanjima i vidimo se uskoro u Splitu.