Skip to main content
  • 7.09.2024.

Tko je bio Mark Spoon, i zašto se o njemu i dan-danas priča s neizmjernim poštovanjem?

Mark Spoon jedna je od najutjecajnijih i najdubljih figura njemačke techno scene 1990-ih.

Piše: 

Naslovna foto

Mark Spoon (Foto: GROOVE-Archiv)

Mark Spoon je bio DJ ikona techno scene 90-ih. On je loš dečko i figura u jednom. Njegovi hitovi poput “Right in the Night” ili pak “Storm” pokreću stotine tisuća ljudi, on puni klubove svojim DJ setovima i tjera publiku na ples na Love Paradeu.

Jednako legendarni su njegov izgled i gracioznost. Pretjerani tulumi, droga i gomila novca koji Markus slobodno troši. Njegov život završava naglo – sa samo 39 godina. Kako je moglo doći do ovoga?

Petodijelni podcast “Rest in Excess – Kratki život techno legende Marka Spoona” daje uvid u njegovu osobnost i okolinu koja ga je podržavala. Njemački Groove magazin objavio je intervju s autorom podcasta Felixom Leibeltom.

Mark Spoon (Foto: GROOVE-Archiv)

Kako ste naletjeli na Marka Spoona 90-ih i 2000-ih? Što vas je fasciniralo u glazbi i osobi?

Kad se sjetim Marka Spoona 90-ih, uz njegove DJ setove na Love Paradeu ili Maydayu, izravno se sjetim intervjua s njim koji sam tada vidio. Relativno brzo sam shvatio: ovo nije običan tip. Na primjer, sjetim se intervjua na Vivi gdje su ga pitali bi li pustio pjesmu nekoga tko mu se ne sviđa. I potpuno iskreno i s nula diplomacije kaže: “Nikad. Nikada. Zašto bih?” Opet je pustio super cool DJ-a. Ali ako ste bolje pogledali, mogli ste vidjeti da je zapravo bio malo uzbuđen i da se pomalo skrivao iza svog hladnog ponašanja. Njegovi prijatelji sada su mi to potvrdili: Markus Töpfer često se skrivao iza javne osobe Marka Spoona. Bio je zapravo osjetljiva i ponekad nesigurna osoba. Ono što me oduvijek fasciniralo u glazbi Jam & Spoon je to što Mark Spoon i Jam el Mar mogu oboje: proizvoditi cool zvuk za klub, ali i komercijalne hitove na top ljestvicama poput “Right In The Night “.

Jeste li tada osobno upoznali Markusa?

Nažalost, nikad nisam osobno upoznao Marka Spoona. Ali kroz mnoge razgovore s njegovim prijateljima i pratiteljima za podcast, sada gotovo mislim da sam ga osobno poznavao. Nadamo se da slušatelji našeg podcasta misle isto. Jer mislim da ste stekli prilično dobar dojam o tome kakva je posebna osoba bio Markus Töpfer. Više nego samo super cool DJ Mark Spoon, koji voli polarizirati i ugodno se osjeća u ulozi techno rock’n’rollera. Vjerojatno je bio i vrlo duhovit i oštrouman.

Kako je nastala ideja za podcast? Tko su gosti?

Podcast je zajednička produkcija Hessischer Rundfunka i ARD Kultur. Mi kao Hessischer Rundfunk prirodno gledamo koje zanimljive i relevantne priče iz Hessena želimo ispričati. A primijetili smo da uzbudljiva životna priča ovog vrlo posebnog frankfurtskog dječaka još nije poznata u svim detaljima. Istražujući, brzo sam shvatio da ima puno zanimljivih i ludih stvari za otkriti. Često sam od sugovornika čuo rečenice poput: “To je ludo, sve što sam doživio s Markom Spoonom trebalo je snimiti!” Mnoge od ovih često vrlo smiješnih, gotovo uvijek kaotičnih, ponekad tragičnih priča sada pričamo u podcastu. Pogotovo kada je riječ o posljednjim godinama njegova života, u kojima se morao boriti s posljedicama svog pretjeranog i beskompromisnog načina života.

Tko su bile ključne osobe u Markovu životu?

Sretan sam što imamo DJ-e kao što su Paul van Dyk i Talla 2XLC, ali i Michi Beck iz Fantastischen Vier ispred mikrofona. Michi Beck i Markus Spoon bili su dobri prijatelji. Inspirirala ga je čak i tetovaža Marka Spoona za hit Fanta 4 “Reap what we sow”. Ili Peter Fischer, dugogodišnji predsjednik Eintracht Frankfurta, koji ga je vidio na zajedničkom odmoru u Tajlandu zadnjih dana prije smrti. Naravno, njegov kolega iz benda Jam & Spoon Rolf Ellmer alias Jam el Mar također ima svoje mišljenje. Oduševljava se koliko je Mark Spoon bio nevjerojatno kreativan, ali govori i o izazovima zajedničkog rada. Razgovarao sam i s njegovim ocem Jörgom Töpferom, menadžerom Jam & Spoona, Matthiasom Greinom i dugogodišnjim vozačem Marka Spoona – Fedijem Choukairom. Mnogo je sati proveo u autu s Markusom i stoga ga je doživljavao nefiltriranijim od mnogih drugih.

Danas jedva da postoji tako ekscentrična figura na techno sceni kao što je Mark Spoon. Što je najteže prenijeti mlađoj podcast publici o njegovoj osobnosti i okolini koja ga je podržavala?

Svaku priču uvijek morate gledati u kontekstu vremena u kojem se dogodila. U 1990-ima, na primjer, ljudi su slavili nereflektiranije, a poznati DJ-i ponekad su konzumirali drogu otvorenije nego danas. Mark Spoon bio je u prvim redovima. Vjerojatno bi danas zbog toga bio u nevolji.

Vaš podcast DIESDAS govori o širim (pop) kulturnim i političkim fenomenima. Gdje smještate Marka Spoona u DIESDAS topografiji? Koja je njegova ostavština?

Ostat će glazba koju je napravio s Jam & Spoon. “Right In The Night” i dalje je jedan od najpopularnijih hitova 1990-ih, a pjesme poput “Stella” i “Follow Me” klasici su elektroničke glazbe. Neki DJ setovi Marka Spoona nalaze se na YouTubeu, a iz komentara se vidi da se i dalje slušaju. On bi kao osoba danas vjerojatno bio zvijezda društvenih mreža. Tu je mogao pokazati više svog šaljivog i osebujnog stila, koji nažalost šira javnost često nije previše primjećivala. Tu je mogao pokazati kakva je kompleksna osoba.

Za mene je Mark Spoon primjer činjenice da je tada ljudima bilo teže pokazati sve aspekte svoje osobnosti. No, danas se pomnije prati ono što govorite. To znači: Ponekad bi sigurno bio otkazan jer je opet pretjerao. Vjerojatno bi i on to volio.

Petodijelni podcast o Mark Spoonu možete poslušati ovdje.

Mark Spoon je rođen u studenome 1966., a preminuo je u siječnju 2006. Pronađen je mrtav u svom apartmanu u Berlinu, a ustanovilo se da je preminuo od posljedica srčanog udara. Jedni su ga svrstavali u techno, drugi u trance i bez obzira na žanrove zadužio je scenu svojim nesebičnim radom. Na Love Paradeu 2006. održan je i tribute u njegovo ime.

boogaloo web
dobar house mobile
Mlađa publika pokreće novi val popularnosti ovog elektroničkog žanra, a Spotify ga slavi dokumentarcem
dobar house mobile
Mlađa publika pokreće novi val popularnosti ovog elektroničkog žanra, a Spotify ga slavi dokumentarcem