Skip to main content
  • 13.03.2016.

Glazbena industrija danas (5. dio): Nedostaci ugovora..

Iako većem dijelu glazbenika potpisivanje ugovora sa velikom izdavačkom kućom spada pod najveća životna postignuća, mnogo je faktora koji odlučuju o uspjehu pojedine pjesme ili video spota.


Dobra glazba je samo prvi preduvjet da se snovi ostvare, a šanse da stvari krenu po zlu vrlo su izgledne ukoliko autor prije odluke o potpisivanju dobro ne promotri prednosti i nedostatke svih varijanti.

Financijska moć na vrhu je liste prednosti svake velike labele. Iako je prodaja glazbe ovih izdavača u silaznoj putanji, njihov poslovni utjecaj još je uvijek mnogo veći nego kod manjih sudionika tržišta. Major labele u mogućnosti su lobirati zakone o autorskom pravu, promotivnim akcijama bitno utjecati na svijest masa te od relativno nepoznatog izvođača u kratkom vremenu stvoriti „zvijezdu“. Kada dođe vrijeme, velika izdavačka kuća lako će uložiti sva potrebita sredstva za snimanje albuma, promotivne turneje, izradu video spotova i druge aktivnosti koje su od esencijalne važnosti za uspjeh njihovih klijenata.

Sve velike labele posluju desetljećima te imaju dobro utvrđene odnose sa novinarima, utjecajnim blogerima, radijskim voditeljima, televizijskim producentima i ostalim ključnim akterima medijskog poslovanja bez kojih je put do uspjeha mnogo teži. Veće naklade nosača glazbe znače i veću ekonomsku moć pri definiranju cijene tiskanja fizičkih medija i njihove distribucije. Tako velika labela može, zbog nižih troškova proizvodnje, bolje konkurirati na tržištu te cjenovno biti pristupačnija ciljanom kupcu. No, svaka medalja ima dvije strane pa tako i potpisivanje ugovora sa velikim izdavačem sa sobom nosi i brojne nedostatke;

Velike izdavačke kuće imaju tendenciju potpisivati ugovore sa većim brojem izvođača samo da bi ustanovile kako njihova glazba „kotira“ na tržištu. U mnogim slučajevima, mladi izvođač koji potpiše ugovor morati će se boriti za pažnju svoje labele jer će ga vodstvo iste tretirati samo kao „proizvođača“, a njegovu glazbu kao „testni proizvod“. Ukoliko glazba, uz određen proračun, u kratkom vremenskom roku ne zauzme svoju poziciju na tržištu izvođač će se naći u nezavidnoj situaciji u kojoj labela više ne mari za njega nego ulaže svoje vrijeme i novac u druge „testne proizvode“.

Kod potpisivanja ugovora sa velikom labelom ključni je factor imati „obožavatelja“ u njenim redovima tj. osobu kojoj se istinski sviđa izvođačeva glazba. Ta osoba će se, ne samo iz financijskog interesa, nego i zbog vlastitog entuzijazma zauzimati da pozicija novopotpisanog glazbenika bude prioritet pri planiranju marketinških napora. Dobro je u ugovoru navesti klauzulu „ključna osoba“ (key person), ali mladi izvođači najčešće nisu u poziciji to izvojevati te često bivaju prepušteni grubim pravilima tržišta.

Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano
Sempliranje. Bez sumnje, jedno od najutjecajnijih i najkreativnijih tehnika moderne glazbene produkcije – no istovremeno često omraženo i osporavano