Pozitivna strana samostalnog izdavaštva na primjeru Radioheada
10. dio kolumne "Glazbena industrija danas" Marijana Babicza donosi priču o tome kako je grupa "Radiohead" napravila odličan poslovni potez s odlukom da samostalno izdaju novi studijski album.
Oni koji odaberu izdavačku alternativu (samostalno izdavaštvo) čine to prvenstveno jer su poučeni sve lošijim poslovnim rezultatima velikih izdavačkih kuća i nezadovoljstvom glazbenika na njihovim etiketama.
No, nisu samo maleni i „nepoznati“ izvođači nezadovoljni, a tome za primjer imamo jedan od najuspješnijih rock sastava današnjice – Radiohead. Sastav se umjesto potpisivanja novog ugovora odlučio za samostalno izdavanje albuma i od toga višestruko profitirao, dodatno se povezao sa obožavateljima te organizirao uspješnu svjetsku turneju. Radioheadov pjevač Thom Yorke je nakon dugo iščekivanog raskida ugovora sa izdavačkim gigantom EMI-em u opširnom izvještaju za New York Times izjavio;
„Nakon raskida ovog dugogodišnjeg odnosa najgori scenarij bi bio potpisati novi ugovor, uzeti hrpu novaca pa opet biti izložen izdavačkoj mašineriji koja nestrpljivo čeka da joj dostavite svoj „proizvod““
Sastav je odbio sve multi-milijunske ponude ostalih velikih labela koje su nudile potpisivanje suradnje, te odlučio svoj sljedeći album In Rainbows samostalno ponuditi obožavateljima po „plati koliko hoćeš“ (pay as you want) modelu. Album su netom nakon izdavanja na svojoj web-stranici predstavili samo u digitalnom obliku, da bi kasnije uslijedila i prodaja fizičkih nosača zvuka (CD, vinil).
Procjenjuje se da je 50% slušatelja album preuzelo potpuno besplatno (sastav je omogućio i tu opciju), a druga polovica platila je prosječnih 5 USD po albumu što je izvođačima donijelo zaradu od 2.5 milijuna američkih dolara. 90% od ukupne zarade pripalo je sastavu, dok bi u slučaju izdavanja preko velike labele izvođači prihodovali samo preostalih 10%. Svota je višestruko nadmašila zaradu od njihovog prethodnog albuma Hail to the thief koji je bio izdan na konvencionalni način. Ako tome još pridodamo i zaradu od prodaje fizičkih medija, svi pokazatelji upućuju na veću isplativost samostalnog modela izdavanja glazbe .
Nedugo nakon objavljivanja albuma, server na kojem su glazbene datoteke bile pohranjene zadesili su određeni tehnički problemi, a preuzimanje albuma nekoliko dana bilo je onemogućeno. Sastav je u toj situaciji svojim obožavateljima sugerirao da se se bez ustručavanja posluže sa spomenutim torrent servisima (Pirate Bay, Kickass..). Album je besplatno preuzet 2.3 milijuna puta u samo mjesec dana od svog izdanja.
Sljedeći grafikon nam pokazuje zapanjujuće podatke o broju preuzimanja samo 15 dana nakon što je server bio onesposobljen isporučiti digitalnu inačicu albuma ;
Grafikon 4. Prikaz dnevnih preuzimanja albuma „In Rainbows“ sastava Radiohead
Izvor: Vlastiti rad autora na temelju grafikona objavljenog na https://www.wired.com/2008/07/new-in-rainbows/, 6.5.2010
Odluka je u svakom slučaju hrabra i hvale vrijedna, ali ne smijemo zanemariti činjenicu da je Radiohead sastav sa brojnim i vjernim obožavateljima, dobrim poznanstvima te praktičnim iskustvom. Mladim izvođačima teže je ostvariti uspjeh u indie izdavaštvu i moraju se svakodnevno nositi sa mnogim izazovima. Specijalizirani online servisi uvelike pridonose postizanju ciljeva glazbenika, ali i dalje ostaje izazov uspostavljanja dobrih odnosa sa publikom i strateškog upravljanja marketingom.
Aktivno korištenje društvenih mreža, pravi odabir digitalnih i fizičkih distributora, interakcija sa obožavateljima, izrada dobre web-stranice, vizualni identitet i brendiranje, zakonske mogućnosti i prepreke te ostale svakodnevne aktivnosti znaju postati teret koji rijetki izvođači savladaju.
Prednosti i nedostaci samostalnog izdavanja glazbe;
Prednosti:
• zadržavanje svih autorskih prava
• mali broj posrednika, veći profit
• „cijeli kolač“ za autora
• umjetnička sloboda
Nedostaci:
• veliki troškovi, ulaganje osobnih sredstava
• slaba poznanstva u branši
• manjak ekonomskog znanja
• potrebito vrijeme za poslovne djelatnosti
• nužnost praćenja razvoja novih tehnologija i servisa
• naglasak na „poslu“, a ne na glazbi