Hrvatska pošta slavi uličnu umjetnost: Nove poštanske marke s motivima murala
Četiri poštanske marke slave umjetnost uličnih murala diljem Hrvatske
Hrvatska pošta je 20. veljače 2025. pustila u optjecaj prigodni poštanski blok iz serije “Popularna kultura”, posvećen umjetnosti uličnih murala diljem Hrvatske.
Ovaj blok sastoji se od četiri poštanske marke koje prikazuju murale iz različitih hrvatskih gradova, čime se ističe značaj i vrijednost ulične umjetnosti u lokalnim zajednicama.
Prva marka prikazuje mural “Kitesurfer” autorice Tee Jurišić, nastao 2023. godine u Pločama u suradnji s kolektivom Graffiti na gradele i Gradom Ploče.
Ovaj živopisni mural odražava prirodne ljepote delte Neretve, kombinirajući motive smaragdne rijeke, mandarina i kitesurfinga, sporta koji postaje sve popularniji u tom području.
Druga marka donosi mural “Ovan” akademske slikarice Melinde Šefčić, oslikan 2018. godine u Sisku tijekom festivala Re:Think Sisak. Mural prikazuje stiliziranog ovna u živim bojama, smještenog na crno-bijeloj pozadini cvjetnih motiva, simbolizirajući svemir i beskonačnost.
Treća marka predstavlja mural “Hypocrite” autora Tomislava Lončarića, poznatog kao Lonac, nastao 2022. godine u Splitu u sklopu xSTatic Festivala. Ovaj mural prikazuje intrigantnu figuru koja reflektira umjetnikov prepoznatljiv stil i tehniku, doprinoseći urbanoj estetici Splita.
Četvrta marka prikazuje mural “Perunike” brazilskog umjetnika Thiaga Mazze, izrađen 2019. godine u Vukovaru tijekom festivala VukovART. Mural prikazuje perunike, cvijeće koje simbolizira nadu i obnovu, čime se odaje počast kulturnoj baštini i prirodnim ljepotama Vukovara.
Dizajn prigodnog bloka potpisuje zagrebačka dizajnerica Alenka Lalić, dok su fotografije murala djelo Ivana Đelmića, Omara Pece, Tomislava Lončarića i Thiaga Mazze.
Svaka marka ima nominalnu vrijednost od 1,70 eura, a cijeli blok tiskan je u nakladi od 20.000 primjeraka. Uz poštanski blok, izdana je i prigodna omotnica prvog dana (FDC), a tekst pratećeg letka napisao je publicist Krešimir Golubić.
Popularna kultura – ulična umjetnost: murali
Street Art (ulična umjetnost) je umjetnički pokret koji svoje korijene vuče iz graffiti umjetničke scene New Yorka sedamdesetih i osamdesetih godina 20. stoljeća.
Umjetnici poput Keitha Haringa, Jean-Michela Basquiata i Kennyja Scharfa u SAD-u ili Blek Le Rata, Haralda Naegelia i Hugoa Kaagmana u Europi bili su preteče eksplozije ulične umjetnosti koja započinje svoj razvoj nakon 2000. godine.
Mediji, ali i javno mnijenje ovaj pokret nazivaju uličnom umjetnošću, a ulice Londona, Pariza, New Yorka, Madrida ili Berlina dobivaju ulične intervencije u obliku skulptura, naljepnica, oslikanih pročelja zgrada ili „ukrašenih“ poštanskih sandučića.
Ovo izdanje ističe raznolikost i kreativnost umjetnika koji svojim radovima obogaćuju urbane prostore diljem Hrvatske
Umjetnici poput Banksyja, Sheparda Faireya ili Space Invadera danas su svjetske zvijezde ulične umjetnosti dok kod nas u Hrvatskoj moramo istaknuti one najbitnije kao što su Slaven Kosanović LUNAR, Boris Bare, Marina Mesar OKO, Tea Jurišić, Chez186 & Sarme te Grupa ZID.
Ovo izdanje poštanskih marki ne samo da promovira uličnu umjetnost kao važan segment popularne kulture, već i ističe raznolikost i kreativnost umjetnika koji svojim radovima obogaćuju urbane prostore diljem Hrvatske.
Kroz prizmu ovih murala, Hrvatska pošta odaje priznanje umjetnicima i festivalima koji doprinose kulturnom razvoju i vizualnom identitetu svojih sredina.