Lesson 1.2. – Juan Atkins
"…zašto vas toliko ljudi naziva ocem techna?… Vjerojatno zato što to i jesam."
Odrastajući u sjevero-zapadnom dijelu Detroita, Juan je već sa šest godina znao da će jednog dana biti glazbenik. Svoju glazbenu karijeru započeo je jako mlad kao bubnjar u raznim funk bendovima. Dok je pohađao srednju školu, njegova obitelj se planirala preseliti u Kaliforniju, no umjesto toga su završili u Bellevilleu, ribarskom gradiću od tri tisuće stanovnika, udaljenom samo četrdesetak kilometara od jugoistoka Detroita. Belleville u ranim osamdesetima je vjerojatno bio jedino mjesto osim Detroita za koje nitko ne bi ni pomislio da će izroditi tehnološki pokret. Ruralni gradić koji se dotiče sa predgrađem, dugačak samo osam blokova u to vrijeme i u kojem je posjedovanje dućana bio najveći biznis.
Pošto je u Bellevilleu bilo jako malo crnačkih obitelji, Atkins se sprijateljio sa dvojicom prijatelja svojeg mlađeg brata Aarona, Derrick Mayem i Kevin Saundersonom te su ubrzo su oni postali redoviti slušaoci Electrifying Mojoa i njegove Midnight Funk Association emisije koju je Juan već neko vrijeme redovito pratio. Malo po malo, počeli su snimati miks kazete, dok su Juan, Derrick i Derrickov prijatelj Eddie Flashin' Fowlkes počeli puštati muziku na zabavama pod imenom Deep Space Sound. Iako je od ranog djetinjstva slušao vrlo raznoliku glazbu, odjednom se našao u sintetičkim zvukovima banda Parliament Funkadelic, koji je zahvaljujući klavijaturistu Berniu Worellu i njegovim eksperimentima bio jedan od prvih koji su koristili sintetizirani bass line. No, jedna Mojova emisija je bila prekretnica za mladog Juan Atkinsa, kada je prvi put čuo glazbu njemačke grupe Kraftwerk. Estetika i preciznost te kompjuterske glazbe su ga impresionirali i znatno utjecali na njegove kasnije uratke. Robotski funk.
"Koja je tvoja definicija techna? Kombinacija tehnologije i funka?"
"Da. Zapravo je to prilično zanimljivo, jer kad sam upoznao Karl Bartosa (bivši član grupe Kraftwerk, on mi je rekao da je James Brown bio jedan od njegovih glazbenih uzora."
Nakon završetka srednje škole 1980., kupuje Korg MS10 synthiseizer i provodi cijelo ljeto radeći glazbu. Ubrzo nakon što je diplomirao na "Washtenaw Community" koledžu Atkins upoznaje Rick Davisa, jedanaest godina starijeg Vietnamskog veterana koji je se potpisivao 3070, imao brdo opreme i čije je eksperimentiranje sa elektronikom bilo na nešto višoj razini od njegovih početnih radova. Naime, Davis je već izdao The Methane Sea, album avangardne elektronike koji je Mojo često koristio kao uvodnu glazbu za početak svoje emisije. Njih dvoje zajedno počinju raditi fuziju europskog techno-popa i uličnog funka pod imenom Cybotron. Davis zadržava alias 3070, i 1981. godine, pod jakim utjecajem banda Ultravox i njihove stvari Mr.X, njih dvoje izdaju svoj prvi single, Alleys of Your Mind na vlastitom labelu Deep Space Records.
Nekoliko mjeseci kasnije i puno kilometara dalje, u Bronxu, izlazi Planet Rock koji potpisuje Afrika Bambaataa i njegova grupa The Soulsonic Force, ploča koja dijeli gotovo identičnu viziju elektronskog funka. Iako nisu prvi lokalni sastav koji je izdao ploču elektronske glazbe (ta titula pripada stvari Sharevari detroitskog benda A Number of Names), Mojo je često vrtio Alleys of Your Mind u svojoj emisiji. Godinu dana kasnije, Cosmic Cars – svojevrsni nastavak prve ploče, se prodao u petnaest tisuća primjeraka samo u Detroitu. Ubrzo je uslijedio ugovor sa kalifornijskim labelom Fantasy Records na kojoj je izašao njihov prvi album Enter, koji se najbliže može opisati kao fuzija new wavea, funka i rocka. Remix instrumentalne verzije stvari Clear, skinute sa albuma, upala je na TOP 20 Black ljestvicu. Davisova odluka, da će slijedeći singl biti Techno City, nije naišla na Atkinsovo odobravanje te je bila uzrokom svađe nakon koje se Juan odlučio odvojiti i započeti solo karijeru.
Frustriran ne baš najboljim ranim iskustvima sa glazbenom industrijom i konstantnim odbijanjem njegovih materijala od strane drugih izdavačkih kuća, odlučio je samostalno otiskati nekoliko primjeraka ploče kako bi privukao pažnju nekog većeg labela. 1985. godine otvara Metroplex, svoj vlastiti label. Juanova fascinacija znanstvenom fantastikom te pohađanje "Future Studies" predavanja tijekom srednje škole imale su velik utjecaj na filozofiju njegove glazbe. Upravo je u best-selleru američkog sociologa Alvina Tofflera, knjizi Future Shock, koja je poslužila kao uđbenik Future Studiesa, naišao na riječi Techno, Metroplex, Transmat…
Za sebe uzima pseudonim Model 500, koji asocira na ime robota, s ciljem prikrivanja bilo kakvog rasnog ili religijskog identiteta. Isti princip su kasnije slijedili Kevin Saunderson i Derrick May, i upravo taj princip im se kasnije "odbio u glavu" jer im je znatno otežao probijanje do publike i borbu sa američki kapitalizmom.
Prvo izdanje kao Model 500 je bio Atkinsov No UFO's.
"Po meni, sistem se bazira na držanju ljudi u očaju, bez nade ili želje da postignu nešto više. Možda, ako budeš držao glavu dovoljno visoko počneš uviđati stvari koje nisi očekivao ili uopće mislio da su moguće, a vidjeti NLO vjerojatno najviše graniči sa nemogučim."
Ispod znanstveno fantastičnog imena i scenarija se krije tekst o samomotivaciji, kako u riječima, tako i u djelima. Atkins je odlučio svoju glazbenu karijeru uzeti u vlastite ruke i pokrenuti je. U vrlo kratkom roku, techno glazbenici iz Detroita su odjednom počeli otvarati svoje vlastite izdavačke kuće: Derrick May otvara Transmat, a Kevin Saunderson KMS te započinju redovito izdavati vlastite materijale. Konačno su se mogli prepustiti svojoj kreativnosti i biti nesputani komercijalnim okvirima koje su nametali major labeli.
U slijedećem dijelu kolumne (koji će, nadam se, biti uskoro dovršen 😉 ću se malo pozabaviti Kevin Saundersonom, njegovim Inner City projektom i prelaskom detroitske glazbe preko oceana.
Homework tracks:
Kraftwerk "Trans Euro Express"
Afrika Baambataa "Planet Rock"
James Brown "The Payback"
James Brown "Make It Funky pt.1"
George Clinton & Parliament Funkadelic "Atomic Dog"
Ultravox "Vienna"
Ultravox "Mr.X"
Cybotron "Clear"
Model 500 "No UFO's"
Model 500 "Nigth Drive (Thru Babylon)"
Model 500 "Ocean To Ocean" (Instrumental)
(total length – 24:31)
Pripremio: DJ Zero