Ableton Live 11 recenzija
Ableton je nedavno predstavio 11. verziju Live programa. U novoj verziji dodani su neki novi alati, nove opcije i neke manje zakrpe na dosadašnjim alatima.
U ovoj recenziji ću opisivati najzanimljivije novosti koje se nalaze u najnovijoj verziji Live-a.
Izgled
Svi alati su sada logično strukturirani i grupirani po kategorijama. Nema više dugačke liste alata poredanih po abecedi, ovako se lakše može doći do potrebnog alata. Dodane su dvije nove kategorije u izborniku „Grooves“ i „Templates“. Grafičko sučelje je praktički isto kao i u prijašnjoj verziji s nešto intenzivnijim bojama. Vizualno nema drastičnih promjena.
Take Lanes
Jedna od najzanimljivijih novih opcija je snimanje nekoliko uzastopnih audio ili MIDI zapisa. Selektira se željena duljina loopa i nekoliko puta snimi sviranje na nekom instrumentu ili MIDI kontroleru. Kod prijašnjih verzija će se svakim novim snimanjem ono prethodno presnimiti, ali sa novom „Take Lanes“ opcijom imamo uvid u sve snimljene zapise, od kojih se mogu odabrati najbolji segmenti. Ako smo npr: određenu melodiju odsvirali četiri puta, možemo odabrati od svakog pokušaja segment koji nam se najviše sviđa i pritisnuti tipku enter, pomoću koje se odabrani segment svrstava na glavni kanal na vrhu.
Linked Track Edits
Selekcijom nekoliko kanala i aktivacijom link opcije, istovremeno možemo raditi promijene na sve selektirane kanale (audio ili MIDI). Ovo je korisna opcija ako imamo nekoliko istih kanala kao što je isti MIDI clip melodije s različitim sintisajzerima za bogatiji zvuk. Umjesto da na svakom MIDI klipu zasebno radimo željene izmjene, istovremeno ih možemo raditi na svim selektiranim, odnosno linkanim kanalima. Osim MIDI kanala, istovremeno se mogu editirati i audio kanali, npr: istovremeno možemo napraviti „fade in“ i „fade out“ za nekoliko linkanih audio kanala.
MIDI Scale
Nova korisna opcija za prikaz nota koje su kompatibilne za selektiranu skalu, npr: ako radimo F minor melodiju, note koje su kompatibilne toj skali će biti označene bojom koja je dodijeljena na taj MIDI clip. Ostale note koje nisu kompatibilne za tu skalu, neće biti označene i ako ih želimo sakriti da vidimo samo kompatibilne note, uključimo „Scale“ opciju.
Multi-Clip editing
Od sada je moguće istovremeno editirati nekoliko selektiranih MIDI clipova. Ako želimo editirati svaki zasebno uključi se „Focus“ opcija, pomoću koje se može odabrati clip koji trenutno želimo editirati, a da istovremenom vidimo note drugih selektiranih clipova. Na vrhu se nalazi linija u boji za svaki selektirani MIDI clip i na taj način vrlo brzo možemo izmjenjivati koji MIDI clip želimo u tom trenu editirati.
Probability (Chance) editor
Još jedna nova opcija za uređivanje nota je „Probability“ odnosno kolika je vjerojatnost da se ta će se određena nota odsvirati. Na taj način se može dodati dinamika ponavljajućoj melodiji, a možda najbolji primjer za to je arpegiator melodija gdje istovremeno svira nekoliko nota i ako se „Probability“ smanji na jednoj noti, svako malo će se dogoditi promjena zvuka.
Velocity range
Notama se sada može dodati „Velocity Range“, odnosno opseg glasnoće sviranja tih nota, npr: ako se stavi „Velocity“ na 50 i „Range“ na +30, svakim ponavljanjem se odsvirati „Velocity“ vrijednost između 50 i 80. „Velocity Range“ se može dodati svim notama ili zadati za svaku notu pojedinačno.
Macro Controls
Jednostavan, ali itekako koristan update „Macro“ komandi je mogućnost da se može proširiti ili smanjiti njihov broj. Do sada je bilo fiksno 8 komandi, a od 11.-te verzije se može imati od 1 do 16 „Macro“ komandi. Također novost je i „Macro Snapshots“, gdje se mogu zabilježiti različite varijacije „Macro“ komandi.
Hybrid Reverb
Jedan od novih korisnih efekata je „Hybrid Reverb“ koji sadrži dva reverba u jednom: „Convolution Reverb“ i reverb različitih algoritama (Dark Hall, Quartz, Shimmer, Tides i Prism). Pod „Covolution Reverb“ opcijom, može se odabrati vrsta reverba (Plates, Hall, Springs, Textures…) i svaka vrsta ima ima svoj zaseban podizbornik za odabir različitih varijacija selektirane vrste reverba. Ono po čemu je najzanimljiviji ovaj alat je to što se može umjesto odabira vrste „Convolution Reverb“ odabrati željeni sample i na osnovu njega generirati reverb. Ovo je vrlo korisna opcija pomoću koje jedan element može poprimiti karakter zvuka drugog selektiranog samplea i na taj način ih učiniti karakterno srodnijim. „Vintage“ mode emulira karakter zvuka starih reverb uređaja i sadrži četiri karaktera na odabir (Subtle, Old, Older i Extreme). Uz brojne parametre za oblikovanje reverba, sadrži i EQ za selekciju frekvencija na koje želimo da reverb bude dodijeljen.
Spectral Resonator
„Spectral Resonator“ je novi alat za dodavanje tonalne karakteristike na osnovu selektiranog izvora zvuka. Ovo je jedan od najzanimljivijih alata pomoću kojeg se recimo ritam sekcija može promijeniti u melodiju. Može se koristiti u dva moda: „Internal“ i „MIDI“. U „Internal“ modu se spektralne rezonancije generiraju na osnovu selektirane note ili frekvencije, a u „MIDI“ modu se spektralne rezonancije generiraju na osnovu selektiranog MIDI kanala. Što znači ako se recimo selektira MIDI patern melodije, generirat će se spektralne rezonancije te melodije. Pomoću „Dry/Wet“ parametra se može odrediti koliki postotak želimo da bude izvorni signal, a koliko efektirani, što je i vizualno prikazano (izvorni signal je žuti, a efektirani plavi). Pomoću „Harmonics“ opcije odabire se broj sekundarnih frekvencija (Harmonics) korištenih u rezonatoru (od 1 do 256). Važno je napomenuti da će veći broj odabranih sekundarnih frekvencija stvarati i veće opterećenje za procesor računala. Može se dodati i modulacija odabirom jednog od tri moda (Chorus, Wander i Granular). Također se može birati između mono i polyphonic zvuka sa selekcijom između 2 do 16 glasova, slično kao što je i slučaj kod svakog naprednijeg sintisajzera. Zanimljivo je kako se ovim alatom iz jednog audio uzorka, može dobiti nešto sasvim novo i drugačije.
Spectral Time
„Spectral Time“ je kombinacija „Time-Freezing“ i „Spectral Delay“ efekta koji se mogu koristi zajedno ili zasebno. S lijeve strane se nalazi „Freezer“ opcija pomoću koje se zadržava zamrznuti signal kada se pritisne „Freeze“ ikona. Postoji dva moda „Manual“ i „Retrigger“. Pomoću „Manual“ moda se ručno podešava ulazni i izlazni signal koji je prikazan u milisekundama. U „Retrigger“ modu imamo dvije opcije za odabrati: „Onsets“ gdje se određuje osjetljivost ili „Sync“ opcija gdje se određuju intervali u milisekundama ili beat vrijednostima od 1/64 do 8. U „Retrigger“ modu se također može koristiti i „X-Fade“ parametar za suptilnije tranzicije između svakog zamrznutog signala. S desne strane se nalazi „Delay“, koji je dosta sličan svakom klasičnom delayu i tri dodatne opcije na dnu: „Tilt“, „Spray“ i „Mask“ pomoću kojih se određuje kako će biti efektirane željene frekvencije. Ako se „Tilt“ parametar pomakne više na lijevo, biti će više efektirane visoke frekvencije, a ako se pomakne na desno onda će biti više efektirane niske frekvencije. „Spray“ opcija raširuje efektirani zvuk koji postaje apstraktniji. S „Mask“ opcijom se slično kao kod „Tilt“ opcije određuje da li će više biti efektirane visoke ili niske frekvencije (to se odnosi istovremeno za „Tilt“ i „Spray“ opcije). Isto kao i kod „Spectral Resonatora“ postoji vizualni prikaz u žutoj (izvorni signal) i plavoj boji (efektirani signal). Na vrhu vizualnog prikaza se može mijenjati rezolucija za procesiranje signala (Low, Mid, High i Ultra).
Chorus-Ensemble
Chorus efekt s tri moda (Classic, Ensemble i Vibrato). „Classic“ mode je koristan za proširenje zvuka. „Ensemble“ mode dodaje „Classic“ modu treći pomak faze i dobivamo još gušći zvuk. „Vibrato“ mode kreira pitch varijacije. Uz „Rate“, „Amount“ i „Fedback“ parametre za modulaciju chorusa, postoji i high pass filter za uklanjanje niskih frekvencija. Jednostavan efekt sa svega nekoliko parametara, ali itekako koristan, pogotovo na melodičnim elementima.
Phaser-Flanger
Phaser i flanger efekti u jednom alatu. Može se odabrati korištenje jednog od njih ili zajedno selekcijom „Doubler“ moda. Pod „Phaser“ modom se može odabrati područje frekvencija na koje želimo da se taj efekt odvija. Tu su još i „Spread“ i „Blend“ opcije za određivanje širine, kao i „Notch“ opcija za određivanje koliko rezova želimo imati na phaseru (od 1 do 42). „Flanger“ mod je skroz jednostavn gdje uz klasične „Rate“, „Amout“ i „Feedback“ parametre sadrži i „Time“ parametar za određivanje kašnjenja flanger efekta. Pod „Doubler“ opcijom oba efekta su spojena u jedan i kao kod „Flanger“ moda, može se određivati njihovo kašnjenje.
MPE
Napokon je dodana podrška za MPE (MIDI Polyphonic Expression) kontrolere kao što je "Roli Seabord". Trenutno postoji tek nekoliko kontrolera koji mogu zabilježiti tu vrstu podataka: „Pressure“, „Slide“ i „Pitch“. To je novi standard koji otvara pregršt novih mogućnosti za kreativno izražavanje i zanimljivost samoga zvuka. Ti kontroleri su poprilično skupi. Srećom za sve koji nemaju takav MIDI kontroler, spomenute vrijednosti također mogu dodati odsviranim notama na klasičnom MIDI kontroleru ili jednostavno nacrtati u MIDI editoru.
Novi editor za to je „Note Expression“ gdje se za svaku notu pojedinačno može nacrtati „Slide“ i „Pressure“. Vrlo je jednostavno za korištenje i dobivaju se zanimljivi rezultati kojima se svaka nota može učiniti dinamičnom, odnosno dodati im jedinstvenu ekspresiju za svaku notu zasebno. Naravno ako ste te note snimili na nekom MPE kontroleru, njih možete također uređivati u „Note Expression“ editoru.
CPU usage
Korištenjem brojnih pluginova možemo vrlo lako preopteretiti procesor, ponekad je teško detektirati koji kanal najviše opterećenja stvara na procesor. Pritiskom na „C“ ikonu u „Session“ pogledu pojavljuje se indikator koji prikazuje potrošnju procesora za svaki kanal zasebno. Na taj način možemo lakše detektirati koji kanal je najzahtjevniji i sa kojega bi možda trebalo maknuti koji zahtjevan plugin, zamrznuti kanal ili ga pretvoriti u audio.
Folow tempo
Od sada Ableton Live može prati tempo selektiranog eksternog uređaja, odnosno eksternog audio signala. Taj signal može biti neka ritam mašina, mikrofon ili neki drugi eksterni uređaj spojen na zvučnu karticu.
Ableton Push 2
Vlasnici Ableton Push 2 kontrolera će također imati neke nove opcije na uređaju. Najbitnija novost je to što se sada pod „Setup“ uređaja može dodati „Poly“ opcija pod „Pressure“ izbornikom i na taj način omogućiti MPE opciju, odnosno zabilježavanje jačine pritiska note. Također, „Macro“ komande na Push 2 kontroleru, sada mogu imati dvije skupine po 8 komandi (od 1 do 8 i od 9 do 16).
Ukupan dojam
Ableton Live koristim već dugi niz godina i bez ikakvih problema sam se prebacio s 10. na 11. verziju. Kod instalacije program je odmah povukao sve što sam prethodno imao podešeno na 10. verziji, svi sample paketi, pluginovi, templatei, projekti… nisam ništa dodatno trebao instalirati. Isti tren sam mogao koristiti projekt na kojemu sam do tada radio u 10. verziji. Zadržano je sve dobro iz prijašnje verzije i usavršeno s korisnim novim funkcijama. Najviše mi pomaže nova opcija za prikaz potrošnje CPU-a, za bolju optimizaciju kanala i samog projekta na kojemu radim. Novi efekti su također zanimljivi i već vidim da će biti često korišteni u nadolazećoj produkciji. „Multi-Clip editing“ i „Track Lanes“ također znatno ubrzavaju tok rada, a i „MIDI scale“ je odlična opcija za sve one koji tek uče produkciju i glazbenu teoriju, da ne programiraju krive note, već da slijede zadanu skalu.
Cijene paketa (Intro, Standard i Suite) su iste kao i kod prijašnje verzije: Intro je 79 eura, Standard 349 eura, a Suite 599 eura. Naravno imaju i edukacijske popuste i popuste za vlasnike prijašnjih verzija. Definitivno preporučam nadogradnju na 11. verziju.
Ocjena: 10/10
Ableton Live 11 link:
https://www.ableton.com/en/live/
Recenziju napisao Kraundler:
https://www.facebook.com/kraundler/