Skip to main content
  • 8.06.2005.

Budućnost DJ tehnike: Vinyl, CD ili MP3? (II. dio)

Najveća prednost MP3-DJ-stva, u odnosu na CD-e, je gotovo bezgraničan i prema vlastitim krterijima izabran repertoar glazbe.

Piše: 


Tako se može reproducirati ploča, koja DJ-u iznenada padne na pamet, i –što je najvažnije- nju se može odmah pronaći. Takva banka podataka se može neprestano proširivati, a da se ne naruši njezina ranija struktura. Različiti MP3-programi imaju različite dobre i loše strane. "BPM Studio" (nažalost samo za PC) postavlja pravila za funkcije banke podataka, a "Traktor" (vec i za Mac) proslijedio je to rješenje u svojoj verziji 2.0 koja se pojavila u lipnju.
Razumije se, vrlo je tražen i odgovarajući Hardware. I ovdje je u prednosti "BPM Studio" s različitim vrstama Denon-CD-Playera, a ove jeseni će vjerojatno biti predstavljen i za vinyl. "Traktor" tu zaostaje, ali se njime može upravljati preko MIDI-Controllera. "Final Scratch" radi samo preko BeOs/Linux-a. To je vrlo egzotično rješenje za Normalan-DJ-ing. (S njega će se program vjerojatno uskoro moći prenijeti i na Mac).

Isto je tako važno da Software-Playeri imaju različite izlaze za audio-kartice, a to je primjereno riješio "BPM Studio". Ako se koriste MP3 vinyl-DJ programi onda DJ-i, kao što je već rečeno, imaju jedinstvenu vinil-ploču, koja je tako kodirana, da se glazbenim programom upravlja računalnim programom MP3-file-ovima.
Verzije "Digiscratch za BPM Studio" i "Final Scratch" koje su se pojavile, imaju ugrađene šifre i podatke za pozicije, tako da se ručica gramofona može vratiti na početak ploče, kako bi se komad ponovno reproducirao.

Drugi programi kao što je Digidesign Plug-In "Scratch" od Serata, kao i "D-Vinil 2020" koriste šifru, koja sadrži i informacije za brzinu. To pak znači da se pokrenuta ploča na podlozi gramofona može stopirati, ubrzati ili pokrenuti tako da se zapravo i ne primjećuju ti zahvati na ploči.
Seratovo rješenje je precizno. Zelja je da se započne s novim programom koji je zamišljen za reprodukciju, te "Scratch", kao što mu i samo ime kaže, namijenjan i za 'Scratchanje' tj battale DJ-e.

S druge strane kod toga gotovo ima više smisla kodiranje ploče bez označavanja pozicije, slično kao kod novih Reloop-Playera, kod kojeg se simulira podloga za ploču; i čemu onda još može služiti gramofonska ručica? U najboljem slučaju kako bi se koristio postojeći gramofon i kako se ne bi moralo stvarati ništa nova. No, žele li se koristiti Loop- i Remix-funkcije programa kao što je to kod "BPM Studio" i "Traktor", onda on nije više prilagođen za ploču koja svira od početka do kraja, pa bila ona i kodirana.

Treći put

No, CD-DJ-stvo bi skoro moglo pobijediti i MP3-programe, kad bi bilo moguće s profesionalnim CD-Playerima reproducirati i MP3-Fileova. Upravo je čudno da je ta mogućnost za sada još samo iznimka. Da je to moguće mnogi bi DJ-i svoje podatke složene na računalo upržili na CD i jednostavno ih uzeli sa sobom. Tako bi morali nositi sa sobom samo deseti dio CD-ova.

Industrija ne bi smjela podcijeniti neugodnosti koje izaziva kupnja računala i opreme određene konfiguracije i onda to sve nositi sa sobom. Gotovo se ne može zamisliti što će se dogoditi ako netko dođe na ideju proizvesti aparat koji bi mogao profesionalno reproducirati samo-upržene DVD-e pune MP3-a kod profesionalnih DJ-a. Kome bi onda trebalo računalo kada bi tehnika dozvoljavala da se prepoznaju Loop- i BPM-funkcije na CD-u? Jedan 9-GB-DVD bio bi dovoljan za 2.000 naslova. Samo bi redovito trebalo 'upržiti' svoju banku podataka.

Zaključak

Prijelaz na računalo ili na CD-DJ-stvo otvara DJ-u posve nove mogućnosti, ali na tržištu još uvijek nema potpuno zrelog proizvoda koji bi zamijenio sve pogodnosti vinyl-DJ-stva. Nagovještaji obećavaju vrlo mnogo, ali i proizvođači imaju problema kako te zamisli pretvoriti u smisleni novi porizvod.

"BPM Studio" se već danas može nositi s većinom CD-Playera. Ali kakve mogućnosti još postoje, inovativnije od dosadašnjih, moći će nam možda pokazati "Traktor", ili pak sasvim drugačije koncipiran program kao što je Abletonov "Live". CD-Playeri nastavljaju pobjedonosni put s Denonom i Technicsom.

Nikako se ne smije zaboraviti jedan vidik. Budu li u budućnosti DJ-i s MP3 ili sa samo-prženim CD-ima mogli uspješno raditi to će značiti smrt za mnoge vinyl i DJ shopove. Bude li se manje prodavalo za sve će uvjeti rada biti teži, a trgovci i proizvođači zalagat će se samo za ono što je sigurno.

Shopovi vinylima i CD-ima omogućavju mnogim umjetnicima DJ ima koji rade honorarno, njihovo preživaljvanje. Oni si sigurno ne mogu kupiti Ferrari, ali ne moraju prihvaćati sitne poslove koji im se namecu, jer negdje mogu zaradit cetvrt mjesecne place pa na dalje, od svojeg DJ umjeca. Želite li da takvi umjetnici i dalje rade za vas, onda ih morate pomagati
na bilo koji način.

Za to je uvelike kriva industrija, jer je u većini slučajeva lakše glazbu skminuti s mreže, nego je ići kupovati. Ali mnoge burze na internetu zarađuju prodavajući –anti-virus programe, kako bi se vaše računalo oslobodilo smeća koje ste sami snimili. No umjetnici od toga ne vidi niti pare. Ali mnoga poduzeća i trgovci će već nešto smislit da zarade, n.pr. da vi izravno platite nešto poduzeću kako biste za male novce mogli s interneta skinuti ono što želite.

Ako to već nije moguće iz tehničke strane, pomažite umjetnike koji su vam dragi, pogotovo ako oni još nisu postali glasoviti. Mislite na to, da ne znači gotovo ništa ako neki časopis napiše jedan članak o nekom albumu. Od toga umjetnik ne može živjeti. Čudili biste se kada biste znali koliko poznatih osoba mora zarađivati za život nastpajući uživo na raznim turnejema i partyima. Pa kad nitko ne posjeti party, njima se uglavnom ne plati. Mislite na to, ako Vam se nekada čini preskupom ulaznica za neki party.
Moj je izbor svakako izmedju toga svega, vinyl. Please, SAVE VINYL !!!

JER, zasto smo se borili sve te godine ako cemo ga sad unistiti !!!

Napisao: Saša Krnjić (DJ NR-HR)
 

boogaloo web
dobar house mobile
Vezani članci
Pionir hrvatske elektroničke scene prisjetio se 1995. i debate o techno glazbi na HTV-u
boogaloo nye
Pionir hrvatske elektroničke scene prisjetio se 1995. i debate o techno glazbi na HTV-u